Encyklopedia

description Linia 52: Tkacka - Wyspa Pucka

dodane 3.09.2008, godz. 23:39 przez zdjęcie profilowe użytkownika Filip_Police Filip_Police; zmodyfikowane 12.02.2020, godz. 23:49 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

23.01.2020
dodano informacje do roku 2020 zdjęcie profilowe użytkownika man man
12.01.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2018 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
03.05.2009
Dodano informację o uruchomieni trzeciej brygady w dni świąteczne i soboty. zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.11.2008
Dodano informacje o linii z lat sześćdziesiątych, zdjęcia oraz najnowsze fakty zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
05.09.2008
dodano informację o kursowaniu na lini autobusów San i Jelcz zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
04.09.2008
Dodano informację o wprowadzeniu letniego rozkładu jazdy na lini zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
03.09.2008
Poprawa błędów merytorycznych zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Trasa: Tkacka — Grodzka — Sołtysia — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Kanał Parnicki — Marynarska — Wyspa Pucka

Poprzednie wcielenie linii


Historia numeru linii 52 rozpoczęła się w 1955 roku. Wtedy powstała nowa linia łącząca Gocław z sąsiednimi Policami. Autobusy na trasie: Gocław - Koszalińska - Lipowa - Nad Odrą - Skolwin - Mścięcino - Police Rynek (później wydłużona do polickiego osiedla) kursowały co 20 minut od godziny 7:50 do 23:00.

27 sierpnia 1962 roku nastąpiło zamknięcie ulicy Nad Odrą z powodu remontu i w związku z tym linia 52 jeździła na trasie Gocław - Kościelna - Przęsocin - Police. Natomiast linia 52/1 na trasie Skolwin - Police Rynek. Tego samego roku, ale 1 września podzielono linię 52 i utworzono trzy warianty:

- 52 I Bis kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek
- 52 II Bis kursowała na trasie Gocław - Stołczyn
- 52 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police

zdjęcie
15 stycznia 1963 roku zakończono remont ulicy Nad Odrą i linia 52 powraca na swoją starą trasę: Gocław - Stołczyn - Police Osiedle. Niestety w dniu 2 kwietnia tego roku ponownie zamknięto ulicę Nad Odrą prowadząc dalej remont. I tak jak w poprzednim przypadku linia została podzielona:

- 52 I Bis kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek
- 52 II Bis kursowała na trasie Gocław - Stołczyn
- 52 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police.

Kroniki nie podają kiedy zakończyła się druga część remontu ulicy Nad Odrą. 1 marca 1967 roku nastąpiło zamknięcie ruchu w Mścięcinie. Podzielono linię 52 na:

- 52A jeżdżącą na trasie: Gocław - Boisko - Skolwin, obsługiwana pięcioma brygadami.
- 52B kursującą na trasie: Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police Osiedle, obsługiwana czterema brygadami.

1 marca 1968 roku linia powróciła na swoją starą trasę. Na trasie linii kolejne zawirowania wystąpiły od 14 sierpnia tego roku. Nastąpiło zamknięcie przejazdów kolejowych dla ruchu samochodowego na linii Szczecin - Trzebież. Autobusy linii 52 kursowały z Gocławia w kierunku Polic ulicami: Kościelną, Policką i dalej przez Przęsocin, Mścięcino do osiedla w Policach. Z kierunku Polic przez Mścięcino i Przęsocin, dalej ulicami Policką i Kościelną. Uruchomiono również dodatkowy autobus kursujący na trasie Mścięcino - Skolwin.
zdjęcie
9 stycznia 1969 roku przywrócono kursowanie autobusów przez ulicę Wojska Polskiego w Policach, a 6 listopada przesunięto o 150 metrów przystanek "Nad Odrą" w kierunku polickiego osiedla.

23 lutego 1971 roku linia 52 rano dodatkowo kursowała trasą linii 60, zaś 1 lutego 1972 roku autobusy linii w związku z robotami drogowymi na terenie Polic kursowały na wydłużonej trasie do przystanku "Police Szkoła".

Wraz z reorganizacją taryfy na liniach podmiejskich 1 grudnia 1973 roku wprowadzono dla linii wyjeżdżających poza teren miasta specjalną numerację, przez co linia 52 otrzymała numer 102. W latach pięćdziesiątych linię 52 obsługiwały głównie Sany H25 i H27. Od 1963 roku na linii pojawiały się także pierwsze Jelcze 272.

Linia działkowa

Działkowcy chcący dostać się do Wyspy Puckiej od 10 lutego 1968 roku mieli taką możliwość korzystając z linii M (bądź MB). Trasa tejże linii była bardzo zbliżona do dzisiejszej. Linia była obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. Prawdopodobnie w szczycie można było spotkać 5 takich pojazdów na trasie.

