Encyklopedia

Linia 530: Podbórz - Plac Rodła

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

04.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 8 lipca 2023 man
24.05.2023
Dodano informacje o zmianach od 28/29 maja 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
27.01.2022
Dodano informacje o zmianach na linii w związku z przebudową man
21.02.2018
Dodano informacje z lat 2009 i 2012 jas59
20.08.2009
Dokonano aktualizacji na temat objazdów linii oraz zmiany jej przystanku docelowego. Bauer
20.08.2009
Dodano informację o zmianie trasy i rozkładu jazdy z dniem 1 września 2009 roku jas59
20.03.2009
Aktualizacja hasła dotycząca informacji o powrocie linii 530 na swoją zwykłą trasę. kajetansz
19.02.2009
Dodano informacje o powiązaniach z linią 207N Bauer
18.02.2009
Dodano informacje o pierwszym w historii linii objeździe kajetansz

Trasa: Podbórz — Podbórzańska — Szczecińska — Duńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Plac Rodła

zdjęcie
Autobus linii 530 przed ostatnim kursem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 530 powstała 1 października 2008 roku w celu zapewnienia komunikacji nocnej dla rozbudowującego się osiedla Warszewo.

Początkowo linia kursowała na trasie: Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemcewicza – rondo Sybiraków – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Duńska – Rostocka – Kormoranów.

Z powodu budowy kolektora deszczowego, w nocy 17/18 lutego 2009 roku linia 530 po raz pierwszy została skierowana objazdem omijającym ulicę Orzeszkowej i Krasińskiego przez ulice Warcisława I i Przyjaciół Żołnierza do ulicy Krasińskiego. Dalej autobus linii 530 poruszał się po swej normalnej trasie do pętli „Kormoranów”. Przystanki „Łabędzia” przeniesiono na ulicę Przyjaciół Żołnierza przed skrzyżowaniem z ulicą Krasińskiego. Tymczasowo nie był obsługiwany przystanek „Krasińskiego”, zaś w zamian autobusy zatrzymywały się na przystankach „Łucznicza”.

zdjęcie
Pierwszy kurs najnowszej szczecińskiej linii nocnej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas budowy kolektora deszczowego w dniach 9 lipca - 21 września 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii, która kursowała częściowo zmienioną trasą z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja, ulicami: Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

1 września 2009 roku w związku z otwarciem pętli „Podbórz”, linia 530 została skierowana właśnie tam, jednocześnie przestając obsługiwać pętlę „Kormoranów”.

Linia 530 od początku istnienia obsługiwana jest przez zajezdnię PKS Szczecin jedną brygadą. Autobus kursuje z godzinną częstotliwością.

zdjęcie
MAN z PKS-u oczekuje na odjazd w kierunku Podbórza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Otwarcie dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, w dniu 22 września 2012 roku wymusiło zmianę trasy linii, która kursowała z pominięciem ulic Niemcewicza, Kołłątaja i Orzeszkowej.

1 marca 2021 roku nastąpiła zamiana peronów na pętli „Podbórz”. Od tego dnia linie 87 i 530 zatrzymują się przy zewnętrznym peronie (słupek nr 47512), a linia 92 przy wewnętrznym (nr 47511).

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła od 24 lipca 2021 autobusy linii 530 w kierunku Podbórza od przystanku początkowego „Plac Rodła” zawracały na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki, dalej przez aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i w kierunku Podbórza stałą trasą.

Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła i jednoczesną likwidacją wszystkich przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu alei Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki, wprowadzono zmiany na linii 530.

Od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:

  • „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 86,
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej,
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11532) – przystanek krańcowy.

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie placu Rodła, autobusy linii 530 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

22 stycznia 2022 wprowadzono kolejne zmiany związane z przebudową alei Wyzwolenia. W kierunku pętli „Podbórz” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia i ulicami Ofiar Oświęcimia i Staszica. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia” (nr 14221, wspólny z liniami 53, 60 i 67).

Przystanek „Kołłątaja” w kierunku placu Rodła przeniesiono z torowiska tramwajowego i zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (wspólny z linią 812).

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. Kursowała ona na trasie PodbórzPlac Żołnierza Polskiego.

Przystanek końcowy „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Małopolską. Powrót następował przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach, zaś w zamian uruchomiony zostanie przystanek „Plac Rodła” w kierunku pętli „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, oraz „Filharmonia” w kierunku pętli „Podbórz”, zlokalizowany na torowisku tramwajowym.

1 lipca 2022 autobusy linii 530 powróciły na trasę Plac Rodła - Podbórz

W kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursują przez aleję Wyzwolenia i plac Rodła do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta (na wysokości restauracji KFC). Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki: „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”.

W kierunku pętli „Podbórz” od przystanku początkowego „Plac Rodła” trasa przebiega przez ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku placu Rodła, autobusy linii 530 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Plac Rodła” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

1 stycznia 2023 kurs w skróconej relacji PodbórzKołłątaja wydłużono do placu Rodła.

W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 523 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 530 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).

W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).

Na podstawie informacji własnych opracował Kamil Stochmal współpraca Michał Szczerbiński, aktualizacja Janusz Światowy jas59, man

Operator: PKS Szczecin