Encyklopedia
Linia 526: Police Zajezdnia - SKM Dworzec Główny (Kolumba)
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Trasa: Police Zajezdnia — Police: Fabryczna — Tanowska — Piłsudskiego — Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Piaskowa — Grzybowa — rondo Pionierów Polic — Siedlecka — Grunwaldzka — plac Chrobrego — Wojska Polskiego — Asfaltowa — Cisowa — Nadbrzeżna — Szczecin: Stołczyńska — Nad Odrą — Lipowa — Światowida — Strzałowska — Wiszesława — Dębogórska — Ludowa — Blizińskiego — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika — Łady — Jana z Kolna — Nabrzeże Wieleckie — SKM Dworzec Główny (Kolumba)
Historia...
...linii nocnej 526 jak i innych tego typów linii sięga połowy lat 80. XX wieku. Wówczas istniała jedna, która swoją trasą przypomina „niebezpieczną linię nocną”. Mowa o linii 202N kursującej w relacji Gocław – Police Grzybowa. Uruchomienie pierwszych 3 linii autobusowych nocnych (poza 202N jeździły linie 201N i 204N) było zalążkiem do większego przedsięwzięcia.Kolejny krok w tym kierunku postawiono w nocy z 1 na 2 grudnia 1996 roku likwidując tramwaje nocne. Jednakże autobusy jeżdżące w zastępstwie za te linie pojawiły się dopiero 7 miesięcy później.
1 lipca 1997 roku rozpoczęło się wielkie oblężenie „nocników” na miasto. Pod tą datą kryje się likwidacja starych linii nocnych i uruchomienie nowych, w tym linii 506. Wymieniony wcześniej autobus został utworzony na wzór linii 202N.
Linia 506 różniła się od 202N pętlami po szczecińskiej, jak i polickiej części trasy, to jest w Policach linia dojeżdżała do Zajezdni Police, a w Szczecinie do Pomorzan.
W 2003 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej przedstawiło dyrekcji Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego „Projekt organizacji komunikacji nocnej”. Znalazły się tam również zapiski o linii 306, której pierwowzorem była Linia 506. Linia miała kursować na trasie:
Plac Rodła (ZUS) – Aleja Piłsudskiego – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Jana z Kolna – Łady – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego (z powrotem: Nocznickiego – Firlika) – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa (z powrotem: Konarskiego) – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Nad Odrą – Stołczyńska – Police: Nadbrzeżna – Cisowa – Asfaltowa – Wojska Polskiego – Plac Chrobrego – Grunwaldzka – Kołłątaja – Mazurska – Piłsudskiego – Grzybowa – Piaskowa – Wyszyńskiego – Piłsudskiego – Siedlecka – Tanowska – Fabryczna – Zajezdnia Police.
Projekt nigdy nie został wykorzystany.
Kolejną wielką reformę przeprowadzono 1 października 2003 roku. Wtedy ówczesna 506 przeobraziła się w linię 526. Nie oznaczało to jednak, że autobusy tej linii nie odwiedzają „dzielnic cudów”. Lecz nowa linia oferowała dłuższe przerwy na pętlach, gdzie kierowcy ucinali sobie kilkunastominutową, a niekiedy godzinną drzemkę, gdyż 526 była skróconą do Dworca Głównego wersją 506.
Objazdy w okresie zwłaszcza letnim były i są normą na 526. Właściwie nie ma co się dziwić, autobusy tej linii przejeżdżają przez ulicę Jana z Kolna, na której cyklicznie odbywają się różne imprezy. W takim czasie od ulicy Firlika autobusy kursują ulicą Dubois, ulicą Parkową, ulicą Matejki przez plac Hołdu Pruskiego do Trasy Zamkowej, którą zjeżdżają na „wolny” odcinek ulicą Jana z Kolna.
Jednak objazd, po którym linia jeździła przez dłuższy okres przytrafił się z powodu remontów w północnej części Szczecina. W związku z tym od 12 września 2006 roku linia od przystanku „Skolwin Dworzec” (kier. Police) jechała do Polic przez ulicę Stołczyńska i ulicę Policką.Kolejna zmiana trasy nastąpiła 8 stycznia 2007 roku Wówczas wjazd kieszeniowy nie był wykonywany pod Papiernią „Skolwin”, lecz na skrzyżowaniu ulic Stołczyńskiej i Celulozowej. Wraz ze zbliżającym się końcem robót trasę „wyprostowano”. Autobusy od 6 lipca 2007 roku do 3 czerwca 2008 roku kursowały od ulicy Stołczyńskiej przez ulicę Inwalidzką, ulicę Kamienną, ulicę Artyleryjską do przystanku „Orłowska” i dalej po starej trasie do pętli „Police Zajezdnia”.
Linia nocna 526 jest obsługiwana przez zajezdnię SPPK jedną brygadą.
