Encyklopedia

Linia 52: Tkacka - Wyspa Pucka

dodane przez Filip_Police; zmodyfikowane przez man

23.07.2023
dodano informacje o zmianie trasy na czas trwania Jarmarku Jakubowego jas59 
21.07.2021
Dodano informacje o objeździe w lipcu 2021 roku fan004
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
13.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków. Karton_03
23.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
12.01.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2018 jas59 
03.05.2009
Dodano informację o uruchomieni trzeciej brygady w dni świąteczne i soboty. jas59 
17.11.2008
Dodano informacje o linii z lat sześćdziesiątych, zdjęcia oraz najnowsze fakty Pepe
05.09.2008
dodano informację o kursowaniu na lini autobusów San i Jelcz jas59 
04.09.2008
Dodano informację o wprowadzeniu letniego rozkładu jazdy na lini jas59 
03.09.2008
Poprawa błędów merytorycznych MQ

Trasa: Tkacka — Grodzka — Sołtysia — Wyszyńskiego (z powrotem: Wyszyńskiego — Tkacka) — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Kanał Parnicki — Marynarska — Wyspa Pucka

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Pogoda dopisuje, więc sobotnie kursy na Wyspę Pucką cieszą się dużym zainteresowaniem wśród działkowiczów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia numeru linii 52 rozpoczęła się w 1955 roku. Wtedy powstała nowa linia łącząca Gocław z sąsiednimi Policami. Autobusy na trasie: Gocław - Koszalińska - Lipowa - Nad Odrą - Skolwin - Mścięcino - Police Rynek (później wydłużona do polickiego osiedla) kursowały co 20 minut od godziny 7:50 do 23:00.

W latach pięćdziesiątych linię 52 obsługiwały głównie Sany H25 i H27. Od 1963 roku na linii pojawiały się także pierwsze Jelcze 272.

zdjęcie
Stary Jelcz na Starym Mieście
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
27 sierpnia 1962 roku nastąpiło zamknięcie ulicy Nad Odrą z powodu remontu i w związku z tym linia 52 jeździła na trasie Gocław - Kościelna - Przęsocin - Police. Utworzono również dodatkową linię o nietypowej numeracji 52/1 na trasie Skolwin - Police Rynek.

Tego samego roku, ale 1 września podzielono linię 52 i utworzono trzy warianty: 

zdjęcie
Jelcz i jego czarny film
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
15 stycznia 1963 roku zakończono remont ulicy Nad Odrą i linia 52 powróciła na swoją stałą trasę: Gocław - Stołczyn - Police Osiedle

2 kwietnia 1963 roku ponownie zamknięto ulicę Nad Odrą z powodu remontu. Tak jak w poprzednim przypadku linia została podzielona na trzy warianty wspomniane wyżej.

zdjęcie
Nietypowe spotkanie na Wyspie Puckiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kroniki nie podają kiedy zakończyła się druga część remontu ulicy Nad Odrą. 1 marca 1967 roku nastąpiło zamknięcie ruchu w Mścięcinie. Podzielono linię 52 na:

  • 52A jeżdżącą na trasie: Gocław - Boisko - Skolwin, obsługiwaną pięcioma brygadami,
  • 52B kursującą na trasie: Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police Osiedle, obsługiwaną czterema brygadami.

1 marca 1968 roku linia powróciła na swoją starą trasę. Na trasie linii kolejne zawirowania wystąpiły od 14 sierpnia tego roku. Nastąpiło zamknięcie przejazdów kolejowych dla ruchu samochodowego na linii Szczecin - Trzebież. Autobusy linii 52 kursowały z Gocławia w kierunku Polic ulicami: Kościelną, Policką i dalej przez Przęsocin, Mścięcino do osiedla w Policach. Z kierunku Polic przez Mścięcino i Przęsocin, dalej ulicami Policką i Kościelną. Uruchomiono również dodatkowy autobus kursujący na trasie Mścięcino - Skolwin.

zdjęcie
W słoneczny dzień Citaro zmierza na Tkacką
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 stycznia 1969 roku przywrócono kursowanie autobusów przez ulicę Wojska Polskiego w Policach, a 6 listopada przesunięto o 150 metrów przystanek „Nad Odrą” w kierunku polickiego osiedla.

23 lutego 1971 roku linia 52 rano dodatkowo kursowała trasą linii 60, zaś 1 lutego 1972 roku autobusy linii w związku z robotami drogowymi na terenie Polic kursowały na wydłużonej trasie do przystanku „Police Szkoła”.

