Encyklopedia

Linia 2: Dworzec Niebuszewo - Turkusowa

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez man

13.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 18 marca 2024 man
04.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 8 lipca 2023 man
04.07.2023
Do man
09.10.2022
dodano informację o zmniejszeniu podstawowej częstotliwości kursowania linii Waszka
06.08.2022
dodano informację o przedłużeniu godzin kursowania w dniach odbywającego się koncertu „Męskie Granie” Waszka
12.11.2021
Dodano informację o objazdowej trasie w listopadzie 2021 man
26.10.2021
Dodano informację o odwieszeniu linii na tymczasowej trasie man
24.05.2021
Dodano informacje o zawieszeniu od 29.05.2021 fan004
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
12.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości i liczbie przystanków na trasie stałej i objazdowej. Karton_03
31.12.2020
Dodano informacje o objazdowej trasie od 2021 man
26.06.2020
Dodano informację o zawieszeniu linii podczas przebudowy węzła Wyszyńskiego man
16.03.2020
dodano informacje do roku 2020 man
02.09.2015
Dodano informacje o wydłużeniu trasy linii jas59 
19.08.2014
Dodano informacje o zawieszeniu linii jas59 
07.09.2011
Dodano informację o zakończeniu remontu torowiska oraz wznowieniu kursowania linii z taborem i częstotliwością zgodnymi z rozkładem zimowym paki
04.08.2011
Dodano informacje o zawieszeniu linii w związku z remontem alei Niepodległości X
04.08.2011
Dodano informacje o zawieszeniu linii w związku z remontem alei Niepodległości X
30.06.2011
Dodano podział na brygady w rozkładzie wakacyjnym paki
26.03.2011
Zaktualizowano podział na brygady. kajetansz
11.09.2009
Zaktualizowano podział brygad kajetansz

Trasa: Dworzec Niebuszewo — Boguchwały — Asnyka (z powrotem: Asnyka — Orzeszkowej) — rondo Sybiraków — Kołłątaja — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Pionierów Miasta Szczecina — Eskadrowa — Hangarowa — Jaśminowa — Turkusowa

Przedwojenna historia „dwójki”

zdjęcie
Znak szczególny: białe oprawki świateł
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 
W 1905 roku została uruchomiona linia 2 kursująca na trasie: Brama Portowa – Krzywoustego – Sikorskiego – Ku Słońcu – Brama Cmentarza Centralnego. W 1923 roku komunikację tramwajową zawieszono z powodu kłopotów finansowych, spotkało to również i „dwójkę”. 17 lipca 1924 roku po kryzysie gospodarczym w Niemczech ponownie uruchomiono linię 2, której trasę wydłużono z Bramy Portowej do Dworca Głównego. W roku 1927 nastąpiła kolejna rozbudowa tras tramwajowych. W związku z tym „dwójka” została wydłużona do Gumieniec (na wysokość dzisiejszej Szkoły Salezjańskiej). Data 24 kwietnia 1945 wiąże się z zawieszeniem linii tramwajowych, w tym „dwójki”. W ten sposób zakończył się przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.

Trochę nowsza...

zdjęcie
Czwarta szczecińska Beta kursowała dziś na "dwójce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z rozbudową miasta linia 2 została ponownie uruchomiona w 1948 roku na krótkiej trasie: Kołłątaja Dworzec Niebuszewo.

Rok później, w 1949 roku, trasa „dwójki” została wydłużona do Basenu Kaszubskiego (obecnie Górniczego)

zdjęcie
Skład "bulw" na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1957 roku w związku z oddaniem nowowybudowanego Mostu Długiego (Mostu Sobieskiego) nastąpiła zmiana trasy tramwajów tej linii. Niska przepustowość węzła Basen Kaszubski wymusiła podział trasy linii 2 na trasę szczytową: Dworzec Niebuszewo Basen Kaszubski i pozaszczytową: Dworzec Niebuszewo Potulicka.

W roku 1960 w związku z zakończeniem budowy torowiska na ulicy Wyszyńskiego przywrócono całodniowe kursowanie linii na trasie Dworzec Niebuszewo Basen Kaszubski. Cztery lata później rozpoczął się remont na ulicy Gdańskiej i przez kilkanaście lat linia kończyła trasę na ulicy Dworcowej.

I najnowsza...

film
0:33
odtwórz
"Dwójka" na starej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 1977–1978 trwał remont torowiska w ciągu ulic Kołłątaja i Asnyka wraz z przebudową pętli „Dworzec Niebuszewo”. W związku z tym „dwójka” kursowała na trasie Las Arkoński – Dworcowa.