Jako ciekawostkę można dodać, że do czasu rewolucji dotyczącej nazw przystanków w Szczecinie i gminach ościennych, linia 526 była jedyną linią, która obsługiwała dwa różne przystanki o tej samej nazwie – „Wyszyńskiego”. Oba istnieją do dziś i są obsługiwane przez tę linię, lecz jeden z nich nosi już nazwę „Police Wyszyńskiego”.Przebudowa ulicy Wyszyńskiego w Policach, w dniach 18 kwietnia - 21 listopada 2009 roku wymusiła zmianę trasy linii w taki sposób, że autobusy kursowały objazdem od ulicy Piłsudskiego, ulicami Bankową i Zamenhofa do ulicy Piaskowej i dalej bez zmian. Objazd obowiązywał dla obu kierunków. Nieczynne były przystanki „Police Piaskowa Szkoła”, „Police Osiedle Chemik” i „Police Wyszyńskiego”. Na trasie objazdu dla obu kierunków uruchomiono przystanki „Police Zamenhofa”.
Od 23 lipca do 2 września oraz ponownie od 6 do 30 września 2012 roku z powodu remontu zamknięta została dla ruchu ulica Grzybowa w Policach. W kierunku pętli „Police Zajezdnia” ruch autobusów odbywał się ulicami Piaskową – Odrzańską – Bankową – Grzybową i dalej po stałej trasie.
Autobusy jeździły wg normalnego rozkładu jazdy. Czasowo uległy likwidacji przystanki Police Piaskowa” w obu kierunkach, oraz przystanek „Police Grzybowa” w kierunku do ulicy Wyszyńskiego. Na czas zamknięcia ulicy Grzybowej uruchomiono przystanek zastępczy „Police Bankowa” zlokalizowany za skrzyżowaniem ulicy Grzybowej z ulicą Bankową, w kierunku ul. Wyszyńskiego.
Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika i jednoczesnym wyłączeniem z ruchu ulic Nocznickiego i Firlika, w okresie od 8 września 2014 do 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmianę trasy w kierunku pętli „Dworzec Główny” objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. W przeciwnym kierunku linia kursowała bez zmian.
Przebudowa torowiska tramwajowego oraz brak możliwości przejazdu Nabrzeżem Wieleckim na wprost przez skrzyżowanie przy Moście Długim wymusiły zmiany w funkcjonowaniu linii. W okresie od 18 lutego do 30 marca 2015 roku:
- w kierunku pętli „Police Zajezdnia” autobusy skręcały w ulicę Wyszyńskiego, a następnie w Tkacką, Grodzką, Farną, Trasę Zamkową i dalej jechały stałą trasą. Przystanek
„Wyszyńskiego” został przeniesiony na dotychczasowy przystanek linii pospiesznych, - w kierunku pętli „Dworzec Główny” autobusy kursowały objazdem ulicy Wyszyńskiego - na wysokości ulicy Sołtysiej wykonywały nawrót i jechały dalej w kierunku ulicy Kolumba.
Prace prowadzone w Policach na ulicy Grunwaldzkiej, w dniach 29-30 września 2016 roku wymusiły zmianę na trasie - autobusy tej linii zostały wycofane z ulicy Wojska Polskiego. W obu kierunkach kursowały ulicami Kołłątaja, Mazurską i Piłsudskiego.
Od 22 lipca do 12 listopada 2019 w związku z rozpoczęciem przebudowy pętli „Police Rynek” i jednoczesnym czasowym wyłączeniu przystanków „Police Rynek” dla wszystkich linii, wprowadzono zmiany na linii 526.
Między przystankami „Police Mścięcino Krzyżówka” i „Police Grunwaldzka” autobusy kursowały objazdem ulicami Mazurską i Kołłątaja w obu kierunkach. Nieczynne były przystanki „Police Wojska Polskiego” oraz „Police Rynek”.
W kierunku pętli „Police Zajezdnia” uruchomiono dodatkowe przystanki zastępcze:
- „Police Mazurska Kościół” (przystanek wspólny z linią 103 w kierunku Zakładów Chemicznych),
- „Police Kołłątaja” (przystanek wspólny z linią 103 w kierunku Zakładów Chemicznych)
W kierunku Dworca Głównego:
- „Police Kołłątaja” (przystanek tymczasowy na ul. Kołłątaja za skrzyżowaniem z ul. Grunwaldzką),
- „Police Mazurska Kościół” (przystanek wspólny z z linią 103 w kierunku Głębokiego).
W związku z koniecznością usunięcia awarii na ulicy Kolumba (na jezdni przylegającej do budynku dworca) w dniach 28-29 listopada 2019 linia kończyła trasę na przystanku „Dworcowa”.
Od 18 grudnia 2021 w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie i zamknięciem jej dla ruchu, linia 526 została skrócona do przystanku „Wyszyńskiego”, zlokalizowanego w zatoce w ciągu ulicy Wyszyńskiego za skrzyżowaniem z ulicą Nabrzeże Wieleckie. Powrót następował przez ulicę Sołtysią, ulicę Farną i łącznicę Trasy Zamkowej do ulicy Jana z Kolna i dalej bez zmian. Nie były wówczas obsługiwane przystanki „Dworzec Główny” i „Wyszyńskiego” (zlokalizowane w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie).
