Encyklopedia
Linia 533: Dąbie Dworzec - Klucz
dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man
Trasa: Dąbie Dworzec — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Newtona — Gierczak — Krzywoń — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa — Dmowskiego — Rymarska — Klucz
Linia 533 jest jedną z dwóch linii nocnych (drugą jest linia 534) obsługiwanych przez zajezdnię w Dąbiu i mającą oba przystanki końcowe na prawobrzeżu.Jej historia sięga drugiej połowy lat 80-tych, kiedy to uruchomione zostało pierwsze nocne połączenie obsługujące osiedla Podjuchy, Żydowce i Klucz. Linia nosiła numer 203N i kursowała na trasie Klucz Pętla - Osiedle Kasztanowe (trasa biegła z Klucza przez Żydowce, Podjuchy, Zdroje, Basen Górniczy, ulicę Przestrzenną i Dąbie aż do Osiedla Kasztanowego).
- odjazdy z Klucza: 00:10, 03:53,
- odjazdy z Basenu Górniczego (kierunek Osiedle Kasztanowe): 22:28, 00:32, 04:24,
- odjazdy z Osiedla Kasztanowego: 23:04, 01:06, 04:58,
- odjazdy z Basenu Górniczego (kierunek Klucz): 23:34, 03:30.
Linia 203N obsługiwana była taborem przegubowym, w tym wypadku Ikarusami 280 i kursowała na niej zaledwie jedna brygada.
Gdy 1 lipca 1997 roku w życie weszła reforma związana ze zmianą tras i numeracji linii nocnych, linię 203N przemianowano na 513, zaś na trasie przejazdu zamiast Basenu Górniczego znalazły się osiedla Bukowe i Słoneczne.
W momencie powstania linii 513 ilość brygad zwiększyła się do trzech (od 23:00 do 4:57, od 23:15 do 5:16 i 23:35 do 4:56), a obsługę stanowiły Jelcze M11. Z każdej z pętli realizowanych było 10 kursów, a ich częstotliwość wahała się od 20 do 75 minut. Kursy zjazdowe do zajezdni w Dąbiu odbywały się z pętli zlokalizowanej na Osiedlu Bukowym.
W nocy z 1 na 2 października 2003 roku miała miejsce kolejna duża rewolucja, związana z numeracją i zmianą tras linii nocnych. Sprawiła ona, iż 513 przestało kursować przez Osiedle Bukowe i Osiedle Słoneczne, a numer linii zmienił się na 533. Trasa została skrócona do przystanku „Dąbie Dworzec”.
Od pętli „Klucz” autobus kursował ulicami Rymarską – Przodowników Pracy – Metalową – Granitową – Batalionów Chłopskich – Gryfińską – Krzywoń – Emilii Gierczak – Plac Słowiański – Racławicką aż do dworca PKP w Dąbiu. Trasa ta obowiązuje do dziś.
W nocy z 1 na 2 lutego 2005 roku kurs z przystanku „Dąbie Dworzec” przesunięty został z godziny 3:25 na 3:34, zaś z pętli w Kluczu z godziny 3:50 na 3:55. Powodem wprowadzonych zmian miało być lepsze skomunikowanie z innymi liniami nocnymi na krzyżówce w Zdrojach.
27 września 2005 roku nastąpiła kolejna zmiana rozkładu linii. Z weekendowego rozkładu zniknęły dwa obiegi, zaś z powszedniego jeden. Od tej pory ujednolicono rozkład dla każdej z nocy w tygodniu, a z każdego z przystanków końcowych wykonywane były tylko trzy kursy.
Równy miesiąc po rozkładowych cięciach nastąpiła kolejna modyfikacja rozkładu. Przesunięte zostały kursy z przystanku końcowego w Dąbiu z 23:35 na 0:13 oraz z Klucza z 0:10 na 0:40.
Od 25 kwietnia do 3 czerwca 2005 roku z powodu remontu ulicy Batalionów Chłopskich linię skierowano ulicami Sanatoryjną i Walecznych aż do krzyżówki w Zdrojach, gdzie powracała na stałą trasę.
Niecały rok później, w okresie od 3 lipca do 11 października 2006 roku, dla linii jadących w kierunku Zdrojów wyłączona została z ruchu pętla „Podjuchy”. Na skutek tego wszystkie linie w tym 533 korzystały z tymczasowego przystanku zlokalizowanego przy ulicy Metalowej.
Najdłużej trwający objazd na trasie linii miał miejsce w Dąbiu w dniach 7 sierpnia – 23 listopada 2006 roku. Z racji zamknięcia ulicy Anieli Krzywoń, od przystanku „Klombowa” linia kursowała ulicą Koszarową aż do ulicy Emilii Gierczak i dalej po stałej trasie. Przystanek „Emilii Gierczak” kierunek Dąbie Dworzec PKP przeniesiony został na ulicę Koszarową. Na tej samej ulicy zlokalizowany został przystanek „Emilii Gierczak” w kierunku Klucza.
Ostatni z większych objazdów miał miejsce w Żydowcach od okresie od 16 kwietnia do 30 czerwca 2007 roku. Z racji częściowego zamknięcia ulicy Przodowników Pracy linia 533 kursowała objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.
Ostatni kurs linii od 1 maja 2018 został wydłużony z Klucza do pętli „Zakłady Mięsne”.
1 października 2018 na linii uruchomiono dodatkowe kursy: o godz. 1:55 z pętli „Dąbie Dworzec” oraz kurs o godz. 2:37 z pętli „Klucz”. Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 zlikwidowano je.
Z powodu naprawy nawierzchni na przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu ulicy Pomorskiej, w okresie 4-7 sierpnia 2023 roku autobusy linii 533 na kursie wydłużonym do pętli „Zakłady Mięsne” kursowały objazdem od przystanku „Dąbie Dworzec” ulicami Pomorską – Emilii Gierczak – Krzywoń – Gryfińską – Wiosenną – Struga i Pomorską do pętli „Zakłady Mięsne”.
W związku z rozpoczęciem robót budowlanych przy budowie węzła SKM Dąbie (Północ), począwszy od 28/29 sierpnia 2023 roku zamknięto dla ruchu ulicę Stacyjną od skrzyżowania z ulicą Racławicką do skrzyżowania z ulicą Pomorską. Autobusy linii 533 skierowano objazdem: od ulicy Racławickiej za mostem nad rzeką Płonią w prawo w ulicę Nurkową, dalej w lewo w przygotowany łącznik do ulicy Stacyjnej, w lewo w ulicę Stacyjną, w lewo w ulicę Racławicką i przez ulicę Racławicką do skrzyżowania z ulicami Newtona, Goleniowską i Pomorską.
Przystanki „Dąbie Dworzec” przeniesiono na przeciwną stronę jezdni i zlokalizowano przed skrzyżowaniem z ulicą Nurkową.
na podstawie: wiedzy własnej i www.swiatowy.org opracował: Darek Krukowski
współpraca: Marek Pawlukowicz i Michał Szczerbiński
aktualizacja: man
Operator: SPA Dąbie