Encyklopedia

Linia 105: Klonowica Zajezdnia - Dobra Osiedle

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez Waszka

19.04.2022
dodano informację o uruchomieniu nowej siatki połączeń i likwidacji linii Waszka
16.03.2022
dodano informację o zawieszeniu przystanku „Wronia” Waszka
03.03.2022
dodano informację o ponownym przesunięciu przystanku „Żyzna” Waszka
17.02.2022
dodano informację o przesunięciu przystanku „Żyzna” Waszka
13.02.2022
poprawiono stylistykę, uzupełniono niepełne informacje, dodano informacje o historii przewozów przed reaktywacją linii, dodano informacje do roku 2022 Waszka
10.10.2020
Dodano informacje o objeździe man
19.01.2020
aktualizacja man
16.02.2018
Dodano informacje z lat 2015 - 2017 jas59 
18.12.2014
Dodano informacje o uruchomieniu linii od stycznia 2015 roku jas59 

Trasa: Klonowica Zajezdnia — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska (z powrotem: Klonowica — Wernyhory) — Krzekowo —  Żołnierska — rondo Prymy — Szeroka — Modra — Koralowa — Berzecze: Koralowa — Górna — Bezrzecze — Górna — Wołczkowo: Słoneczna — Lipowa — Dobra: Szczecińska — Dobra Rondo — Graniczna — Szczecińska — Dobra Osiedle

Dawne dzieje

O linii 105 wspomina się już od kwietnia 1972 roku, ale informacje na jej temat pojawiają się od 2 stycznia 1973 roku. Jest to data, którą uważa się za jej powstanie. Linia jeździła wówczas na trasie: Krzekowo – Żołnierska – Szeroka – Koralowa – Bezrzecze PętlaWołczkowo.

Jej długość wynosiła 3,3 km do Bezrzecza i 5,3 km do Wołczkowa, zaś przelot odpowiednio 10 i 15 minut. Obsługiwana była 1-2 autobusami z 15-25 i 30-40 minutową częstotliwością przed i po południu. 

zdjęcie
Dosyć nietypowa sobotnia obsługa linii 105 w postaci etatowego wozu "zatramwaju 807"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
10 maja 1976 roku uruchomiono przeznaczoną dla osób dojeżdżających do ogródków działkowych linię D z wykorzystaniem taboru brygady 105/2 w okresie pracy na trasie Krzekowo – Ogrody Działkowe. Długość tej linii wynosiła 4,4 km, przelot 12 minut, obsługiwana była 1 autobusem z 60 minutową częstotliwością.

Linię tę zawieszano na okres zimowy, a zlikwidowano 12 listopada 1980 roku.

W międzyczasie wprowadzano dodatkowe kursy do i z Wołczkowa dla potrzeb uczniów szkoły oraz dopasowanie rozkładów jazdy w Wołczkowie do rozkładów jazdy autobusów PKS.

zdjęcie
Samotna na linii "deska" kieruje się w stronę Dobrej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 21 grudnia 1982 roku linia 105 kursowała na trasie Łukasińskiego (Zakłady Piekarnicze)BezrzeczeWołczkowo. Długość trasy wynosiła do Bezrzecza 6 km, a do Wołczkowa 8 km, przelot trasy 17-22 w ciągu całego dnia, obsługiwana 2-3 autobusami z 15-25, 20-25 minutową częstotliwością przed i po południu.

14 stycznia 1983 roku linię 105 wydłużono do Dobrej Szczecińskiej i na tej trasie jeździła do chwili jej likwidacji, czyli do 1 stycznia 1994 roku.

zdjęcie
Używka z Berlina za chwilę wykona kolejny kurs na podmiejskiej linii 105
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W trakcie tego czasu linia jeździła do ogrodów działkowych w okresie letnim, a na okres zimy kursy do ogrodów były zawieszane. W okresie zimowym linia kursowała na trasie z Zakładów Piekarniczych do Dobrej Szczecińskiej.

