Encyklopedia

description Linia 59: Plac Rodła - Nehringa

dodane 12.10.2008, godz. 8:38 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 11.02.2020, godz. 22:19 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

19.01.2020
aktualizacja zdjęcie profilowe użytkownika man man
14.05.2014
Dodano informacje o zmianach na linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad 59/1 i 59/2 w dni powszednie oraz w dni świąteczne zdjęcie profilowe użytkownika X X
20.10.2008
dodano informacje z lat 60 i 70 XX wieku zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Plac Rodła — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza  — Dębogórska — Wiszesława — Świętojańska — Pokoju — Nehringa

Dawne wersje linii

W 1960 roku uruchomiono linię 59 na trasie KrzekowoBezrzecze. Kursowała od godziny 5:15 do godziny 22:35. Opłata za przejazd wynosiła 1,50 złotego.

1 lipca 1967 roku linię przedłużono do PGR-u jednocześnie wprowadzając obsługę jednoosobową.

W 1968 roku linia ponownie zaczęła jeździć na trasie Krzekowo – Szeroka – Koralowa – Bezrzecze

9 lutego 1971 roku linię na co drugim kursie przedłużono do Wołczkowa. 59 obsługiwana wówczas była 1-2 autobusami z 15-25 i 30-40 minutową częstotliwością przed i po południu.

1979 roku uruchomiono linię 59 na zupełnie innej trasie, a mianowicie: Plac Hołdu Pruskiego – Szpital Golęcin.  Obsługiwana była jednym autobusem, kursującym z 50-minutową częstotliwością. Pierwotnie linia jeździła wyłącznie w okresie szczytu przewozowego.

Jako linia całodzienna zaczęła jeździć od 21 grudnia 1982 roku i z związku z tym zwiększono jej częstotliwość, która wynosiła 25-50 minut w szczycie i po. Dołożono również jedną brygadę przed południem. W dni świąteczne linię obsługiwała 1 brygada z 50-minutową częstotliwością.

16 stycznia 1986 roku linii 59 zmieniono trasę. Od tej pory zaczęła jeździć z ulicy Strzałowskiej do Elektrowni Pomorzany (Szczawiowa).

9 listopada 1987 roku dołożono po jednej brygadzie przed i po południu. W międzyczasie dołożono kursy do rozkładu jazdy, nastąpiła korekta długości trasy (13,2 km), a przelot wynosił 35 –38 minut w różnych okresach.

Linia na tej trasie jeździła do 1 grudnia 1990 roku.

Obecna "pięćdziesiątka dziewiątka"


zdjęcie
1 grudnia 1990 roku linia 59 zaczęła swoją pracę na trasie: Plac Rodła – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Świętojańska –Wiszesława. Linia obsługiwana była  2-4 autobusami z co 14/28 minutową częstotliwością przed i po południu. 15 października 1990 roku zmniejszono przewozy o jeden autobus kursujący w szczycie.


zdjęcie
26 marca 1992 roku ujednolicono czas jazdy na wspólnych odcinkach z liniami 101 i 107.


W dniach 19 października – 20 listopada 1998 roku skrócono trasę linii z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Świętojańskiej. Autobusy kursowały wówczas na trasie: Plac Rodła - Szpital Golęcin.

zdjęcie
We wrześniu i październiku 2008 roku linia omijała przystanki "Paproci" i Świętojańska" z powodu robót kanalizacyjnych. Autobusy od przystanku "Szpital Golęcin" kursowały ulicą Strzałowską.

zdjęcie
Ostatnia zmiana na linii miała miejsce 13 stycznia 2014 roku, kiedy to zmieniono jej trasę na odcinku: Hoża — Robotnicza  — Dębogórska — Wiszesława — Świętojańska — Pokoju — Nehringa, aby zapewnić obsługę mieszkańcom tych rejonów.

Linię 59 obsługują obecnie dwie spółki autobusowe:  zajezdnia Klonowica i SPPK. Są to w większości zadania łączone z linią 58.

zdjęcie
Od 2015 roku szczycie na linii wykonywane są również kursy skrócone w relacji Plac RodłaStudzienna.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man