Encyklopedia

Linia 5: Krzekowo - Stocznia Szczecińska

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

14.03.2020
dodano informację o objeździe w 2020 man
10.05.2014
Dodano informacje rozpoczęciu i zakończeniu prac przy dwu krzyżówkach ulicy Jagiellońskiej jas59
30.05.2010
Dodano informację o powrocie linii 5 na swoją trasę 22 maja 2010 roku. kajetansz
13.04.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy. kajetansz
07.04.2010
Dodano informację o powrocie linii 5 na swoją normalną trasę. kajetansz
07.04.2010
Dodano informację o powrocie linii 5 na swoją normalną trasę. kajetansz
19.03.2010
Poprawiono godziny kursowania brygad w sobotnim rozkładzie jazdy. X
19.03.2010
Poprawiono godziny kursowania brygad w sobotnim rozkładzie jazdy. X
10.12.2009
Dodano informację o skierowaniu linii 5 do "Wawrzyniaka" i dodano obecny podział na brygady. kajetansz
27.11.2009
Dodano informację o skierowaniu linii 5 do zajezdni Pogodno i dodano obecny podział na brygady. kajetansz
14.09.2009
Dodano podział na brygady. kajetansz
22.12.2008
Poprawiono błędy literowe jas59

Trasa: Krzekowo —  Żołnierska — rondo Karskiego — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — aleja Piastów — plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — Malczewskiego — Parkowa — Dubois — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Stocznia Szczecińska 

Historia starsza


zdjęcie
Rzadko można spotkać w tym miejscu "stopiątki"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W 1905 roku po nadaniu liniom tramwajowym numerów linia 5 jeździła na trasie od ulicy Wawrzyniaka (Alleestrasse) przez Bohaterów Warszawy – Jagiellońską (Turnerstrasse) – Wojska Polskiego (Falkenwalderstrasse) – plac Zgody (Bismarkplatz) – Obrońców Stalingradu (Bismarkstrasse) – plac Żołnierza Polskiego (Königsplatz) – Wyszaka (Klosterhof) – Syreny (Frauenstrasse) – Jana z Kolna (Dampschiffsbolleverk).

zdjęcie
Przyjazny szczeciński motorniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Szybki rozwój komunikacji tramwajowej w mieście wymagał również dostaw nowych wagonów tramwajowych. W latach 1905 – 1907 dostarczano wagony doczepne i motorowe. Przerabiano równie wagony byłego tramwaju konnego.

W latach 1905 – 1910 linia 5 kursowała na dotychczasowej trasie, ale od maja 1910 roku jeździła już po nowo oddanym dwutorowym odcinku trasy (940 metrów) przez Most Kłodny do promu na Duńczycy. Zwiększone potoki pasażerskie w 1911 roku wymusiły budowę drugiego odcinka torów w ciągu ulicy Obrońców Stalingradu (Bismarkstrasse). W 1912 roku linii 5 nadano kolor „niebieski”.
zdjęcie
Ex-niemierzyński skład na "piątce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


W latach 1910 – 1926 linia 5 jeździła na dotychczasowej trasie od Wawrzyniaka do Duńczycy Prom. W tym okresie z dalszym rozwojem miasta – budowa osiedla mieszkaniowego w willowej dzielnicy Szczecina – Pogdno wymusiła budowę następnych odcinków tras tramwajowych (torów).

I tak od marca 1927 roku linia 5 pojechała po wydłużonej trasie na odcinku Bohaterów Warszawy od Jagiellońskiej do Mickiewicza, gdzie położono 440 metrów torów, a od lipca po następnym odcinku torów położonych w ciągu ulicy Mickiewicza do ulicy Noakowskiego – 330 metrów. I w związku z tym trasa linii przebiegała od Mostu Akademickiego przez Mickiewicza do Jagiellońskiej i dalej po starej trasie.

W 1928 roku sukcesywnie oddawano nowo budowane odcinki torów tramwajowych. Linia 5 od czerwca tego roku przekroczyła nowo wybudowany wiadukt (Most Akademicki) i jechała torem położonym na wydzielonym pasie do ulicy Grzegorz z Sanoka (Fontaneweg).

W latach 1928 – 1934 linia kursowała na trasie Krzekowo – prom Duńczyca.

zdjęcie
Pływająca "bulwa" pokonuje ostatnią prostą przed pętlą "Krzekowo"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1934 roku linia 5 zmieniła trasę i jeździła z promu na Duńczycy do Potulickiej. Zmiany wprowadzone między innym na linii 5 wymusiły przebudowę torowisk na ulicy 3 Maja i Dworcowej, jak również w rejonie placu Zwycięstwa.

Linię 5 na początku wojny skrócono do Mostu Kłodnego, jakiś czas potem zawieszono jej kursowanie.

W latach 1940 – 1945 linia 5 nie kursowała.

25 kwietnia 1945 roku niemiecka obsługa tramwajów szczecińskich została ewakuowana na zachód. W związku z tym zakończył się okres niemiecki w szczecińskiej komunikacji tramwajowej.

