Encyklopedia
Linia 527: Bezrzecze - SKM Dworzec Główny (Kolumba)
dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man











Trasa: Bezrzecze — Bezrzecze: Górna — Koralowa — Szczecin: Koralowa — Modra — Szeroka — rondo Prymy — Krzekowo — Żołnierska — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — SKM Dworzec Główny (Kolumba)
Z powodu dość szybkiego rozwoju Bezrzecza, zaczęto rozważać uruchomienie linii nocnej w tejże rejony. Mieszkańcy tej dzielnicy doczekali się swojej pierwszej linii nocnej 1 lipca 1997, kiedy to przeprowadzono dość dużą reformę komunikacji miejskiej i utworzono 16 nowych linii autobusowych w tym linię 507. Kursy były wykonywane średnio co półtorej godziny, a ostatni kurs z pętli „Bezrzecze” był wykonywany tylko do pętli „Krzekowo”.
W nocy 1/2 października 2003 roku weszła w życie nowa numeracja linii nocnych i linia 507 została przenumerowana na 527, która kursuje z tym oznaczeniem do dnia dzisiejszego.
Kolejna zmiana trasy nastąpiła 3 lipca 2005 roku, kiedy to rozpoczął się remont ulicy Krzywoustego. Linia została skierowana na ulicę Łokietka i kursowała przez nią w obu kierunkach. Remont został zakończony 31 stycznia 2006 roku i linia 527 powróciła na swoją trasę.
Konieczność odtworzenia nawierzchni asfaltowej jezdni po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej dla lewobrzeżnej części miasta, wymusiło w dniach 11-17 maja 2009 roku zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku od ulicy Żołnierskiej do ulicy Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera.
Linia 527 kursowała w obu kierunkach częściowo zmienioną trasą:
od przystanku „Modra” ulicami Romera – Benesza – Klonowica do Krzekowa i dalej po stałej trasie do Dworca Głównego.
Z powodu remontu pętli „Krzekowo”, w okresie od 6 marca do 2 kwietnia 2010 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 527. Kursy w kierunku Bezrzecza i powrotne od ulicy Modrej wykonywano ulicami Szafera – Zawadzkiego i Klonowica. Kursy skrócone do pętli „Krzekowo” tymczasowo kończyły swój bieg na przystanku „Klonowica Zajezdnia”.
W dniach 24-28 sierpnia 2011, w związku z budową ronda u zbiegu ulic Szerokiej i Żołnierskiej, linia 527 kursowała tymczasowo na objeździe – od przystanku „Modra” ulicami Romera – Benesza – Zawadzkiego i Klonowica do przystanku „Krzekowo” i dalej po stałej trasie. Z użytkowania tymczasowo wyłączono przystanki „Krzekowo Kościół” w obu kierunkach.
Z powodu prac torowych w ciągu ulicy Wyszyńskiego i na Bramie Portowej na wysokości alei Niepodlegości, autobusy linii 527 w dniach 1-4 czerwca 2012 roku kursowały tymczasowo od ulicy Wyszyńskiego przez aleję Niepodległości, następnie wykonywały nawrót na placu Żołnierza Polskiego i z powrotem kierowały się aleją Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej kursowały po stałej trasie. W kierunku powrotnym trasa nie uległa zmianie.Etapowanie prac związanych z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 9 listopada 2016 roku wymuszało częste zmiany tras i lokalizacji przystanków linii kursujących w tym rejonie.
W związku z pracami prowadzonymi przez ZWiK, w dniach 13-14 lipca 2016 roku nastąpiło wyłączenie z ruchu ulicy Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego. Zmianie uległa trasa linii, która jadąc w kierunku Dworca Głównego kursowała od przystanku ,,Wernyhory", ulicami Żołnierską – Somosierry – Łukasińskiego – Mickiewicza i od przystanku ,,Brzozowskiego’’ stałą trasą.
27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 527 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i skierowana objazdem przez ul. Nową i Dworcową. 30 października linia powróciła na swoją stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego.
1 września 2021 roku uruchomiony został nowy przystanek warunkowy „Modra”, zlokalizowany po obu stronach ulicy w ciągu ulicy Szerokiej, po południowej stronie skrzyżowania z ulicą Modrą. Dotychczasowy przystanek „Modra” znajdujący się przy skrzyżowaniu z ulicą Żyzną uległ zmiane nazwy na przystanek „Żyzna”.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk i częściowym zamknięciem ulicy Kolumba, 8 stycznia 2022 roku zmieniona została trasa linii 527.
Autobusy od przystanku „Brama Portowa” kursowały przez ulice 3 Maja i Owocową do przystanku końcowego „Dworzec Główny (Owocowa)”. Powrót następował przez ulicę Nową.
Na zmienionej trasie uruchomione zostały przystanki: „Plac Zawiszy” (wspólny z liniami 61, 87 i 529) oraz „Dworzec Główny (Owocowa)” (wspólny z linią 87 i 521).
