Encyklopedia

Linia 533: Dąbie Dworzec - Klucz

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

10.05.2022
Dodano informacje o uruchomionych i skasowanych kursach linii z lat 2018-2022 man
19.02.2009
Dodano rozkład jazdy linii 203N i 513 Bauer

Trasa: Dąbie Dworzec — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Newtona — Gierczak — Krzywoń — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa — Dmowskiego — Rymarska — Klucz

zdjęcie
Jelcz M11 na linii nocnej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 533 jest jedną z dwóch linii nocnych (drugą jest linia 534) obsługiwanych przez zajezdnię w Dąbiu i mającą oba przystanki końcowe na prawobrzeżu.

Jej historia sięga drugiej połowy lat 80-tych, kiedy to uruchomione zostało pierwsze nocne połączenie obsługujące osiedla Podjuchy, Żydowce i Klucz. Linia nosiła numer 203N i kursowała na trasie Klucz Pętla - Osiedle Kasztanowe (trasa biegła z Klucza przez Żydowce, Podjuchy, Zdroje, Basen Górniczy, ulicę Przestrzenną i Dąbie aż do Osiedla Kasztanowego).

  • odjazdy z Klucza: 00:10, 03:53,
  • odjazdy z Basenu Górniczego (kierunek Osiedle Kasztanowe): 22:28, 00:32, 04:24,
  • odjazdy z Osiedla Kasztanowego: 23:04, 01:06, 04:58,
  • odjazdy z Basenu Górniczego (kierunek Klucz): 23:34, 03:30.

Linia 203N obsługiwana była taborem przegubowym, w tym wypadku Ikarusami 280 i kursowała na niej zaledwie jedna brygada. W momencie powstania 513 ilość brygad zwiększyła się do trzech (od 23:00 do 4:57, od 23:15 do 5:16 i 23:35 do 4:56) a obsługę stanowiły Jelcze M11. Z każdej z pętli realizowanych było 10 kursów a ich częstotliwość wahała się od 20 do 75 minut. Kursy zjazdowe do zajezdni w Dąbiu odbywały się z pętli zlokalizowanej na Osiedlu Bukowym.

Gdy 1 lipca 1997 roku w życie weszła reforma związana ze zmianą tras i numeracji linii nocnych, linię 203N przemianowano na 513 zaś na trasie przejazdu zamiast Basenu Górniczego znalazły się osiedla Bukowe i Słoneczne.

zdjęcie
Pętla "Podjuchy", godzina 4:54, MAN w trakcie ostatniego tej nocy kursu na linii 533
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Nowa trasa przejazdu wyglądała następująco: Klucz - Rymarska – Przodowników Pracy – Metalowa – Granitowa – Batalionów Chłopskich – Zdroje Krzyżówka – Walecznych – Mączna – Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – Chłopska – Handlowa – Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Struga – Gryfińska i dalej po dotychczasowej trasie aż do Osiedla Kasztanowego. W późniejszych latach linia skrócona została z Osiedla Kasztanowego do przystanku „Dąbie Dworzec”.

W nocy z 1 na 2 października 2003 roku miała miejsce kolejna duża rewolucja, związana z numeracją i zmianą tras linii nocnych. Sprawiła ona, iż 513 przestało kursować przez Osiedle Bukowe i Osiedle Słoneczne, a numer linii zmienił się na 533.

Od pętli „Klucz” autobus kursował ulicami Rymarską - Przodowników Pracy - Metalową - Granitową - Batalionów Chłopskich - Gryfińską - Anieli Krzywoń - Emilii Gierczak - Plac Słowiański – Racławicką aż do dworca PKP w Dąbiu. Trasa ta obowiązuje do dziś.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 513 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Wraz ze skróceniem linii do dworca PKP w Dąbiu, liczba brygad zmniejszyła się z trzech do zaledwie jednej. Liczba kursów z Dworca w Dąbiu spadła do czterech natomiast z pętli w Kluczu do pięciu co spowodowało także znaczne wydłużenie częstotliwości kursowania linii. Obsługę taborową w dalszym ciągu stanowiły Jelcze M11.

Zmiana oznaczenia linii na 533 nie uratowała jej przed kolejnymi cięciami. Trasa okrojona została o Osiedla Bukowe i Słoneczne a rozkład jazdy co raz bardziej kurczył się.

W nocy z 1 na 2 lutego 2005 roku kurs z przystanku „Dąbie Dworzec” przesunięty został z godziny 3:25 na 3:34,zaś z pętli w Kluczu z godziny 3:50 na 3:55. Powodem wprowadzonych zmian miało być lepsze skomunikowanie z innymi liniami nocnymi na krzyżówce w Zdrojach.

27 września 2005 roku nastąpiła kolejna zmiana rozkładu linii, tym razem niezbyt przyjemna. Z weekendowego rozkładu zniknęły dwa obiegi zaś z powszedniego jeden. Od tej pory rozkład ujednolicił się dla każdej z nocy w tygodniu a z każdego z przystanków końcowych wykonywane były tylko trzy kursy.

Równy miesiąc po rozkładowych cięciach nastąpiła kolejna modyfikacja rozkładu. Przesunięte zostały kursy z przystanku końcowego w Dąbiu z 23:35 na 0:13 oraz z Klucza z 0:10 na 0:40. 

Od 25 kwietnia do 3 czerwca 2005 roku z powodu remontu ulicy Batalionów Chłopskich linę skierowano ulicami Sanatoryjną i Walecznych aż do krzyżówki w Zdrojach, gdzie powracała na stałą trasę.

Niecały rok później, bo w okresie od 3 lipca do 11 października 2006 roku, dla linii jadących w kierunku Zdrojów wyłączona została z ruchu pętla „Podjuchy”. Na skutek tego wszystkie linie w tym 533 korzystały z tymczasowego przystanku zlokalizowanego przy ulicy Metalowej.

Najdłużej trwający objazd na trasie linii miał miejsce w Dąbiu w dniach 7 sierpnia – 23 listopada 2006 roku. Z racji zamknięcia ulicy Anieli Krzywoń, od przystanku „Klombowa” linia kursowała ulicą Koszarową aż do ulicy Emilii Gierczak i dalej po stałej trasie. Przystanek „Emilii Gierczak” kierunek Dąbie Dworzec PKP przeniesiony został na ulicę Koszarową. Na tej samej ulicy zlokalizowany został przystanek „Emilii Gierczak” w kierunku Klucza.

Ostatni z większych objazdów miał miejsce w Żydowcach od okresie od 16 kwietnia do 30 czerwca 2007 roku. Z racji częściowego zamknięcia ulicy Przodowników Pracy linia 533 kursowała objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.

Ostatni kurs linii od 1 maja 2018 został wydłużony z Klucza do pętli „Zakłady Mięsne”.

1 października 2018 na linii uruchomiono dodatkowe kursy: o godz. 1:55 z pętli „Dąbie Dworzec” oraz kurs o godz. 2:37 z pętli „Klucz”. Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 zlikwidowano je.

na podstawie: wiedzy własnej i www.swiatowy.org opracował: Darek Krukowski
współpraca: Marek Pawlukowicz i Michał Szczerbiński

aktualizacja: man