Encyklopedia

Linia 532: Osiedle Bukowe - Osiedle Arkońskie

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
04.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 8 lipca 2023 man
24.05.2023
Dodano informacje o zmianach od 28/29 maja 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
16.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła i alei Wyzwolenia man
21.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2012 i 2015 jas59 

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Chopina — Wiśniowy Sad — Osiedle Arkońskie — Wiśniowy Sad — Chopina — Chorzowska — Osów

Linia 532 jest wytworem pierwszej reformy komunikacji nocnej, która miała miejsce 1 lipca 1997 roku. Wcześniej kursowała pod numerem 514 na trasie Osiedle BukoweOsiedle ArkońskieOsów. Trasa niewiele różni się od trasy współczesnej linii B.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 514 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
W czerwcu 2000 roku rozpoczął się remont Mostu Długiego, który spowodował zmianę trasy i skierowanie linii 514 przez Trasę Zamkową.

1 lipca 2000 roku nastąpiła kolejna reforma komunikacji nocnej, która dotknęła również linię 514. Nastąpiła zmiana trasy linii i od tamtej pory „pięćsetczternastka” omijała ulice Malczewskiego i Matejki.

23 października 2000 roku remont Mostu Długiego został ukończony i linia wróciła na swoją dawną trasę.

Jednym z kolejnych ważnych wydarzeń w historii kursowania linii 514 była zmiana numeracji linii nocnych, która miała miejsce w nocy z 1 na 2 października 2003 roku. Od tej pory linia kursuje pod numerem 532.

zdjęcie
Biała noc
Linia obsługiwana jest przez dwie brygady a przewoźnikiem jest zajezdnia PKS Szczecin

Na czas budowy kolektora deszczowego w dniach 9 lipca - 21 września 2009 roku do odwołania ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii.

W kierunku Osowa autobusy kursowały po stałej trasie, a w kierunku Centrum, częściowo zmienioną trasą (z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja) od przystanku „Krasińskiego” ulicami: Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

18 lipca 2009 roku linia z powodu remontu skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńska i Niemcewicza, kursowała objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja

W dniach 31 lipca - 12 sierpnia 2009 roku w kierunku do ulicy Krasińskiego objazd wytyczono kursowały ulicami: Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałej trasie.

W związku z przebudową ulicy Struga i jednoczesnym zamknięciem wjazdu w ulicę Łubinową od ulicy Struga, od 20 sierpnia 2012 roku autobusy linii 532 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem przez ulicę Struga wspomagającą – Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej. Dodatkowo uruchomiony został przystanek tymczasowy na ulicy Iwaszkiewicza. 19 grudnia 2012 autobusy powróciły na stałą trasę przez ulicę Łubinową.

W zwiążku z otwarciem dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, od 22 września 2012 roku autobusy linii 532 z powrotem zaczęły kursowanie od przystanku „Krasińskiego” przez ulicę Krasińskiego do skrzyżowania z ulicą Orzeszkowej i dalej po swojej trasie, z pominięciem ulic Niemcewicza, Kołłątaja i Orzeszkowej oraz przystanków „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.

1 grudnia 2017 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii nocnej 532. Kurs o godzinie 23:30 z przystanku os. Bukowe został wydłużony do Osowa. Kurs o godzinie 0:14 z os. Arkońskiego na os. Bukowe jest wykonywany z Osowa o godzinie 0:10.

W związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła, od 24 lipca 2021 między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” linia 532 w kierunku  Osowa kursowała przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez aleję Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 532 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką w kierunku placu Żołnierza Polskiego kursowała wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 532 na objazd w kierunku Osowa od przystanku „Rayskiego”  przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” kursowały dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś zlikwidowano przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Osów” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.

1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła autobusy linii 532 powróciły na stałą trasę między przystankami „Brama Portowa” i „Rayskiego”. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”. Uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (kierunek Niebuszewo).

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 532 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono 17 grudnia 2022. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 532 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 532 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).

W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Żołnierza Polskiego”, „Plac Rodła” (tylko w kierunku Niebuszewa), „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Przystanek „Plac Rodła” w kierunku prawobrzeża pozostał w dotychczasowej lokalizacji, w ciągu alei Wyzwolenia przy „Locie”. Ponadto kurs o godz. 4:40 w relacji Osów - Plac Rodła wydłużono do przystanku „Brama Portowa”. 

Na podstawie kalendarium KOMIS-u, schematów komunikacji nocnej, oraz informacji własnych opracował Michał Szczerbiński, aktualizacja Janusz Światowy (jas59 ), man

Operator: PKS Szczecin