Encyklopedia
Linia 530: Podbórz - Plac Rodła
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man









Trasa: Podbórz — Podbórzańska — Szczecińska — Duńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Plac Rodła
Linia 530 powstała 1 października 2008 roku w celu zapewnienia komunikacji nocnej dla rozbudowującego się osiedla Warszewo.Początkowo linia kursowała na trasie: Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemcewicza – rondo Sybiraków – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Duńska – Rostocka – Kormoranów.
Z powodu budowy kolektora deszczowego, w nocy 17/18 lutego 2009 roku linia 530 po raz pierwszy została skierowana objazdem omijającym ulicę Orzeszkowej i Krasińskiego przez ulice Warcisława I i Przyjaciół Żołnierza do ulicy Krasińskiego. Dalej autobus linii 530 poruszał się po swej normalnej trasie do pętli „Kormoranów”. Przystanki „Łabędzia” przeniesiono na ulicę Przyjaciół Żołnierza przed skrzyżowaniem z ulicą Krasińskiego. Tymczasowo nie był obsługiwany przystanek „Krasińskiego”, zaś w zamian autobusy zatrzymywały się na przystankach „Łucznicza”.
Na czas budowy kolektora deszczowego w dniach 9 lipca - 21 września 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii, która kursowała częściowo zmienioną trasą z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja, ulicami: Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.1 września 2009 roku w związku z otwarciem pętli „Podbórz”, linia 530 została skierowana właśnie tam, jednocześnie przestając obsługiwać pętlę „Kormoranów”.
Linia 530 od początku istnienia obsługiwana jest przez zajezdnię PKS Szczecin jedną brygadą. Autobus kursuje z godzinną częstotliwością.
1 marca 2021 roku nastąpiła zamiana peronów na pętli „Podbórz”. Od tego dnia linie 87 i 530 zatrzymują się przy zewnętrznym peronie (słupek nr 47512), a linia 92 przy wewnętrznym (nr 47511).
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła od 24 lipca 2021 autobusy linii 530 w kierunku Podbórza od przystanku początkowego „Plac Rodła” zawracały na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki, dalej przez aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i w kierunku Podbórza stałą trasą.
Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła i jednoczesną likwidacją wszystkich przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu alei Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki, wprowadzono zmiany na linii 530.
Od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:
- „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 86,
- „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej,
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11532) – przystanek krańcowy.
Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie placu Rodła, autobusy linii 530 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.
22 stycznia 2022 wprowadzono kolejne zmiany związane z przebudową alei Wyzwolenia. W kierunku pętli „Podbórz” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia i ulicami Ofiar Oświęcimia i Staszica. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia” (nr 14221, wspólny z liniami 53, 60 i 67).
Przystanek „Kołłątaja” w kierunku placu Rodła przeniesiono z torowiska tramwajowego i zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (wspólny z linią 812).
16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. Kursowała ona na trasie Podbórz – Plac Żołnierza Polskiego.
Przystanek końcowy „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Małopolską. Powrót następował przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach, zaś w zamian uruchomiony zostanie przystanek „Plac Rodła” w kierunku pętli „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, oraz „Filharmonia” w kierunku pętli „Podbórz”, zlokalizowany na torowisku tramwajowym.
1 lipca 2022 autobusy linii 530 powróciły na trasę Plac Rodła - Podbórz.
W kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursują przez aleję Wyzwolenia i plac Rodła do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta (na wysokości restauracji KFC). Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki: „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”.
W kierunku pętli „Podbórz” od przystanku początkowego „Plac Rodła” trasa przebiega przez ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.
W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku placu Rodła, autobusy linii 530 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.
Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Plac Rodła” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.
1 stycznia 2023 kurs w skróconej relacji Podbórz – Kołłątaja wydłużono do placu Rodła.
W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 523 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.
W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 530 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).
W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).
Operator: PKS Szczecin