Encyklopedia

Linia 531: Osiedle Bukowe - Wernyhory

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
25.07.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 29 lipca 2023 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
19.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła man
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Przelotowa (z powrotem: Przelotowa — Handlowa) — Jasna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory

Pierwsza wzmianka o kursowaniu linii nocnej łączącej prawobrzeże z zachodnimi dzielnicami miasta pojawiła się w 1985 roku. Powstała wtedy linia 201N kursująca na trasie: Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Struga – Batalionów Chłopskich – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Dworzec Główny – Wyszyńskiego – Brama Portowa – Plac Zwycięstwa – aleja Wojska Polskiego – Szafera – Zawadzkiego – Zajezdnia Klonowica.

W 1995 roku postanowiono wydłużyć linię do wciąż rozwijającego się Osiedla Bukowego, likwidując jednocześnie podjazd pod Dworzec Główny.

Odjazdy linii 201N z:

  • Klonowica: 23:20, 23:53, 0:52, 2:44, 3:25,
  • Osiedla Bukowego: 23:07, 0:05, 1:40, 2:36, 3:32, 4:08*

*kurs do placu Kościuszki

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 511 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
1 lipca 1997 roku przeprowadzono reformę nocnej komunikacji miejskiej. Przenumerowano linię na 511, oraz wydłużono trasę do Krzekowa.

Linia kursowała pod tym numerem do 1 października 2003 roku, wtedy to w ramach kolejnej reformy zmieniono numer na 531.

Obecnie linia 531 jest obsługiwana dwoma brygadami przez zajezdnię PKS Szczecin. Długość jej trasy to około 20 kilometrów.

Z powodu remontu mostu Długiego, który trwał od 26 czerwca do 23 października 2000 roku, linię skierowano przez Trasę Zamkową.

12 lipca 2003 roku roku została otwarta dla ruchu drogowego nitka wjazdowa mostu Pionierów Miasta Szczecina, co pozwoliło na skrócenie przejazdu z Basenu Górniczego do przystanku „Zdroje Krzyżówka” o prawie połowę.

Linia 531 w okresie od 6 marca do 2 kwietnia 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” została skrócona do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

Z powodu remontu ulicy Przelotowej i jednoczesnym przekwalifikowaniem jej na ulicę jednokierunkową, w okresie od 1 października do 22 grudnia 2010 roku linia w kierunku osiedla Bukowego kursowała objazdem ulicami Przelotową – Lnianą – Pszenną do Chłopskiej i dalej po stałej trasie do pętli „Osiedle Bukowe”. Na czas objazdu linia zatrzymywała się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ulicy Chłopskiej.

Od 3 października 2011 do 19 grudnia 2012 z powodu zmiany organizacji na ulicy Struga, linia 531 w kierunku pętli „Krzekowo” kursowała tymczasową jezdnią od ulicy Jasnej do ulicy Struga i dalej po swojej trasie. Po zakończeniu przebudowy, linię skierowano przez nowy wiadukt w ciągu ulicy Jasnej.

Od 29 maja 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” linia 531 kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki. Przystanek „Plac Rodła” w kierunku Krzekowa zlokalizowany był w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (wspólny z linią 70)

W związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła, od 24 lipca 2021 między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Grunwaldzki” w kierunku Krzekowa, autobusy kursowały przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez ulicę Piłsudskiego. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 531 od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowała przez plac Lotników i aleję Jana Pawła II do przystanku „Plac Grunwaldzki”. W przeciwnym kierunku obowiązywała trasa przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Mazurską, plac Lotników, ulicę Kaszubską i ulicę Bałuki.

W kierunku Osiedla Bukowego nie obsługiwano wówczas przystanków „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”. W zamian uruchomiono przystanki „Plac Lotników” (w obu kierunkach) oraz „Mazurska” (tylko w kierunku osiedla Bukowego, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Mazurską).

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od przystanku „Plac Grunwaldzki”, autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, aleję Wyzwolenia, plac Żołnierza Polskiego, aleję Niepodległości do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas przystanki „Mazurska” i „Plac Lotników”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, oraz „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego. Na stałą trasę autobusy powróciły w dniu 1 lipca 2022.

W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od nocy 29/30 lipca 2023 roku autobusy linii 531 kursują w nowej, stałej relacji Wernyhory – Osiedle Bukowe (nawrót następuje na rondzie Karskiego).

Dodatkowo, zmieniona została lokalizacja przystanków „Klonowica Zajezdnia”. Zlikwidowane zostały dotychczasowe słupki dla linii nocnych za skrzyżowaniem z ulicą Klonowica, zaś w zamian uruchomiono przystanki wspólne z liniami 53, 60, 75, 80, 222, 225, 227, 521, 527 i 529.

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Żołnierza Polskiego” i „Plac Rodła” w kierunku pętli „Wernyhory” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Przystanek „Plac Rodła” w kierunku prawobrzeża pozostał w dotychczasowej lokalizacji, w ciągu alei Wyzwolenia przy „Locie”.

na podstawie swiatowy.org, kalendarium KOMIS-u, schematów sieci komunikacji miejskiej z lat 90, oraz informacji własnych opracował Michał Szczerbiński

aktualizacja: man

Operator: PKS Szczecin