Encyklopedia

Linia 523: Zajezdnia Golęcin - Przecław

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
16.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła i alei Wyzwolenia man
31.01.2022
dodano informację o remoncie pętli w Przecławiu MQ
02.01.2021
Dodano informację o objeździe od 2021 man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2012 - 2015, 2017 jas59

Trasa: Zajezdnia Golęcin — Dębogórska — Robotnicza — Studzienna — Zgorzelecka — Hoża — Bogumińska — Obotrycka — Przyjaciół Żołnierza — Warcisława I — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Kołłątaja — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Milczańska — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa — Warzymice — Przecław
 

zdjęcie
Przed pierwszym kursem na linii 503
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historię tejże linii możemy porównać z linią 503, którą uruchomiono 1 lipca 1997 roku podczas pierwszej reformy komunikacji nocnej. Kursowała ona jednak na innej trasie a mianowicie łączyła pętlę Cukrowa z Placem Rodła.

Pierwsza zmiana trasy nastąpiła 1 lipca 2000 roku, kiedy to przeprowadzono kolejną reformę komunikacji nocnej i zmieniono wówczas przebieg trasy linii 503. Trasę wydłużono przez Aleję Wyzwolenia, Niemcewicza, Warcisława I, Przyjaciół Żołnierza, Bandurskiego do pętli Kormoranów.

Trasa przebiegała następująco:
Kormoranów – Bandurskiego – Przyjaciół Żołnierza – Warcisława – Kołłątaja – Niemcewicza – Krasińskiego – Wyzwolenia – Plac Rodła – Piłsudskiego – Plac Sprzymierzonych – Piastów – Mieszka I – Cukrowa.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła w nocy z 1 na 2 października 2003 roku. Przeprowadzono kolejną dość sporą reformę komunikacji nocnej. Zmieniono numerację i linia 503 od tej pory kursuje pod numerem 523. Zmienił się nie tylko numer linii, ale także trasa znacznie uległa zmianie, bowiem skierowano ją do pętli Wiszesława.

Miłą niespodziankę dla mieszkańców Przecławia przygotował ZDiTM na początku 2004 roku. Postanowiono wydłużyć wybrane kursy linii 523 do pętli „Przecław”.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 503 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Niewielką kosmetykę odjazdów z pętli przeprowadzono w nocy z 1 na 2 lutego 2005 roku. Wydłużono czas przejazdu z pętli pętli Wiszesława do pętli Przecław o 4 minuty a w przeciwnym kierunku o 5 minut. Spowodowało to zmianę rozkładu jazdy, który prezentował się następująco:

  • z Wiszesława: z godz. 0:00 na 0:05, z 1:00 na 1:25, z 2:55 na 2:50, z 3:55 na 4:05 i z 4:45 na 5:04
  • z Przecławia: z 0:30 na 0:45 i z 3:25 na 3:26
  • z Cukrowej: z 23:30 na 23:32, z 0:35 na 0:51, z 1:30 na 2:00, z 3:30 na 3:32 i z 4:20 na 4:35


Jedną z ostatnich poważnych zmian dokonano 1 października 2005 roku. W celu przyspieszenia odjazdu ostatniego kursu z pętli „Wiszesława” wprowadzono drugą brygadę, która wykonywała obieg na trasie: Plac Rodła (4:25) – Wiszesława (4:45) – Plac Rodła. Tym samym zlikwidowany został wykonywany dotychczas kurs z Wiszesława o godz. 5:04. Zmianie uległa także trasa. Autobusy kursują z pominięciem Cmentarza Centralnego, od placu Szyrockiego pojechały trasą przez aleję Powstańców Wielkopolskich i ulicą Milczańską do ulicy Mieszka I.

film
0:20
odtwórz
W czerwcu ostatnie kursy linii nocnych odbywają się już w dzień
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu robót drogowych dla bezpieczeństwa pasażerów zamknięto 25 lipca 2006 roku przystanek „Przyjaciół Żołnierza”. Kolejna zmiana organizacji ruchu na ulicy Przyjaciół Żołnierza nastąpiła 20 października 2006
roku. Z powodu budowy kładki nad tą ulicą autobusy linii 523 kursowały zmienioną trasą, która wyglądała następująco: od przystanku „Łucznicza” ulicami Warcisława I, Kresową, Bandurskiego i Przyjaciół Ronda do przystanku „Pasterska” i dalej na dotychczasowej trasie. Rozkład jazdy nie uległ wtedy zmianie a ponadto nieobsługiwany był wtedy przystanek „Przyjaciół Żołnierza”. Zamieszanie trwało tylko jedną noc i kolejnej nocy linia 523 wróciła na poprzednią trasę.

27 sierpnia 2008 roku rozpoczęła się budowa kolejnego IV etapu obwodnicy Szczecińskiej. Zawieszono wtedy przystanek „Przyjaciół Żołnierza” w kierunku pętli „Kołłątaja”. Prace zakończono 30 września 2008 roku.

Później, bo w dniach 28 września - 1 grudnia 2008 roku został zamknięty dla ruchu wjazd z ulicy Warcisława w ulic Przyjaciół Żołnierza. Linia 523 kursowała po częściowo zmienionej trasie: od przystanku „Orzeszkowej” zlokalizowanym na ulicy Kołłątaja jechała ulicami: Orzeszkowej – Krasińskiego – do nowo budowanego odcinka obwodnicy – Przyjaciół Żołnierza do przystanku „Przyjaciół Żołnierza” i dalej po stałej trasie, wg normalnego rozkładu jazdy. W czasie wykonywania prac uległ likwidacji w obu kierunkach przystanek „Łucznicza” na ulicy Warcisława. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywały się na przystankach „Krasińskiego” „Łabędzia”.

