Encyklopedia

Linia 51: Kołłątaja - Głębokie

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez fan004

16.06.2021
Dodano informację o skróconej trasie 17 i 21 czerwca 2021 fan004
21.01.2021
Dodano informacje o zmianach od 1 lutego man
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
13.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości i liczbie przystanków na trasie stałej i objazdowej. Karton_03
31.12.2020
Dodano informację o objeździe od 2021 man
14.02.2018
Dodano informacje z lat 2011 - 2015 jas59
29.04.2011
Dodano informację o zmianach od dnia 1 maja 2011 roku paki

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Chorzowska — Osów — Miodowa — Głębokie

Historia linii


W 1954 roku uruchomiono linię szczytową A na trasie Wszystkich Świętych - Osów. Po zmianie numeracji linii w listopadzie 1955 roku nadano jej właśnie numer 51.

W latach 1954 - 1961 roku linia 51 jeździła na trasie Wszystkich Świętych - Chopina - Osów. Kursowała od godziny 5:00 - 9:00 i 13:00 - 22:00 w dni powszednie, natomiast w święta wyłącznie po południu.

W połowie 1961 roku zmieniono jej trasę i jeździła z Osowa przez Wszystkich Świętych do Witkiewicza. Obsługiwana była trzema autobusami w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Jelcz wjeżdża na pętlę "Osów"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
24 lipca 1961 roku nastąpiła zmiana trasy. Linia 51 zaczęła kursować na trasie Osowo – Wszystkich Świętych. Obsługiwana była 1 autobusem w dni powszednie i świąteczne. W dni świąteczne kursowała tylko po południu.

1 września 1961 ponownie nastąpiła zmiana trasy linii, i od tamtej pory kursowała na trasie Osów – Kołłątaja.

Od 10 lipca 1969 roku linia 51 wjeżdża na nowo wybudowaną pętlę przy ulicy Kołłątaja.


zdjęcie
Jak się dobrze przyjrzeć, to widać prześwitujące spod obecnych napisów "104 Podjuchy - Dolna Odra"
25 września 1980 roku uruchomiono linię wspomagającą o oznaczeniu 51 Bis, która kursowała na trasie Stocznia Warskiego – Wiosny Ludów. Długość linii wynosiła 4,7 km, przelot trasy 13-14 minut, a od 6 października skorygowano długość i wynosiła 4,9 km, przelot wynosił 16-17 minut, obsługiwana była 4 autobusami z 10-minutową częstotliwością.

4 lutego 1982 roku zmieniono jej trasę i jeździła od Kołłątaja do Wiosny Ludów. Długość trasy wynosiła 2,2 km, przelot 7-8 minut, 2 autobusami z co 11 – 12 minutową częstotliwością kursowania. Linia została zlikwidowana 7 lutego 1984 roku.

Linię od początku powstania obsługuje zajezdnia Klonowica.


zdjęcie
Autobus z tramwajem na wyświetlaczu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 maja 2011 roku dokonano zmian w funkcjonowaniu linii 51, które polegały na: wydłużeniu co drugiego kursu na trasę ulicą Miodową do pętli Głębokie, zrezygnowano z podjazdu na pętlę Osiedle Arkońskie, dodano jedną brygadę w dni powszednie oraz połączono zadania brygad linii 51 z linią 69 w soboty i dni świąteczne.

zdjęcie
Na tym odcinku ulicy Krasińskiego zwykle można zobaczyć tylko linię B
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas budowy kolektora deszczowego 9 lipca 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii, która w kierunku pętli Kołłątaja kursowała częściowo zmienioną trasą (z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja) od przystanku „Krasińskiego” linia kursowała ulicami Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.


Od 31 lipca do 12 sierpnia 2009 roku linia kursowała ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałej trasie.

Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, od 18 lipca 2011 roku wymusił zmiany w komunikacji autobusowej. Autobusy linii 51 jeździły objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.

zdjęcie
"Jamnikiem" przez kolorowy las
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie i dotyczą zarówno kierowców jak i pasażerów komunikacji miejskiej, 4 listopada 2013 roku zmieniono organizację ruchu wprowadzoną na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie

Najważniejszą zmianą było stworzenie wspólnego węzła przesiadkowego na ulicy Asnyka pomiędzy rondem Sybiraków a ulicą Kadłubka dla linii tramwajowych oraz autobusowych.

Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana na objazd: w kierunku Osowa - przez ulice: Barbary-Długosza-al. Wyzwolenia-Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”, a w przeciwnym kierunku - przez Krasińskiego-al. Wyzwolenia-rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”.

Trasa objazdowa: Kołłątaja - św. Barbary - Długosza - aleja Wyzwolenia - Krasińskiego (z powrotem: aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia - Kołłątaja - św. Barbary) - Chopina - [...] - Osów - [...] - Głębokie

Długość trasy objazdowej:

  • w kierunku Osowa: 5,1 km
  • w kierunku Głębokiego: 7,6 km
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 7,6 km
    • z pętli Osów: 5 km

Czas przejazdu:

  • w kierunku Osowa: 16 minut
  • w kierunku Głębokiego: 22 minuty
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 19 minut
    • z pętli Osów: 15 minut

Częstotliwość: bez zmian

Liczba przystanków:

  • w kierunku Osowa: 10
  • w kierunku Głębokiego: 13
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 13
    • z pętli Osów: 10

Od 1 lutego 2021 linia 51 kursuje wyłącznie na trasie KołłątajaGłębokie. Przystanki „Osów” zlokalizowane są dla niej w ciągu ulicy Miodowej, po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Chorzowską.

W dniach 17 21 czerwca 2021 w związku z pracami przy przebudowie węzła Głębokie linia kursowała na skróconej trasie KołłątajaOsów. Od pętli „Osów” do pętli „Głębokie” (granica obszaru robót) według rozkładu jazdy linii 51 kursował zastępczy bus.   

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man, Karton_03, fan004

Długość trasy:

  • w kierunku Osowa: 5,5 km
  • w kierunku Głębokiego: 7,9 km
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 7,9 km
    • z pętli Osów: 5,3 km

Czas przejazdu:

  • w kierunku Osowa: 15 minut
  • w kierunku Głębokiego: 19 minut
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 19 minut
    • z pętli Osów: 15 minut

Częstotliwość:

  • Dni powszednie: 15/20/20 minut
  • Soboty: 15/20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne, Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie: 20 minut

Liczba przystanków:

  • w kierunku Osowa: 11
  • w kierunku Głębokiego: 14
  • w kierunku Kołłątaja:
    • z pętli Głębokie: 13
    • z pętli Osów: 10