Wraz z reorganizacją taryfy na liniach podmiejskich 1 grudnia 1973 roku wprowadzono dla linii wyjeżdżających poza teren miasta specjalną numerację, w wyniku czego linia 52 otrzymała numer 102

Linia działkowa

Działkowcy chcący dostać się do Wyspy Puckiej od 10 lutego 1968 roku mieli taką możliwość korzystając z linii M (bądź MB). Jej była bardzo zbliżona do dzisiejszej linii 52. Była ona obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. Prawdopodobnie w szczycie można było spotkać 5 takich pojazdów na trasie.

zdjęcie
Umorusane w błocie Citaro przy Porcie Centralnym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 maja 1981 roku na linii dokonano rewolucji - wysłużone, i co najważniejsze, mało pojemne Nysy zostały zastąpione Jelczami 080. Wraz z tą zmianą zmieniło się oznaczenie linii - z M na 52. Trzy lata później, bo 11 maja 1984 roku autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowo wybudowanej pętli przy ulicy Marynarskiej.

zdjęcie
Ikarus na linii 52
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z przyjazdem dłuższych Jelczy M11 do Szczecina, zmieniła się obsługa taborowa na właśnie te pojazdy. Owe pojazdy aż przez dwadzieścia lat miały monopol na tę linię. Powodem takiego stanu był wiadukt znajdujący się przy lokomotywowni Szczecin Port Centralny, który skutecznie utrudniał przejazd większym pojazdom na wyspę. Co jakiś czas sprawdzano, czy inny tabor jest w stanie przejechać pod problematycznym wiaduktem.

Z powodu remontu mostu Długiego, w okresie od 26 czerwca do października 2000 roku linia 52 kursowała na tymczasowej trasie Wyspa Pucka - Energetyków - Heyki.

W 2006 roku próby przejazdem Ikarusem 280 zakończyły się sukcesem. W związku z tym podczas wakacji, kiedy pospieszne linie: D i E były zawieszone, na tym odcinku węgierki” wyruszały na podbój linii. Pasażerowie od razu zaobserwowali niebywały komfort w postaci większej ilości miejsc.

zdjęcie
Jelcz w słoneczny dzień obsługuje jedną z "linii działkowych"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1989 roku na linii 52 wprowadzono letni rozkład jazdy. Linia jeździła w soboty, niedziele i święta z częstotliwością co 14 minut, zaś w dni powszednie co 21 minut

Poza okresem letnim na linię 52 powracały wysłużone Jelcze M11. Wyżej wymieniona sytuacja powodowała sporo problemów. Na działki udawały się w szczególności osoby starsze, czego przyczyną była utrudniona wymiana pasażerów i wydłużony czas postoju na przystanku.

W okresie letnim na linię wyjeżdżały dwa autobusy, natomiast od 1 listopada do 31 marca linię obsługiwał jeden autobus, najczęściej Jelcz M11. Linia kursowała od wczesnych godzin porannych, aż do tych późnowieczornych. Podczas obsługi letniej w dni powszednie dwie brygady kursowały przez cały dzień, natomiast w dni świąteczne druga brygada wyjeżdżała w godzinach o zwiększonych potokach pasażerskich (8-11 oraz 17-20).

zdjęcie
Takim Neoplanem wkrótce pojedziemy na linii 52
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W drugiej połowie roku 2008 kierownictwo SPA Dąbie wobec kończącego się okresu eksploatacyjnego wszystkich Jelczy M11 i Ikarusów 280 oraz braku decyzji w sprawie przebudowy wiaduktu kolejowego na ulicy Kanał Parnicki, zaczęło szukać rozwiązań zastępczych, a mianowicie pojazdów mniejszych i niższych, które zmieściłyby się pod wspomnianą przeszkodą.

14 listopada 2008 roku przystąpiono do testów z udziałem niskopodłogowego Neoplana N4011 wypożyczonego z niemieckiej firmy „Stadtverkehr Euskirchen”. Testy pod wiaduktem powiodły się i wysłużone pojazdy z początkiem roku 2009 zniknęły z obsługi tej linii. 

zdjęcie
Przegubowe Volvo wśród pól i działek - takie obrazki tylko na trasie linii 52
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 maja 2009 roku uruchomiono dodatkową, trzecią brygadę na linii 52. Również począwszy od tego dnia w obsłudze linii zaczęły pojawiać się Volva B10MA.