Historia nowsza


zdjęcie
Taki widok to już tylko wakacyjne wspomnienie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po przekazaniu miasta Szczecina Polsce, w maju 1945 roku przyjechało z Poznania w grupie około 680 osób, 23 poznańskich tramwajarzy, którzy mieli uruchomić od nowa komunikację tramwajową. Pracownicy „Tramwajów i Autobusów Miasta Szczecina” otrzymali w spadku zdewastowane zajezdnie tramwajowe na Pogodnie, Golęcinie i Niemierzynie, gdzie tylko ta ostatnia nadawała się do eksploatacji. Postanowiono jak najszybciej uruchomić komunikację w zniszczonym mieście, gdyż zdawano sobie wówczas sprawę, że umożliwi to zasiedlenie miasta i powstanie firm.

zdjęcie
W weekendy "Swingi" obsługują cztery linie tramwajowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1948 roku po oddaniu następnych odcinków torów w ciągu ulic Nocznickiego, Stalmacha i Druckiego – Lubeckiego uruchomiono linię 5, którą skierowano od Druckiego – Lubeckiego (wiadukt) przez Nocznickiego, Dubois, Parkową, Malczewskiego, Matejki, plac Żołnierza Poskiego, Niepodległości, Bramę Portową, Krzywoustego, plac Kościuszki, Sikorskiego do Ku Słońcu

Jako ciekawostka, pasażerowie chcący dalej jechać od wiaduktu na ulicy Druckiego – Lubeckiego musieli przechodzić pod zwalonym wiaduktem na drugą stronę.

1 listopada 1948 roku trasa "piątki" zmieniła się i kursowała od Druckiego –Lubeckiego do placu Żołnierza Polskiego po starej trasie, a później przez Obr. Stalingradu (Ledóchowskiego), Wojska Polskiego, Jagiellońską, Boh. Warszawy, Mickiewicza do Żołnierskiej.

zdjęcie
Zmodernizowany skład 105Ng/2015 539+540 rozpoczął kolejny kurs na Krzekowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
23 lutego 1950 roku zmieniono ruch w okolicach stoczni (zlikwidowano trasę prowadzącą ulicami Stalmacha i Druckiego – Lubeckiego do wiaduktu, a puszczono tory przez ulicę Ludową (Przemysłowa)) i linię 5 wydłużono do Gocławia.

Na tej trasie "piątka" jeździła do 1952 roku.

22 grudnia 1952 roku wprowadzono kursowanie linii na trasie Stocznia Szczecińska - Żołnierska, a 1954 roku wydłużono linię o nowo oddany odcinek torów do pętli na Krzekowie.

Lata 1945 – 1954 były latami intensywnego odgruzowywania miasta, oddawania następnych torów tramwajowych i budowy oraz odbudowy budynków mieszkalnych oraz zniszczonego nalotami przemysłu. Wzrastała ilość mieszkańców, którzy potrzebowali rozwiniętej komunikacji miejskiej. Zasoby mieszkaniowe śródmieścia kurczyły się, a trzeba było wykorzystać budynki znajdujące się w dzielnicach przemysłowych jak i willowych. W tym okresie tramwaje były jedynym środkiem transportu w mieście dla większości jej mieszkańców. Stąd tak duży napór na rozwój komunikacji miejskiej.

zdjęcie
Skład eNek w ostatnich promieniach słońca, tuż przed nadciągającą burzą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


W 1959 roku w dniach 11 – 15 stycznia komunikacja została sparaliżowana w związku z awarią prostowników z powodu ich przeciążenia (mała moc) – nie dotrzymano terminów rozbudowy nowej podstacji zasilającej na ulicy Kolumba.

W okresie od 2 lutego do 1 kwietnia 1960 roku linia 5 kursowała do Krzekowa z placu Żołnierza Polskiego przez Bramę Portową z powodu remontu torowiska w ciągu ulicy Obrońców Stalingradu.

23 sierpnia 1964 roku linię wydłużono do Ludowej (ówczesna pętla Stocznia Remontowa).


W dniach 9 i 16 maja 1971 roku linia kursowała na skróconej trasie do Stoczni Szczecińskiej z powodu remontów torowiska, a 8 czerwca kursowałą trasą linii 10 w obydwu kierunkach.

1 października tego roku przystanek linii jadących w kierunku placu Żołnierza przeniesiono z placu Przyjaźni Polsko – Radzieckiej (plac Zgody) na ulicę Obr. Stalingradu przy posesji 20/21, a 18 października z powodu przebudowy torowisk w rejonie ulicy Żołnierskiej w kierunku Krzekowa zlikwidowano przystanek przy koszarach. Odcinek od Wernyhory do Żołnierskiej obsługiwany był przez tramwaj jeżdżący po jednym torze.

zdjęcie
Skład wagonów 105N w nowym malowaniu podąża na Krzekowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do 1 stycznia 1973 roku linia 5 kursowała na trasie ze Stoczni Remontowej przez plac Żołnierza Polskiego, Obrońców Stalingradu, Wojska Polskiego i Jagiellońską. Tego dnia w związku z wyłączeniem tras tramwajowych na Obrońców Stalingradu, Wojska Polskiego (od placu Zwycięstwa do placu Sprzymierzonych) i Jagiellońskiej (Wojska Polskiego do Piastów) składy linii 5 jeżdziły nową trasą od ulicy Matejki przez Piłsudskiego (M. Buczka) i dalej do Piastów, a później Jagiellońską do Krzekowa. Również po trasie linii jeździła linia nocna 5N.


