Encyklopedia

Linia 525: Krzekowo - Zajezdnia Golęcin

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
16.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła i alei Wyzwolenia man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2010, 2011, 2012, 2015, 2018 jas59
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz

Trasa: Krzekowo — Klonowica — Unii Lubelskiej — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — Malczewskiego — Parkowa — Dubois — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Stalmacha — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa — Dębogórska — Zajezdnia Golęcin

zdjęcie
Z porannego Autosana twarz za "kółkiem" wszystkim znana
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jeszcze do połowy lat 90. na szczecińskich torowiskach mieliśmy okazję oglądać nocne tramwaje. Taki właśnie środek transportu, a konkretnie linia 6N, zapewniała mieszkańcom Golęcina i okolic komunikację po zachodzie słońca. Gdy w grudniu 1996 roku nocne tramwaje odeszły do lamusa, we wspomnianym rejonie powstała potrzeba zorganizowania komunikacji nocnej. Mieszkańcy musieli uzbroić się w cierpliwość, gdyż nastąpiło to ponad osiem miesięcy po likwidacji nocnych tramwajów. Dnia 1 lipca 1997 roku na mocy wielkiej rewolucji komunikacji nocnej uruchomiono dwie linie autobusowe, mające zaspokoić potrzeby mieszkańców Golęcina.

Jedną z nich była linia 505 kursująca w relacji Krzekowo Wiszesława. Jej trasa przedstawiała się następująco:

Krzekowo - Żołnierska - Mickiewicza - Bohaterów Warszawy - Jagiellońska - Plac Sprzymierzonych - Piłsudskiego - Plac Rodła - Matejki - Malczewskiego - Parkowa - Dubois - Firlika - Nocznickiego - Stalmacha - Lubeckiego - Konarskiego - Ludowa (z powrotem Konarskiego) - Dębogórska – Wiszesława.

zdjęcie
Jak widać wybrane kursy linii 525 nie cieszyły się zbyt dużą frekwencją
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Taka trasa linii umożliwiała komunikację z większymi centrami przesiadkowymi miasta. Wraz z linią 510 zapewniała dogodny transport do zajezdni Golęcin, z którego korzystali głównie jej pracownicy.

Po 2000 roku postanowiono zmienić trasę linii, a co za tym idzie obsłużyć rejony ulic Spacerowej – Arkońskiej – Niemierzyńskiej. Nowa trasa linii ukształtowała się w sposób:

Krzekowo - Klonowica - Unii Lubelskiej - Wojska Polskiego - Spacerowa - Niemierzyńska - Arkońska - Krasińskiego - Wyzwolenia - Plac Rodła i dalej po stałej trasie aż do Wiszesława.

Trasa ta obowiązuje do dziś, czego nie można powiedzieć o numerze linii. W związku z reformą numeracji linii nocnych, 1 października 2003 roku 505 przenumerowano na 525.

Linia obsługiwana jest przez zajezdnię Klonowica.

zdjęcie
Tej nocy w lasku Arkońskim można było spotkać dwie linie nocne
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 26 marca do 30 lipca 2007 roku linia kursowała objazdem z powodu remontu wiaduktu w ciągu ulicy Druckiego-Lubeckiego.

W kierunku Krzekowa autobus jechał ulicami: Robotniczą, Hożą, Obotrycką, Komuny Paryskiej i Rugiańską do ulicy Lubeckiego i dalej po stałej trasie. Z tego powodu o trzy minuty przyspieszone zostały kursy linii wykonywane z pętli „Wiszesława”. Zawieszony został ponad to przystanek „Konarskiego” w kierunku Krzekowa. W odwrotnym kierunku trasa linii nie zmieniła się.

W dniach 6 marca - 2 kwietnia 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” skrócono trasę linii 525. Autobusy jadące w kierunku Krzekowa kończyły bieg na przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

17 i 18 września 2010 z powodu prac drogowych i ze względu na zamknięcie modernizowanego odcinka ulicy Matejki od ulicy Malczewskiego do Placu Rodła, linia 525 na kierunku do pl. Rodła kursowała objazdem przez al. Wyzwolenia.

