Encyklopedia

Linia 51: Kołłątaja - Głębokie

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

14.02.2018
Dodano informacje z lat 2011 - 2015 jas59
29.04.2011
Dodano informację o zmianach od dnia 1 maja 2011 roku paki

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Chorzowska — Osów — Miodowa — Głębokie

Historia linii


W 1954 roku uruchomiono linię szczytową A na trasie Wszystkich Świętych - Osów. Po zmianie numeracji linii w listopadzie 1955 roku nadano jej właśnie numer 51.

W latach 1954 - 1961 roku linia 51 jeździła na trasie Wszystkich Świętych - Chopina - Osów. Kursowała od godziny 5:00 - 9:00 i 13:00 - 22:00 w dni powszednie, natomiast w święta wyłącznie po południu.

W połowie 1961 roku zmieniono jej trasę i jeździła z Osowa przez Wszystkich Świętych do Witkiewicza. Obsługiwana była trzema autobusami w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Jelcz wjeżdża na pętlę "Osów"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
24 lipca 1961 roku nastąpiła zmiana trasy. Linia 51 zaczęła kursować na trasie Osowo – Wszystkich Świętych. Obsługiwana była 1 autobusem w dni powszednie i świąteczne. W dni świąteczne kursowała tylko po południu.

1 września 1961 ponownie nastąpiła zmiana trasy linii, i od tamtej pory kursowała na trasie Osów – Kołłątaja.

Od 10 lipca 1969 roku linia 51 wjeżdża na nowo wybudowaną pętlę przy ulicy Kołłątaja.


zdjęcie
Jak się dobrze przyjrzeć, to widać prześwitujące spod obecnych napisów "104 Podjuchy - Dolna Odra"
25 września 1980 roku uruchomiono linię wspomagającą o oznaczeniu 51 Bis, która kursowała na trasie Stocznia Warskiego – Wiosny Ludów. Długość linii wynosiła 4,7 km, przelot trasy 13-14 minut, a od 6 października skorygowano długość i wynosiła 4,9 km, przelot wynosił 16-17 minut, obsługiwana była 4 autobusami z 10-minutową częstotliwością.

4 lutego 1982 roku zmieniono jej trasę i jeździła od Kołłątaja do Wiosny Ludów. Długość trasy wynosiła 2,2 km, przelot 7-8 minut, 2 autobusami z co 11 – 12 minutową częstotliwością kursowania. Linia została zlikwidowana 7 lutego 1984 roku.

Linię od początku powstania obsługuje zajezdnia Klonowica.


zdjęcie
Autobus z tramwajem na wyświetlaczu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 maja 2011 roku dokonano zmian w funkcjonowaniu linii 51, które polegały na: wydłużeniu co drugiego kursu na trasę ulicą Miodową do pętli Głębokie, zrezygnowano z podjazdu na pętlę Osiedle Arkońskie, dodano jedną brygadę w dni powszednie oraz połączono zadania brygad linii 51 z linią 69 w soboty i dni świąteczne.

zdjęcie
Na tym odcinku ulicy Krasińskiego zwykle można zobaczyć tylko linię B
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas budowy kolektora deszczowego 9 lipca 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii, która w kierunku pętli Kołłątaja kursowała częściowo zmienioną trasą (z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja) od przystanku „Krasińskiego” linia kursowała ulicami Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.


Od 31 lipca do 12 sierpnia 2009 roku linia kursowała ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałej trasie.

Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, od 18 lipca 2011 roku wymusił zmiany w komunikacji autobusowej. Autobusy linii 51 jeździły objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.

zdjęcie
"Jamnikiem" przez kolorowy las
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie i dotyczą zarówno kierowców jak i pasażerów komunikacji miejskiej, 4 listopada 2013 roku zmieniono organizację ruchu wprowadzoną na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie

Najważniejszą zmianą było stworzenie wspólnego węzła przesiadkowego na ulicy Asnyka pomiędzy rondem Sybiraków a ulicą Kadłubka dla linii tramwajowych oraz autobusowych.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man