Encyklopedia

description Linia 55 Bis: Podjuchy Pętla - Smocza/Falskiego

dodane 6.09.2008, godz. 20:47 przez Bauer; zmodyfikowane 10.02.2014, godz. 17:37 przez zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark

04.02.2014
Dodano informacje o przemianowaniu linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
08.10.2009
Dodano informacje o nieznacznej zmianie rozkładu oraz o zmianie godzin kursowania zdjęcie profilowe użytkownika X X
18.06.2009
Aktualizacja na szczeblu taboru obsługującego linię. Bauer
09.09.2008
Dodano informację o kursowaniu linii podczas remontu ulicy Krzemiennej. zdjęcie profilowe użytkownika X X
Trasa: Podjuchy Pętla - Metalowa - Krzemienna - Smocza - Falskiego
Z powrotem: Falskiego - Przewiewna - Krzemienna - Metalowa - Podjuchy Pętla

Linia ta powstała 1 października 2004 roku na wniosek mieszkańców górnych partii osiedla Podjuchy. Wraz z linią 84 (ówczesne 54 Bis) była jedną z "eksperymentalnych" linii autobusowych, które miały przejść krótką próbę, po której zdecydowano by, czy linia pozostanie, czy też zostanie zlikwidowana. Potoki pasażerskie były jednak całkiem spore, co przesądziło o dalszym istnieniu linii. Jest to najkrótsza linia w szczecińskiej komunikacji miejskiej, zarówno jeśli chodzi o długość trasy (1,5 km z pętli "Podjuchy" do ulicy Falskiego i 1,6 km z ulicy Falskiego do pętli "Podjuchy"), jak i o czas przejazdu (około 5 min.). 55 Bis skomunikowane jest na pętli "Podjuchy" z linią 55 (kierunek Autostrada), aby zapewnić pasażerom jadącym z centrum bezpośrednie dojazd w głąb osiedla.

W okresie od 2 października 2006 roku do 29 stycznia 2007 roku, z uwagi na remont sieci kanalizacyjnej i związane z nim zamknięcie części ulicy Krzemiennej (odcinek od ulicy Metalowej do ulicy Floriana Szarego), zmianie uległa trasa linii. Od pętli przy ulicy Falskiego autobus kursował ulicami Przewiewną, Krzemienną i Floriana Szarego do pętli "Podjuchy". Rozkład jazdy nie uległ zmianie, zawieszeniu uległy jedynie przystanki "Krzemienna" w obu kierunkach. Z wydarzeniem tym wiąże się pewna ciekawostka. Otóż trasa linii skrócona została do tego stopnia, iż odległość pomiędzy przystankami końcowymi wyniosła rekordowo niską odległość, bo niecały kilometr! Okres, w którym 55 Bis kursowało po zmienionej trasie dał się mocno we znaki pasażerom, szczególnie podczas godzin szczytu. Mimo iż trasa skróciła się, problemów było bez liku. Ulica Floriana Szarego była tak wąska, że autobus z trudem mijał się z innymi samochodami. Na domiar złego zaparkowane wokół auta zmuszały kierowcę do wykonywania licznych manewrów między nimi. Kiedy autobus dojeżdżał do ulicy Metalowej, mając pętlę "Podjuchy" zdaje się "pod nosem" ,sporym problemem stawało się włączenie do ruchu z powodu ogromnych korków które ogarnęły w tym czasie Podjuchy. Jeśli postój autobusu odbywał się dłużej niż 3-4 minuty, kierowca zazwyczaj wypuszczał zniesmaczonych pasażerów, by ci o własnych nogach mogli dojść do przystanków linii jadących w kierunku centrum.

1 marca 2007 roku przystanek końcowy linii zlokalizowany przy ulicy Falskiego został przeniesiony o ponad 400 metrów w kierunku ulicy Smoczej. Powodem były protesty mieszkańców jednego z bloków dotyczące postoju autobusu zagradzającego rzekomo wyjazd z pobliskiego parkingu. 10 grudnia 2007 roku przystanek końcowy "Smocza - Falskiego" stał się przystankiem przelotowym, czego powodem były kolejne protesty mieszkańców uskarżających się na postój autobusu na ulicy i zagradzanie wyjazdu z parkingu pobliskiej posesji. Na skutek tej sytuacji nieznacznie zmienił się rozkład jazdy linii z wyżej wymienionego przystanku. Przystankowe roszady nie ominęły także przystanku "Miechowska", który 10 marca 2007 roku przesunięty został o około 10 metrów w kierunku ulicy Smoczej.

Mimo iż 55 Bis obsługiwane jest zaledwie jedną brygadą, tu także zdarzają się braki kadrowe. 27 grudnia 2007 roku na przystanku linii na pętli "Podjuchy" zawisła informacja, iż linia nie kursuje do odwołania z powodu braku kierowcy. Następnego dnia wszystko wróciło jednak do normy, a braków kadrowych i taborowych nie oglądamy tu do dziś.

1 września 2009 roku nieznacznie zmienił się rozkład jazdy linii. Wynikało to z racji lepszego skomunikowania 55bis na pętli Podjuchy z liniami jadącymi z centrum, na skutek czego kilka kursów nieznacznie przesunięto o kilka minut.

Linia obsługiwana jest taborem typu MAXI z zajezdni Dąbie. Zobaczyć możemy na niej niemal każdy z "solowych" autobusów z wspomnianej wcześniej zajezdni. Ze względu na stan dróg, którymi biegnie trasa autobusu, na linię tę wysyłane są przeważnie pojazdy nieco już przestarzałe. Stały przydział na 55 Bis miał Jelcz L11 399 oraz Jelcz 120MM/1 2745. Oba wozy zostały już wycofane z eksploatacji, a co raz częstszym widokiem na linii stają się za to Neoplany N4011, sprowadzone z myślą o obsłudze "osiedlówki", bo taki przydomek ma linia.

Brygada, która obsługuje linię, kursuje od 5:12 do 23:10.

Z dniem 1 lutego 2014 roku przestaje istnieć linia 55 Bis w związku z jej przemianowaniem na linie 85. Linia 85 jeździ na tej samej trasie co poprzedniczka.
Źródła: wiedza własna
opracował: Darek Krukowski