Encyklopedia
Linia 51: Kołłątaja - Głębokie
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
fan004




Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Chorzowska — Osów — Miodowa — Głębokie
Historia linii
W 1954 roku uruchomiono linię szczytową A na trasie Wszystkich Świętych - Osów. Po zmianie numeracji linii w listopadzie 1955 roku nadano jej właśnie numer 51.
W latach 1954 - 1961 roku linia 51 jeździła na trasie Wszystkich Świętych - Chopina - Osów. Kursowała od godziny 5:00 - 9:00 i 13:00 - 22:00 w dni powszednie, natomiast w święta wyłącznie po południu.
W połowie 1961 roku zmieniono jej trasę i jeździła z Osowa przez Wszystkich Świętych do Witkiewicza. Obsługiwana była trzema autobusami w dni powszednie i świąteczne.
1 września 1961 ponownie nastąpiła zmiana trasy linii, i od tamtej pory kursowała na trasie Osów – Kołłątaja.
Od 10 lipca 1969 roku linia 51 wjeżdża na nowo wybudowaną pętlę przy ulicy Kołłątaja.
25 września 1980 roku uruchomiono linię wspomagającą o oznaczeniu 51 Bis, która kursowała na trasie Stocznia Warskiego – Wiosny Ludów. Długość linii wynosiła 4,7 km, przelot trasy 13-14 minut, a od 6 października skorygowano długość i wynosiła 4,9 km, przelot wynosił 16-17 minut, obsługiwana była 4 autobusami z 10-minutową częstotliwością.
4 lutego 1982 roku zmieniono jej trasę i jeździła od Kołłątaja do Wiosny Ludów. Długość trasy wynosiła 2,2 km, przelot 7-8 minut, 2 autobusami z co 11 – 12 minutową częstotliwością kursowania. Linia została zlikwidowana 7 lutego 1984 roku.
Linię od początku powstania obsługuje zajezdnia Klonowica.
Od 31 lipca do 12 sierpnia 2009 roku linia kursowała ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałej trasie.
Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, od 18 lipca 2011 roku wymusił zmiany w komunikacji autobusowej. Autobusy linii 51 jeździły objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.
Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie i dotyczą zarówno kierowców jak i pasażerów komunikacji miejskiej, 4 listopada 2013 roku zmieniono organizację ruchu wprowadzoną na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwieNajważniejszą zmianą było stworzenie wspólnego węzła przesiadkowego na ulicy Asnyka pomiędzy rondem Sybiraków a ulicą Kadłubka dla linii tramwajowych oraz autobusowych.
Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana na objazd: w kierunku Osowa - przez ulice: Barbary-Długosza-al. Wyzwolenia-Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”, a w przeciwnym kierunku - przez Krasińskiego-al. Wyzwolenia-rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”.
Trasa objazdowa: Kołłątaja - św. Barbary - Długosza - aleja Wyzwolenia - Krasińskiego (z powrotem: aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia - Kołłątaja - św. Barbary) - Chopina - [...] - Osów - [...] - Głębokie
Długość trasy objazdowej:
- w kierunku Osowa: 5,1 km
- w kierunku Głębokiego: 7,6 km
- w kierunku Kołłątaja:
- z pętli Głębokie: 7,6 km
- z pętli Osów: 5 km
Czas przejazdu:
- w kierunku Osowa: 16 minut
- w kierunku Głębokiego: 22 minuty
- w kierunku Kołłątaja:
- z pętli Głębokie: 19 minut
- z pętli Osów: 15 minut
Częstotliwość: bez zmian
Liczba przystanków:
- w kierunku Osowa: 10
- w kierunku Głębokiego: 13
- w kierunku Kołłątaja:
- z pętli Głębokie: 13
- z pętli Osów: 10
Od 1 lutego 2021 linia 51 kursuje wyłącznie na trasie Kołłątaja – Głębokie. Przystanki „Osów” zlokalizowane są dla niej w ciągu ulicy Miodowej, po zachodniej stronie skrzyżowania z ulicą Chorzowską.