Encyklopedia

Linia 54: Turkusowa - Kijewo

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
13.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków. Karton_03
03.02.2018
Dodano informację o zmianie trasy jas59
06.12.2015
Dodano informację o zmianie trasy linii jas59
29.04.2011
Dodano informacje o zmianach w związku z przebudową ulicy Struga paki
16.08.2010
Dodano informacje o nowym rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 września 2010 X
22.11.2008
Dodano informacje z roku 1964, 1968 i 1971 oraz wstawiono zdjęcia jas59
11.09.2008
Dodano informacje o obsłudze taborowej Pepe
08.09.2008
poprawiono błędy rzeczowe jas59

Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Dąbska — Zoologiczna — Niedźwiedzia — Kijewo — Niedźwiedzia — Zwierzyniecka — Struga — rondo Szendzielarza — Pomorska — Potok — Zakłady Mięsne

zdjęcie
Renault na 54
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 54 została uruchomiona w 1956 roku na trasie Basen Kaszubski (Górniczy) – Zdroje – Kijewo. Jeździła wówczas z częstotliwością 30 minut w godzinach 5:00-8:00 i 14:00-17:00. W niedziele i święta nie kursowała.

Całodzienne kursowanie (od godz. 4:50 do 23:00), linia 54 rozpoczęła w roku 1960. Wówczas jeździła ona na trasie: Basen Górniczy – Lotnisko – Zdroje – Klęskowo – Kijewo. Opłata za przejazd całej trasy wynosiła 1,50 zł.

zdjęcie
Jeden z czterech, które jeszcze jeżdżą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej, 26 sierpnia 1964 roku wydłużono linię 54 do ulicy Wielkiej (obecnie Wyszyńskiego). 

Od 1968 roku linia kursowała na trasie: Wielka (Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska (Górnośląska) – Most Cłowy – Eskadrowa – Zdroje – Klęskowo – Dąbska – Zoologiczna – Niedźwiedzia – Kijewo

zdjęcie
Jedna z wielu używek na prawobrzeżu na tle Mostu Pionierów Miasta Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 1971 roku przystanek końcowy na lewobrzeżu przeniesiono na Plac Żołnierza Polskiego (przy klubie „13 Muz”), zaś 5 kwietnia 1971 na Plac Hołdu Pruskiego. Od 1 października 1971 przystanek ponownie znajdował się na pl. Żołnierza Polskiego.

Linia kursowała w relacji: Plac Żołnierza Polskiego – Farna – Sołtysia (z powrotem: Wielka – Brama Portowa – Niepodległości) – Energetyków – Gdańska (Górnośląska) – Most Cłowy – Eskadrowa – Zdroje – Klęskowo – Dąbska – Zoologiczna – Niedźwiedzia – Kijewo

zdjęcie
Jelcz na Basenie Górniczym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zakończeniem modernizacji ulicy Gdańskiej i jednoczesnym przywróceniu komunikacji tramwajowej na tym odcinku, od 2 stycznia 1973 skrócono trasę linii do pętli „Basen Górniczy”

Od 1974 roku linia 54 kursowała na trasie: Basen Górniczy – Gdańska – Eskadrowa – Leszczynowa – Walecznych – Pszenna – Dąbska – Zoologiczna – Niedźwiedzia – Kijewo.

1979 roku wprowadzono na linii kieszeniowe wjazdy na pętlę „Osiedle Słoneczne”.

zdjęcie
Po dłuższej nieobecności na 54 zawitał Ikarus
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem ulicy Walecznych, od 18 czerwca 1984 roku skierowano linię 54 na objazd przez ulice Struga i Jasną. Umożliwiło to pasażerom dostanie się do zachodniej części Osiedla Słonecznego. Zmiana ta obowiązywała także w 1985 roku.

Po przeprowadzonej analizie potoków pasażerskich z lat 1991-1992, stwierdzono obniżenie liczby pasażerów na linii 54 i począwszy od 1993 roku linia rozpoczęła kursowanie z częstotliwością 20 minut w szczycie i 30 minut poza nim.

zdjęcie
Volvo w drodze na zakłady
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W celu obsługi zakładów mięsnych przy ulicy Pomorskiej, od października 2001 wydłużono część kursów linii do pętli „Zakłady Mięsne”

12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina.

zdjęcie
Nowy Solaris Urbino 12 w drugi dzień służby podbija linię 54
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Prowadzone prace drogowe w dniach 26 lipca - 31 grudnia 2006 roku wymusiły zamknięcie dla ruchu modernizowanego odcinka ulicy Niedźwiedziej, a tym samym zawiesiły funkcjonowanie przystanku „Jelenia” w obu kierunkach. Na czas prowadzonych robót linia kursowała objazdem przez ulicę Tarpanową. Na trasie objazdu wyznaczono przystanki „Focza” oraz „Jelenia” w obu kierunkach.

Od 27 kwietnia 2011 w związku z przebudową ulicy Struga, kursy z pętli „Zakłady Mięsne” realizowane były na objazdowej trasie od ulicy Pomorskiej przez północną jezdnię wspomagającą, następnie przez wiadukt przy SPA Dąbie oraz przez południową jezdnię wspomagającą do ulicy Niedźwiedziej. W relacji odwrotnej trasa nie uległa zmianie. 

zdjęcie
Z Mercedesem do zakładów mięsnych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona tymczasowo wyłączona z eksploatacji. Obsługę pasażerów linii 54 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.

zdjęcie
Pierwsze szczecińskie Urbino 12 z białymi wyświetlaczami
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża zmieniono dotychczasową trasę linii 54. Zaczęła ona kursowanie na trasie: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Dąbska — Zoologiczna — Niedźwiedzia — Kijewo — Niedźwiedzia — Zwierzyniecka — Struga — rondo Szendzielarza — Pomorska — Zakłady Mięsne.

Częstotliwość kursowania w dni powszednie, soboty, niedziele i święta wynosiła 20 minut przez cały dzień, zaś w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie 40 minut.

zdjęcie
Urbino chwilę przed odjazdem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z ograniczeniami finansowymi, od 1 grudnia 2019 w niedziele i dni świąteczne ograniczono częstotliwość kursowania linii do 40 minut.

Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man i Karton_03

Długość trasy: 

  • w kierunku Kijewa: 4,2 km
  • w kierunku Zakładów Mięsnych: 5,8 km
  • w kierunku Turkusowej:
    • od Zakładów Mięsnych: 6,2 km
    • od Kijewa: 4,4 km

Czas przejazdu:

  • w kierunku Kijewa: 10 minut
  • w kierunku Zakładów Mięsnych: 14 minut
  • w kierunku Turkusowej:
    • od Zakładów Mięsnych: 15 minut
    • od Kijewa: 10 minut

Częstotliwość:

  • Dni powszednie: 20 minut
  • Soboty: 30 minut
  • Niedziele i dni świąteczne, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie: 40 minut

Liczba przystanków: 

  • w kierunku Kijewa: 9
  • w kierunku Zakładów Mięsnych: 11
  • w kierunku Turkusowej:
    • od Zakładów Mięsnych: 12
    • od Kijewa: 10