30 maja 1981 roku na linii dokonano rewolucji - wysłużone, i co najważniejsze, mało pojemne Nysy zostały zastąpione Jelczami 080. Wraz z tą zmianą zmieniło się oznaczenie linii - z M na 52. Trzy lata później, bo 11 maja 1984 roku autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowo wybudowanej pętli przy ulicy Marynarskiej.

zdjęcie
Wraz z przyjazdem dłuższych Jelczy M11 do Szczecina, zmieniła się obsługa taborowa na właśnie te pojazdy. Owe pojazdy aż przez dwadzieścia lat miały monopol na tę linię. Powodem takiego stanu był wiadukt znajdujący się przy lokomotywowni Szczecin Port Centralny, który skutecznie utrudnia przejazd większym pojazdom na wyspę. Co jakiś czas sprawdzono, czy tabor jest w stanie przejechać pod tym felernym wiaduktem. W 2006 roku próby przejazdem Ikarusem 280 zakończyły się sukcesem. W związku z tym podczas wakacji, kiedy pospieszne linie: D i E były zawieszone, na tym odcinku "węgierki" wyruszały na podbój linii. Pasażerowie od razu zaobserwowali niebywały luksus w postaci większej ilości miejsc.

W 1989 roku na linii 52 wprowadzono letni rozkład jazdy. Linia jeździła w soboty, niedziele i święta z częstotliwością co 14 minut a w dni powszednie co 21 minut.

Poza okresem letnim na linię 52 powracały wysłużone Jelcze. Wyżej wymieniona sytuacja powodowała sporo problemów. Na działki udawały się w szczególności osoby starsze, które są po części niepełnosprawne. Wymiana pasażerów była więc utrudniona i wydłużał się wówczas czas postoju na przystanku.

W okresie letnim na linię wyjeżdżały dwa autobusy, natomiast od 1 listopada do 31 marca linię obsługiwał jeden autobus, najczęściej Jelcz M11. Linia kursowała od wczesnych godzin porannych, aż do tych późnowieczornych. Podczas obsługi letniej w dni powszednie dwie brygady kursowały przez cały dzień, natomiast w dni świąteczne druga brygada wyjeżdżała w godzinach o zwiększonych potokach pasażerskich (8-11 oraz 17-20).

W drugiej połowie roku 2008 kierownictwo SPA Dąbie wobec kończącego się okresu eksploatacyjnego wszystkich Jelczy M11 i Ikarusów 280 oraz opieszałości władz miasta w sprawie przebudowy wiaduktu kolejowego na ulicy Kanał Parnicki zaczęło szukać rozwiązań zastępczych, a mianowicie pojazdów mniejszych i niższych, które jednak zmieściłyby się pod wspomnianą przeszkodą.
zdjęcie
14 listopada 2008 roku przystąpiono do testów z udziałem niskopodłogowego Neoplana N4011 wypożyczonego z niemieckiej firmy "Stadtverkehr Euskirchen". Testy pod wiaduktem powiodły się i wysłużone pojazdy z początkiem roku 2009 zniknęły z obsługi tej linii. 


zdjęcie
1 maja 2009 roku ZDiTM uruchomił trzecią brygadę na linii 52. Linia w tej konfiguracji będzie jeździła do początku czerwca, a po tym okresie zostaną wprowadzone nowe rozkłady jazdy. Również począwszy od dnia 1 maja 2009 roku na linii 52 pojawiały się również Volvo B10MA.

zdjęcie
Od 11 do 28 kwietnia 2015 roku przez okres około dwóch tygodni prowadzony był remont pętli autobusowej Wyspa Pucka. Na ten czas pętla została całkowicie wyłączona z ruchu, a autobusy linii 52 kursowały w obu kierunkach skróconą trasą - do przystanku Ogrody Stoczniowiec. Wówczas na linii po raz pierwszy spotkać można było pojazdy marki Solaris. Były to wozy z zakresu 2402-2504 oraz 2700, które ze względu na swoje zawieszenie mogły bez problemów przejechać kłopotliwą trasę linii.

zdjęcie
 

Na czas trwania różnych uroczystości przystanek linii autobusowej 52 znajdujący się na ulicy Tkackiej jest przenoszony na Bramę Portową

zdjęcie
W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2018 roku obsługą linii zajmuje się PKS Szczecin. Na linii od tamtej pory spotkać można autobusy takie jak  m.in. Mercedesy-Benz O530, używane Solarisy Urbino 12 i różny przekrój modeli autobusów marki MAN.

Na podstawie wiedzy własnej oraz Historii komunikacji miejskiej w Szczecinie
opracował: Filip Groszewski
współpraca: Janusz Światowy i Paweł Pieńkowski

aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.