Encyklopedia
Linia 101: Plac Rodła - Police Jasienica Pętla
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man





Trasa: Plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Malczewskiego — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Pokoju — Szosa Polska — Ogrodnicza — Ludgardy — Zagórskiego — Szosa Polska — Przęsocin: Szczecińska — Szczecin: Przęsocińska — Police: Asfaltowa — Wojska Polskiego — plac Chrobrego — Kościuszki — Jasienicka — [Kuźnicka —] Jasienicka — Dworcowa — Piastów — Ogrodowa (z powrotem: Ogrodowa — Broniewskiego — Podgórna — Piastów) — Police Jasienica Pętla
Historia linii
O linii 101 wspomina się już 10 listopada 1972 roku, ale dopiero od 2 kwietnia 1973 roku zaczęła kursowanie na trasie Plac Hołdu Pruskiego – Jasienica. Obsługiwana była przez 8-12 autobusów z częstotliwością co 8-9 i 12 minut.1 lutego 1973 roku zwiększono ilość taboru do 16 autobusów w obsłudze porannej, które jeździły z 6-7 minutową częstotliwością, a 28 października 1975 roku z powodu braków taborowych zmniejszono obsługę poranną o jeden autobus.
9 stycznia 1976 roku zwiększono obsługę linii o 2 autobusy po szczycie. W tym czasie wprowadzono również przerwy na posiłek w Jasienicy i na Placu Hołdu Pruskiego. Wydłużono również czas kursowania linii do godziny 21:00. Na placu Hołdu Pruskiego trzymano rezerwę.
Linia 101 była linią pozamiejską i obowiązywały na niej opłaty strefowe. Opłaty za każdą rozpoczętą strefę taryfową pobierane były tak jak za przejazd całej strefy, zaś opłaty za przejazdy pomiędzy pojedynczymi przystankami równały się opłatom za jedną strefę taryfową. W tym okresie wydłużano trasę, zwiększano lub zmniejszano ilość taboru kursującego na linii oraz zawieszano niektóre kursy. Początkowo tylko niektóre brygady obsługiwała zajezdnia Police, zaś od połowy lat 90. policka zajezdnia przejęła obsługę linii w całości.W związku z wycinką drzew w ciągu ulicy Szosa Polska w dniach 15–28 czerwca 1978 roku, linia 101 jeździła objazdem przez ulicę Nehringa, Kościelną i Stołczyńską.
19 grudnia 1986 roku przeniesiono przystanek końcowy na Plac Rodła.
W latach 90. XX wieku na linii 101 wprowadzono niektóre kursy z podjazdem pod Zakłady Chemiczne. Na wniosek Rady Osiedla Bukowo, w celu wydłużenia okresu kursowania linii autobusowej przez osiedle, od 2 grudnia 2007 roku skierowano linię 101 ulicami Szosa Polska – Ogrodniczą – Ludgardy i Zagórskiego w obu kierunkach. Na tym odcinku zastąpiła ona dotychczas kursującą w tym miejscu linię 58.
Od 6 listopada 2017 roku na wniosek pasażerów, wprowadzone zostały kursy przez ulicę Piotra i Pawła w Policach (ulicami Piotra i Pawła oraz Brzozową).
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła i jednoczesną likwidacją wszystkich przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki, od 9 października 2021 wprowadzono zmiany w funcjonowaniu linii 101.
Od przystanku „Matejki” kursowały przez zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
- „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej, wspólny z liniami 86 i 835 (nr 11311),
- „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313) – przystanek krańcowy,
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530).
Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia 101 kursowała na tymczasowej trasie w relacji Police Jasienica Pętla - Plac Żołnierza Polskiego:
- w kierunku pętli „Plac Żołnierza Polskiego” od przystanku „Matejki” przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Małopolską. Zlikwidowany został dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”. W zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką;
- w kierunku pętli „Police Jasienica Pętla” od przystanku początkowego „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowału przez aleję Wyzwolenia, ulicę Malczewskiego do przystanku „Rayskiego” (nastąpiła zmiana nazwy z „Malczewskiego”) i dalej bez zmian. Dodatkowo uruchomiono przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (kierunek Niebuszewo).
23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (dla wsiadających, nr 11534) na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej. Likwidacji uległy tymczasowe przystanki „Filharmonia” i „Plac Żołnierza Polskiego”.
Autobusy między kursami rozpoczęły odbywanie postojów na przystankach technicznych (bez wymiany pasażerów) w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku od alei Wyzwolenia do ulicy Matejki (na wysokości KFC i PZU).
Ponadto przystanek „Rayskiego” przeniesiono na torowisko tramwajowe od strony placu Rodła oraz uruchomiono nowy przystanek „Bogumińska Park nż” w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą (w kierunku Polic).
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych przez WPKM, MZK, oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: około 30 minut
- W ciągu dnia: 40 minut
- Wieczorem: około 40 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: około 40 minut
Operator: SPPK Police