Encyklopedia
Linia 52: Tkacka - Wyspa Pucka
dodane przez Filip_Police; zmodyfikowane przez
Karton_03




Trasa: Tkacka - Grodzka - Sołtysia - Wyszyńskiego (z powrotem: Tkacka) - most Długi - Energetyków - most Portowy - Gdańska - Kanał Parnicki - Marynarska - Wyspa Pucka
Poprzednie wcielenie linii

Tego samego roku, ale 1 września podzielono linię 52 i utworzono trzy warianty:
- 52 I Bis, która kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek,
- 52 II Bis, która kursowała na trasie Gocław - Stołczyn,
- 52, która kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police
2 kwietnia 1963 roku ponownie zamknięto ulicę Nad Odrą z powodu remontu. Tak jak w poprzednim przypadku linia została podzielona na trzy warianty wspomniane wyżej.
Kroniki nie podają kiedy zakończyła się druga część remontu ulicy Nad Odrą. 1 marca 1967 roku nastąpiło zamknięcie ruchu w Mścięcinie. Podzielono linię 52 na:- 52A jeżdżącą na trasie: Gocław - Boisko - Skolwin, obsługiwaną pięcioma brygadami,
- 52B kursującą na trasie: Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police Osiedle, obsługiwaną czterema brygadami.
1 marca 1968 roku linia powróciła na swoją starą trasę. Na trasie linii kolejne zawirowania wystąpiły od 14 sierpnia tego roku. Nastąpiło zamknięcie przejazdów kolejowych dla ruchu samochodowego na linii Szczecin - Trzebież. Autobusy linii 52 kursowały z Gocławia w kierunku Polic ulicami: Kościelną, Policką i dalej przez Przęsocin, Mścięcino do osiedla w Policach. Z kierunku Polic przez Mścięcino i Przęsocin, dalej ulicami Policką i Kościelną. Uruchomiono również dodatkowy autobus kursujący na trasie Mścięcino - Skolwin.
9 stycznia 1969 roku przywrócono kursowanie autobusów przez ulicę Wojska Polskiego w Policach, a 6 listopada przesunięto o 150 metrów przystanek "Nad Odrą" w kierunku polickiego osiedla.23 lutego 1971 roku linia 52 rano dodatkowo kursowała trasą linii 60, zaś 1 lutego 1972 roku autobusy linii w związku z robotami drogowymi na terenie Polic kursowały na wydłużonej trasie do przystanku "Police Szkoła".
Wraz z reorganizacją taryfy na liniach podmiejskich 1 grudnia 1973 roku wprowadzono dla linii wyjeżdżających poza teren miasta specjalną numerację, w wyniku czego linia 52 otrzymała numer 102. W latach pięćdziesiątych linię 52 obsługiwały głównie Sany H25 i H27. Od 1963 roku na linii pojawiały się także pierwsze Jelcze 272.
Linia działkowa
Działkowcy chcący dostać się do Wyspy Puckiej od 10 lutego 1968 roku mieli taką możliwość korzystając z linii M (bądź MB). Trasa tejże linii była bardzo zbliżona do dzisiejszej. Linia była obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. Prawdopodobnie w szczycie można było spotkać 5 takich pojazdów na trasie.
