Encyklopedia

Linia 59: Plac Rodła - Szosa Polska

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23 marca 2024 man
23.01.2024
Dodano informacje o wydłużeniu linii od 29 stycznia 2024 man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
09.05.2022
Dodano informacje o objeździe przez ul. Strzałowską man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe placu Rodła man
20.07.2021
Dodano informację o objeździe na placu Rodła man
21.01.2021
Dodano informacje o zmianie przewoźnika man
19.01.2020
aktualizacja man
14.05.2014
Dodano informacje o zmianach na linii jas59 
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad 59/1 i 59/2 w dni powszednie oraz w dni świąteczne X
20.10.2008
dodano informacje z lat 60 i 70 XX wieku jas59 
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła Pepe

Trasa: Plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki (z powrotem: Matejki — Malczewskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła) — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza (z powrotem: Robotnicza — Studzienna — Zgorzelecka) — Dębogórska — Wiszesława — Zajezdnia Golęcin — Wiszesława — Świętojańska — Pokoju — NehringaPolickaSzosa Polska

Dawne wersje linii

film
0:16
odtwórz
Z górki do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 59 została uruchomiona w 1960 roku na trasie Krzekowo Bezrzecze. Kursowała w godz. 5:15-22:35. Opłata za przejazd wynosiła 1,50 zł.

1 lipca 1967 roku linię przedłużono do PGR-u jednocześnie wprowadzając obsługę jednoosobową.

film
0:07
odtwórz
Jeden z wieczornych kursów linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1968 roku linia ponownie zaczęła jeździć na trasie Krzekowo – Szeroka – Koralowa – Bezrzecze

9 lutego 1971 roku co drugi kurs linii 59 przedłużono do Wołczkowa. Do jej obsługi przeznaczano wówczas 1-2 autobusy z częstotliwością 15-25 minutową przed południem i 30-40 minutową po południu.

zdjęcie
Jeden z dwóch szczecińskich MAN-ów NL283 w drodze na Wiszesława
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1979 roku uruchomiono linię 59 na zupełnie innej trasie, a mianowicie: Plac Hołdu Pruskiego – Szpital Golęcin. Obsługiwana była jednym autobusem, kursującym z 50-minutową częstotliwością. Pierwotnie linia kursowała wyłącznie w okresie szczytu przewozowego.

zdjęcie
Niedługo wyruszy w ostatni kurs
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jako linia całodzienna zaczęła jeździć od 21 grudnia 1982 roku i w związku z tym, zwiększono jej częstotliwość, która wynosiła 25 minut w szczycie i 50 poza nim. Dołożono również jedną brygadę przed południem. W dni świąteczne linię obsługiwała jedna brygada z 50-minutową częstotliwością.

16 stycznia 1986 roku zmieniono trasę linii. Od tamtej pory zaczęła jeździć z ulicy Strzałowskiej do Elektrowni Pomorzany przy ul. Szczawiowej.

9 listopada 1987 roku dołożono po jednej brygadzie przed i po południu. W międzyczasie dodano także kursy do rozkładu jazdy oraz nastąpiła korekta długości trasy (13,2 km). Jej przelot wynosił 35–38 minut w różnych okresach.

Linia na tej trasie jeździła do 1 grudnia 1990 roku.

Obecna wersja linii 59

zdjęcie
Jelcz jedzie przez przejazd kolejowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 grudnia 1990 roku linia 59 zaczęła swoją pracę na trasie: Plac Rodła – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Świętojańska – Wiszesława. Obsługiwana była 2-4 autobusami z co 14-28 minutową częstotliwością przed i po południu. 15 października 1990 roku zmniejszono obsługę o jeden autobus kursujący w szczycie.

zdjęcie
Volvo pędzi na pętlę "Wiszesława"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 marca 1992 roku ujednolicono czas jazdy na wspólnych odcinkach z liniami 101 i 107.

W dniach 19 października – 20 listopada 1998 roku skrócono trasę linii z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Świętojańskiej. Autobusy kursowały wówczas w relacji Plac Rodła  Szpital Golęcin.

zdjęcie
Linia 59 na malowniczo położonym objeździe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
We wrześniu i październiku 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Świętojańskiej, linia omijała przystanki „Paproci nż” i „Świętojańska nż”. Autobusy od przystanku „Szpital Golęcin” (obecnie „Grochowa”) kursowały ulicą Strzałowską. Na trasie uruchomiono dodatkowy przystanek „Strzałowska” (wspólny z linią 6).

zdjęcie
Zamiast przez ulicę Bogumińską linie 58 i 59 jeżdżą przez ulicę Robotniczą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 stycznia 2014 roku zmodyfikowano trasę linii 59 w celu usprawnienia obsługi rejonów Żelechowej i Golęcina linią dzienną zwykłą.

Przekierowano ją z ulicy Bogumińskiej i skierowano w obu kierunkach na nowy odcinek trasy: ulicami Hożą — Robotniczą — Dębogórską — Wiszesława — Świętojańską — Pokoju do pętli „Nehringa”.

Zsynchronizowano i połączono również obsługę brygad z linią 58.

