Encyklopedia

description Linia 12: Pomorzany - Dworzec Niebuszewo

dodane 9.09.2008, godz. 22:17 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 6.09.2012, godz. 14:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

06.09.2012
Dodano informacje o zmianach w czasie trwania 3 i 4 etapu przebudowy Bramy Portowej zdjęcie profilowe użytkownika X X
26.03.2011
Zaktualizowano podział na brygady. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
19.10.2010
Dodano podział na brygady w dni powszednie, soboty, niedziele, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok zdjęcie profilowe użytkownika X X
19.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy tramwajów linii 12 z powodu wymiany torowiska na placu Kościuszki. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
Trasa: Pomorzany – Powstańców Wielkopolskich – Piastów – Piłsudskiego – Wyzwolenia – Kołłątaja – Asnyka (z powrotem Boguchwały) – Dworzec Niebuszewo

Historia



Linia 12 nie posiada zbyt obszernej historii, ze względu na swój wiek. Powstała 30 lipca 1985 roku, linia początkowo kursowała na trasie Pomorzany – Powstańców Wielkopolskich – Piastów – Wojska Polskiego – Głębokie. Zaledwie trzy lata później, 10 października 1988 roku, przeniesiono jej drugą końcówkę z pętli przy jeziorze na Dworzec Niebuszewo.

W 1992 roku podczas remontu torowiska na ulicy Piłsudskiego "dwunastka" z Niebuszewa jechała na pętlę Potulicka.

Budowa Ronda Giedroycia latem 2001 roku wymusiła kolejną zmianę trasy linii 12. Wagony jadące z Pomorzan skręcały w ulicę Jagiellońską i miał chwilowy postój na przystanku Wawrzyniaka. Następnie wagony jechały przez Plac Gałczyńskiego, Wojska Polskiego oraz z powrotem aleją Piastów. W te same wakacje, bo 6 sierpnia, linia ponownie zmieniła trasę jadąc Piłsudskiego – Matejki – Plac Hołdu Pruskiego – Niepodległości oraz wykonywała pętlę uliczną Wyszyńskiego – Jana z Kolna – Dworcowa – Nowa i dalej do Bramy Portowej.

W 2002 roku odbył się remont wiaduktu w ciągu ulicy Powstańców Wielkopolskich. Ruch tramwajowy do Pomorzan został zawieszony. Linia 12 kursowała objazdem przez Jagiellońską, Bohaterów Warszawy, Wawrzyniaka oraz Wojska Polskiego.

Kolejny remont (26.06 – 31.07.2004), tym razem budowa Placu Szyrockiego zmieniła trasę linii 11 oraz 12. Z Dworca Niebuszewo linia jechała swoją trasą aż do alei Piastów, gdzie skręcała w ulicę Jagiellońską, następnie Bohaterów Warszawy, Wawrzyniaka oraz Wojska Polskiego, po czym wracała na Niebuszewo.

16 października 2009 roku linię 12 zamiast na Pomorzany skierowano od placu Sprzymierzonych przez aleję Wojska Polskiego do zajezdni Pogodno. Taki stan rzeczy trwał do 19 października 2009 roku, gdyż dzień później tramwaje linii 12 wróciły na swoją trasę. Związane to było z remontem torowiska na placu Kościuszki.

Po dziś dzień linia kursuje na trasie z Pomorzan do Dworca Niebuszewo i nie przewiduje się zmian w jej kursowaniu.