W związku z awarią światłowodu i koniecznością jego naprawy, od 21 grudnia 2022 zamknięta została ulica Jana z Kolna na odcinku od Dubois do Kapitańskiej w kierunku Wyszyńskiego. Linia 526 kursowała wówczas objazdem od przystanku ,,Dubois’’ ulicami: Dubois – Parkową – Malczewskiego – Matejki – Trasą Zamkową – Nabrzeżem Wieleckim.
Na czas awarii przystanki: „Dubois”, „Dworzec Morski” oraz „Wały Chrobrego” zostały zawieszone. Na objeździe obowiązywały wszystkie przystanki na trasie.
8 stycznia 2023 linia powróciła na stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego i ulicę Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny”. Przystanek końcowy został zlokalizowany tymczasowo na dolnym tarasie ulicy Kolumba.
W nocy 15/16 lipca 2023 roku w związku z rozpoczęciem przebudowy przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Stołczyńskiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Inwalidzką), skierowano linię 526 na objazd. Między przystankami „Stołczyńska” i „Orłowska” w obu kierunkach autobusy kursowały objazdem przez ulicę Inwalidzką – Plażową – Kamienną – Artyleryjską i Orłowską, z przystankami wspólnymi z linią 63 (w zespole przystankowym „Orłowska” obowiązywało dwukrotne zatrzymanie – zarówno na ulicy Orłowskiej, jak i Stołczyńskiej).
W nocy 29/30 lipca 2023 roku po zakończeniu prac przy przebudowie, linia 526 powróciła na stałą trasę.
W związku z otwarciem dla ruchu nowego układu drogowego w Policach w ciągu ulic Piłsudskiego i Siedleckiej, 20/21 stycznia 2024 roku zlikwidowano przystanek „Police MOK”, zaś dotychczasowy przystanek „Police Dworzec”, zlokalizowany w ciągu ulicy Siedleckiej za skrzyżowaniem z ulicą Tanowską, otrzymał nazwę „Police Siedlecka”. Przystanki „Police Dworzec” w obu kierunkach zlokalizowano w ciągu ulicy Siedleckiej przy nowo wybudowanym rondzie.
W nocy 19/20 lutego 2024 roku uruchomiono dla linii przystanek „Dworcowa nż” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie przed skrzyżowaniem z ulicą Dworcową.
Z powodu organizacji finału regat The Tall Ships Races 2024 i jednoczesnym zamknięciem ulicy Jana z Kolna, w okresie od 29/30 lipca do 5/6 sierpnia 2024 autobusy linii 526 kursowały od przystanku „Wyszyńskiego” przez Wyszyńskiego – Bramę Portową – aleję Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkową – Dubois do przystanku „Dubois” i dalej swoją trasą.
Przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Polic zlokalizowano w ciągu ulicy Wyszyńskiego (wspólny z liniami 52, 521 i 527). Przystanek „Dubois” w kierunku Dworca Głównego zlokalizowano w ciągu ulicy Dubois (wspólny z linią 525). Przystanki „Wały Chrobrego” i „Teatr Polski” nie były obsługiwane. Na ten sam objazd linia 526 trafiła w dniach 25 i 26 września 2024 z powodu organizacji 25-lecia Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego oraz w trakcie inauguracji roku akademickiego Politechniki Morskiej 4 i 5 października 2024.
W związku z pracami drogowymi prowadzonymi na ulicy Kolumba przy Dworcu Głównym, od 23/24 września 2024 autobusy linii 526 skierowano objazdem: od ulicy Nabrzeże Wieleckie do góry ulicą Dworcową, a następnie ulicami Św. Ducha i Nową do przystanku końcowego „SKM Dworzec Główny (Kolumba)” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie (na wysokości oddziału poczty i przystanku „Dworcowa nż”) zlokalizowanego tymczasowo na torowisku tramwajowym.
W nocy 10/11 października 2024 lokalizacja przystanku „SKM Dworzec Główny (Kolumba)” powróciła w miejsce docelowe na górny taras ulicy Kolumba, przed budynek Dworca Głównego. Ponadto tego dnia w kierunku Dworca uruchomiono także przystanek „Dworcowa”.
Z powodu prac przy przebudowie przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Stołczyńskiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Inwalidzką), od 19/20 listopada 2024 autobusy tej linii skierowano na analogiczny, co rok wcześniej objazd: między przystankami „Stołczyńska” i „Orłowska” w obu kierunkach przez ulicę Inwalidzką – Plażową – Kamienną – Artyleryjską i Orłowską, z przystankami wspólnymi z linią 63. W nocy 2/3 grudnia 2024 linia powróciła na stałą trasę.
Operator: SPPK Police