Encyklopedia

Linia 51: Kołłątaja - Głębokie

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

25.08.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 2 września 2023 man
05.05.2022
Dodano informacje o objeździe od 30 kwietnia 2022 man
12.12.2021
Dodano informację o objeździe od 18 grudnia man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
16.06.2021
Dodano informację o skróconej trasie 17 i 21 czerwca 2021 fan004
21.01.2021
Dodano informacje o zmianach od 1 lutego man
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
13.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości i liczbie przystanków na trasie stałej i objazdowej. Karton_03
31.12.2020
Dodano informację o objeździe od 2021 man
14.02.2018
Dodano informacje z lat 2011 - 2015 jas59
29.04.2011
Dodano informację o zmianach od dnia 1 maja 2011 roku paki

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej (z powrotem: Orzeszkowej — Boguchwały — Asnyka) — Krasińskiego — Chopina — Chorzowska — Miodowa — Głębokie

Historia linii

W 1954 roku uruchomiono linię szczytową A na trasie Wszystkich Świętych – Osów. Po zmianie numeracji linii w listopadzie 1955 roku nadano jej numer 51.

W latach 1954-1961 roku linia 51 jeździła na trasie Wszystkich Świętych – Chopina – Osów. Kursowała w godz. 5-9 i 13-22 w dni powszednie, natomiast w święta wyłącznie po południu.

W połowie 1961 roku zmieniono jej trasę i od tej pory kursowała z Osowa przez Wszystkich Świętych do Witkiewicza. Obsługiwana była trzema autobusami w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Jelcz wjeżdża na pętlę "Osów"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
24 lipca 1961 roku nastąpiła kolejna zmiana trasy. Linia 51 zaczęła kursować w relacji Osów – Wszystkich Świętych. Obsługiwana była jednym autobusem w dni powszednie i świąteczne. W dni świąteczne kursowała tylko po południu.

Ponownie zmieniono trasę 1 września 1961 roku i od tej pory linia 51 rozpoczęła kursowanie w relacji Kołłątaja – Osów.

10 lipca 1969 roku linia 51 zaczęła korzystać z nowo wybudowanej pętli przy ulicy Kołłątaja.

zdjęcie
Jak się dobrze przyjrzeć, to widać prześwitujące spod obecnych napisów "104 Podjuchy - Dolna Odra"
25 września 1980 roku uruchomiono linię wspomagającą o oznaczeniu 51 Bis, która kursowała na trasie Stocznia Warskiego (Szczecińska) – Wiosny Ludów. Jej długość wynosiła 4,7 km, zaś przelot trasy 13-14 minut. 6 października 1980 skorygowano jej długość, która od tej pory wynosiła 4,9 km, przelot 16-17 minut, zaś obsługiwana była 4 autobusami z 10-minutową częstotliwością.

4 lutego 1982 roku zmieniono trasę dodatkowej linii 51 Bis i od tego dnia jeździła od Kołłątaja do Wiosny Ludów. Długość trasy wynosiła 2,2 km, przelot 7-8 minut, a obsługiwana była dwoma autobusami z 11–12 minutową częstotliwością kursowania. Linia została zlikwidowana 7 lutego 1984 roku.

Operatorem linii 51 od samego początku jest zajezdnia Klonowica. Obsługa jej brygad jest zsynchronizowana i połączona z liniami 78 oraz 92.

zdjęcie
Na tym odcinku ulicy Krasińskiego zwykle można zobaczyć tylko linię B
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas budowy kolektora deszczowego 9 lipca 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z tym uległa zmianie trasa linii, która w kierunku pętli „Kołłątaja” kursowała częściowo zmienioną trasą - z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja, od przystanku „Krasińskiego” ulicami Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

Od 31 lipca do 12 sierpnia 2009 roku linia kursowała objazdem ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego.

zdjęcie
Autobus z tramwajem na wyświetlaczu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 maja 2011 roku dokonano zmian w funkcjonowaniu linii 51:

  • co drugi kurs wydłużono przez ulicę Miodową do pętli „Głębokie”,
  • zrezygnowano z podjazdu na pętlę „Osiedle Arkońskie”
  • dodano jedną brygadę w dni powszednie,
  • uruchomiono zadania łączone brygad z linią 69 w dni powszednie po godz. 20 oraz przez cały dzień soboty i dni świąteczne.

Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, od 18 lipca 2011 roku wymusił zmiany w trasie linii 51. Autobusy jeździły objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.

zdjęcie
"Jamnikiem" przez kolorowy las
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W celu ułatwienia przesiadek w relacjach autobus-tramwaj, 4 listopada 2013 roku wprowadzono zmianę organizacji ruchu komunikacji miejskiej na Niebuszewie oraz jednocześnie zmiany w kursowaniu linii 51.

