Encyklopedia

Linia 526: Police Zajezdnia - Dworzec Główny

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

12.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 15/16 lipca 2023 man
03.01.2023
Dodano informacje o powrocie do pętli Dworzec Główny man
21.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 21 grudnia 2022 man
19.02.2022
Dodano informacje o zmianach z lat 2019-2021 man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2010, 2012 - 2013, 2015 - 2017 jas59 

Trasa: Police Zajezdnia — Police: Fabryczna — Tanowska — Piłsudskiego — Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Piaskowa — Grzybowa — rondo Pionierów Polic — Siedlecka — Grunwaldzka — plac Chrobrego — Wojska Polskiego — Asfaltowa — Cisowa — Nadbrzeżna — Szczecin: Stołczyńska — Nad Odrą — Lipowa — Światowida — Strzałowska — Wiszesława — Dębogórska — Ludowa — Blizińskiego — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika — Łady — Jana z Kolna — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba — Dworzec Główny

Historia...

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 506 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
...linii nocnej 526 jak i innych tego typów linii sięga połowy lat 80. XX wieku. Wówczas istniała jedna, która swoją trasą przypomina „niebezpieczną linię nocną”. Mowa o linii 202N kursującej w relacji Gocław Police Grzybowa. Uruchomienie pierwszych 3 linii autobusowych nocnych (poza 202N jeździły linie 201N i 204N) było zalążkiem do większego przedsięwzięcia.

Kolejny krok w tym kierunku postawiono w nocy z 1 na 2 grudnia 1996 roku likwidując tramwaje nocne. Jednakże autobusy jeżdżące w zastępstwie za te linie pojawiły się dopiero 7 miesięcy później.

1 lipca 1997 roku rozpoczęło się wielkie oblężenie „nocników” na miasto. Pod tą datą kryje się likwidacja starych linii nocnych i uruchomienie nowych, w tym linii 506. Wymieniony wcześniej autobus został utworzony na wzór linii 202N.

Linia 506 różniła się od 202N pętlami po szczecińskiej, jak i polickiej części trasy, to jest w Policach linia dojeżdżała do Zajezdni Police, a w Szczecinie do Pomorzan.

W 2003 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej przedstawiło dyrekcji Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego „Projekt organizacji komunikacji nocnej”. Znalazły się tam również zapiski o linii 306, której pierwowzorem była Linia 506. Linia miała kursować na trasie:

Plac Rodła (ZUS) – Aleja Piłsudskiego – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Jana z Kolna – Łady – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego (z powrotem: Nocznickiego – Firlika) – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa (z powrotem: Konarskiego) – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Nad Odrą – Stołczyńska – Police: Nadbrzeżna – Cisowa – Asfaltowa – Wojska Polskiego – Plac Chrobrego – Grunwaldzka – Kołłątaja – Mazurska – Piłsudskiego – Grzybowa – Piaskowa – Wyszyńskiego – Piłsudskiego – Siedlecka – Tanowska – Fabryczna – Zajezdnia Police.

Projekt nigdy nie został wykorzystany.

Kolejną wielką reformę przeprowadzono 1 października 2003 roku. Wtedy ówczesna 506 przeobraziła się w linię 526. Nie oznaczało to jednak, że autobusy tej linii nie odwiedzają „dzielnic cudów”. Lecz nowa linia oferowała dłuższe przerwy na pętlach, gdzie kierowcy ucinali sobie kilkunastominutową, a niekiedy godzinną drzemkę, gdyż 526 była skróconą do Dworca Głównego wersją 506.

Objazdy w okresie zwłaszcza letnim były i są normą na 526. Właściwie nie ma co się dziwić, autobusy tej linii przejeżdżają przez ulicę Jana z Kolna, na której cyklicznie odbywają się różne imprezy. W takim czasie  od ulicy Firlika autobusy kursują ulicą Dubois, ulicą Parkową, ulicą Matejki przez plac Hołdu Pruskiego do Trasy Zamkowej, którą zjeżdżają na „wolny” odcinek ulicą Jana z Kolna.