Z okna wagonu…



Pętla Pomorzany – pętla ulokowana między wieżowcami, a ogródkami działkowymi. Po bezproblemowym pokonaniu zawiłego układu zwrotnic, wyjeżdżamy na ulicę Powstańców Wielkopolskich. Po lewej stronie możemy ujrzeć jedną z większych lewobrzeskich "sypialni" miasta, zaś po prawej stronie browary "Bosman". Podążając dalej naszym oczom ukazują się piękne, a zarazem odrapane przedwojenne lokale. Po minięciu przystanku Starkiewicza, po prawej stronie roztacza się zielony widok na pomorzański park, natomiast po lewej stronie znajduje się skarbnica wiedzy studentów medycyny – biblioteka Pomorskiej Akademii Medycznej. Zjeżdżając w dół do placu Szyrockiego mamy ostatnie chwile na "relaksowanie się" w "dwunastce". Jeden zakręt i witamy na jednym z najtańszych "rollercoasterów" świata! Wydzielone drzewami torowisko na całej długości alei pięknie "maluje" złota, polska jesień. Niektóre odcinki szyn oraz podkłady pamiętają lata 70-te ubiegłego wieku… W ostatnich latach przeprowadzono prowizoryczne wymiany pojedynczych fragmentów szyn na odcinku Plac Szyrockiego – Plac Kościuszki. W czasie batalii pod górę możemy ujrzeć studencką "sypialnię" oraz budynek "nowej chemii" Politechniki Szczecińskiej, jak i wiele wydziałów Uniwersytetu Szczecińskiego, zlokalizowanych wzdłuż prostopadłej ulicy do Piastów. Dalej możemy podziwiać architekturę przedwojennych kamienic, jak i kolejne wydziały Politechniki Szczecińskiej. Po odjeździe z Placu Kościuszki mamy "przyjemność" przejechać przez krzyżownice, a następnie dalej kontynuować naszą wycieczkę. Aż do Placu Sprzymierzonych z okien roztacza się widok na starą zabudowę miasta. Ulicą Piłsudskiego dojeżdżamy do jednego z bardziej newralgicznych punktów miasta – Placu Rodła. Po lewoskręcie wjeżdżamy na kolejne wydzielone torowisko wzdłuż ulicy Wyzwolenia. Za przystankiem "Rayskiego", niestety możemy ujrzeć opustoszały i pozbawiony okien wieżowiec dawnych zakładów odzieżowych "Dana". Po zwężeniu jezdni, tramwaj aż do ronda Giedroycia dzieli pas z samochodami. Kolejnym punktem przesiadkowym jest przystanek Kołłątaja, niestety aby dojść do pętli autobusowej trzeba pokonać, przejście, kładkę oraz dobrych kilkaset metrów, co w efekcie daje kilka minut na przejście. Skręt w prawo sygnalizuje bliski koniec trasy. Za rondem Sybiraków tylko lekkie wzniesienie dzieli nas od ulicznej pętli Dworzec Niebuszewo. Po dojechaniu, tramwaj wypuszcza pasażerów i tak codziennie, dzień w dzień…

Obsługa


Na samym początku istnienia linia obsługiwana była przez zajezdnię Niemierzyn składami 4N+4ND. Po przekazaniu wagonów 102Na z zajezdni Pogodno głównie te wagony obsługiwały linię. Po dostawie z Niemiec używanych GT6 sporadycznie można było spotkać taki wynalazek, kursujący zazwyczaj na szczytowych brygadach. Od 1991 roku na liniach zaczęły pojawiać się wagony z rodziny 105N, zaś planowo zaczęły obsługiwać "dwunastkę" w 1996 roku.



Podział na brygady:



Dni powszednie:
  • 12/1 (4:37 – 20:27; EZP)
  • 12/2 (6:40 – 8:48, 13:50 – 18:22; EZP)
  • 12/3 (5:40 – 23:30; EZP)
  • 12/4 (6:20 – 9:45, 14:02 – 18:01; EZP)
  • 12/5 (4:52 – 8:33, 13:38 – 17:36; EZP)
  • 12/6 (6:17 – 23:39; EZG)
  • 12/7 (4:37 – 11:21, 13:38 – 18:57; EZP)
  • 12/8 (6:04 – 20:32; EZP)
  • 12/9 (6:16 – 23:10; EZP)
  • 12/10 (6:16 – 23:10; EZP)
  • 12/11 (4:52 – 9:09, 13:26 – 18:01; EZP)
  • 12/12 (6:29 – 20:53; EZP)

Soboty:
  • 12/1 (4:58 – 18:28; EZP)
  • 12/2 (4:42 – 19:23; EZG)
  • 12/3 (6:30 – 23:10; EZP)
  • 12/4 (4:27 – 19:28; EZG)
  • 12/5 (8:52 – 23:30; EZP)
  • 12/6 (8:21 – 23:39; EZG)

