Encyklopedia

Linia 521: Osiedle Zawadzkiego – Dworzec Główny

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

02.01.2022
Dodano informacje o zmianie trasy z dniem 08.01.2022 fan004
17.08.2021
Dodano informację o otwarciu ulicy Szafera man
04.03.2021
Dodano informacje z lat 2019 -20 jas59
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011, 2012, 2016 jas59
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz
09.08.2009
Dokonano aktualizacji na szczeblu taboru wystawianego z okazji imprez kulturalnych Bauer
18.02.2009
Dodano godziny odjazdów linii 75N i rozkład linii 501 Bauer

Trasa: Osiedle Zawadzkiego — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Witkiewicza — Santocka — 26 Kwietnia — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Dworzec Główny

Nocna wersja linii 75

Linia powstała na przełomie lat 80-tych i 90-tych jako 75N na trasie Krzekowo Dworzec Główny. Obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica jedną brygadą i kursowała średnio co godzinę, z przerwą o godzinie 2:00.

Linia 75N:
Odjazdy z Krzekowa: 22:55, 00:00, 01:00, 03:05, 04:05
Odjazdy z Dworca Głównego: 23:30, 00:30, 01:30, 03:35, 04:35

Pierwsza wielka reforma dotycząca linii nocnych która nadeszła 1 lipca 1997 roku sprawiła, iż linię przenumerowano na 501. Pod tym oznaczeniem funkcjonowała do 1 października 2003 roku kiedy to kolejna zmiana numeracji przyniosła linii nowy numer, tym razem 521. Z oznaczeniem takim linia kursuje po dziś dzień.

zdjęcie
Przegub na linii 521 - tylko w czasie imprezy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku swego istnienia linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica. Dominowały na niej pojazdy z klasą taboru MAXI co aktualne jest po dziś dzień. 


W nocy z 1 na 2 lutego 2005 roku nastąpiła zmiana rozkładu linii. Przesunięto godziny odjazdów z Krzekowa z 2:13 na 2:48 i z 3:35 na 3:36 oraz z Dworca Głównego z 3:10 na 3:13 oraz z 4:20 na 4:24. 19 maja tego samego roku przystanek „Chłopickiego”, na którym zatrzymywały się autobusy linii przeniesiony został na wysokość posesji nr 57 na ulicy Reduty Ordona.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 501 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Od 13 do 20 lipca 2005 roku z powodu remontu ulicy Szerokiej autobusy kursowały od Krzekowa do Dworca Głównego przez ulice Klonowica - Benesza - Romera do przystanku „Romera” i dalej po stałej trasie.

Kolejny objazd miał miejsce od 29 czerwca 2005 do 27 stycznia 2006 roku z powodu remontu ulicy Krzywoustego. Od placu Kościuszki autobusy linii 521 kursowały przez ulicę Łokietka, zatrzymując się na przystanku „Plac Kościuszki” zlokalizowanym opodal skrzyżowania ulic Łokietka i Piastów.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej od dnia 1 października 2007 do 26 stycznia 2008 roku zamknięta dla ruchu została ulica Szeroka na odcinku od ulicy Drozdowej do ulicy Modrej.

Linia 521 kursowała wówczas według specjalnego rozkładu jazdy, częściowo zmienioną trasa: od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicami Benesza i Romera do przystanku „Romera”, gdzie autobusy oczekiwały do czasu odjazdu w kierunku Dworca Głównego. Po kilku miesiącach i zakończeniu robót drogowych, autobusy powróciły na swoją stałą trasę.

Asfaltowanie jezdni po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjno - wodociągowej w dniach 11-17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku ulic Żołnierskiej i Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera. Linia kursowała więc tym samym objazdem, co poprzednio, z tą różnicą, że dojeżdżała do pętli „Krzekowo”.

Realizacja kolejnego etapu remontu torów i sieci trakcyjnej na placu Kościuszki, w dniach 27-30 listopada 2009 roku wymusiła zmianę trasy linii. W kierunku Dworca Głównego autobusy kursowały objazdem od ulicy Krzywoustego przez ulice Bolesława Śmiałego - Pułaskiego - Sikorskiego. Przystanek „Turzyn Dworzec” przeniesiono na ulicę Krzywoustego za skrzyżowaniem z aleją Bohaterów Warszawy.

6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” zmieniono trasę linii 521. Od ulicy Zawadzkiego autobusy kursowały ulicami Benesza i Romera do tymczasowej pętli „Romera” umiejscowionej przed skrzyżowaniem z ulicą Szafera. Autobusy linii 521 odjeżdżające w kierunku Dworca Głównego włączały się do ruchu od razu w ulicę Szafera.

1 kwietnia 2011 roku na wniosek pasażerów uruchomiono na linii przystanek „Turzyn Dworzec” w kierunku Krzekowa.

