Encyklopedia

Linia 2: Dworzec Niebuszewo - Turkusowa

dodane przez Mario; zmodyfikowane przez fan004

24.05.2021
Dodano informacje o zawieszeniu od 29.05.2021 fan004
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
12.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości i liczbie przystanków na trasie stałej i objazdowej. Karton_03
31.12.2020
Dodano informacje o objazdowej trasie od 2021 man
26.06.2020
Dodano informację o zawieszeniu linii podczas przebudowy węzła Wyszyńskiego man
16.03.2020
dodano informacje do roku 2020 man
02.09.2015
Dodano informacje o wydłużeniu trasy linii jas59
19.08.2014
Dodano informacje o zawieszeniu linii jas59
07.09.2011
Dodano informację o zakończeniu remontu torowiska oraz wznowieniu kursowania linii z taborem i częstotliwością zgodnymi z rozkładem zimowym paki
04.08.2011
Dodano informacje o zawieszeniu linii w związku z remontem alei Niepodległości X
04.08.2011
Dodano informacje o zawieszeniu linii w związku z remontem alei Niepodległości X
30.06.2011
Dodano podział na brygady w rozkładzie wakacyjnym paki
26.03.2011
Zaktualizowano podział na brygady. kajetansz
11.09.2009
Zaktualizowano podział brygad kajetansz

Trasa: Dworzec Niebuszewo - Asnyka - Kołłątaja - Wyzwolenia - plac Rodła - Wyzwolenia - plac Żołnierza Polskiego - Niepodległości - Brama Portowa - Wyszyńskiego - Energetyków - Gdańska - most Pionierów - Hangarowa - Batalionów Chłopskich - Turkusowa

Przedwojenna historia "dwójki"...

zdjęcie
Znak szczególny: białe oprawki świateł
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 
W 1905 roku została uruchomiona linia 2 kursująca na trasie: Brama Portowa - Krzywoustego - Sikorskiego - Ku Słońcu - Brama Cmentarza Centralnego. W 1923 roku komunikację tramwajową zawieszono z powodu kłopotów finansowych, spotkało to również i "dwójkę". 17 lipca 1924 roku po kryzysie gospodarczym w Niemczech ponownie uruchomiono linię 2, której trasę wydłużono z Bramy Portowej do Dworca Głównego. W roku 1927 nastąpiła kolejna rozbudowa tras tramwajowych. W związku z tym dwójka została wydłużona do Gumieniec (na wysokość dzisiejszej Szkoły Salezjańskiej). Data 24 kwietnia 1945 wiąże się z zawieszeniem linii tramwajowych, w tym dwójki. W ten sposób zakończył się przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.

Trochę nowsza...

zdjęcie
Czwarta szczecińska Beta kursowała dziś na "dwójce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z rozbudową miasta linia 2 została ponownie uruchomiona w 1948 roku na krótkiej trasie: Kołłątaja Dworzec Niebuszewo.

Rok później, w 1949 roku, trasa dwójki została wydłużona do Basenu Kaszubskiego (obecnie Górniczego)

zdjęcie
Skład "bulw" na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1957 roku w związku z oddaniem nowowybudowanego Mostu Długiego (Mostu Sobieskiego) nastąpiła zmiana trasy tramwajów tej linii. Niska przepustowość węzła "Basen Kaszubski" wymusiła podział trasy linii 2 na trasę szczytową: Dworzec Niebuszewo Basen Kaszubski i pozaszczytową: Dworzec Niebuszewo Potulicka.

W roku 1960 w związku z zakończeniem budowy torowiska na ulicy Wyszyńskiego przywrócono całodniowe kursowanie linii na trasie Dworzec Niebuszewo Basen Kaszubski. Cztery lata później rozpoczął się remont na ulicy Gdańskiej i przez kilkanaście lat linia kończyła trasę na ulicy Dworcowej.

I najnowsza...

film
0:33
odtwórz
"Dwójka" na starej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 1977–1978 trwał remont torowiska w ciągu ulic: Kołłątaja i Asnyka wraz z przebudową pętli Dworzec Niebuszewo. W związku z tym dwójka kursowała na trasie Las Arkoński - Dworcowa.

4 lipca 1983 r. dwójka ponownie została wydłużona do Basenu Górniczego.

zdjęcie
Tatra na "dwójce" rusza w trasę do Dworca Niebuszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 lipca 1995 r. dwójkę ponownie skrócono do pętli Dworcowa. Powodem było nieracjonalne wykorzystanie trzech linii kursujących do pętli Basen Górniczy.

zdjęcie
Objazdy na Wszystkich Świętych - "stodwójka" na 2 na Potulickiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 6 października 1996 roku do 31 maja 1997 roku z powodu przebudowy torowiska w ciągu ulic Nowej i Dworcowej dwójka kursowała na trasie Dworzec Niebuszewo Potulicka. Po zakończeniu remontu torowiska na ulicy Wyszyńskiego trwającego od 1 czerwca do 29 października 1997 roku linia powróciła wróciła na Dworcową.

W związku z remontem torowiska w ciągu alei Niepodległości trwającym od 8 lipca do 5 września 1998 roku linia 2 została tymczasowo zawieszona. Po skończonym remoncie dwójka ponownie powróciła na swoją stałą trasę: Dworzec Niebuszewo Dworcowa.