Linia 523 jest obsługiwana przez dwie brygady, a przewoźnikiem jest zajezdnia PKS Szczecin

Na czas budowy kolektora deszczowego z dniem 9 lipca 2009 roku do odwołania ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii 523. W kierunku pętli „Kołłątaja” autobusy kursowały (z pominięciem części ulicy Kołłątaja) po częściowo zmienionej trasie: od przystanku „Łucznicza” na ulicy Warcisława ulicami Warcislawa – Orzeszkowej – Boguchwały – Asnyka do ronda Sybiraków i dalej po stałych trasach.

Otwarcie dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, w dniu 22 września 2012 roku wymusiło wprowadzenie zmian w kursowaniu linii 523, która kursowała w obu kierunkach od przystanku „Kołłątaja” przez ulicę Kołłątaja do Ronda Sybiraków i dalej po swojej trasie, z pominięciem ulic Krasińskiego i Niemcewicza oraz przystanków „Krasińskiego” i „Niemcewicza” (w kierunku Cukrowej). Autobusy zatrzymywały się na przystanku „Niemcewicza” wspólnym dla linii tramwajowych 2 i 12 w kierunku Dworca Niebuszewo.

Remont przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, w okresie 7 listopada - 14 grudnia 2012 roku, wymusił zmianę trasy linii. W kierunku Przecławia od przystanku „Płocka” autobusy kursowały przez ulice Radomską i Południową z obsługą dodatkowych przystanków „Radomska” i „Ogrodnictwo nż”, z pominięciem przystanku „Cukrowa” (nie dotyczyło linii 523 na trasie do Cukrowej). W kierunku pętli „Wiszesława” autobusy kursowały przez ulice Południową z obsługą dodatkowych przystanków „Ogrodnictwo nż” i „Południowa nż”, z pominięciem ulicy Cukrowej i przystanków: „Cukrownia nż”, „Cukrowa” oraz „Płocka”.

1 sierpnia 2014 roku wprowadzono zmiany na linii 523 i od tamtej pory autobusy kursują przez ulicę Robotniczą i Hożą, z pominięciem ulicy Studziennej.

Przebudowa ulicy Warcisława na odcinku od ulicy Orzeszkowej do ulicy Przyjaciół Żołnierza, od 11 marca 2015 roku wymusiła objazd autobusów linii 523. W kierunku pętli „Wiszesława” od przystanku „Niemcewicza” trasa przebiegała ulicami: Asnyka, Kadłubka, Kołłątaja, Orzeszkowej, Krasińskiego, Przyjaciół Żołnierza do przystanku „Przyjaciół Żołnierza” i dalej bez zmian.

Od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku z powodu przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Hożej linia kursowała objazdem przez ulicę Rugiańską, Lubeckiego, Robotniczą, Grzymińską i Studzienną i dalej po swojej trasie.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.

8 sierpnia 2018 roku rozpoczął się remont pętli w Przecławiu. W jego trakcie m.in. usunięto stary bruk. Autobusy komunikacji miejskiej kursowały bez większych zmian, jedyna to wyjazd z pętli – autobusy, aby dostać się na DK13, skierowano drogami wokół kościoła. Remontem zajęła się firma Eurovia Polska S.A., a termin wykonania prac określono na 16 listopada 2018 roku. Budowa była podzielona na trzy etapy. Pierwszy to prace w miejscu wyjazdu na DK13, drugi to prace w miejscu wyjazdu z DK13 i trzeci, ten największy, w kierunku przejazdu kolejowego.

Od 9 stycznia 2021 w związku z pierwszym etapem przebudowy torowisk – na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, linia kursuje w obie strony objazdem na trasie: od przystanku „Orzeszkowej” przez ul. Naruszewicza-Krasińskiego-al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej bez zmian.

Z powodu przebudowy placu Rodła, od 29 maja 2021  między przystankami „Plac Rodła” a „Rayskiego” w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin”, linia 523 kursowała pbjazdem przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki i ulicę Malczewskiego. Na trasie objazdu nie obowiązywały żadne przystanki. Od 24 lipca 2021 zaś przez ulicę Piłsudskiego, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez aleję Wyzwolenia.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych, od 9 października 2021 autobusy linii 523 w kierunku Zajezdni Golęcin kursują zmienioną trasą: od placu Grunwaldzkiego przez ulicę Rayskiego do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Nieobsługiwany jest przystanek „Plac Rodła”. Kurs o godz. 4:25 w relacji Plac Rodła – Zajezdnia Golęcin realizowany jest o godz. 4:24 w relacji Plac Grunwaldzki – Zajezdnia Golęcin.

Od 20 listopada 2021 w związku z przywróceniem funkcjonowania pętli „Kołłątaja”linia 523 w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Kołłątaja” kursuje przez ulicę Kołłątaja do ulicy Warcisława I i dalej bez zmian.

22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 523 na objazd w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Rayskiego”  przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Cukrowa” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia, ulicę Piłsudskiego do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian. Uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła.

Dotychczasowy kurs w relacji Zajezdnia Golęcin – Plac Grunwaldzki wykonywano ponownie do przystanku „Plac Rodła”.

Na stałą trasę autobusy powróciły w dniu 1 lipca 2022.

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 523 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Na podstawie kalendarium KOMIS-u, schematów komunikacji nocnej oraz informacji własnych opracował Michał Szczerbiński, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man, Majlo2016