Encyklopedia

Linia 527: Bezrzecze - Dworzec Główny

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

12.02.2024
Dodano informacje o zmianach od 19/20 lutego 2024 man
25.07.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 29 lipca 2023 man
03.01.2023
Dodano informacje o powrocie do pętli Dworzec Główny man
23.12.2022
Dodano informacje o nowym operatorze linii od 2023 man
16.03.2022
dodano informację o zawieszeniu przystanku „Wronia” Waszka
03.03.2022
dodano informację o ponownym przesunięciu przystanku „Żyzna” Waszka
17.02.2022
dodanie informacji o uruchomieniu przystanku „Modra” w nowej lokalizacji i przesunięciu przystanku „Żyzna” Waszka
02.01.2022
Dodano informacje o zmianie trasy z dniem 08.01.2022 fan004
19.10.2020
dodano informację o objeździe w 2020 man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011 - 2012, 2016 jas59 
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz

Trasa: Bezrzecze — Bezrzecze: Górna — Koralowa — Szczecin: Koralowa — Modra — Szeroka — rondo Prymy — Krzekowo — Żołnierska — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Dworzec Główny 

Z powodu dość szybkiego rozwoju Bezrzecza, zaczęto rozważać uruchomienie linii nocnej w tejże rejony. Mieszkańcy tej dzielnicy doczekali się swojej pierwszej linii nocnej 1 lipca 1997, kiedy to przeprowadzono dość dużą reformę komunikacji miejskiej i utworzono 16 nowych linii autobusowych w tym linię 507. Kursy były wykonywane średnio co półtorej godziny, a ostatni kurs z pętli „Bezrzecze” był wykonywany tylko do pętli „Krzekowo”.

zdjęcie
Kiedy słońce zachodzi autobus nocny zza bram "wychodzi"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu remontu ulicy Mickiewicza w czerwcu 2000 roku linia zmieniła nieznacznie trasę kursując objazdem przez ulicę Wawrzyniaka, aleję Wojska Polskiego i ulicę Traugutta. Remont został zakończony w grudniu i linia powróciła na swoją stałą trasę.

W nocy 1/2 października 2003 roku weszła w życie nowa numeracja linii nocnych i linia 507 została przenumerowana na 527, która kursuje z tym oznaczeniem do dnia dzisiejszego.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła 3 lipca 2005 roku, kiedy to rozpoczął się remont ulicy Krzywoustego. Linia została skierowana na ulicę Łokietka i kursowała przez nią w obu kierunkach. Remont został zakończony 31 stycznia 2006 roku i linia 527 powróciła na swoją trasę.

zdjęcie
Klonowicki Jelcz jako linia 527
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku powstania linia 527 była obsługiwana przez zajezdnię Klonowica

Konieczność odtworzenia nawierzchni asfaltowej jezdni po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej dla lewobrzeżnej części miasta, wymusiło w dniach 11-17 maja 2009 roku zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku od ulicy Żołnierskiej do ulicy Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera.

Linia 527 kursowała w obu kierunkach częściowo zmienioną trasą:
od przystanku „Modra” ulicami Romera – Benesza – Klonowica do Krzekowa i dalej po stałej trasie do Dworca Głównego.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 507 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
W związku z realizacją kolejnego etapu remontu torów i sieci trakcyjnej na placu Kościuszki, w dniach 27-30 listopada 2009 roku linia 527 w kierunku Dworca Głównego kursowała objazdem od ulicy Krzywoustego przez ulice Bolesława Śmiałego, Pułaskiego, Sikorskiego. Przystanek „Turzyn Dworzec” przeniesiono na ulicę Krzywoustego za skrzyżowaniem z aleją Bohaterów Warszawy.

Z powodu remontu pętli „Krzekowo”, w okresie od 6 marca do 2 kwietnia 2010 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 527. Kursy w kierunku Bezrzecza i powrotne od ulicy Modrej wykonywano ulicami Szafera – Zawadzkiego i Klonowica. Kursy skrócone do pętli „Krzekowo” tymczasowo kończyły swój bieg na przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

W dniach 24-28 sierpnia 2011, w związku z budową ronda u zbiegu ulic Szerokiej i Żołnierskiej, linia 527 kursowała tymczasowo na objeździe – od przystanku „Modra” ulicami Romera – Benesza – Zawadzkiego i Klonowica do przystanku „Krzekowo” i dalej po stałej trasie. Z użytkowania tymczasowo wyłączono przystanki „Krzekowo Kościół” w obu kierunkach.

Z powodu prac torowych w ciągu ulicy Wyszyńskiego i na Bramie Portowej na wysokości alei Niepodlegości, autobusy linii 527 w dniach 1-4 czerwca 2012 roku kursowały tymczasowo od ulicy Wyszyńskiego przez aleję Niepodległości, następnie wykonywały nawrót na placu Żołnierza Polskiego i z powrotem kierowały się aleją Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej kursowały po stałej trasie. W kierunku powrotnym trasa nie uległa zmianie.

Etapowanie prac związanych z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 9 listopada 2016 roku wymuszało częste zmiany tras i lokalizacji przystanków linii kursujących w tym rejonie.