W latach 1973 - 1992 linia 5 jeździła na trasie Stocznia RemontowaKrzekowo, a w 1992 roku zmieniła trasę na PomorzanyKrzekowo [Powstańców Wlkp, Piastów, Jagiellońska. Boh. Warszawy i dalej po starej trasie] w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Piłsudskiego. Po okresie dwumiesięcznych prac linia powróciła na swoją starą trasę.

Od lipca 1995 roku składy linii 5 ponownie kursowały na trasie Pomorzany – Krzekowo. Taki stan rzeczy trwał do 1996 roku.

zdjęcie
Skład na linii 5 wtacza się na pętlę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Od 1997 roku "piątka" po raz kolejny kursowała na trasie Stocznia Szczecińska - Krzekowo.


6 czerwca 2000 roku zmieniono trasę linii w związku z remontem ulicy Mickiewicza i linia jeździła na trasie Stocznia Szczecińska do Boh. Warszawy i później Wawrzyniaka, Wojska Polskiego do Głębokiego. Po zakończonym remoncie torowiska 31 października 2000 roku linia powróciłą na stałą trasę. 



zdjęcie
"Piątka" pojawia się tu tylko w wyjątkowych sytuacjach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
25 listopada 2009 roku z powodu remontu torowiska na ulicy Żołnierskiej i pętli Krzekowo linię 5 skierowano ulicą Wawrzyniaka i aleją Wojska Polskiego do zajezdni Pogodno.

zdjęcie
Nie licząc linii turystycznych to ten skręt ostatni raz był wykorzystywany liniowo 9 lat temu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
8 grudnia 2009 roku z powodu zatłoczenia zajezdni Pogodno przez 3 linie tramwajowe kończące tam bieg skierowano linię 5 do przystanku "Wawrzyniaka". Celem dojechania do niego na placu Szarych Szeregów linia 5 skręcała w aleję Wojska Polskiego, a następnie w ulicę Wawrzyniaka. Dalej krótkim odcinkiem ulicy Mickiewicza z której skręcała w aleję Bohaterów Warszawy dojeżdżając dalej do tymczasowego przystanku końcowego.


2 kwietnia 2010 roku linia 5 powróciła na swoją normalną trasę.

zdjęcie
Spotkanie historii z teraźniejszością - jeszcze 15 lat temu na linii 5 kursowały czerwone N-ki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 
10 kwietnia 2010 roku z powodu remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy zmieniono trasę linii 5.

Kursowała ona na trasie: Krzekowo –  Żołnierska – Mickiewicza – Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – al. Piłsudskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois –  Firlika – Stocznia Szczecińska.

zdjęcie
Na "piątce" znów można spotkać niskopodłogowe tramwaje
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 
22 maja 2010 roku po zakończonym remoncie torowiska w alei Bohaterów Warszawy linia 5 powróciła na swoją trasę.

zdjęcie
Objazdowa "piątka" włącza się na swoją stałą trasę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem przebudowy torów w alei Piastów na odcinku od ulicy Jagiellońskiej do placu Szarych Szeregów, od 1 lutego 2014 roku wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu linii. Linia kursowała wówczas na trasie Krzekowo – Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – Stocznia Szczecińska.

zdjęcie
Czasami przejazd przez ten plac sprawiał nie lada problem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po zakończeniu remontu krzyżownic na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy i alei Piastów i wznowieniem komunikacji tramwajowej w ulicy Jagiellońskiej oraz zamknięciem dla tramwajów ulicy Wawrzyniaka, jak również trwającym remontem ulicy Potulickiej, od 12 maja 2014 roku linia powróciła na stałą trasę.

Linia 5 jest obsługiwana zarówno przez zajezdnię Pogodno, jak i zajezdnię Golęcin.

zdjęcie
Od poniedziałku „piątki” tu nie zobaczymy
aktualna ocena: 4,86, liczba ocen: 24
Od 14 marca 2020 roku w związku z rozpoczęciem II etapu przebudowy placu Szarych Szeregów linia została skierowana na trasę:

Krzekowo — Żołnierska — rondo Karskiego — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — Malczewskiego — Parkowa — Dubois — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Stalmacha — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa
 
1 czerwca 2020 wraz z rozpoczęciem III etapu przebudowy placu Szarych Szeregów linia kursowała od ulicy Mickiewicza przez ulicę Wawrzyniaka – plac Gałczyńskiego – aleję Wojska Polskiego do placu Szarych Szeregów i dalej do Stoczni Szczecińskiej, według specjalnego rozkładu jazdy. 25 lipca 2020 roku linia powróciła na swoją trasę.

Na podstawie materiałów zawartych w książce "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929" z archiwów MZK, WPKM, ZKM, kronik WPKM z lat 1979 – 89, informacji zawartych w opracowaniu „Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008 Kajetana Szmucińskiego i informacji własnych opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man