Encyklopedia
Linia 532: Osiedle Bukowe - Osiedle Arkońskie
dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man
Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Chopina — Wiśniowy Sad — Osiedle Arkońskie — Wiśniowy Sad — Chopina — Chorzowska — Osów
Linia 532 jest wytworem pierwszej reformy komunikacji nocnej, która miała miejsce 1 lipca 1997 roku. Wcześniej kursowała pod numerem 514 na trasie Osiedle Bukowe – Osiedle Arkońskie – Osów. Trasa niewiele różni się od trasy współczesnej linii B.
1 lipca 2000 roku nastąpiła kolejna reforma komunikacji nocnej, która dotknęła również linię 514. Nastąpiła zmiana trasy linii i od tamtej pory „pięćsetczternastka” omijała ulice Malczewskiego i Matejki.
23 października 2000 roku remont Mostu Długiego został ukończony i linia wróciła na swoją dawną trasę.
Jednym z kolejnych ważnych wydarzeń w historii kursowania linii 514 była zmiana numeracji linii nocnych, która miała miejsce w nocy z 1 na 2 października 2003 roku. Od tej pory linia kursuje pod numerem 532.
Linia obsługiwana jest przez dwie brygady a przewoźnikiem jest zajezdnia PKS Szczecin.
Na czas budowy kolektora deszczowego w dniach 9 lipca - 21 września 2009 roku do odwołania ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii.
W kierunku Osowa autobusy kursowały po stałej trasie, a w kierunku Centrum, częściowo zmienioną trasą (z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja) od przystanku „Krasińskiego” ulicami: Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.
18 lipca 2009 roku linia z powodu remontu skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńska i Niemcewicza, kursowała objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja
W dniach 31 lipca - 12 sierpnia 2009 roku w kierunku do ulicy Krasińskiego objazd wytyczono kursowały ulicami: Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałej trasie.
W związku z przebudową ulicy Struga i jednoczesnym zamknięciem wjazdu w ulicę Łubinową od ulicy Struga, od 20 sierpnia 2012 roku autobusy linii 532 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem przez ulicę Struga wspomagającą – Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej. Dodatkowo uruchomiony został przystanek tymczasowy na ulicy Iwaszkiewicza. 19 grudnia 2012 autobusy powróciły na stałą trasę przez ulicę Łubinową.
W zwiążku z otwarciem dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, od 22 września 2012 roku autobusy linii 532 z powrotem zaczęły kursowanie od przystanku „Krasińskiego” przez ulicę Krasińskiego do skrzyżowania z ulicą Orzeszkowej i dalej po swojej trasie, z pominięciem ulic Niemcewicza, Kołłątaja i Orzeszkowej oraz przystanków „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.
1 grudnia 2017 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii nocnej 532. Kurs o godzinie 23:30 z przystanku os. Bukowe został wydłużony do Osowa. Kurs o godzinie 0:14 z os. Arkońskiego na os. Bukowe jest wykonywany z Osowa o godzinie 0:10.
W związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła, od 24 lipca 2021 między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” linia 532 w kierunku Osowa kursowała przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez aleję Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.
Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 532 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką w kierunku placu Żołnierza Polskiego kursowała wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.
22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 532 na objazd w kierunku Osowa od przystanku „Rayskiego” przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.
16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” kursowały dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś zlikwidowano przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Osów” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.
1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła autobusy linii 532 powróciły na stałą trasę między przystankami „Brama Portowa” i „Rayskiego”. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”. Uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (kierunek Niebuszewo).
W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 532 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.
Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono 17 grudnia 2022. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.
W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 532 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.
W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 532 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).
W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).
23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Żołnierza Polskiego”, „Plac Rodła” (tylko w kierunku Niebuszewa), „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Przystanek „Plac Rodła” w kierunku prawobrzeża pozostał w dotychczasowej lokalizacji, w ciągu alei Wyzwolenia przy „Locie”. Ponadto kurs o godz. 4:40 w relacji Osów - Plac Rodła wydłużono do przystanku „Brama Portowa”.
Operator: PKS Szczecin