Encyklopedia
Linia 56: Basen Górniczy - Dąbie Osiedle
dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man




Trasa: Basen Górniczy — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — Dąbie Osiedle — Goleniowska — rondo Gryfa — Irydowa — Kadmowa
Linia 56 pojawiła się na ulicach Szczecina w 1956 roku na trasie Basen Kaszubski (obecnie Górniczy) – Zdroje – Dąbie. Wykonywała wówczas kursy w godz. 5:00-23:00 z częstotliwością 40 minut.Od 1960 roku linia kursowała na trasie: Basen Górniczy – Lotnisko – Zdroje – Dąbie (plaża) – Dąbie Osiedle. Wydłużono również czas jej pracy do godz. 23:30.
Z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej, 26 sierpnia 1964 roku wydłużono trasę linii 56 do ulicy Wielkiej (obecnie Wyszyńskiego).18 sierpnia 1965 roku z powodu remontu ulicy Emilii Gierczak, skierowano linię 56 na objazd przez ulicę Eskadrową.
Kolejna zmiana trasy nastąpiła w 1967 roku. Wówczas wydłużono linię do Tkackiej, a także skierowano ją przez ulicę Przestrzenną. Wówczas linia 56 kursowała w relacji: Tkacka – Wielka (obecnie Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska – (Górnośląska) – Przestrzenna – Lotnisko – Gierczak – Dąbie – Goleniowska – Dąbie Osiedle.23 stycznia 1968 roku do obsługi linii wprowadzono autobusy przegubowe.
2 października 1970 roku dotychczasowy przystanek końcowy znajdujący się przy ulicy Tkackiej przeniesiono na Plac Hołdu Pruskiego.2 stycznia 1971 roku nastąpiła ponowna zmiana przystanku końcowego na linii 56 - tym razem na Plac Żołnierza Polskiego (przy klubie „13 Muz”).
Od 5 kwietnia do 30 września 1971 przywrócono przystanek końcowy w lokalizacji na Placu Hołdu Pruskiego, zaś od 1 października 1971 przystanek końcowy dla linii 56 ponownie znajdował się na pl. Żołnierza Polskiego.23 kwietnia 1971 zostały zlikwidowane kursy do zakładów „Fakon”.
W związku z zakończeniem modernizacji ulicy Gdańskiej i jednoczesnym przywróceniu komunikacji tramwajowej na tym odcinku, od 2 stycznia 1973 skrócono trasę linii do pętli „Basen Górniczy”.W 1978 roku operatorem linii stała się nowa zajezdnia autobusowa przy ul. Struga.
18 września 1978 roku na trasie Basen Górniczy – Zakłady Drobiarskie uruchomiono dodatkową linię 56 Bis. Obsługiwana była dwoma autobusami, jej długość wynosiła 10,6 km, zaś częstotliwość kursowania 21 minut. Zlikwidowano ją 14 września 1981 roku.Duże natężenie pasażerów wymusiło kolejne zmiany w funkcjonowaniu linii 56. W roku 1993 zwiększono częstliwość kursowania linii do 10 minut w szczycie i 15 poza nim.
Z powodu remontu mostu Długiego, w okresie od 8 kwietnia do 14 sierpnia 1994 wydłużono linię do ulicy Energetyków. W związku z wydłużeniem trasy dodano po jednej brygadzie w dzień powszedni i świąteczny. W szczycie jeździło 5, zaś po szczycie 3 autobusy z częstotliwością 21-23 minuty. W dni świąteczne kursowały również 3 autobusy z tą samą częstotliwością.W czerwcu 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego, ponownie wydłużono linię 56 do ulicy Energetyków. 23 października 2000 remont został zakończony, zaś 56 skrócono do pętli „Basen Górniczy”.
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona tymczasowo wyłączona z eksploatacji. Obsługę pasażerów linii 56 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku. Tego samego dnia utworzono również linię 96, kursującą na tej samej trasie na odcinku Basen Górniczy - Dąbie Osiedle, jadącą dalej do pętli „Osiedle Kasztanowe”. W związku z uruchomieniem linii 96, obie linie oraz ich obsługę zsynchronizowano, zaś kursy zaczęły być wykonywane naprzemiennie. Obsługą zajmowała się zajezdnia Dąbie kierując na trasę autobusy klasy MEGA.