30 maja 1981 roku na linii dokonano rewolucji - wysłużone, i co najważniejsze, mało pojemne Nysy zostały zastąpione Jelczami 080. Wraz z tą zmianą zmieniło się oznaczenie linii - z M na 52. Trzy lata później, bo 11 maja 1984 roku autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowo wybudowanej pętli przy ulicy Marynarskiej. Wraz z przyjazdem dłuższych Jelczy M11 do Szczecina, zmieniła się obsługa taborowa na właśnie te pojazdy. Owe pojazdy aż przez dwadzieścia lat miały monopol na tę linię. Powodem takiego stanu był wiadukt znajdujący się przy lokomotywowni Szczecin Port Centralny, który skutecznie utrudnia przejazd większym pojazdom na wyspę. Co jakiś czas sprawdzono, czy tabor jest w stanie przejechać pod tym felernym wiaduktem. W 2006 roku próby przejazdem Ikarusem 280 zakończyły się sukcesem. W związku z tym podczas wakacji, kiedy pospieszne linie: D i E były zawieszone, na tym odcinku "węgierki" wyruszały na podbój linii. Pasażerowie od razu zaobserwowali niebywały luksus w postaci większej ilości miejsc. W 1989 roku na linii 52 wprowadzono letni rozkład jazdy. Linia jeździła w soboty, niedziele i święta z częstotliwością co 14 minut a w dni powszednie co 21 minutPoza okresem letnim na linię 52 powracały wysłużone Jelcze. Wyżej wymieniona sytuacja powodowała sporo problemów. Na działki udawały się w szczególności osoby starsze, które są po części niepełnosprawne. Wymiana pasażerów była więc utrudniona i wydłużał się wówczas czas postoju na przystanku.
W okresie letnim na linię wyjeżdżały dwa autobusy, natomiast od 1 listopada do 31 marca linię obsługiwał jeden autobus, najczęściej Jelcz M11. Linia kursowała od wczesnych godzin porannych, aż do tych późnowieczornych. Podczas obsługi letniej w dni powszednie dwie brygady kursowały przez cały dzień, natomiast w dni świąteczne druga brygada wyjeżdżała w godzinach o zwiększonych potokach pasażerskich (8-11 oraz 17-20).
W drugiej połowie roku 2008 kierownictwo SPA Dąbie wobec kończącego się okresu eksploatacyjnego wszystkich Jelczy M11 i Ikarusów 280 oraz opieszałości władz miasta w sprawie przebudowy wiaduktu kolejowego na ulicy Kanał Parnicki zaczęło szukać rozwiązań zastępczych, a mianowicie pojazdów mniejszych i niższych, które jednak zmieściłyby się pod wspomnianą przeszkodą.
14 listopada 2008 roku przystąpiono do testów z udziałem niskopodłogowego Neoplana N4011 wypożyczonego z niemieckiej firmy "Stadtverkehr Euskirchen". Testy pod wiaduktem powiodły się i wysłużone pojazdy z początkiem roku 2009 zniknęły z obsługi tej linii. 1 maja 2009 roku ZDiTM uruchomił trzecią brygadę na linii 52. Linia w tej konfiguracji będzie jeździła do początku czerwca, a po tym okresie zostaną wprowadzone nowe rozkłady jazdy. Również począwszy od dnia 1 maja 2009 roku na linii 52 pojawiały się również Volvo B10MA. Od 11 do 28 kwietnia 2015 roku przez okres około dwóch tygodni prowadzony był remont pętli autobusowej Wyspa Pucka. Na ten czas pętla została całkowicie wyłączona z ruchu, a autobusy linii 52 kursowały w obu kierunkach skróconą trasą - do przystanku Ogrody Stoczniowiec. Wówczas na linii po raz pierwszy spotkać można było pojazdy marki Solaris. Były to wozy z zakresu 2402-2504 oraz 2700, które ze względu na swoje zawieszenie mogły bez problemów przejechać kłopotliwą trasę linii. Na czas trwania różnych uroczystości przystanek linii autobusowej 52 znajdujący się na ulicy Tkackiej jest przenoszony na Bramę Portową.W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2018 roku obsługą linii zajmuje się PKS Szczecin. Na linii od tamtej pory spotkać można autobusy takie jak m.in. Mercedesy-Benz O530, używane Solarisy Urbino 12 i różny przekrój modeli autobusów marki MAN.
Na podstawie wiedzy własnej oraz Historii komunikacji miejskiej w Szczecinie
opracował: Filip Groszewski Filip_Police
współpraca: Janusz Światowy jas59 i Paweł Pieńkowski
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.