Dni świąteczne:
  • 12/1 (8:50 – 18:28; EZP)
  • 12/2 (4:27 – 19:23; EZG)
  • 12/3 (10:52 – 23:10; EZP)
  • 12/4 (4:47 – 19:28; EZG)
  • 12/5 (10:40 – 23:30; EZP)
  • 12/6 (4:42 – 23:39; EZG)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
  • 12/1 (4:48 – 23:45; EZG)
  • 12/2 (4:39 – 23:17; EZP)
  • 12/3 (4:52 – 23:21; EZG)
  • 12/4 (7:48 – 9:35 z 9/1 i dalej jako 9/1, 19:27 – 21:13 z 9/1 i dalej jako 9/1; EZP)


Zmiany w obsłudze podczas trwania remontu na Bramie Portowej



Od 12 maja 2012 linia 12 kursowała według specjalnego rozkładu jazdy i była obsługiwana przez 18 pociągów kategorii B w dni powszednie (15 z EZP, 3 z EZG), 11 w soboty i dni świąteczne (7 z EZP, 4 z EZG), z częstotliwością co 3-3-6 minut w godzinach szczytu, co 4-8 minut poza szczytem (5-7 w soboty i dni świąteczne), co 10 minut w dni powszednie po godz. 20, w soboty do godz. 9 i po godz. 18, w dni świąteczne do godz. 11 i po godz. 18.

Obsługa przedstawiała się natępująco:

Dni powszednie
  • 12/1 - (4:35-23:15 EZP)
  • 12/2 - (5:36-23:25 EZP)
  • 12/3 - (6:43-20:40 EZP)
  • 12/4 - (4:41-8:27;13:38-17:15 EZP)
  • 12/5 - (4:50-20:38 EZP)
  • 12/6 - (6:51-12:01;13:50-17:52 EZP)
  • 12/7 - (6:19-23:35 EZP)
  • 12/8 - (4:56-20:21 EZP)
  • 12/9 - (4:35-8:33;14:02-18:05 EZP)
  • 12/10 - (6:28-23:30 EZG)
  • 12/11 - (5:33-8:42;13:39-20:31 EZP)
  • 12/12 - (6:07-21:02 EZP)
  • 12/13 - (4:30-23:40 EZG)
  • 12/14 - (4:50-20:05 EZP)
  • 12/15 - (6:19-20:16 EZP)
  • 12/16 - (4:44-20:58 EZG)
  • 12/17 - (5:52-9:09;13:26-18:01 EZP)
  • 12/18 - (6:31-11:30;13:51-23:05 EZP)


Soboty
  • 12/1 - (4:38-18:38 EZP)
  • 12/2 - (4:48-20:22 EZP)
  • 12/3 - (7:41-23:15 EZP)
  • 12/4 - (7:50-18:26 EZG)
  • 12/5 - (4:58-23:25 EZP)
  • 12/6 - (8:01-23:35 EZP)
  • 12/7 - (4:23-19:43 EZG)
  • 12/8 - (8:10-23:30 EZG)
  • 12/9 - (8:43-18:56 EZP)
  • 12/10 - (4:44-23:05 EZP)
  • 12/11 - (4:43-23:40 EZG)


Dni świąteczne
  • 12/1 - (4:38-18:38 EZP)
  • 12/2 - (9:50-20:22 EZG)
  • 12/3 - (4:58-23:15 EZP)
  • 12/4 - (4:23-18:26 EZG)
  • 12/5 - (11:06-23:25 EZP)
  • 12/6 - (4:44-23:35 EZP)
  • 12/7 - (10:43-19:42 EZP)
  • 12/8 - (4:43-23:30 EZG)
  • 12/9 - (10:28-18:56 EZP)
  • 12/10 - (8:31-23:05 EZP)
  • 12/11 - (4:17-23:40 EZG)


Taki stan rzeczy trwał do zakończenia czwartego etapu przebudowy Bramy Portowej , czyli do dnia 3 czerwca 2012 roku
na podstawie: Uwaga tramwaj!, Kalendarium, Szmuciński Kajetan "Tramwaje w Szczecinie. Historyja ulicznego omnibusu z lat 1879-2007 we trzynastu księgach prozą. Księga I" (pozycja opublikowana na www.tramwaje.szczecin.pl), komunikatów ZDiTM oraz wiedzy własnej
opracował: Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Paweł Pieńkowski
aktualizacja: Marcin Pakulski, X, Kajetan Szmuciński