Encyklopedia
Linia 58: Plac Rodła - Gocław
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man








Trasa: Plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki (z powrotem: Matejki — Malczewskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła) — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza (z powrotem: Robotnicza — Studzienna — Zgorzelecka) — Dębogórska — Wiszesława — Strzałowska — Pokoju — Szosa Polska — Policka — Nehringa — Kościelna — Nad Odrą — Lipowa — Gocław
Historia linii
Po wojnie budowano komunikację autobusową od podstaw, a liniom autobusowym nadawano kolejno oznaczenia literowe od A do H. W kronikach jest dziura odnośnie kursowania linii H (obecnej linii 58) i trudno jest ustalić na jakiej jeździła trasie. Jedynie co można powiedzieć, to, że linia ta została zlikwidowana w lipcu 1951 roku. Później, bo w listopadzie 1955 roku wspomina się, że linie autobusowe oznaczane do tej pory literami, zaczęły być oznaczane liczbami (linie A-H jako 51–58). I tak też powstała linia 58.Następną datą, która pojawia się w kronikach jest rok 1958 - wówczas wspomina się, że linia 58 kursowała w okresie od 10 grudnia do 30 kwietnia 1959 roku przez Przęsocin. Brak jest jednak jej wyszczególnionej trasy.
3 grudnia 1962 roku „tajemnicza” trasa została nieco zmodyfikowana. Linia kursowała od Stoczni przez Cyryla i Metodego – Wilczą – Bogumińską – Szosę Polską – Policką do ulicy Nehringa.
Jako ciekawostkę można dodać, że od 23 lutego do 2 kwietnia 1963 roku uruchomiono również linię wspomagającą, której nadano numer 58 Bis. Kursowała ona na trasie Zajezdnia Golęcin–Nehringa Pomnik.
10 lipca 1967 roku zmieniła się częściowo trasa linii podstawowej, która zamiast ulicami Cyryla i Metodego, Marcina i Rynkową kursowała ulicą 1 Maja i Wilczą.
3 sierpnia 1970 roku skrócono trasę linii 58 o odcinek od przystanku końcowego na ulicy Kościelnej do przystanku przy ulicy Nehringa obok kościoła. W związku z tym autobusy kursowały na trasie Stocznia Warskiego – Nehringa (obok kościoła).
W 1971 roku od 19 lutego autobusy kursowały z Glinek (Kościelna) do Gocławia. Od 20 maja do 13 grudnia tego samego roku z powodu remontu ulicy 1 Maja, linia kursowała w obydwu kierunkach przez ulicę Emilii Plater i Firlika. Trasa linii biegła od Stoczni Warskiego (Szczecińskiej) do Gocławia. Obsługiwana była 8/4 i 4/3 autobusami z 9/17 i 18/23-minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu. Jako, że komunikacja w tym okresie była elastyczna, brygady 58/2, 58/4 i 58/6 w szczycie popołudniowym robiły dodatkowo po jednym kursie do szkoły przy ulicy Polickiej. Dodatkowe kursy wprowadzono na wniosek dyrekcji szkoły.
Od 18 lutego do 13 marca 1975 roku na linii 58 wprowadzono awaryjny rozkład jazdy z powodu robót torowych przy pętli na Gocławiu. Trasę linii wydłużono o odcinek Zajezdnia Golęcin – Gocław. Obsługiwana była 5-10 autobusami z 8/16-minutową częstotliwością przed i po południu.
Współczesna wersja linii
Od 1975 roku linia 58 kursowała na trasie: Stocznia Szczecińska – Firlika – Plater – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Szosa Polska – Policka – Nehringa – Kościelna – Nad Odrą – Lipowa – Gocław. W tym okresie długość trasy specjalnie nie odbiegała od zaplanowanej. Synchronizowano wówczas rozkłady jazdy z linią 78, zmniejszano obiegi, korygowano odległości pomiędzy przystankami i długości linii, wprowadzano rozkład letni, a także w związku z remontami skracano trasę. W pewnych okresach linia obsługiwana była przez autobusy z polickiej zajezdni. Ciekawostką jest także fakt, że na przełomie XX i XXI wieku na linii kursowały autobusy Autosan H6.Linia 58 kursowała wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu - w godz. 5-8 oraz 13-16.
7 kwietnia 2003 roku zmieniono rozkład jazdy linii - od tego dnia rozpoczęła kursowanie z częstotliwością 36 minut w zwiększonym zakresie - w dni powszednie w godz. 5-17.
Od 1 września 2003 roku w celu zapewnienia komunikacji miejskiej w głębi osiedla Bukowo i jednoczesnej likwidacji obsługującej je linii 72, zdecydowano się przetrasować linię 58 od przystanku „Nehringa Pomnik” przez ul. Ogrodniczą - Ludgardy - Zagórskiego do przystanku „Fabryka Domów”, gdzie włączała się na swoją stałą trasę.Częstotliwość kursowania od tego momentu w dni powszednie wynosiła 28 minut w szczycie i 42 minuty poza szczytem. Linia rozpoczęła kursowanie także w soboty i dni świąteczne z częstotliwością 80 minut. Wówczas obsługiwana była trzema autobusami w dni powszednie i jednym w pozostałe dni.