zdjęcie
W Policach fajerwerki można było zobaczyć już kilka nocy przed końcem 2006 roku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jednak objazd, po którym linia jeździła przez dłuższy okres przytrafił się z powodu remontów w północnej części Szczecina. W związku z tym od 12 września 2006 roku linia od przystanku „Skolwin Dworzec” (kier. Police) jechała do Polic przez ulicę Stołczyńska i ulicę Policką.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła 8 stycznia 2007 roku Wówczas wjazd kieszeniowy nie był wykonywany pod Papiernią „Skolwin”, lecz na skrzyżowaniu ulic Stołczyńskiej i Celulozowej. Wraz ze zbliżającym się końcem robót trasę „wyprostowano”. Autobusy od 6 lipca 2007 roku do 3 czerwca 2008 roku kursowały od ulicy Stołczyńskiej przez ulicę Inwalidzką, ulicę Kamienną, ulicę Artyleryjską do przystanku „Orłowska” i dalej po starej trasie do pętli „Police Zajezdnia”.

Linia nocna 526 jest obsługiwana przez zajezdnię SPPK jedną brygadą.

zdjęcie
MAN NL223 przygotowany do pierwszego kursu linii nocnej 526
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jako ciekawostkę można dodać, że do czasu rewolucji dotyczącej nazw przystanków w Szczecinie i gminach ościennych, linia 526 była jedyną linią, która obsługiwała dwa różne przystanki o tej samej nazwie – „Wyszyńskiego”. Oba istnieją do dziś i są obsługiwane przez tę linię, lecz jeden z nich nosi już nazwę „Police Wyszyńskiego”.

Przebudowa ulicy Wyszyńskiego w Policach, w dniach 18 kwietnia - 21 listopada 2009 roku wymusiła zmianę trasy linii w taki sposób, że autobusy kursowały objazdem od ulicy Piłsudskiego, ulicami Bankową i Zamenhofa do ulicy Piaskowej i dalej bez zmian. Objazd obowiązywał dla obu kierunków. Nieczynne były przystanki „Police Piaskowa Szkoła”, „Police Osiedle Chemik” i „Police Wyszyńskiego”. Na trasie objazdu dla obu kierunków uruchomiono przystanki „Police Zamenhofa”.

Od 23 lipca do 2 września oraz ponownie od 6 do 30 września 2012 roku z powodu remontu zamknięta została dla ruchu ulica Grzybowa w Policach.  W kierunku pętli „Police Zajezdnia” ruch autobusów odbywał się ulicami Piaskową – Odrzańską – Bankową – Grzybową i dalej po stałej trasie.

Autobusy jeździły wg normalnego rozkładu jazdy. Czasowo uległy likwidacji przystanki Police Piaskowa” w obu kierunkach, oraz przystanek „Police Grzybowa” w kierunku do ulicy Wyszyńskiego. Na czas zamknięcia ulicy Grzybowej uruchomiono przystanek zastępczy „Police Bankowa” zlokalizowany za skrzyżowaniem ulicy Grzybowej z ulicą Bankową, w kierunku ul. Wyszyńskiego.

Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika i jednoczesnym wyłączeniem z ruchu ulic Nocznickiego i Firlika, w okresie od 8 września 2014 do 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmianę trasy w kierunku pętli „Dworzec Główny” objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. W przeciwnym kierunku linia kursowała bez zmian.

Przebudowa torowiska tramwajowego oraz brak możliwości przejazdu Nabrzeżem Wieleckim na wprost przez skrzyżowanie przy Moście Długim wymusiły zmiany w funkcjonowaniu linii. W okresie od 18 lutego do 30 marca 2015 roku:

  • w kierunku pętli „Police Zajezdnia” autobusy skręcały w ulicę Wyszyńskiego, a następnie w Tkacką, Grodzką, Farną, Trasę Zamkową i dalej jechały stałą trasą. Przystanek 
    „Wyszyńskiego” został przeniesiony na dotychczasowy przystanek linii pospiesznych,
  • w kierunku pętli „Dworzec Główny” autobusy kursowały objazdem ulicy Wyszyńskiego - na wysokości ulicy Sołtysiej wykonywały nawrót i jechały dalej w kierunku ulicy Kolumba.

Prace prowadzone w Policach na ulicy Grunwaldzkiej, w dniach 29-30 września 2016 roku wymusiły zmianę na trasie - autobusy tej linii zostały wycofane z ulicy Wojska Polskiego. W obu kierunkach kursowały ulicami Kołłątaja, Mazurską i Piłsudskiego.