Przystanek „Niemcewicza” w kierunku Niebuszewa został przeniesiony na ulicę Asnyka za rondo Sybiraków, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Kadłubka. Zaczął on pełnić rolę wspólnego przystanku autobusowo-tramwajowego. Ponadto na tej samej wysokości uruchomiono również wspólny przystanek w kierunku przeciwnym.

Dodatkowo autobusy tej linii skierowano na nowy odcinek trasy – zamiast przez ulicę Kołłątaja, w obu kierunkach przez ulicę Asnyka z obsługą nowo uruchomionego przystanku „Dworzec Niebuszewo” (tylko w kierunku Niebuszewa) znajdującego się na wysokości przystanku tramwajowego.

Od 9 stycznia do 9 października 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana na objazd: w kierunku Osowa - przez ulice: Barbary-Długosza-al. Wyzwolenia-Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”, a w przeciwnym kierunku - przez Krasińskiego-al. Wyzwolenia-rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”.

Trasa objazdowa: Kołłątaja - św. Barbary - Długosza - aleja Wyzwolenia - Krasińskiego (z powrotem: aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia - Kołłątaja - św. Barbary) - Chopina - [...] - Osów - [...] - Głębokie

Długość trasy objazdowej:

  • w kierunku Osowa: 5,1 km
  • w kierunku Głębokiego: 7,6 km
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 7,6 km
    • z pętli Osów: 5 km

Czas przejazdu:

  • w kierunku Osowa: 16 minut
  • w kierunku Głębokiego: 22 minuty
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 19 minut
    • z pętli Osów: 15 minut

Częstotliwość: bez zmian

Liczba przystanków:

  • w kierunku Osowa: 10
  • w kierunku Głębokiego: 13
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 13
    • z pętli Osów: 10

Od 1 lutego 2021 roku linia 51 kursuje wyłącznie na trasie KołłątajaGłębokie. Przystanki „Osów” zlokalizowane są dla niej w ciągu ulicy Miodowej, po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Chorzowską. Dotychczasowe kursy realizowane do pętli „Osów” wydłużono przez ulicę Miodową do pętli „Podbórz” i w tej relacji nadano linii numer 92.

W dniach 17 21 czerwca 2021 w związku z pracami przy przebudowie węzła Głębokie linia kursowała na skróconej trasie KołłątajaOsów. Od pętli „Osów” do pętli „Głębokie” (granica obszaru robót) według rozkładu jazdy linii 51 kursował zastępczy bus.   

Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 51 została skierowana na objazd od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, Niemcewicza, Długosza, Barbary, Kołłątaja, rondo Sybiraków, Niemcewicza, Długosza, al. Wyzwolenia, do ulicy Krasińskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Krasińskiego” w kierunku Kołłątaja przeniesiono na ulicę Naruszewicza na odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Krasińskiego i Niemcewicza. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano  w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku bliżej ronda Sybiraków.  20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska tramwajowego w okolicach pętli „Dworzec Niebuszewo”, od 18 grudnia 2021 autobusy linii 51 w obu kierunkach kursowały objazdem ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanków „Krasińskiego”. Dla obu kierunków obowiązywały przystanki „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.

W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka od 30 kwietnia 2022 skierowano linię 51 na objazd. Od ulicy Kołłątaja autobusy kursowały objazdową trasą przez ulice: Barbary, Długosza, Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynne były przystanki „Niemcewicza” w obu kierunkach. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.

Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od 2 września 2023 roku linia 51 powróciła do kursowania ulicami Kołłątaja – Asnyka – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina do przystanku „Krasińskiego Wiadukt” i dalej bez zmian. Na trasie przywrócono dotychczasowe przystanki w lokalizacjach sprzed przebudowy oraz uruchomiono dodatkowe w kierunku pętli „Kołłątaja”

  • „Dworzec Niebuszewo” (nr 14712) zlokalizowany w ciągu ulicy Orzeszkowej przed skrzyżowaniem z ul. Boguchwały,
  • „Boguchwały” (nr 14631) zlokalizowany w ciągu ulicy Boguchwały przed skrzyżowaniem z ulicą Asnyka.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man, Karton_03, fan004, Waszka

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 30 minut
    • W międzyszczycie: 40 minut
    • Wieczorem: 40 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 30 minut
    • Rano i wieczorem: 40 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 40 minut

Operator: SPA Klonowica