4 lipca 1983 „dwójka”ponownie została wydłużona do Basenu Górniczego.

zdjęcie
Tatra na "dwójce" rusza w trasę do Dworca Niebuszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 lipca 1995 r. dwójkę ponownie skrócono do pętli „Dworcowa”. Powodem było nieracjonalne wykorzystanie trzech linii kursujących do pętli „Basen Górniczy”.

Od 6 października 1996 roku do 31 maja 1997 roku z powodu przebudowy torowiska w ciągu ulic Nowej i Dworcowej linia 2 kursowała na trasie Dworzec Niebuszewo Potulicka. Po zakończeniu remontu torowiska na ulicy Wyszyńskiego trwającego od 1 czerwca do 29 października 1997 roku linia powróciła wróciła na Dworcową.

W związku z remontem torowiska w ciągu alei Niepodległości trwającym od 8 lipca do 5 września 1998 roku linia 2 została tymczasowo zawieszona. Po skończonym remoncie „dwójka” ponownie powróciła na swoją stałą trasę: Dworzec Niebuszewo Dworcowa.

Rok 1999 przyniósł kolejne zmiany na trasie tej linii. Pod koniec czerwca rozpoczął się remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym „dwójkę” skierowano do pętli przy ulicy Potulickiej. Po zakończeniu wakacji tramwaje linii 2 wróciły na swoją trasę.

zdjęcie
Przegubowa "dwójka" zmierza w kierunku Dworca Niebuszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 czerwca 2000 roku rozpoczął się remont Mostu Długiego. W związku z tym „dwójkę” po raz kolejny skierowano do pętli „Potulicka”. Na swoją trasę powróciła 2 października 2000 roku.

Od 18 kwietnia do 27 czerwca 2001 roku z powodu budowy wiaduktu do portu nad ulicą Gdańską, tramwaje linii 2 jeździły standardowym objazdem na trasie: Dworzec Niebuszewo Potulicka, jednak budowa ronda Giedroycia i zamknięcie trasy do Dworca Niebuszewo sprawiły, że od 28 czerwca 2001 roku linia kursowała na trasie Zajezdnia Niemierzyn Dworcowa.

6 sierpnia 2001 roku linię zawieszono w związku z kolejnym etapem budowy ronda Giedroycia. 

zdjęcie
Drugi odnowiony skład z zajezdni Golęcin
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 października 2001 roku ponownie otwarto dla tramwajów trasę do Dworca Niebuszewo i w związku z tym „dwójka” powróciła na swoją stałą trasę.

Z powodu remontu ulicy Krzywoustego w okresie od 25 czerwca do 26 października 2005 roku tramwaje linii 2 ponownie kursowały na tymczasowej trasie Dworzec Niebuszewo Potulicka.

21 sierpnia 2006 roku linię 2 kojeny już raz skierowano do pętli „Potulicka”. „Dwójka” powróciła na swoją stałą trasę 28 października 2006 roku.

film
0:50
odtwórz
"Nowa" Tatra wyrusza z Niebuszewa na Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2007 roku nastąpiły duże zmiany na liniach tramwajowych i od tamtej pory linia 2 rozpoczęła ponownie kursowanie na trasie Dworzec Niebuszewo Basen Górniczy.


4 lipca 2011 roku z powodu remontu alei Niepodległości linia została zawieszona. 1 września 2011 roku w związku z zakończeniem remontu torowiska na odcinku plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa wznowiono kursowanie linii.

film
0:14
odtwórz
„Beta” dojeżdża do końca swojej trasy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas przebudowy torów w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej, „dwójka” od 28 lipca 2014 została zawieszona.

zdjęcie
Linia 2 - kiedyś do Dworcowej, później do Basenu Górniczego, obecnie - aż do Turkusowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 sierpnia 2015 roku nastąpiło oddanie do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej, wyremontowanej pętli „Basen Górniczy” oraz nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej. Linia 2 została wówczas wydłużona do pętli „Turkusowa” i rozpoczęła regularne kursowanie na trasie Dworzec Niebuszewo - Turkusowa


zdjęcie
"Swing" widziany z kładki nad ulicą Eskadrową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 22- 8 kwietnia 2018 roku wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku Basen Górniczy Turkusowa z powodu prowadzonych prac na torowisku pod wiaduktem w ciągu ulicy Hangarowej.

Linia 2 w tym okresie jeździła na skróconej trasie Dworzec Niebuszewo - Basen Górniczy.

27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 2 została zawieszona. Powróciła na szczecińskie tory 30 października 2020 z nowym rozkładem jazdy, w którym uwzględniono zjazdy do zajezdni przez ul. Arkońską.

