Encyklopedia

Linia 530: Plac Rodła - Podbórz

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
04.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 8 lipca 2023 man
24.05.2023
Dodano informacje o zmianach od 28/29 maja 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
27.01.2022
Dodano informacje o zmianach na linii w związku z przebudową man
21.02.2018
Dodano informacje z lat 2009 i 2012 jas59 
20.08.2009
Dokonano aktualizacji na temat objazdów linii oraz zmiany jej przystanku docelowego. Bauer
20.08.2009
Dodano informację o zmianie trasy i rozkładu jazdy z dniem 1 września 2009 roku jas59 
20.03.2009
Aktualizacja hasła dotycząca informacji o powrocie linii 530 na swoją zwykłą trasę. kajetansz
19.02.2009
Dodano informacje o powiązaniach z linią 207N Bauer
18.02.2009
Dodano informacje o pierwszym w historii linii objeździe kajetansz

Trasa: Plac Rodła — Roosevelta — Mazowiecka — aleja Wyzwolenia — plac Rodła (z powrotem: plac Rodła — Piłsudskiego — Roosevelta) — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Duńska — Szczecińska — Podbórzańska — Podbórz

zdjęcie
Autobus linii 530 przed ostatnim kursem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 530 powstała 1 października 2008 roku w celu zapewnienia komunikacji nocnej dla rozbudowującego się osiedla Warszewo.

Początkowo linia kursowała na trasie: Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemcewicza – rondo Sybiraków – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Duńska – Rostocka – Kormoranów.

Z powodu budowy kolektora deszczowego, w nocy 17/18 lutego 2009 roku linia 530 po raz pierwszy została skierowana objazdem omijającym ulicę Orzeszkowej i Krasińskiego przez ulice Warcisława I i Przyjaciół Żołnierza do ulicy Krasińskiego. Dalej autobus linii 530 poruszał się po swej normalnej trasie do pętli „Kormoranów”. Przystanki „Łabędzia” przeniesiono na ulicę Przyjaciół Żołnierza przed skrzyżowaniem z ulicą Krasińskiego. Tymczasowo nie był obsługiwany przystanek „Krasińskiego”, zaś w zamian autobusy zatrzymywały się na przystankach „Łucznicza”.

zdjęcie
Pierwszy kurs najnowszej szczecińskiej linii nocnej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas budowy kolektora deszczowego w dniach 9 lipca - 21 września 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii, która kursowała częściowo zmienioną trasą z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja, ulicami: Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

1 września 2009 roku w związku z otwarciem pętli „Podbórz”, linia 530 została skierowana właśnie tam, jednocześnie przestając obsługiwać pętlę „Kormoranów”.

Linia 530 od początku istnienia obsługiwana jest przez zajezdnię PKS Szczecin jedną brygadą. Autobus kursuje z godzinną częstotliwością.

zdjęcie
MAN z PKS-u oczekuje na odjazd w kierunku Podbórza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Otwarcie dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, w dniu 22 września 2012 roku wymusiło zmianę trasy linii, która kursowała z pominięciem ulic Niemcewicza, Kołłątaja i Orzeszkowej.

1 marca 2021 roku nastąpiła zamiana peronów na pętli „Podbórz”. Od tego dnia linie 87 i 530 zatrzymują się przy zewnętrznym peronie (słupek nr 47512), a linia 92 przy wewnętrznym (nr 47511).

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła od 24 lipca 2021 autobusy linii 530 w kierunku Podbórza od przystanku początkowego „Plac Rodła” zawracały na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki, dalej przez aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i w kierunku Podbórza stałą trasą.

Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła i jednoczesną likwidacją wszystkich przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu alei Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki, wprowadzono zmiany na linii 530.

Od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:

  • „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 86,
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej,
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11532) – przystanek krańcowy.

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie placu Rodła, autobusy linii 530 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

22 stycznia 2022 wprowadzono kolejne zmiany związane z przebudową alei Wyzwolenia. W kierunku pętli „Podbórz” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia i ulicami Ofiar Oświęcimia i Staszica. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia” (nr 14221, wspólny z liniami 53, 60 i 67).

Przystanek „Kołłątaja” w kierunku placu Rodła przeniesiono z torowiska tramwajowego i zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (wspólny z linią 812).

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. Kursowała ona na trasie PodbórzPlac Żołnierza Polskiego.

Przystanek końcowy „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Małopolską. Powrót następował przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach, zaś w zamian uruchomiony zostanie przystanek „Plac Rodła” w kierunku pętli „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, oraz „Filharmonia” w kierunku pętli „Podbórz”, zlokalizowany na torowisku tramwajowym.

1 lipca 2022 autobusy linii 530 powróciły na trasę Plac Rodła - Podbórz

W kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursują przez aleję Wyzwolenia i plac Rodła do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta (na wysokości restauracji KFC). Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki: „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”.

W kierunku pętli „Podbórz” od przystanku początkowego „Plac Rodła” trasa przebiega przez ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku placu Rodła, autobusy linii 530 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Plac Rodła” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

1 stycznia 2023 kurs w skróconej relacji PodbórzKołłątaja wydłużono do placu Rodła.

W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 523 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 530 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).

W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (nr 11528) zlokalizowano w ciągu ulicy Roosevelta (na końcu peronu, od strony ulicy Piłsudskiego). Dodatkowo w kierunku Podbórza uruchomiono przystanek „Plac Rodła” na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej. Przystanki „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe.

Na podstawie informacji własnych opracował Kamil Stochmal współpraca Michał Szczerbiński,

aktualizacja: Janusz Światowy jas59 , man

Operator: PKS Szczecin