Z powodu kolejnego etapu przebudowy ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej, od 4 lipca 2011 roku, linia nocna 525 w kierunku Wiszesława kursowała od ulicy Arkońskiej przez ulicę Broniewskiego, z pominięciem Wszystkich Świętych. W przeciwnym kierunku linia jechała ulicami Chopina – Wiosny Ludów – Malinową – Wojciechowskiego – Arkońską i dalej po swojej trasie według obowiązującego rozkładu jazdy.

  • zlikwidowano wówczas przystanki: „Wszystkich Świętych” w obu kierunkach oraz „Arkońska Szpital” i „Tatrzańska” w kierunku Krzekowa,
  • uruchomiono dodatkowy przystanek „Chopina” w kierunku Krzekowa,
  • przystanek „Arkońska Szpital” przeniesiony został na ulicę Arkońską miedzy skrzyżowaniem ulic Bułgarską i Broniewskiego.

8 lipca 2011, linia z powodu remontu skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, kursowała objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.

W dniach 11-25 czerwca 2012 roku zmieniła się organizacja ruchu na ulicy Arkońskiej. Zmiany obowiązywały z powodu wprowadzonych prac związanych z modernizacją skrzyżowania ulicy Arkońskiej z ulicą Wojciechowskiego. Skrzyżowanie zostało zamknięte dla pojazdów, a ruch skierowany został objazdem przez ulice Tatrzańską. Ulica Arkońska na odcinku od Wojciechowskiego do Tatrzańskiej była dwukierunkowa po której jeździła linia 525. W kierunku Krzekowa autobusy kursowały objazdem przez ulice Zdrojową i Tatrzańską, według normalnego rozkładu jazdy.

Otwarcie dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, w dniu 22 września 2012 roku wymusiło wprowadzenie zmian w kursowaniu linii, która wróciła na swoją podstawową trasę.

Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika w dniach 8 września 2014 - 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmiany na linii. Linia 525 w kierunku Wiszesława kursowała bez zmian, w kierunku przeciwnym objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. Na czas prowadzenia prac wyłączono z ruchu ogólnego ulice Nocznickiego i Firlika pomiędzy ulicami 1 Maja a Ceglaną.

Etapowanie prac z przebudową ulicy Arkońskiej wymusiło od czwartku 15 lutego 2018 roku, do odwołania zmianę lokalizacji przystanków „Spacerowa” dla linii 525. W kierunku pętli „Krzekowo” przystanki zostały zlokalizowane w ciągu alei Wojska Polskiego, a dla jadących w kierunku „Wiszesława” pozostawiono bez zmian.

W dniach 9 lipca - 12 listopada 2019 roku, z powodu rozbiórki pozostałej części wiaduktu w ciągu przebudowywanej ulicy Arkońskiej nastąpiły zmiany w kursowaniu linii 525. Po godzinie 8:00 odcinek Arkońskiej pomiędzy Międzyparkową, a nowo wybudowanym rondem Olszewskiego w ciągu Wojska Polskiego został całkowicie zamknięty dla ruchu. W związku z tym dojazd do kąpieliska Arkonka, stadionu K.S. Arkonia oraz posesji przy Międzyparkowej zapewniono wyłącznie dla służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia oraz autobusów komunikacji miejskiej, możliwy był tylko poprzez ulicę Międzyparkową.

Od 24 lipca 2021 w związku z przebudową placu Rodła w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Plac Rodła” linia kursowała w prawo w ulicę Matejki, z nawrotem na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej przez ulicę Matejki na stałej trasie.

Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodłalinia 525 w obu kierunkach kursowała zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, z pominięciem placu Rodła. Nieobsługiwane były przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach. Przystanek „Matejki” w kierunku Zajezdni Golęcin zlokalizowano w ciągu ulicy Malczewskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki.

22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 525 na objazd w kierunku pętli „Krzekowo” od przystanku „Rayskiego”  przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.

Od 1 lipca 2022 autobusy linii 525 w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” między przystankami „Rayskiego” i „Matejki” powróciły na stałą trasę przez plac Rodła i ulicę Matejki. Zlikwidowany został przystanek „Matejki” (zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego). W zamian uruchomione zostały przystanki: „Plac Rodła” (w ulicy Piłsudskiego za skrzyżowaniem z Roosevelta), oraz „Matejki” (w] ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z Malczewskiego). 

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 525 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

na podstawie www.swiatowy.org i wiedzy własnej opracował Darek Krukowski, aktualizacja Janusz Światowy na podstawie komunikatów ZDiTM, man