Od 9 stycznia 2021 z powodu przebudowy torowisk na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”linia 2 została skierowana do pętli „Las Arkoński”.

Trasa objazdowa: Las Arkoński - Arkońska - Niemierzyńska - Krasińskiego - aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia - aleja Wyzwolenia - [...] - Turkusowa

Długość trasy objazdowej: 13,5 km

Czas przejazdu: 36 minut (w obu kierunkach)

Częstotliwość: bez zmian

Liczba przystanków:

  • W kierunku Turkusowej: 23
  • W kierunku Lasu Arkońskiego: 24

29 maja 2021 roku ze względu na rozpoczęcie kolejnego etapu przebudowy torowisk w Centrum i wyłączenie z użytku torowiska na odcinku Plac Rodła - Brama Portowa, kursowanie linii 2 zostało zawieszone.

zdjęcie
„Dwójka” powróciła na szczecińskie tory, obecna jednak jest na innej pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przywróceniem ruchu tramwajowego na odcinku Brama Portowa – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Dubois, 28 października 2021 przywrócono kursowanie linii na tymczasowej trasie:  Stocznia Szczecińska – plac Hołdu Pruskiego – Brama PortowaTurkusowa

W weekend 13 i 14 listopada 2021, linia 2 trafiła na objazdową trasę: Stocznia Szczecińska Dworcowa z powodu prac pod wiaduktem kolejowym nad ulicą Gdańską w rejonie ulicy Pieszej.

zdjęcie
„Dwójka” na zmienionej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
10 kwietnia 2022 z powodu kolejnego etapu przebudowy układu drogowego na Międzyodrzu oraz zabudową rozjazdów umożliwiających ruch po jednym torze, do godz. 12:00 linia 2 była zawieszona. 12 czerwca 2022 z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy na Międzyodrzu oraz przeniesieniu prac na drugi tor tramwajowy, ponownie linia 2 do godz. 12:00 była zawieszona. Na tej samej zasadzie, linia była zawieszona 31 lipca 2022 również do godz. 12:00.

27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, linia 2 trafiła na trasę tymczasową: Plac Rodła – aleja Wyzwolenia (powrót przez plac Hołdu Pruskiego) – Brama PortowaTurkusowa bez zmiany częstotliwości kursowania.

W związku z organizacją na lotnisku Dąbie koncertu „Męskie Granie” w dniach 12 i 13 sierpnia 2022 roku kursowanie linii tramwajowej 2 zostało przedłużone do godziny 1:20. Tramwaje kursowały od godziny 0:00 co 6 minut. Kursy zjazdowe (od godziny 0:36) realizowane były naprzemiennie przez plac Rodła i plac Kościuszki.

Katastrofalna sytuacja kadrowa wymusiła wprowadzenie 9 października 2022 roku zmianę podstawowej częstotliwości kursowania wszystkich linii tramwajowych z dotyczasowych 12 minut do 15 minut.

zdjęcie
Od dziś „dwójką” jeździmy na trasie Turkusowa – Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowiska na placach Brama Portowa i Zwycięstwa dnia 8 maja 2023 roku zmieniono trasę linii 2. Kursowała ona tymczasowo w relacji: Pomorzany – plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Turkusowa (dotychczasowy tor linii 8) według specjalnego rozkładu jazdy, z częstotliwością co 4–11 min. w godzinach szczytu, w pozostałych godzinach bez zmian. Po zakończeniu tego etapu przebudowy, przywrócono kursowanie linii w dniu 27 maja 2023 na trasie i zasadach sprzed zmian.

W związku ze wznowieniem kursowania tramwajów na odcinku plac Rodła – rondo Giedroycia, a także jednoczesnym wstrzymaniem ruchu tramwajów na odcinku rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo, od 8 lipca 2023 roku linia 2 rozpoczęła kursowanie na trasie: Turkusowaplac RodłaKołłątaja – Arkońska – Osiedle Zawadzkiego.

18 marca 2024 roku, po przywróceniu funkcjonowania linii 3, „dwójka” powróciła do kursowania w stałej relacji: Turkusowa - Dworzec Niebuszewo.

Na podstawie: Tramwaje Szczecińskie - Historia ulicznego omnibusu z lat 1879 - 2008 we trzynastu ksiegach prozą Kajetana Szmucińskiego oraz źródeł własnych opracował: Mariusz Belko, aktualizacja: X
współpraca: Paweł Pieńkowski, aktualizacja: paki, jas59 , X, man, Karton_03 i Waszka

Częstotliwość: 

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 15 minut
    • W międzyszczycie: 15 minut
    • Wieczorem: 20 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 15 minut
    • Rano i wieczorem: 20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 20 minut