Encyklopedia

Linia 522: Warszewo - Osiedle Kasztanowe

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
19.02.2022
Dodano informacje o objazdach w rejonie placu Rodła i alei Wyzwolenia man
27.04.2021
Dodano informację o nowych przystankach na linii w maju 2021 fan004
02.01.2021
Dodano informację o objeździe od 2021 man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2010, 2012, 2013, 2014, 2016 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
01.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy linii w związku z przebudową mostów jas59

Trasa: Warszewo — Złotowska — Perlista — Szwedzka — Duńska — Szczecińska — Rostocka — Bandurskiego — Przyjaciół Ronda — Przyjaciół Żołnierza — Wilcza — Sczanieckiej — Cyryla i Metodego — Boguchwały — Asnyka — rondo Sybiraków — Kołłątaja — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Goleniowska — rondo Gryfa — Lubczyńska — Goleniowska — Kniewska — Lubczyńska — Kablowa — Osiedle Kasztanowe

zdjęcie
Autobus linii 522 cieszący się sporą frekwencją, wkrótce wyruszy w kurs skrócony do pętli „Kormoranów”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historię tejże linii możemy porównać z dawną linią 204N, która kursowała w latach 90-tych ubiegłego wieku. Łączyła ona Dąbie z Zajezdnią Police, kursując po trasie bardzo zbliżonej do trasy obecnej linii 522.

1 lipca 1997 roku przeprowadzono pierwszą wielką reformę komunikacji nocnej i wówczas zaczęła kursować linia 517 łącząca Dąbie Osiedle z Placem Rodła.

W czerwcu 2000 roku rozpoczął się remont Mostu Długiego, który spowodował zmianę trasy. linia 517 została skierowana na Trasę Zamkową i kursowała tak do 23 października 2000 roku.

W czasie remontu Mostu Długiego a mianowicie 1 lipca 2000 roku przeprowadzono kolejną reformę komunikacji nocnej. Postanowiono wydłużyć linię do Osiedla Kasztanowego.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 517 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
1 października 2003 roku trasa linii została wydłużona z Placu Rodła do pętli „Kormoranów” z niektórymi kursami wydłużonymi do pętli „Warszewo”.

1 października 2008 roku przeprowadzono niewielką kosmetykę godzin odjazdów. Przesunięto odjazd z Osiedla Kasztanowego z godziny 23:40 na 23:43 a z pętli „Warszewo” z 0:35 na 0:38.

zdjęcie
PKS Szczecin na linii 522
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ciekawostką jest przedstawiony projekt organizacji komunikacji nocnej w 2003 roku przez Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej. Zakładał on stworzenie linii 322, która miała kursować na trasie od Basenu Górniczego do Osiedla Kasztanowego. Projekt nigdy nie został wykorzystany.

Linia 522 obsługiwana jest przez dwie brygady, a przewoźnikiem jest zajezdnia PKS Szczecin

21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii 522 w związku z przebudową mostów wzdłuż ul. Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. 

Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku „Dąbie Osiedle” ulicami Goleniowską – Lubczyńską – Kniewską (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewską – Lubczyńską i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego według normalnego rozkładu jazdy.

Jednocześnie zostały uruchomione zastępcze przystanki w obu kierunkach:

  • „Lubczyńska nż” zlokalizowany na ulicy Lubczyńskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Goleniowską,
  • „Kniewska” kierunek Załom zlokalizowany na peronie pierwszym pętli przed Zakładami Drobiarskimi,
  • „Kniewska” kierunek Dąbie Osiedle zlokalizowany na peronie drugim pętli przed Zakładami Drobiarskimi.

W związku z tym zawieszono na czas remontu przystanki „Kniewska I” na ulicy Kniewskiej, „Stacja Doświadczalna” „Wolińska” na ulicy Goleniowskiej.

W związku z otwarciem dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, od 22 września 2012 roku linia 522 kursuje w obu kierunkach od przystanku „Kołłątaja” przez ulicę Kołłątaja do Ronda Sybiraków i dalej po swojej trasie, z pominięciem ulic Krasińskiego i Niemcewicza oraz przystanku „Krasińskiego”.

Po oddaniu do eksploatacji przystanków autobusowych na ulicy Warcisława (na Trasie Północnej) oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Rostocką, z dniem 5 listopada 2012 roku wprowadzono zmiany na linii.

  • W kierunku Warszewa autobusy zatrzymują się na przystanku „Kormoranów” w zatoce autobusowej na ulicy Rostockiej między skrzyżowaniami z ulicami Thugutta i Kresową a Warcisława,
  • w kierunku prawobrzeża zatrzymywały się na przystanku warunkowym w zatoce autobusowej na ulicy Rostockiej przed skrzyżowaniem z Warcisława,
  • na przystanku „Kormoranów” – przystanku końcowym w zatoce autobusowej na ulicy Warcisława, między skrzyżowaniami z ulicą Kresową a Rostocką.

Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Kormoranów” w kierunku Warszewa, zlokalizowany na Bandurskiego przed skrzyżowaniem z ulicami Thugutta i Kresowa.

Zmiana organizacji ruchu na Niebuszewie (ulice Asnyka, Orzeszkowej, Kołłątaja) mające na celu usprawnienie przesiadek w relacjach tramwaj - autobus - tramwaj, od 4 listopada 2013 linia zatrzymuje się na przystanku "Niemcewicza".

Zamknięcie mostu Cłowego w okresie od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku wymusiło zmianę trasy linii. Od pętli „Basen Górniczy” kursowała ona przez most Pionierów, ulicami: Hangarową-Gryfińską-Krzywoń do przystanku „Emilii Gierczak”. 

Od 9 stycznia 2021 w związku z pierwszym etapem przebudowy torowisk – na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, linia kursowała w obie strony objazdem na trasie: od ulicy Cyryla i Metodego przez  Ofiar Oświęcimia, Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian.

Od 1 maja 2021 roku linia obsługuje nowe przystanki:

  • Ogrody „Załomiak” (wspólny z liniami 77 i 96, tylko w kierunku Warszewa/Rostockiej),
  • Załom Szkoła (wspólne z liniami 77 i 96, w obu kierunkach),
  • Lubczyńska (wspólne z liniami 77 i 96, w obu kierunkach),
  • Łączna (wspólne z linią 57, w obu kierunkach).

Od 29 maja 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” linia 522 kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki.

W związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła, od 24 lipca 2021 między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” linia 522 w kierunku Warszewa kursowała przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez aleję Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.

Od 20 listopada 2021 w związku z przywróceniem funkcjonowania pętli „Kołłątaja”, linia 522 w kierunku Warszewa od przystanku „Kołłątaja” kursuje przez ulicę Kołłątaja, rondo Sybiraków i ulicę Niemcewicza do ulicy Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. Likwidacji uległy tymczasowe przystanki „Ofiar Oświęcimia” i „Cyryla i Metodego”. Trasa przejazdu w prawobrzeża nie uległa zmianie.

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 522 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką w kierunku placu Żołnierza Polskiego kursowała wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 522 na objazd w kierunku Warszewa od przystanku „Rayskiego” przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku prawobrzeża autobusy kursowały  dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś zlikwidowany został przystanek „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Warszewo” i od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.

1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła autobusy linii 522 powróciły na stałą trasę między przystankami „Brama Portowa” i „Rayskiego”. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”. Uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (kierunek Niebuszewo).

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 522 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Na podstawie Kalendarium KOMIS-u, schematu sieci komunikacji nocnej, oraz informacji własnej opracował Michał Szczerbiński, aktualizacja Janusz Światowy jas59, man