Na czas przebudowy ulicy Zagórskiego, w okresie 1 czerwca - 9 października 2004 roku linia 58 kursowała przez ulicę Szosa Polska z pominięciem ulic Ogrodniczej, Ludgardy i Zagórskiego.
2 grudnia 2007 roku obsługę osiedla Bukowo przejęła linia 101, a linia 58 na stałe powróciła na trasę przez Szosę Polską, jednocześnie tracąc jedną brygadę w dni powszednie.
Od 16 czerwca 2008 roku z powodu budowy kanalizacji i zamknięcia dla ruchu kołowego ulicy Kościelnej na odcinku od ulicy Dąbrówki do ulicy Nehringa, skrócono trasę linii do tymczasowej pętli „Nehringa” (zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Nehringa i Polickiej). Spowodowało to uszczuplenie rozkładu do jednej brygady, wykonującej kurs co godzinę. 18 października 2008 roku linia powróciła na trasę sprzed przebudowy. 13 stycznia 2014 roku zmodyfikowano trasę linii 58 w celu usprawnienia obsługi rejonów Żelechowej i Golęcina linią dzienną zwykłą.Przeniesiono jej przystanek końcowy ze Stoczni Szczecińskiej na Plac Rodła (dotychczasowy peron linii 59). Przekierowano ją także z ulicy Bogumińskiej i skierowano w obu kierunkach na nowy odcinek trasy: ulicami Hożą — Robotniczą — Dębogórską — Wiszesława — Strzałowską — Pokoju i dalej po starej trasie do pętli „Gocław”.
Zsynchronizowano i połączono również obsługę brygad z linią 59.
Od początku powstania, linia 58 była obsługiwana głównie przez zajezdnię Klonowica.
Od stycznia 2015 do marca 2020 dwie brygady w dni powszednie obsługiwała także zajezdnia SPPK. „Polickie” brygady 6 kwietnia 2020 roku przejęła zajezdnia PKS Szczecin.Od 1 lutego 2021 obsługą linii w całości zajmuje się PKS Szczecin wysyłając na nią 9 pojazdów w dni powszednie, 4 w soboty oraz 2 w pozostałe dni (zadania łączone z linią 59).

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Tym razem powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie Placu Rodła, od 24 lipca do 9 października 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 58. Autobusy kursujące w kierunku Gocławia od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawracały na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej kursowały ulicą Matejki na stałej trasie.Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. 9 października 2021 likwidacji uległy wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.
Autobusy linii 58 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie ustanowiono przystanki:
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy,
- „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313),
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530),
- „Malczewskiego” zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia, w kierunku ul. Matejki, wspólny z linią 107 (nr 13011).
16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku Placu Rodła ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek końcowy „Plac Rodła” pozostał w dotychczasowej lokalizacji, zaś zlikwidowany został dotychczasowy przystanek przelotowy „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła.
W kierunku pętli „Gocław” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Zlikwidowane zostały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Malczewskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.
Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie Placu Rodła, linia 58:
- w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” kursowała przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Zlikwidowany został dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”. W zamian uruchomione zostały przystanki: „Filharmonia”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, oraz „Plac Żołnierza Polskiego, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego;
- w kierunku pętli „Gocław” od przystanku początkowego „Plac Rodła” autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.
23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na Placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (dla wsiadających, nr 11534) na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej. Likwidacji uległy tymczasowe przystanki „Filharmonia” i „Plac Żołnierza Polskiego”
Autobusy między kursami rozpoczęły odbywanie postojów na przystankach technicznych (bez wymiany pasażerów) w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku od alei Wyzwolenia do ulicy Matejki (na wysokości KFC i PZU).
Ponadto tego dnia uruchomiono dla linii dodatkowe przystanki „Strzałowska Wiadukt nż” (w kierunku placu Rodła) w ciągu ulicy Strzałowskiej na wysokości posesji nr 40 oraz „Bogumińska Park nż” w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą (w kierunku Gocławia).
Z powodu rozpoczęcia prac przy przebudowie przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Lipowej, w dniach 7-22 marca 2025 roku autobusy linii 58 trafiły na objazd - od przystanku „Dąbrówki” przez ulicę Nad Odrą do przystanku końcowego „Teleyard”. Z obsługi tymczasowo wyłączono przystanki „Kościelna”, „Nad Odrą” i „Gocław”. Na trasie objazdowej uruchomiono tymczasowe przystanki: „Zamknięta”, „Nad Odrą Terminal nż” oraz „Teleyard” (wspólne z liniami 63 i 102).
Częstotliwość:
- Dni powszednie: 40 minut
- Soboty:
- Rano: 60 minut
- W ciągu dnia: 40 minut
- Niedziele i dni świąteczne: 60 minut
Operator: PKS Szczecin