W związku z pracami prowadzonymi przez ZWiK, w dniach 13-14 lipca 2016 roku nastąpiło wyłączenie z ruchu ulicy Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego. Zmianie uległa trasa linii, która jadąc w kierunku Dworca Głównego kursowała od przystanku ,,Wernyhory", ulicami Żołnierską – Somosierry – Łukasińskiego – Mickiewicza i od przystanku ,,Brzozowskiego’’ stałą trasą.

27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 527 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i skierowana objazdem przez ul. Nową i Dworcową. 30 października linia powróciła na swoją stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego.

1 września 2021 roku uruchomiony został nowy przystanek warunkowy „Modra”, zlokalizowany po obu stronach ulicy w ciągu ulicy Szerokiej, po południowej stronie skrzyżowania z ulicą Modrą. Dotychczasowy przystanek „Modra” znajdujący się przy skrzyżowaniu z ulicą Żyzną uległ zmiane nazwy na przystanek „Żyzna”.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk i częściowym zamknięciem ulicy Kolumba, 8 stycznia 2022 roku zmieniona została trasa linii 527

Autobusy od przystanku „Brama Portowa” kursowały przez ulice3 Maja i Owocowądo przystanku końcowego „Dworzec Główny (Owocowa)”. Powrót następował przez ulicę Nową.

Na zmienionej trasie uruchomione zostały przystanki: „Plac Zawiszy” (wspólny z liniami 61, 87 i 529) oraz „Dworzec Główny (Owocowa)” (wspólny z linią 87 i 521).

Nieczynne były przystanki: „Plac Tobrucki” (w kierunku ulicy Kolumba) oraz „Dworzec Główny” (przy ulicy Kolumba, przed budynkiem dworca kolejowego).

W związku z pracami drogowymi związanymi z „Modernizacją ulicy Modrej i Koralowej w Szczecinie” od 3 lutego 2022 roku do odwołania dla autobusów linii jadących w kierunku Bezrzecza przystanek „Żyzna” został przesunięty o 75 metrów w kierunku Bezrzecza (za skrzyżowaniem ul. Modrej z ul. Żyzną).

3 marca 2022 roku nastąpiło kolejne przesunięcie tego przystanku, tym razem dla linii jadących w kierunku Krzekowa, przystanek został przesunięty o 50 metrów w kierunku wspomnianej pętli. Zmiany potrwały do 7 marca 2022 roku.

Z tego samego powodu 16 marca 2022 roku do odwołania zostały zawieszone przystanki „Wronia” (w obu kierunkach).

1 stycznia 2023 nastąpiła zmiana operatora linii na PKS Szczecin.

8 stycznia 2023 linia powróciła na stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego i ulicę Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny”. Przystanek końcowy został zlokalizowany tymczasowo na dolnym tarasie ulicy Kolumba.

W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od nocy 29/30 lipca 2023 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu autobusów linii 527:

  • w obu kierunkach na kursach w relacji Bezrzecze Dworzec Główny autobusy kursowały bez zmian, z przeniesieniem przystanków „Krzekowo” do nowych lokalizacji;
  • na kursach realizowanych w relacji Dworzec Główny Krzekowo do przystanku „Wernyhory” autobusy kursowały bez zmian i dalej ulicami Żołnierską i Klonowica do przystanku końcowego „Klonowica Zajezdnia”. Rozpoczęto obsługę przystanków: „Żołnierska” (nr 30210), „Krzekowo” (na ulicy Klonowica, nr 30191) i „Klonowica Zajezdnia” (na ulicy Wernyhory, nr 32622);
  • kursy w relacji Krzekowo Dworzec Główny wykonywano na skróconej trasie od przystanku „Klonowica Zajezdnia”;
  • w obu kierunkach kursy w relacji Bezrzecze Krzekowo wykonywano na trasie wydłużonej do/od przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

Przystanki „Krzekowo” uruchomiono w nowych lokalizacjach – w kierunku przystanku „Klonowica Zajezdnia” na ulicy Klonowica za skrzyżowaniem z ulicą Jana Brzechwy (nr 30191), zaś w kierunku Bezrzecza na ulicy Klonowica przed skrzyżowaniem z ulicą Jana Brzechwy (nr 30192).

19 lutego 2024 roku od przystanku „Wyszyńskiego” linia 527 rozpoczęła kursowanie po torowisku tramwajowym aż do przystanku „Krzywoustego”. W związku z tym, w kierunku pętli „Bezrzecze” uruchomiono na jej trasie nowe przystanki: „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7 i 8) oraz „Plac Zwycięstwa” (wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy). W przeciwnym kierunku dla linii uległ likwidacji przystanek „Plac Zwycięstwa” (przy stacji paliw), zaś przystanek „Brama Portowa” (przy kwiaciarkach) przeniesiono na torowisko tramwajowe (wspólny z liniami 7, 8 i 10).

Dodatkowo uruchomiono dla linii przystanek „Dworcowa nż” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie przed skrzyżowaniem z ulicą Dworcową.

Na podstawie kalendarium KOMIS-u, oraz informacji własnych opracował Michał Szczerbiński, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man, Waszka

Operator: PKS Szczecin