1 sierpnia 2014 roku zwiększono częstotliwość kursowania linii 59 w dni powszednie - w godzinach szczytu do 12-18 minut (zamiast dotychczasowych 36-48 minut), zaś w godz. 18-21 do 20 minut (zamiast 30 minut).

zdjęcie
MAN rozpoczyna kurs na szczytowej trasie Studzienna - Plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 2 stycznia 2015 roku w dni powszednie, w szczycie porannym i popołudniowym na linii wykonywane były również pojedyncze kursy skrócone w relacji Plac Rodła Studzienna.

Od początku powstania, linia 59 była obsługiwana przez zajezdnię Klonowica.

Od stycznia 2015 do marca 2020 dwie brygady w dni powszednie obsługiwała także zajezdnia SPPK. „Polickie” brygady 6 kwietnia 2020 roku przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

Od 1 lutego 2021 obsługą linii w całości zajmuje się PKS Szczecin wysyłając na nią 10 pojazdów w dni powszednie, 5 w soboty oraz 3 w pozostałe dni (zadania łączone z linią 58).

W dniach 7-14 lipca 2016 roku z powodu remontu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Świętojańskiej, linia 59 w obu kierunkach kursowała objazdem przez ulicę Strzałowską.

film
1:30
odtwórz
Objazd na linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu przebudowy wiaduktu w ciągu ulicy Hożej, od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku autobusy linii 59 kursowały w obu kierunkach objazdem z pominięciem ulicy Obotryckiej: od ulicy Wilczej przez ul. Komuny Paryskiej – Rugiańską – Lubeckiego – Robotniczą – Grzymińską i Studzienną. Na trasie objazdu obowiązywały wszystkie istniejące przystanki. Powrót wariantowych kursów w relacji StudziennaPlac Rodła odbywał się przez ulicę Robotniczą.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Tym razem powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.

zdjęcie
Dzięki przeprowadzanym remontom w okolicach placu Rodła powstało kilka buspasów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie Placu Rodła, od 24 lipca do 9 października 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 59. Autobusy kursujące w kierunku Nehringa/Studziennej od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawracały na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej kursowały ulicą Matejki na stałej trasie.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Likwidacji uległy wówczas wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.

Autobusy linii 59 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie ustanowiono przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy,
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530),
  • „Malczewskiego” zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia, w kierunku ul. Matejki, wspólny z linią 107 (nr 13011).

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie Placu Rodła, autobusy linii 59 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

W związku z koniecznością naprawy kanalizacji deszczowej przy skrzyżowaniu ulic Pokoju-Wendeńskiej, w dniach 10-13 maja 2022 skierowano linię 59 na objazd przez ul. Strzałowską trasą linii 58. Z użytkowania wyłączono tymczasowo przystanki „Świętojańska nż” i „Paproci”. 

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku Placu Rodła ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek końcowy „Plac Rodła” pozostał w dotychczasowej lokalizacji, zaś zlikwidowany został dotychczasowy przystanek przelotowy „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła.
W kierunku pętli „Nehringa” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Zlikwidowane zostały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Malczewskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.

Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie Placu Rodła, linia 59 kursowała na tymczasowej trasie:

  • w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Zlikwidowany został dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”. W zamian uruchomione zostały przystanki: „Filharmonia”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, oraz „Plac Żołnierza Polskiego, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego;
  • w kierunku pętli „Nehringa” od przystanku początkowego „Plac Rodła” autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.

29 stycznia 2024 roku trasa linii 59 została wydłużona ulicami Nehringa i Policką do przystanku „Policka”. Na nowym odcinku uruchomiono przystanki „Golęcińska”, „Stołczyn Kościół”, „Bajeczna” i „Policka”.

Ponadto wariantowe kursy w relacji Plac Rodła  Studzienna wykonywane w dni powszednie w godzinach szczytu wydłużono do pętli „Zajezdnia Golęcin” (z podjazdem do przystanku „Studzienna” w obu kierunkach).

23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na Placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (dla wsiadających, nr 11534) na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej. Likwidacji uległy tymczasowe przystanki „Filharmonia” i „Plac Żołnierza Polskiego”

Autobusy między kursami rozpoczęły odbywanie postojów na przystankach technicznych (bez wymiany pasażerów) w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku od alei Wyzwolenia do ulicy Matejki (na wysokości KFC i PZU).

Ponadto tego dnia uruchomiono dla linii dodatkowe przystanki „Świętojańska nż” (w kierunku placu Rodła), „Bogumińska Park nż” w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą (w kierunku Szosy Polskiej) oraz „Żelechowa nż” w ciągu ulicy Żelaznej przy przyszłym przystanku SKM Żelechowa (tylko dla kursów wariantowych z obsługą pętli „Studzienna”). 

Tego samego dnia wydłużono również trasę linii o jeden przystanek - do pętli „Szosa Polska”, która dotychczas pełniła wyłącznie funkcję przystanku technicznego.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 10-20 minut
    • W międzyszczycie: 40 minut
    • Późnym popołudniem: 20 minut
    • Wieczorem: 30 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 40 minut
    • Rano: 60 minut
    • Wieczorem: 30 minut
  • Niedziele i dni świąteczne:
    • W ciągu dnia: 60 minut
    • Wieczorem: 30 minut

Operator: PKS Szczecin