Encyklopedia
Linia 59: Plac Rodła - Nehringa
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man







Trasa: Plac Rodła — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza (z powrotem: Robotnicza — Studzienna — Zgorzelecka) — Dębogórska — Wiszesława — Świętojańska — Pokoju — Nehringa
Dawne wersje linii

1 lipca 1967 roku linię przedłużono do PGR-u jednocześnie wprowadzając obsługę jednoosobową.

9 lutego 1971 roku co drugi kurs linii 59 przedłużono do Wołczkowa. Do jej obsługi przeznaczano wówczas 1-2 autobusy z z 15-25 i 30-40 minutową częstotliwością przed i po południu. W 1979 roku uruchomiono linię 59 na zupełnie innej trasie, a mianowicie: Plac Hołdu Pruskiego – Szpital Golęcin. Obsługiwana była jednym autobusem, kursującym z 50-minutową częstotliwością. Pierwotnie linia jeździła wyłącznie w okresie szczytu przewozowego.
Jako linia całodzienna zaczęła jeździć od 21 grudnia 1982 roku i z związku z tym zwiększono jej częstotliwość, która wynosiła 25-50 minut w szczycie i poza nim. Dołożono również jedną brygadę przed południem. W dni świąteczne linię obsługiwała jedna brygada z 50-minutową częstotliwością.
16 stycznia 1986 roku zmieniono trasę linii. Od tamtej pory zaczęła jeździć z ulicy Strzałowskiej do Elektrowni Pomorzany przy ul. Szczawiowej.
9 listopada 1987 roku dołożono po jednej brygadzie przed i po południu. W międzyczasie dołożono kursy do rozkładu jazdy, nastąpiła korekta długości trasy (13,2 km), a przelot wynosił 35–38 minut w różnych okresach.
Linia na tej trasie jeździła do 1 grudnia 1990 roku.
Obecna wersja linii 59
1 grudnia 1990 roku linia 59 zaczęła swoją pracę na trasie: Plac Rodła – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Świętojańska – Wiszesława. Obsługiwana była 2-4 autobusami z co 14-28 minutową częstotliwością przed i po południu. 15 października 1990 roku zmniejszono obsługę o jeden autobus kursujący w szczycie. 26 marca 1992 roku ujednolicono czas jazdy na wspólnych odcinkach z liniami 101 i 107.W dniach 19 października – 20 listopada 1998 roku skrócono trasę linii z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Świętojańskiej. Autobusy kursowały wówczas w relacji Plac Rodła – Szpital Golęcin.
We wrześniu i październiku 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Świętojańskiej, linia omijała przystanki „Paproci nż” i „Świętojańska nż”. Autobusy od przystanku „Szpital Golęcin” kursowały ulicą Strzałowską. Na trasie uruchomiono dodatkowy przystanek „Strzałowska” (wspólny z linią 6). 13 stycznia 2014 roku zmodyfikowano trasę linii 59 w celu usprawnienia obsługi rejonów Żelechowej i Golęcina linią dzienną zwykłą.
Przekierowano ją z ulicy Bogumińskiej i skierowano w obu kierunkach na nowy odcinek trasy: ulicami Hożą — Robotniczą — Dębogórską — Wiszesława — Świętojańską — Pokoju do pętli „Nehringa”.
Zsynchronizowano i połączono również obsługę brygad z linią 58.
1 sierpnia 2014 roku zwiększono częstotliwość kursowania linii 59. W dni powszednie w godzinach szczytu do 12-18 minut (zamiast dotychczasowych 36-48 minut), zaś w godz. 18-21 do 20 minut (zamiast 30 minut).
Od 2 stycznia 2015 roku w dni powszednie, w szczycie porannym i popołudniowym na linii wykonywane są również pojedyncze kursy skrócone w relacji Plac Rodła – Studzienna.Od początku powstania, linia 59 była obsługiwana przez zajezdnię Klonowica.
Od stycznia 2015 do marca 2020 dwie brygady w dni powszednie obsługiwała także zajezdnia SPPK. „Polickie” brygady 6 kwietnia 2020 roku przejęła zajezdnia PKS Szczecin.
Od 1 lutego 2021 obsługą linii w całości zajmuje się PKS Szczecin wysyłając na nią 8 pojazdów w dni powszednie, 4 w soboty oraz 2 w pozostałe dni (zadania łączone z linią 58).
W dniach 7-14 lipca 2016 roku z powodu remontu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Świętojańskiej, linia 59 w obu kierunkach kursowała objazdem przez ulicę Strzałowską.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Tym razem powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie Placu Rodła, od 24 lipca do 9 października 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 59. Autobusy kursujące w kierunku Nehringa/Studziennej od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawracały na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej kursowały ulicą Matejki na stałej trasie.Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Likwidacji uległy wówczas wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.
Autobusy linii 59 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie ustanowiono przystanki:
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy,
- „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313),
- „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530),
- „Malczewskiego” zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia, w kierunku ul. Matejki, wspólny z linią 107 (nr 13011).
Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie Placu Rodła, autobusy linii 59 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.
W związku z koniecznością naprawy kanalizacji deszczowej przy skrzyżowaniu ulic Pokoju-Wendeńskiej, w dniach 10-13 maja 2022 skierowano linię 59 na objazd przez ul. Strzałowską trasą linii 58. Z użytkowania wyłączono tymczasowo przystanki „Świętojańska nż” i „Paproci”.
16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku Placu Rodła ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek końcowy „Plac Rodła” pozostał w dotychczasowej lokalizacji, zaś zlikwidowany został dotychczasowy przystanek przelotowy „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła.
W kierunku pętli „Nehringa” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Zlikwidowane zostały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Malczewskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.
Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie Placu Rodła, linia 59 rozpoczęła kursowanie na nowej trasie:
- w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” autobusy kursują przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Zlikwidowany został dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”. W zamian uruchomione zostały przystanki: „Filharmonia”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, oraz „Plac Żołnierza Polskiego, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego;
- w kierunku pętli „Nehringa” od przystanku początkowego „Plac Rodła” autobusy kursują przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.
Linia kursuje na zmienionej trasie.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 10-20 minut
- W międzyszczycie: 40 minut
- Późnym popołudniem: 20 minut
- Wieczorem: 30 minut
- Soboty:
- W ciągu dnia: 40 minut
- Rano: 60 minut
- Wieczorem: 30 minut
- Niedziele i dni świąteczne:
- W ciągu dnia: 60 minut
- Wieczorem: 30 minut
Operator: PKS Szczecin