Encyklopedia

Linia 531: Krzekowo - Osiedle Bukowe

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez Waszka

20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
19.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła man
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz

Trasa: Krzekowo — Żołnierska — Klonowica — Zawadzkiego — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Szafera — Jarzyńskiego — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — Basen Górniczy — Gdańska — most Pionierów Miasta Szczecina — Eskadrowa — Leszczynowa — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Gryfińska — Struga — Jasna — Przelotowa — Osielde Słoneczne — Handlowa  — rondo Reagana — Chłopska — Kolorowych Domów — Osiedle Bukowe

Pierwsza wzmianka o kursowaniu linii nocnej łączącej prawobrzeże z zachodnimi dzielnicami miasta pojawia się w 1985 roku. Powstała wtedy linia 201N kursująca na trasie: Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Struga – Batalionów Chłopskich – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Dworzec Główny – Wyszyńskiego – Brama Portowa – Plac Zwycięstwa – aleja Wojska Polskiego – Szafera – Zawadzkiego – Zajezdnia Klonowica.

W 1995 roku postanowiono wydłużyć linię do wciąż rozwijającego się Osiedla Bukowego, likwidując jednocześnie podjazd pod Dworzec Główny.

Odjazdy linii 201N z:

  • Klonowica: 23:20, 23:53, 0:52, 2:44, 3:25,
  • Osiedla Bukowego: 23:07, 0:05, 1:40, 2:36, 3:32, 4:08*

*kurs do placu Kościuszki

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 511 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
1 lipca 1997 roku przeprowadzono reformę nocnej komunikacji miejskiej. Przenumerowano linię na 511, oraz wydłużono trasę do Krzekowa.

Linia kursowała pod tym numerem do 1 października 2003 roku, wtedy to w ramach kolejnej reformy zmieniono numer na 531.

Obecnie linia 531 jest obsługiwana dwoma brygadami przez zajezdnię PKS Szczecin. Długość trasy to około 20 kilometrów.

Z powodu remontu mostu Długiego, który trwał od 26 czerwca do 23 października 2000 roku, linię skierowano przez Trasę Zamkową.

12 lipca 2003 roku roku została otwarta dla ruchu drogowego nitka wjazdowa mostu Pionierów Miasta Szczecina, co pozwoliło na skrócenie przejazdu z Basenu Górniczego do przystanku „Zdroje Krzyżówka” o prawie połowę.

Linia 531 w okresie od 6 marca do 2 kwietnia 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” została skrócona do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

Od 3 października 2011 do 19 grudnia 2012 z powodu zmiany organizacji na ulicy Struga, linia 531 w kierunku pętli „Krzekowo” kursowała tymczasową jezdnią od ulicy Jasnej do ulicy Struga i dalej po swojej trasie. Po zakończeniu przebudowy, linię skierowano przez nowy wiadukt w ciągu ulicy Jasnej.

Od 29 maja 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” linia 531 kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki. Przystanek „Plac Rodła” w kierunku Krzekowa zlokalizowany był w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (wspólny z linią 70)

W związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła, od 24 lipca 2021 między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Grunwaldzki” w kierunku Krzekowa, autobusy kursowały przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez ulicę Piłsudskiego. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 531 od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowała przez plac Lotników i aleję Jana Pawła II do przystanku „Plac Grunwaldzki”. W przeciwnym kierunku obowiązywała trasa przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Mazurską, plac Lotników, ulicę Kaszubską i ulicę Bałuki.

W kierunku Osiedla Bukowego nie obsługiwano wówczas przystanków „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”. W zamian uruchomiono przystanki „Plac Lotników” (w obu kierunkach) oraz „Mazurska” (tylko w kierunku Osiedla Bukowego, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Mazurską).

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od przystanku „Plac Grunwaldzki”, autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, aleję Wyzwolenia, plac Żołnierza Polskiego, aleję Niepodległości do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas przystanki „Mazurska” i „Plac Lotników, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, oraz „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego. Na stałą trasę autobusy powróciły w dniu 1 lipca 2022.

na podstawie swiatowy.org, kalendarium KOMIS-u, schematów sieci komunikacji miejskiej z lat 90, oraz informacji własnych opracował Michał Szczerbiński

aktualizacja: man