W dniach 11-28 kwietnia 2015 roku prowadzony był remont pętli „Wyspa Pucka”. Na ten czas została ona całkowicie wyłączona z ruchu, a autobusy linii 52 kursowały w obu kierunkach skróconą trasą - do przystanku „Ogrody Stoczniowiec”. Wówczas na linii po raz pierwszy spotkać można było pojazdy marki Solaris. Były to wozy z zakresu 2402-2504 oraz 2700, które ze względu na swoje zawieszenie mogły bez problemów przejechać kłopotliwą trasę linii.

1 grudnia 2016 w kierunku pętli „Wyspa Pucka” uruchomiono przystanek warunkowy „Przychodnia Portowa” przy skrzyżowaniu ulic Energetyków i Celnej (w 2023 roku po przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu przystanek zmienił nazwę na „Celna”).

Na czas trwania różnych uroczystości przystanek linii 52 znajdujący się na ulicy Tkackiej jest przenoszony na Bramę Portową

zdjęcie
Mercedes przemierza zaśnieżone ulice Wyspy Puckiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 stycznia 2018 obsługę linii w całości przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

zdjęcie
Po śladzie „76” warto pojechać
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z organizacją XII Jarmarku Jakubowego w okresie od 22 do 25 lipca 2021 r. autobusy linii 52 kursowały na zmienionej trasie. Od mostu Długiego obowiązywała trasa przez Ucho Sternickiego, Nabrzeże Wieleckie, Nową, dworzec PKS, Dworcową, Bramę Portową, Wyszyńskiego i dalej do pętli „Wyspa Pucka”. Czasowej likwidacji uległy przystanki „Tkacka”, „Grodzka” i „Wyszyńskiego” (w kierunku Tkackiej). Na trasie objazdu wyznaczono dodatkowe przystanki:

  • „Wyszyńskiego” (nr 10931) na ulicy Nabrzeże Wieleckie, wspólny z linią 70 jadącą w kierunku Pargowa,
  • „Plac Tobrucki” (nr 22612) na ulicy Nowej, wspólny z liniami 61 i 87,
  • „Brama Portowa” (nr 10823) (przy kwiaciarkach), wspólny z linią 75.

Od 6 lutego 2023 autobusy linii 52 w kierunku pętli „Tkacka” korzystają z przystanków „Energetyków” oraz „Celna” zlokalizowanych na torowisku tramwajowym. Oba przystanki mają status „na żądanie”.

Organizacja XIV Jarmarku Jakubowego w dniach 19 - 23 lipca 2023 roku w rejonie placu Orła Białego wymusiła zamknięcie ulic Grodzkiej, Sołtysiej i Farnej dla ruchu samochodowego. Autobusy linii 52 kursowały na trasie od ulicy Wyszyńskiego – Brama Portowa – nawrót na placu Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego i dalej po stałej trasie do przystanku „Wyspa Pucka” według obowiązującego rozkładu jazdy.

Czasowej likwidacji uległy przystanki „Tkacka” i „Grodzka”. Na trasie objazdu został wyznaczony dodatkowy przystanek „Brama Portowa” (przy kwiaciarkach) wspólny z linią 75 – był to przystanek końcowy dla tej linii.

Na podstawie wiedzy własnej oraz Historii komunikacji miejskiej w Szczecinie
opracował: Filip Groszewski Filip_Police
współpraca: Janusz Światowy jas59  i Paweł Pieńkowski

aktualizacja: man, Karton_03 i fan004, Waszka, jas59 

Długość trasy: 5,3 km (w obu kierunkach)

Czas przejazdu: 15 minut (w obu kierunkach)

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • w okresie od kwietnia do października:
      • W szczycie: 20 minut
      • W międzyszczycie i późnym popołudniem: 15 minut
      • Wieczorem: 20 minut
      • Wczesnym ranem i późnym wieczorem: 40 minut
    • w okresie od listopada do marca:
      • W szczycie: 20 minut
      • W międzyszczycie: 40 minut
      • Wczesnym ranem i wieczorem: 40 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne:
    • w okresie od kwietnia do października:
      • W ciągu dnia: 20 minut
      • Wczesnym wieczorem: 15 minut
      • Rano i późnym wieczorem: 40 minut
    • w okresie od listopada do marca: 40 minut

Operator: PKS Szczecin

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.