Od 22 lipca do 12 listopada 2019 w związku z rozpoczęciem przebudowy pętli „Police Rynek” i jednoczesnym czasowym wyłączeniu przystanków „Police Rynek” dla wszystkich linii, wprowadzono zmiany na linii 526.

Między przystankami „Police Mścięcino Krzyżówka” i „Police Grunwaldzka” autobusy kursowały objazdem ulicami Mazurską i Kołłątaja w obu kierunkach. Nieczynne były przystanki „Police Wojska Polskiego” oraz „Police Rynek”.

W kierunku pętli „Police Zajezdnia” uruchomiono dodatkowe przystanki zastępcze:

W kierunku Dworca Głównego:

  • „Police Kołłątaja” (przystanek tymczasowy na ul. Kołłątaja za skrzyżowaniem z ul. Grunwaldzką),
  • „Police Mazurska Kościół” (przystanek wspólny z z linią 103 w kierunku Głębokiego).

W związku z koniecznością usunięcia awarii na ulicy Kolumba (na jezdni przylegającej do budynku dworca) w dniach 28-29 listopada 2019 linia kończyła trasę na przystanku „Dworcowa”.

Od 18 grudnia 2021 w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie i zamknięciem jej dla ruchu, linia 526 została skrócona do przystanku „Wyszyńskiego”, zlokalizowanego w zatoce w ciągu ulicy Wyszyńskiego za skrzyżowaniem z ulicą Nabrzeże Wieleckie. Powrót następował przez ulicę Sołtysią, ulicę Farną i łącznicę Trasy Zamkowej do ulicy Jana z Kolna i dalej bez zmian. Nie były wówczas obsługiwane przystanki „Dworzec Główny” i „Wyszyńskiego” (zlokalizowane w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie).

W związku z awarią światłowodu i koniecznością jego naprawy, od 21 grudnia 2022 zamknięta została ulica Jana z Kolna na odcinku od Dubois do Kapitańskiej w kierunku Wyszyńskiego. Linia 526 kursowała wówczas objazdem od przystanku ,,Dubois’’ ulicami: Dubois – Parkową – Malczewskiego – Matejki – Trasą Zamkową – Nabrzeżem Wieleckim.

Na czas awarii przystanki: „Dubois”, „Dworzec Morski” oraz „Wały Chrobrego” zostały zawieszone. Na objeździe obowiązywały wszystkie przystanki na trasie.

8 stycznia 2023 linia powróciła na stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego i ulicę Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny”. Przystanek końcowy został zlokalizowany tymczasowo na dolnym tarasie ulicy Kolumba.

W nocy 15/16 lipca 2023 roku w związku z rozpoczęciem przebudowy przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Stołczyńskiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Inwalidzką), skierowano linię 526 na objazd. Między przystankami „Stołczyńska” i „Orłowska” w obu kierunkach autobusy kursowały objazdem przez ulicę Inwalidzką – Plażową – Kamienną – Artyleryjską i Orłowską, z przystankami wspólnymi z linią 63 (w zespole przystankowym „Orłowska” obowiązywało dwukrotne zatrzymanie – zarówno na ulicy Orłowskiej, jak i Stołczyńskiej).

W nocy 29/30 lipca 2023 roku po zakończeniu prac przy przebudowie, linia 526 powróciła na stałą trasę.

W związku z otwarciem dla ruchu nowego układu drogowego w Policach w ciągu ulic Piłsudskiego i Siedleckiej, 20/21 stycznia 2024 roku zlikwidowano przystanek „Police MOK”, zaś dotychczasowy przystanek „Police Dworzec”, zlokalizowany w ciągu ulicy Siedleckiej za skrzyżowaniem z ulicą Tanowską, otrzymał nazwę „Police Siedlecka”. Przystanki „Police Dworzec” w obu kierunkach zlokalizowano w ciągu ulicy Siedleckiej przy nowo wybudowanym rondzie.

W nocy 19/20 lutego 2024 roku uruchomiono dla linii przystanek „Dworcowa nż” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie przed skrzyżowaniem z ulicą Dworcową.

na podstawie wiedzy własnej opracował Kamil Stochmal, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy jas59 , man

Operator: SPPK Police