Encyklopedia

Linia 57: Kołłątaja - Warszewo

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

28.04.2022
Dodano informacje o objeździe przez ul. Ofiar Oświęcimia w 2022 man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
15.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości i liczbie przystanków na trasie stałej i objazdowej. Karton_03
31.12.2020
Dodano informację o objeździe od 2021 man
23.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.06.2010
Uaktualniono godziy pracy poszczególnych brygad oraz poprawiono kilka informacji X

Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Cyryla i Metodego — Sczanieckiej — Wilcza — Przyjaciół Żołnierza — Przyjaciół Ronda — Bandurskiego — Rostocka — Szczecińska — Duńska — Szwedzka — Dzierżonia — Warszewo (z powrotem: Złotowska — Perlista — Szwedzka)

Historia linii

zdjęcie
Dwudrzwiowy MAN w zimowej scenerii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 57 została uruchomiona w 1956 roku na trasie: Dworzec Niebuszewo - Warcisława - Warszewo. Kursowała co 65 minut w dni powszednie w godzinach 5:00 - 23:00, natomiast w niedzielę od godziny 7:45.

Kroniki wspominają, że linia 57 do 1 listopada 1961 roku kursowała na trasie: Kołłątaja – Krasińskiego – Łucznicza – Warcisława – Bandurskiego - Warszewo , a od 1 listopada 1961 przez ulicę Wilczą. Pomiędzy 1956, a 1968 rokiem istnieje dziura informacyjna, ale należy domniemywać, że linia jeździła na trasie podanej wyżej.

zdjęcie
Solaris pokonuje zielony łącznik między Warszewem a Niebuszewem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 1968–1971 następowały dosyć częste zmiany trasy linii związku ze złym stanem dróg i ich remontami.

W okresie od 1971 do 1989 roku, obsługa taborowa zapewniana była 6/3 i 4/3 autobusami w dni powszednie i świąteczne z 7/14 i 11/15 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Jeden z najnowszych z nabytków SPAK-u na Warszewie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 80-tych zlikwidowano kursy w godzinach wieczornych z powodu uruchomienia z Warszewa linii nocnej 207N. Synchronizowano też rozkłady jazdy z liniami 51 i 63.

Od 4 lipca 1990 do końca 1999 roku obsługę taborową zapewniało od 4 do 7 autobusów z co 10-15 i 11-15 minutową w ciągu całego dnia, a w dni świąteczne 15-30 minutową częstotliwością kursowania.

zdjęcie
Z Niebuszewa na Warszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia od początku istnienia obsługiwana jest taborem klasy MAXI z zajezdni Klonowica.

Od 9 stycznia do 9 października 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” trasa linii została czasowo zmieniona.

Trasa objazdowa: Kołłątaja - św. Barbary - Długosza - aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia (z powrotem: Kołłątaja) - Staszica - Ofiar Oświęcimia - Cyryla i Metodego - [...] - Warszewo

Długość trasy objazdowej:

  • w kierunku Warszewa: 7,6 km
  • w kierunku Kołłątaja: 6,9 km

Czas przejazdu na trasie objazdowej:

  • w kierunku Warszewa: 26 minut
  • w kierunku Kołłątaja: 22 minuty

Częstotliwość na trasie objazdowej: bez zmian

Liczba przystanków na trasie objazdowej:

  • w kierunku Warszewa: 18
  • w kierunku Kołłątaja: 20

zdjęcie
Zwiedzania ulic Niebuszewa część następna
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 9 października 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 57 została skierowana na objazd od przystanku „Cyryla i Metodego” przez ulicę Cyryla i Metodego, Niemcewicza, rondo Sybiraków, Kołłątaja, Barbary, Długosza, Niemcewicza, rondo Sybiraków, Niemcewicza do ulicy Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. W rejonie skrzyżowania ulic Cyryla i Metodego, Niemcewicza i Boguchwały uruchomiono tymczasowe przystanki „Boguchwały” w obu kierunkach. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Barbary a rondem Sybiraków bliżej ulicy Barbary. 20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.

1 stycznia 2022 zmieniono częstotliwość kursowania linii do 20 minut w dni powszednie, oraz 30 w soboty i pozostałe dni.

W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka, 30 kwietnia 2022 linia ponownie trafiła na dwukierunkowy objazd - przez ulice: Ofiar Oświęcimia, Staszica i rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”, zaś w przeciwnym kierunku przez ulice: Barbary, Długosza, aleję Wyzwolenia, rondo Giedroycia, Staszica, Ofiar Oświęcimia do przystanku „Cyryla i Metodego” i dalej bez zmian. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man

Długość trasy:

  • w kierunku Warszewa: 7 km
  • w kierunku Kołłątaja: 6,9 km

Czas przejazdu: 21 minut

Częstotliwość:

  • Dni powszednie: 20 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie: 30 minut

Liczba przystanków:

  • w kierunku Warszewa: 18
  • w kierunku Kołłątaja: 20