Przed jej zlikwidowaniem obsługiwana była przez 1-2 autobusy z 33-66 minutową częstotliwością kursowania. Przelot trasy wynosił 27 minut. Była dostosowywana do potrzeb przewozowych gminy Dobra. Powodem likwidacji linii było wypowiedzenie umowy przez gminę Dobra na świadczenie usług przewozowych.

Powrót „stopiątki”

zdjęcie
Wigilijna obsługa linii 105
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia została ponownie uruchomiona 1 stycznia 2015 roku. Było to możliwe dzięki podpisaniu umowy w dniu 14 listopada 2014 roku pomiędzy gminą Szczecin a gminą Dobra na obsługę komunikacyjną. Gminy zobowiązały się do partycypacji w kosztach utrzymania linii.

Linia 105 zastąpiła PKS-ową linię 5, która kursowała na trasie: Szczecin - Bezrzecze - Wołczkowo - Dobra. Niektóre kursy prowadziły przez Głębokie, z pominięciem Bezrzecza.

Linia 105 od początku obsługiwana była przez PKS Szczecin taborem klasy MEGA.

W dni robocze linia wykonywała 34 obiegi, w godzinach szczytu kursowała co 24 minuty (w porannym szczycie przez krótki czas co 12 minut), w godzinach międzyszczytu co 30-60 minut, w godzinach wieczornych co 50-60 minut. W dni świąteczne linia wykonywała 19 obiegów i przez cały dzień kursowała co 60 minut.

1 września 2015 roku na wniosek Gminy Dobra wprowadzone zostały zmiany w komunikacji miejskiej na trasach pomiędzy Szczecinem a Gminą Dobra, a także na terenie gminy. Autobusy linii 105 jadące w kierunku Dobrej zatrzymywały się na przystanku „Dobra Rondo" zlokalizowanym na rondzie, a nie przed rondem jak do tej pory. Ponadto, przystanek „Dobra Przytulna" został przekwalifikowany z warunkowego na stały.

W związku z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Mickiewicza, Reduty Ordona i Żołnierskiej, od 21 września godziny 23:00 do 30 września godziny 5:00 2016 roku linia 105 kursowała objazdem. Przystanek początkowy Klonowica Zajezdnia" zlokalizowany był na ulicy Klonowica, przy bramie SPA Klonowica. Autobusy kursowały ulicą Klonowica do przystanku Krzekowo", z pominięciem przystanku „Wernyhory" i „Żołnierska".

zdjęcie
Tymczasowa „pętla” dla linii 105
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z pracami drogowymi prowadzonymi w ciągu ulicy Szczecińskiej w Dobrej od 18 września do 7 października 2020 autobusy linii 105 kursowały na skróconej trasie Klonowica Zajezdnia – Dobra Przytulna.

W związku z pracami prowadzonymi w ciągu ulicy Szczecińskiej w Dobrej od 18 sierpnia do 2 września 2021 roku wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu linii 105. Kursowała ona na trasie Klonowica ZajezdniaDobra Rondo, bez dojazdu do pętli „Dobra Osiedle”, według normalnie obowiązującego rozkładu jazdy.

1 września 2021 roku uruchomiony został nowy przystanek warunkowy „Modra”, zlokalizowany po obu stronach ulicy w ciągu ulicy Szerokiej, po południowej stronie skrzyżowania z ulicą Modrą. Dotychczasowy przystanek „Modra” znajdujący się przy skrzyżowaniu z ulicą Żyzną uległ zmiane nazwy na przystanek „Żyzna”.

zdjęcie
Na modernizowanym odcinku ulicy Modrej jest to jedyne miejsce na wyminięcie się z pojazdem jadącym z naprzeciwka
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z pracami drogowymi związanymi z modernizacją ulicy Modrej i Koralowej w Szczecinie od 3 lutego 2022 roku wielokrotnie zmieniano lokalizację przystanków usytuowanych na wspomnianych ulicach.

1 maja 2022 roku na terenie gminy Dobra nastąpiło uruchomienie nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej, co skutkowało również zmianą numeracji. W związku z tym linia 105 została zlikwidowana, a w jej miejsce uruchomiono linię 225, kursującą na niezmodyfikowanej trasie.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych przez WPKM, MZK, oraz informacji własnych i komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man, Waszka