Nieczynne były przystanki: „Plac Tobrucki” (w kierunku ulicy Kolumba) oraz „Dworzec Główny” (przy ulicy Kolumba, przed budynkiem dworca kolejowego).
W związku z pracami drogowymi związanymi z „Modernizacją ulicy Modrej i Koralowej w Szczecinie” od 3 lutego 2022 roku do odwołania dla autobusów linii jadących w kierunku Bezrzecza przystanek „Żyzna” został przesunięty o 75 metrów w kierunku Bezrzecza (za skrzyżowaniem ul. Modrej z ul. Żyzną).
3 marca 2022 roku nastąpiło kolejne przesunięcie tego przystanku, tym razem dla linii jadących w kierunku Krzekowa, przystanek został przesunięty o 50 metrów w kierunku wspomnianej pętli. Zmiany potrwały do 7 marca 2022 roku.
Z tego samego powodu 16 marca 2022 roku do odwołania zostały zawieszone przystanki „Wronia” (w obu kierunkach).
1 stycznia 2023 nastąpiła zmiana operatora linii na PKS Szczecin.
8 stycznia 2023 linia powróciła na stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego i ulicę Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny”. Przystanek końcowy został zlokalizowany tymczasowo na dolnym tarasie ulicy Kolumba.
W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od nocy 29/30 lipca 2023 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu autobusów linii 527:
- w obu kierunkach na kursach w relacji Bezrzecze – Dworzec Główny autobusy kursowały bez zmian, z przeniesieniem przystanków „Krzekowo” do nowych lokalizacji;
- na kursach realizowanych w relacji Dworzec Główny – Krzekowo do przystanku „Wernyhory” autobusy kursowały bez zmian i dalej ulicami Żołnierską i Klonowica do przystanku końcowego „Klonowica Zajezdnia”. Rozpoczęto obsługę przystanków: „Żołnierska” (nr 30210), „Krzekowo” (na ulicy Klonowica, nr 30191) i „Klonowica Zajezdnia” (na ulicy Wernyhory, nr 32622);
- kursy w relacji Krzekowo – Dworzec Główny wykonywano na skróconej trasie od przystanku „Klonowica Zajezdnia”;
- w obu kierunkach kursy w relacji Bezrzecze – Krzekowo wykonywano na trasie wydłużonej do/od przystanku „Klonowica Zajezdnia”.
Przystanki „Krzekowo” uruchomiono w nowych lokalizacjach – w kierunku przystanku „Klonowica Zajezdnia” na ulicy Klonowica za skrzyżowaniem z ulicą Jana Brzechwy (nr 30191), zaś w kierunku Bezrzecza na ulicy Klonowica przed skrzyżowaniem z ulicą Jana Brzechwy (nr 30192).
19 lutego 2024 roku od przystanku „Wyszyńskiego” linia 527 rozpoczęła kursowanie po torowisku tramwajowym aż do przystanku „Krzywoustego”. W związku z tym, w kierunku pętli „Bezrzecze” uruchomiono na jej trasie nowe przystanki: „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7 i 8) oraz „Plac Zwycięstwa” (wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy). W przeciwnym kierunku dla linii uległ likwidacji przystanek „Plac Zwycięstwa” (przy stacji paliw), zaś przystanek „Brama Portowa” (przy kwiaciarkach) przeniesiono na torowisko tramwajowe (wspólny z liniami 7, 8 i 10).
Dodatkowo uruchomiono dla linii przystanek „Dworcowa nż” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie przed skrzyżowaniem z ulicą Dworcową.
W związku z pracami drogowymi prowadzonymi na ulicy Kolumba przy Dworcu Głównym, od 23/24 września 2024 autobusy linii 527 skierowano objazdem: od ulicy Nabrzeże Wieleckie do góry ulicą Dworcową, a następnie ulicami Św. Ducha i Nową do przystanku końcowego „SKM Dworzec Główny (Kolumba)” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie (na wysokości oddziału poczty i przystanku „Dworcowa nż”) zlokalizowanego tymczasowo na torowisku tramwajowym.
W nocy 10/11 października 2024 lokalizacja przystanku „SKM Dworzec Główny (Kolumba)” powróciła w miejsce docelowe na górny taras ulicy Kolumba, przed budynek Dworca Głównego. Ponadto tego dnia w kierunku Dworca uruchomiono także przystanek „Dworcowa”.
1/2 marca 2025 roku po oddaniu do użytku nowego układu drogowego, w obu kierunkach uruchomiono wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe „Krzekowo” zlokalizowane na torowisku tramwajowym, a przystanki w tymczasowej lokalizacji uległy likwidacji, z wyjątkiem słupka w ciągu ulicy Żołnierskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Klonowica, dla kursów realizowanych w relacji SKM Dworzec Główny (Kolumba) - Klonowica Zajezdnia.
Operator: PKS Szczecin