Z powodu złego stanu technicznego, w godzinach wieczornych 15 czerwca 2016 roku zamknięty został most Cłowy, w związku z czym w dniach 16 i 17 czerwca 2016 roku linia kursowała na skróconej trasie: Dąbie Osiedle – Emilii Gierczak – Przestrzenna – Eskadrowa – Hangarowa – rondo Ułanów Podolskich – Gryfińska – Struga Zajezdnia.18 czerwca 2016 z powodu wyłączenia z ruchu mostu Cłowego na całej długości, linia 56 została zawieszona, zaś w jej miejsce uruchomiono linię zastępczą 856 kursującą na trasie: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – rondo Reagana – Handlowa – Przelotowa – Jasna – Struga – Batalionów Chłopskich – rondo Ułanów Podolskich – Leszczynowa – Eskadrowa – Przestrzenna – Dąbie Osiedle.
3 sierpnia 2017 w związku z otwarciem mostu Cłowego, przywrócono kursowanie linii 56.
W związku z uruchomieniem węzła tramwajowo-autobusowego na pętli „Turkusowa” oraz reorganizacją siatki linii autobusowych na prawobrzeżu, 29 stycznia 2018 wprowadzono nową częstotliwość na linii 56. Autobusy w dni powszednie w godzinach szczytu kursowały z częstotliwością 30 minut, zaś w pozostałym okresie oraz w soboty, niedziele i święta co 40 minut. W Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie linia nie kursowała.2 września 2019 w niedziele i dni świąteczne zawieszono kursowanie linii 56 (z wyjątkiem kursu o godz. 23:04 w relacji Basen Górniczy – Dąbie Osiedle).
W związku z prowadzonymi pracami drogowymi i jednoczesnym zamknięciem wjazdu na most Cłowy od strony lewobrzeża, od 16 września 2019 w kierunku pętli „Dąbie Osiedle”, linia kursowała objazdem przez most Pionierów Miasta Szczecina i ulicę Eskadrową, z pominięciem przystanku „Księżnej Anny”. 8 października 2019 linia powróciła na stałą trasę.
W związku z ograniczeniami finansowymi, 1 grudnia 2019 skrócono czas kursowania linii 56 w dni powszednie. Od tego dnia linia kursowała w dni powszednie w godzinach 5:00-9:00 oraz 13:00-20:00 oraz w soboty w godzinach 5:00-23:00.
Od 1 lipca 2020 w soboty skrócono czas pracy linii do godz. 19:30.1 lutego 2021 roku w celu obsługi strefy ekonomicznej w Trzebuszu, w dni powszednie i soboty wybrane kursy linii 56 wydłużono przez ulicę Goleniowską, rondo Gryfa i ulicę Irydową do pętli „Kadmowa”. Od tego dnia na linię kierowane są wyłącznie autobusy klasy MAXI. W związku z tym, rozdzielono wspólną obsługę przewozową z linią 96.
Od 1 marca 2022 autobusy linii 56 na pętli „Basen Górniczy” korzystają z dotychczasowego przystanku przeznaczonego dla linii C (nr 60522).
Na podstawie: www.zditm.szczecin.pl, www.swiatowy.org, schematów komunikacji miejskiej z lat 90 oraz informacji własnych
Opracował: Michał Szczerbiński
Współpraca: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: man
Długość trasy:
- w kierunku pętli Dąbie Osiedle: 7,3 km
- w kierunku Basenu Górniczego: 7,4 km
Czas przejazdu: 14 minut (w obu kierunkach)
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 30 minut
- Późnym popołudniem: 40 minut
- Wieczorem: nieregularnie
- Soboty:
- W ciągu dnia: 40 minut
- Wieczorem: nieregularnie
- Niedziele i dni świątecznie: wyłącznie jeden kurs
Liczba przystanków:
- w kierunku pętli Dąbie Osiedle: 14
- w kierunku Basenu Górniczego: 15
Operator: SPA Dąbie