Encyklopedia

Linia 56: Basen Górniczy - Dąbie Osiedle

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
24.06.2016
Dodano informacje o zawieszeniu linii. wsad123
04.12.2015
Dodano informacje o zmianie trasy linii. jas59
10.06.2010
Poprawiono godziny pracy 56/1 i 56/2 w dni świąteczne X
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy niektórych brygad paki
22.11.2008
Dodano informacje z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych oraz zdjęcia Pepe
04.10.2008
Dodana informacja o zmianie trasy w roku 1994 i dodana informacja o linii 56BIS djdark

Trasa: Basen Górniczy — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — Dąbie Osiedle

Linia 56 zaczęła kursować w 1956 roku na trasie Basen Kaszubski (obecnie Basen Górniczy) – Zdroje – Dąbie z częstotliwością co 40 minut w godzinach od 5:00 do 23:00.

W 1960 roku zmieniona została trasa. Wydłużono też kursowanie linii do godziny 23:30. Przebiegała ona wtedy na następującej trasie: Basen Górniczy – Lotnisko – Zdroje – Dąbie (plaża) – Dąbie Osiedle.

26 sierpnia 1964 roku wydłużono trasę linii do ulicy Wielkiej z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej. 18 sierpnia 1965 roku nastąpiła kolejna zmiana. Linia 56 zaczęła kursowanie przez ulicę Eskadrową z powodu remontu ulicy Emilii Gierczak.

zdjęcie
Fioletowy Jelcz obecnie przeznaczony do sprzedaży
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejna zmiana trasy nastąpiła w roku 1967, wówczas wydłużono linię do Tkackiej oraz skierowano ją przez ulicę Przestrzenną. Trasa wyglądała następująco: Tkacka – Wielka (obecnie Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska – (Górnośląska) – Przestrzenna – Lotnisko – Gierczak – Dąbie – Goleniowska – Dąbie Osiedle.

23 stycznia 1968 roku do obsługi linii wprowadzono autobusy przegubowe. 2 października 1970 roku przeniesiono dotychczasowy końcowy przystanek znajdujący się przy ulicy Tkackiej, w nowe miejsce na Plac Hołdu Pruskiego.

2 stycznia 1971 roku nastąpiła ponowna zmiana przystanku końcowego na linii 56. Był nim Plac Żołnierza Polskiego (przy klubie "13 Muz"), a od 5 kwietnia ponownie przeniesiono przystanek końcowy na Plac Hołdu Pruskiego. 23 kwietnia tego samego roku zostały zlikwidowane kursy do zakładów "Fakon". 1 października znowu przeniesiono przystanek końcowy na Plac Żołnierza Polskiego.

2 stycznia 1973 roku w związku z zakończeniem modernizacji ulicy Gdańskiej przywrócono ponownie komunikację tramwajową na prawobrzeże (do Basenu Górniczego). Skrócono wszystkie linie autobusowe kursujące do śródmieścia (przedłużone na czas remontu). Stałymi przystankami dla komunikacji autobusowej została pętla na Basenie Górniczym.
zdjęcie
Przegubowy MAN na linii 56 w słoneczny kwietniowy dzień
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1978 powstała nowa zajezdnia autobusowa przy ulicy Struga, która przejęła wówczas obsługę linii 56.

Warto również wspomnieć o uruchomieniu nowej linii 56 Bis - 18 września 1978 roku na trasie Basen Górniczy - Zakłady Drobiarskie o długości 10,6 km z częstotliwością kursowania 21 minut. Linia obsługiwana była dwoma autobusami, a została zlikwidowana 14 września 1981 roku.

Duże natężenie pasażerów w roku 1993 oznaczało kolejne zmiany. Została zwiększona częstotliwość kursowania linii w szczycie - co 10 minut i poza szczytem co 15 minut.

W roku 1994 (od 8 kwietnia do 14 sierpnia) linię skierowano do ulicy Energetyków z powodu remontu Mostu Długiego. W związku z wydłużeniem trasy dodano po jednej brygadzie w dzień powszedni i świąteczny. W szczycie jeździło 5, a po szczycie 3 autobusy z częstotliwością 21 - 23 minuty. W dni świąteczne kursowały również 3 autobusy z tą samą częstotliwością. 

W związku z remontem mostu Długiego w czerwcu 2000 roku linia została ponownie przedłużona do Energetyków. 23 października  remont mostu został zakończony, a linia 56 powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Rodzynek na czele peletonu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 56 przejęła tymczasowa pętla Most Cłowy znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę od 29 sierpnia 2015 roku, a wówczas również stworzono jej linię "siostrę", którą została linia 96, kursującą na tej samej trasie, co linia 56 na odcinku Basen Górniczy - Dąbie Osiedle, jadącą dalej do pętli Osiedle Kasztanowe. W związku z uruchomieniem 96, kursy zaczęły być wykonywane naprzemiennie z kursami nowej linii.

Późnym wieczorem 15 czerwca 2016 roku z powodu bardzo złego stanu technicznego zamknięty został most Cłowy, w związku z czym w dniach 16 i 17 czerwca 2016 roku linia kursowała na skróconej trasie: Dąbie Osiedle - Emilii Gierczak - Przestrzenna - Eskadrowa - Hangarowa - Rondo Ułanów Podolskich - Gryfińska - Struga Zajezdnia.

zdjęcie
Pierwszy dzień nowej linii 856
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

18 czerwca 2016 roku z powodu wyłączenia z ruchu mostu Cłowego na całej długości linia została zawieszona, a w jej miejsce uruchomiona została linia zastępcza 856 kursująca na trasie: Osiedle Bukowe - Kolorowych Domów - rondo Reagana - Handlowa - Przelotowa - Jasna - Struga - Batalionów Chłopskich - rondo Ułanów Podolskich - Leszczynowa - Eskadrowa - Przestrzenna - Dąbie Osiedle.

zdjęcie
Na linii 56 tradycyjnie jak w każdą niedzielę - Urbino 18
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

3 sierpnia 2017 roku linia 56 została odwieszona i po dzień dzisiejszy kursuje na swojej stałej trasie.

Obecnie obsługiwana jest taborem MEGA z zajezdni Dąbie i kursuje w dni powszednie w godzinach 5:00-9:00 oraz 13:00-20:00, a także w soboty w godzinach 5:00-23:00. Zadania na niej łączone są najczęściej z linią 96.

Na podstawie: www.zditm.szczecin.pl, www.swiatowy.org, schematów komunikacji miejskiej z lat 90 oraz informacji własnych
Opracował: Michał Szczerbiński
Współpraca: Janusz Światowy

aktualizacja: man