Budowa ronda u zbiegu ulic Szerokiej i Żołnierskiej i zamknięcie dla ruchu kołowego skrzyżowania, w okresie 24 - 28 sierpnia 2011 roku wprowadzono się zmiany w kursowaniu linii, która kursowała częściowo zmienioną trasą, ulicami: Klonowica - Zawadzkiego - Benesza - Romera według normalnego rozkładu jazdy. Autobusy nie zatrzymywały się na przystanku „Krzekowo Kościół" w obu kierunkach.

Prace torowe w ciągu Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1-4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała aleją Niepodległości, później następował nawrót na placu Żołnierza Polskiego i autobusy kierowały się aleją Niepodległości do placu Zwycięstwa. W kierunku powrotnym autobusy kursowały po stałej trasie.

Z powodu prac remontowych ulicy Wernyhory i występującymi w dniach 12-16 lipca 2013 roku utrudnieniami drogowymi, autobusy linii 521 zostały skierowane na trasę przez ulicę Żołnierską i Klonowica.

Prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku spowodowały utrudnienia w kursowaniu linii, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasę z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoją trasę 9 listopada 2016 roku.

26 września 2016 roku nastąpiło częściowe zamknięcie ulicy Reduty Ordona. Awarii uległ kanał deszczowy na wysokości przystanku „Chłopickiego”. Linia 521 w kierunku Dworca Głównego jeździła po częściowo zmienionej trasie - od przystanku zlokalizowanego na ulicy Żołnierskiej (przed skrętem w ulicą Somosierry) ulicami: Somosierry — Grota Roweckiego — Witkiewicza, dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywały się na istniejących przystankach dla linii 53.

Od dnia 25 listopada 2019 roku, linia aż do odwołania, w związku z I etapem przebudowy ulicy Szafera na odcinku od Wojska Polskiego do Szerokiej, jeździła według normalnego rozkładu jazdy na zmienionej trasie jak linia 75, tzn. objazdem (w obu kierunkach): od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicami Marlicza i Romera do ulicy Szafera i dalej bez zmian do przystanku „Krzekowo Kościół”. Na trasie objazdu uruchomione zostały przystanki:

  •  „Marlicza” – na ul. Marlicza przy skrzyżowaniu z ul. Zawadzkiego (nr 39911 w kierunku Krzekowa i 39912 w kierunku centrum),
  • „Romera Szkoła” – na ul. Romera przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 (nr 39412 i 39411),
  • „Romera” – na ul. Romera w odległości ok. 100 m od skrzyżowania z ul. Szafera (nr 32421 i 32422).

27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 521 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i skierowana objazdem przez ul. Nową i Dworcową.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy ulicy Szafera dnia 4 marca 2021 roku z obsługi wyłączony został odcinek od pętli „Krzekowo” do przystanku „Romera”. Zawracanie odbywało się na placu budowy, na rondzie Błękitnej Armii. Częstotliwość kursowania i godziny odjazdów nie zostały zmienione.

W związku z otwarciem dla ruchu ogólnego ulicy Szafera od 20 sierpnia 2021 skierowano linię 521 na tymczasową trasę Dworzec Główny Szafera od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicą Zawadzkiego do ulicy Szafera. Na trasie uruchomiono przystanki:

  • „Zawadzkiego” – po południowej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków,
  • „Arena Szczecin” – na ulicy Szafera po zachodniej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków, zlokalizowany na torowisku tramwajowym,
  • „Szafera” – na ulicy Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym, będący przystankiem dla wysiadających,
  • „Szafera” – na ulicy Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym w kierunku centrum, będący przystankiem początkowym.

1 listopada 2021 kursy realizowane do przystanku „Szafera” zostały wydłużone do pętli „Osiedle Zawadzkiego”.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk i częściowym zamknięciem ulicy Kolumba, 8 stycznia 2022 roku zmieniona została trasa linii 521

Autobusy od przystanku „Brama Portowa” kursowały przez ulice 3 Maja i Owocową do przystanku końcowego „Dworzec Główny (Owocowa)”. Powrót następował przez ulicę Nową.

Na zmienionej trasie uruchomione zostały przystanki: „Plac Zawiszy” (wspólny z liniami 61, 87 i 529) oraz „Dworzec Główny (Owocowa)” (wspólny z linią 87 i 527).

Nieczynne były przystanki: „Plac Tobrucki” (w kierunku ulicy Kolumba) oraz „Dworzec Główny” (przy ulicy Kolumba, przed budynkiem dworca kolejowego).

Na podstawie: http://swiatowy.org, http://zditm.szczecin.pl, Kalendarium KOMIS-u oraz schematów komunikacji z lat 90 i informacji własnych opracował Michał Szczerbiński

aktualizacja: Darek Krukowski, Janusz Światowy (jas59), man