Encyklopedia

Linia 58: Plac Rodła - Gocław

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

04.10.2021
Dodano informację o objeździe placu Rodła man
20.07.2021
Dodano informację o objeździe na placu Rodła man
21.01.2021
Dodano informacje o zmianie przewoźnika man
19.01.2020
aktualizacja man
14.05.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59
10.06.2010
Dodano informację czasie pracy 58/1 w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy poszczególnych brygad X

Trasa: Plac Rodła — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza  — Dębogórska — Wiszesława — Strzałowska — Pokoju — Szosa Polska — Policka — Nehringa — Kościelna — Nad Odrą — Lipowa — Gocław

Historia linii

zdjęcie
MAN NL202 w jesienny dzień obsługuje linię 58
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po wojnie budowano komunikację autobusową od podstaw, a liniom autobusowym nadawano kolejno oznaczenia literowe od A do H. W kronikach jest dziura odnośnie kursowania linii H (obecnej linii 58) i trudno jest ustalić na jakiej jeździła trasie. Jedynie co można powiedzieć, to, że linia ta została zlikwidowana w lipcu 1951 roku. Później, bo w listopadzie 1955 roku wspomina się, że linie autobusowe oznaczane do tej pory literami, zaczęły być oznaczane liczbami (linie A-H jako 51–58). I tak też powstała linia 58.
zdjęcie
Za chwilę Solaris rozpocznie wspinaczkę stromą ulicą Golęcina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 

Następną datą, która pojawia się w kronikach jest rok 1958. Pod datą tego roku wspomina się, że linia 58 od dnia 10 grudnia tego roku do dnia 30 kwietnia 1959 roku kursowała przez Przęsocin. Brak jest jednak jej wyszczególnionej trasy.

zdjęcie
Na tej pętli nie zobaczymy już autobusów SPA Klonowica
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 grudnia 1962 roku „tajemnicza” trasa została nieco zmodyfikowana. Linia kursowała od Stoczni przez Cyryla i Metodego – Wilczą – Bogumińską – Szosą Polską – Policką, do ulicy Nehringa.

Jako ciekawostka, od 23 lutego do 2 kwietnia 1963 roku uruchomiono również linię wspomagającą, której nadano numer 58 Bis. Kursowała ona na trasie Zajezdnia GolęcinNehringa Pomnik.

10 lipca 1967 roku zmieniła się częściowo trasa linii podstawowej, która zamiast ulicami Cyryla i Metodego, Marcina i Rynkową kursowała ulicą 1 Maja i Wilczą.

zdjęcie
Słoneczny poranek na Gocławiu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 sierpnia 1970 roku skrócono trasę linii 58 o odcinek od przystanku końcowego na ulicy Kościelnej do przystanku przy ulicy Nehringa obok kościoła. W związku z tym autobusy kursowały na trasie Stocznia Warskiego – Nehringa (obok kościoła).

W 1971 roku od 19 lutego autobusy kursowały z Glinek (Kościelna) do Gocławia.

zdjęcie
Teraz świeci słońce, za chwilę będzie deszcz - jesienna pogoda bardzo zmienna jest
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 maja do 13 grudnia tego samego roku z powodu remontu ulicy 1 Maja, linia kursowała w obydwu kierunkach przez ulicę Emilii Plater i Firlika. Trasa linii biegła od Stoczni Warskiego (Szczecińskiej) do Gocławia. Obsługiwana była 8/4 i 4/3 autobusami z 9/17 i 18/23-minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu. Jako, że komunikacja w tym okresie była elastyczna brygady linii 58/2, 58/4 i 58/6 robiły dodatkowo po jednym kursie do szkoły przy ulicy Polickiej w szczycie popołudniowym. Dodatkowe kursy wprowadzono na wniosek dyrekcji szkoły.
zdjęcie
Zakurzył i gna dalej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Od 18 lutego do 13 marca 1975 roku na linii 58 wprowadzono awaryjny rozkład jazdy z powodu robót torowych przy pętli na Gocławiu. Trasę linii wydłużono o odcinek Zajezdnia Golęcin Gocław. Obsługiwana była 5-10 autobusami z 8/16-minutową częstotliwością przed i po południu.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Jelcz M11 jeszcze służy, tym razem na linii 58
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1975 do 13 stycznia 2014 roku linia 58 kursowała na trasie: Stocznia Szczecińska – Firlika  – Plater – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Szosa Polska – Policka – Nehringa – Kościelna – Nad Odrą – Lipowa – Gocław. W tym okresie długość trasy specjalnie nie odbiegała od zaplanowanej. Synchronizowano wówczas rozkłady jazdy z linią 78, zmniejszano obiegi, korygowano odległości pomiędzy przystankami i długości linii, wprowadzano rozkład letni, a także w związku z remontami skracano trasę. W pewnych okresach linia obsługiwana była przez autobusy z polickiej zajezdni. Ciekawostką jest również fakt, że na przełomie XX i XXI wieku na linii kursowały autobusy Autosan H6.

W latach 2003-2007 linia 58 obsługiwała 3 brygadami Osiedle Bukowo na północy miasta. Pod koniec 2007 roku zastąpiła ją tam linia 101, a 58 powróciła na trasę przez Szosę Polską, jednocześnie tracąc jedną brygadę. 

zdjęcie
Wraz z końcem stycznia SPAK zakończył obsługę linii 58
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W drugiej połowie 2008 roku z powodu budowy kanalizacji na górnym Stołczynie trasę linii skrócono do przystanku „Nehringa”, spowodowało to uszczuplenie rozkładu do jednej brygady, wykonującej kurs co godzinę. 

zdjęcie
Trasa przez północne tereny miasta pełna jest podjazdów i zjazdów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 stycznia 2014 roku znacznie zmodyfikowano trasę linii. Przeniesiono jej przystanek końcowy ze Stoczni Szczecińskiej na Plac Rodła (dotychczasowy peron linii 59). Zmieniono również jej trasę na odcinku Hoża — Robotnicza  — Dębogórska — Wiszesława — Strzałowska — Pokoju — Nehringa, aby zapewnić obsługę mieszkańcom tych rejonów, a obsługa brygad została wówczas również połączona i zsynchronizowana z linią 59.

Linia 58 od początku powstania była obsługiwana przez zajezdnię Klonowica. Od 1 stycznia 2015 do marca 2020 dwoma brygadami także przez SPPK. Obsługę brygad polickiej zajezdni w 2020 roku przejęło PKS Szczecin. Są to w większości zadania łączone z linią 59.

film
0:54
odtwórz
Objazdowe 58 podąża na plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku z powodu przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Hożej linia kursowała objazdem przez ulicę Rugiańską, Lubeckiego, Robotniczą, Grzymińską i Studzienną i dalej po swojej trasie.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 do 27 listopada 2019 roku. Powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.

Od 1 lutego 2021 linia w całości jest obsługiwana przez PKS Szczecin.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie Placu Rodła, od 24 lipca do 9 października 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 58. Autobusy kursujące w kierunku Gocławia od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawracały na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej kursowały ulicą Matejki na stałej trasie.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. 9 października 2021 likwidacji uległy wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.

Autobusy linii 58 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie ustanowiono przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy,
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530),
  • „Malczewskiego” zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia, w kierunku ul. Matejki, wspólny z linią 107 (nr 13011).

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie Placu Rodła, autobusy linii 58 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych 
opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man