Encyklopedia
Linia 54: Turkusowa - Kijewo
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man


Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Dąbska — Zoologiczna — Niedźwiedzia — Zoologiczna — Kijewo — Niedźwiedzia — Zwierzyniecka — Struga — rondo Szendzielarza — Pomorska — Potok — Zakłady Mięsne
Linia 54 została uruchomiona w 1956 roku na trasie Basen Kaszubski (Górniczy) – Zdroje – Kijewo. Jeździła wówczas z częstotliwością 30 minut w godzinach 5:00-8:00 i 14:00-17:00. W niedziele i święta nie kursowała.Całodzienne kursowanie (od godz. 4:50 do 23:00), linia 54 rozpoczęła w roku 1960. Wówczas jeździła ona na trasie: Basen Górniczy – Lotnisko – Zdroje – Klęskowo – Kijewo. Opłata za przejazd całej trasy wynosiła 1,50 zł.
Z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej, 26 sierpnia 1964 roku wydłużono linię 54 do ulicy Wielkiej (obecnie Wyszyńskiego).Od 1968 roku linia kursowała na trasie: Wielka (Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska (Górnośląska) – Most Cłowy – Eskadrowa – Zdroje – Klęskowo – Dąbska – Zoologiczna – Niedźwiedzia – Kijewo.
2 stycznia 1971 roku przystanek końcowy na lewobrzeżu przeniesiono na Plac Żołnierza Polskiego (przy klubie „13 Muz”), zaś 5 kwietnia 1971 na Plac Hołdu Pruskiego. Od 1 października 1971 przystanek ponownie znajdował się na pl. Żołnierza Polskiego.Linia kursowała w relacji: Plac Żołnierza Polskiego – Farna – Sołtysia (z powrotem: Wielka – Brama Portowa – Niepodległości) – Energetyków – Gdańska (Górnośląska) – Most Cłowy – Eskadrowa – Zdroje – Klęskowo – Dąbska – Zoologiczna – Niedźwiedzia – Kijewo.
W związku z zakończeniem modernizacji ulicy Gdańskiej i jednoczesnym przywróceniu komunikacji tramwajowej na tym odcinku, od 2 stycznia 1973 skrócono trasę linii do pętli „Basen Górniczy”.Od 1974 roku linia 54 kursowała na trasie: Basen Górniczy – Gdańska – Eskadrowa – Leszczynowa – Walecznych – Pszenna – Dąbska – Zoologiczna – Niedźwiedzia – Kijewo.
W 1979 roku wprowadzono kieszeniowe wjazdy na pętlę „Osiedle Słoneczne”. Wówczas linia kursowała co 10 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, co 15 minut w pozostałych godzinach, zaś w dni świąteczne co 20 minut rano i wieczorem i co 15 minut w pozostałym okresie.
W związku z zamknięciem ulicy Walecznych, od 18 czerwca 1984 roku skierowano linię 54 na objazd przez ulice Struga i Jasną. Umożliwiło to pasażerom dostanie się do zachodniej części Osiedla Słonecznego. Zmiana ta obowiązywała także w 1985 roku.Po przeprowadzonej analizie potoków pasażerskich z lat 1991-1992, stwierdzono obniżenie liczby pasażerów na linii 54 i począwszy od 1993 roku linia rozpoczęła kursowanie z częstotliwością 20 minut w szczycie i 30 minut poza nim.
W celu obsługi zakładów mięsnych przy ulicy Pomorskiej, od października 2001 wydłużono część kursów linii do pętli „Zakłady Mięsne”12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina.
Z powodu prac drogowych i jednoczesnego zamknięcia dla ruchu modernizowanego odcinka ulicy Niedźwiedziej, od 26 lipca 2006 roku wprowadzono tymczasowe zmiany na trasie linii 54. Przystanek „Jelenia” w obu kierunkach został zawieszony. Na czas prowadzonych robót linia kursowała objazdem przez ulicę Tarpanową. Na trasie objazdu wyznaczono tymczasowe przystanki „Focza” oraz „Jelenia” w obu kierunkach.10 stycznia 2007 roku po zakończeniu przebudowy linia 54 powróciła na stałą trasę. Nastąpiła również mała modyfikacja organizacji ruchu na pętli „Kijewo”. Autobusy na kursach realizowanych do i od Zakładów Mięsnych przestały wjeżdżać na pętlę, zatrzymując się na przystankach przelotowych w ciągu ulicy Niedźwiedziej.
Na wniosek pasażerów, 1 marca 2007 roku uruchomiono dodatkowy kurs linii 54 realizowany po godz. 22 z pętli „Zakłady Mięsne” ulicą Struga do przystanku „Wiosenna”. Na trasie przejazdu obowiązywały przystanki „Pomorska”, „Struga nż” oraz „Botaniczna”. Kurs był obecny w rozkładzie jazdy do czasu jego zmiany we wrześniu 2010.
Od 27 kwietnia 2011 w związku z przebudową ulicy Struga, kursy z pętli „Zakłady Mięsne” realizowane były na objazdowej trasie od ulicy Pomorskiej przez północną jezdnię wspomagającą, następnie przez wiadukt przy SPA Dąbie oraz przez południową jezdnię wspomagającą do ulicy Niedźwiedziej. W relacji odwrotnej trasa nie uległa zmianie.
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona tymczasowo wyłączona z eksploatacji. Obsługę pasażerów linii 54 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża zmieniono dotychczasową trasę linii 54. Zaczęła ona kursowanie na trasie: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Dąbska — Zoologiczna — Niedźwiedzia — Kijewo — Niedźwiedzia — Zwierzyniecka — Struga — rondo Szendzielarza — Pomorska — Zakłady Mięsne.Częstotliwość kursowania w dni powszednie, soboty, niedziele i święta wynosiła 20 minut przez cały dzień, zaś w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie 40 minut.
W związku z ograniczeniami finansowymi, od 1 grudnia 2019 w niedziele i dni świąteczne ograniczono częstotliwość kursowania linii do 40 minut.Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.
Długość trasy:
- w kierunku Kijewa: 4,2 km
- w kierunku Zakładów Mięsnych: 5,8 km
- w kierunku Turkusowej:
- od Zakładów Mięsnych: 6,2 km
- od Kijewa: 4,4 km
Czas przejazdu:
- w kierunku Kijewa: 10 minut
- w kierunku Zakładów Mięsnych: 14 minut
- w kierunku Turkusowej:
- od Zakładów Mięsnych: 15 minut
- od Kijewa: 10 minut
Częstotliwość:
- Dni powszednie: 20 minut
- Soboty: 30 minut
- Niedziele i dni świąteczne: 40 minut
Liczba przystanków:
- w kierunku Kijewa: 9
- w kierunku Zakładów Mięsnych: 11
- w kierunku Turkusowej:
- od Zakładów Mięsnych: 12
- od Kijewa: 10
Operator: SPA Dąbie