Rok 1999 przyniósł kolejne zmiany na trasie tej linii. Pod koniec czerwca rozpoczął się remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym dwójkę skierowano do pętli przy ulicy Potulickiej. Po zakończeniu wakacji tramwaje linii 2 wróciły na swoją trasę.

zdjęcie
Przegubowa "dwójka" zmierza w kierunku Dworca Niebuszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 czerwca 2000 roku rozpoczął się remont Mostu Długiego. W związku z tym dwójkę po raz kolejny skierowano do pętli Potulicka. Na swoją trasę powróciła 2 października 2000 roku.

Od 18 kwietnia do 27 czerwca 2001 roku z powodu budowy wiaduktu do portu nad ulicą Gdańską, tramwaje linii 2 jeździły standardowym objazdem na trasie: Dworzec Niebuszewo Potulicka, jednak budowa ronda Giedroycia i zamknięcie trasy do Dworca Niebuszewo sprawiły, że od 28 czerwca 2001 roku linia kursowała na trasie Zajezdnia Niemierzyn Dworcowa.

6 sierpnia 2001 roku linię zawieszono w związku z kolejnym etapem budowy ronda Giedroycia. 

zdjęcie
Drugi odnowiony skład z zajezdni Golęcin
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 października 2001 roku ponownie otwarto dla tramwajów trasę do Dworca Niebuszewo i w związku z tym "dwójka" powróciła na swoją stałą trasę.


zdjęcie
To już trzeci skład 105Ng/S w nowych czerwonych barwach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu remontu ulicy Krzywoustego w okresie od 25 czerwca do 26 października 2005 roku tramwaje linii 2 ponownie kursowały na tymczasowej trasie Dworzec Niebuszewo Potulicka.

21 sierpnia 2006 roku linię 2 kojeny już raz skierowano do pętli Potulicka. "Dwójka" powróciła na swoją stałą trasę  28 października 2006 roku.

film
0:50
odtwórz
"Nowa" Tatra wyrusza z Niebuszewa na Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2007 roku nastąpiły duże zmiany na liniach tramwajowych i od tamtej pory linia 2 rozpoczęła ponownie kursowanie na trasie Dworzec Niebuszewo Basen Górniczy.


4 lipca 2011 roku z powodu remontu alei Niepodległości linia została zawieszona, a 1 września 2011 roku w związku z zakończeniem remontu torowiska na odcinku plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa wznowiono kursowanie linii.

film
0:14
odtwórz
„Beta” dojeżdża do końca swojej trasy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas przebudowy torów w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej, dwójka od 28 lipca 2014 została zawieszona.

zdjęcie
Linia 2 - kiedyś do Dworcowej, później do Basenu Górniczego, obecnie - aż do Turkusowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 sierpnia 2015 roku nastąpiło oddanie do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej, wyremontowanej pętli Basen Górniczy oraz nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej. Linia 2 została wówczas wydłużona do pętli Turkusowa i rozpoczęła regularne kursowanie na trasie Dworzec Niebuszewo - Turkusowa


zdjęcie
"Swing" widziany z kładki nad ulicą Eskadrową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 22 - 28 kwietnia 2018 roku wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku Basen Górniczy Turkusowa z powodu prowadzonych prac na torowisku pod wiaduktem w ciągu ulicy Hangarowej.

Linia 2 w tym okresie jeździła na skróconej trasie Dworzec Niebuszewo - Basen Górniczy.

27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 2 została zawieszona. Powróciła na szczecińskie tory 30 października 2020 z nowym rozkładem jazdy, w którym uwzględniono zjazdy do zajezdni przez ul. Arkońską.

Od 9 stycznia 2021 z powodu przebudowy torowisk na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”linia 2 została skierowana do pętli „Las Arkoński”.

Trasa objazdowa: Las Arkoński - Arkońska - Niemierzyńska - Krasińskiego - aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia - aleja Wyzwolenia - [...] - Turkusowa

Długość trasy objazdowej: 13,5 km

Czas przejazdu: 36 minut (w obu kierunkach)

Częstotliwość: bez zmian

Liczba przystanków:

  • W kierunku Turkusowej: 23
  • W kierunku Lasu Arkońskiego: 24

29 maja 2021 roku ze względu na rozpoczęcie kolejnego etapu przebudowy torowisk w Centrum i wyłączenie z użytku torowiska na odcinku Plac Rodła - Brama Portowa, kursowanie linii 2 zostało zawieszone.

Na podstawie: Tramwaje Szczecińskie - Historia ulicznego omnibusu z lat 1879 - 2008 we trzynastu ksiegach prozą Kajetana Szmucińskiego oraz źródeł własnych opracował: Mariusz Belko, aktualizacja: X
współpraca: Paweł Pieńkowski, aktualizacja: paki, jas59, X, man i Karton_03

Długość trasy: 11,5 km

Czas przejazdu: 30 minut (w obu kierunkach)

Częstotliwość: 

  • Dni powszednie: 12/12/20 minut
  • Soboty: 12/20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie: 20/24 minuty


Liczba przystanków:

  • W kierunku Turkusowej: 19
  • W kierunku Dworca Niebuszewo: 18