Encyklopedia

Linia 59: Plac Rodła - Nehringa

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

28.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
09.05.2022
Dodano informacje o objeździe przez ul. Strzałowską man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe placu Rodła man
20.07.2021
Dodano informację o objeździe na placu Rodła man
21.01.2021
Dodano informacje o zmianie przewoźnika man
19.01.2020
aktualizacja man
14.05.2014
Dodano informacje o zmianach na linii jas59
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad 59/1 i 59/2 w dni powszednie oraz w dni świąteczne X
20.10.2008
dodano informacje z lat 60 i 70 XX wieku jas59
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła Pepe

Trasa: Plac Rodła — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Hoża — Robotnicza  — Dębogórska — Wiszesława — Świętojańska — Pokoju — Nehringa

Dawne wersje linii

film
0:16
odtwórz
Z górki do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1960 roku uruchomiono linię 59 na trasie KrzekowoBezrzecze. Kursowała od godziny 5:15 do godziny 22:35. Opłata za przejazd wynosiła 1,50 złotego.

1 lipca 1967 roku linię przedłużono do PGR-u jednocześnie wprowadzając obsługę jednoosobową.

film
0:07
odtwórz
Jeden z wieczornych kursów linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1968 roku linia ponownie zaczęła jeździć na trasie Krzekowo – Szeroka – Koralowa – Bezrzecze

9 lutego 1971 roku linię na co drugim kursie przedłużono do Wołczkowa. 59 obsługiwana wówczas była 1-2 autobusami z 15-25 i 30-40 minutową częstotliwością przed i po południu.

zdjęcie
Jeden z dwóch szczecińskich MAN-ów NL283 w drodze na Wiszesława
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1979 roku uruchomiono linię 59 na zupełnie innej trasie, a mianowicie: Plac Hołdu Pruskiego – Szpital Golęcin.  Obsługiwana była jednym autobusem, kursującym z 50-minutową częstotliwością. Pierwotnie linia jeździła wyłącznie w okresie szczytu przewozowego.

zdjęcie
Niedługo wyruszy w ostatni kurs
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jako linia całodzienna zaczęła jeździć od 21 grudnia 1982 roku i z związku z tym zwiększono jej częstotliwość, która wynosiła 25-50 minut w szczycie i poza nim. Dołożono również jedną brygadę przed południem. W dni świąteczne linię obsługiwała jedna brygada z 50-minutową częstotliwością.

16 stycznia 1986 roku zmieniono trasę linii. Od tamtej pory zaczęła jeździć z ulicy Strzałowskiej do Elektrowni Pomorzany (Szczawiowa).

9 listopada 1987 roku dołożono po jednej brygadzie przed i po południu. W międzyczasie dołożono kursy do rozkładu jazdy, nastąpiła korekta długości trasy (13,2 km), a przelot wynosił 35–38 minut w różnych okresach.

Linia na tej trasie jeździła do 1 grudnia 1990 roku.

Obecna wersja linii 59

zdjęcie
Jelcz jedzie przez przejazd kolejowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 grudnia 1990 roku linia 59 zaczęła swoją pracę na trasie: Plac Rodła – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Świętojańska – Wiszesława. Obsługiwana była 2-4 autobusami z co 14/28 minutową częstotliwością przed i po południu. 15 października 1990 roku zmniejszono obsługę o jeden autobus kursujący w szczycie.

zdjęcie
Jak na razie nic nie zapowiada zmian w przebiegu trasy linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 marca 1992 roku ujednolicono czas jazdy na wspólnych odcinkach z liniami 101 i 107.

W dniach 19 października – 20 listopada 1998 roku skrócono trasę linii z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Świętojańskiej. Autobusy kursowały wówczas na trasie: Plac Rodła - Szpital Golęcin.

zdjęcie
Linia 59 na malowniczo położonym objeździe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
We wrześniu i październiku 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Świętojańskiej, linia omijała przystanki „Paproci nż” i „Świętojańska nż”  z powodu robót kanalizacyjnych. Autobusy od przystanku „Szpital Golęcin” kursowały ulicą Strzałowską. Na trasie uruchomiono dodatkowy przystanek  „Strzałowska”.

zdjęcie
Zamiast przez ulicę Bogumińską linie 58 i 59 jeżdżą przez ulicę Robotniczą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 stycznia 2014 roku zmodyfikowano trasę linii 59 w celu usprawnienia obsługi rejonów Żelechowej i Golęcina linią dzienną zwykłą.

Skierowano ją wówczas na nowy odcinek trasy: ulicami Hożą — Robotniczą — Dębogórską — Wiszesława — Świętojańską — Pokoju do pętli „Nehringa”.

Zsynchronizowano i połączono również obsługę brygad z linią 58.

zdjęcie
MAN rozpoczyna kurs na szczytowej trasie Studzienna - Plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 2 stycznia 2015 roku szczycie porannym i popołudniowym na linii wykonywane są również pojedyncze kursy skrócone w relacji Plac Rodła Studzienna.

Od początku powstania, linia 59 była obsługiwana przez zajezdnię Klonowica.

Od stycznia 2015 do marca 2020 dwie brygady obsługiwała także zajezdnia SPPK. „Polickie” brygady 6 kwietnia 2020 roku przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

Od 1 lutego 2021 obsługą linii w całości zajmuje się PKS Szczecin wysyłając na nią 7 pojazdów w dni powszednie, 4 w soboty oraz 3 w pozostałe dni.

W dniach 7-14 lipca 2016 roku z powodu remontu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Świętojańskiej, linia 59 w obu kierunkach kursowała objazdem przez ulicę Strzałowską.

film
1:30
odtwórz
Objazd na linii 59
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku z powodu przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Hożej linia kursowała objazdem przez ulicę Rugiańską, Lubeckiego, Robotniczą, Grzymińską i Studzienną i dalej po swojej trasie.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.

zdjęcie
Dzięki przeprowadzanym remontom w okolicach placu Rodła powstało kilka buspasów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie Placu Rodła, od 24 lipca do 9 października 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 59. Autobusy kursujące w kierunku Nehringa/Studziennej od przystanku początkowego „Plac Rodła” kursowały w prawo w ulicę Matejki, nawracały na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej kursowały ulicą Matejki na stałej trasie.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Likwidacji uległy wówczas wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.

Autobusy linii 59 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie ustanowiono przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mazowiecką i Małopolską, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11537) – przystanek krańcowy,
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego, w kierunku placu Rodła (nr 11313),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku Niebuszewa (nr 11530),
  • „Malczewskiego” zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia, w kierunku ul. Matejki, wspólny z linią 107 (nr 13011).

Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnych zmian w rejonie Placu Rodła, autobusy linii 59 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowały wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

W związku z koniecznością naprawy kanalizacji deszczowej przy skrzyżowaniu ulic Pokoju-Wendeńskiej, w dniach 10-13 maja 2022 skierowano linię 59 na objazd przez ul. Strzałowską trasą linii 58. Z użytkowania wyłączono tymczasowo przystanki „Świętojańska nż” i „Paproci”. 

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku Placu Rodła ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek końcowy „Plac Rodła” pozostał w dotychczasowej lokalizacji, zaś zlikwidowany został dotychczasowy przystanek przelotowy „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła.
W kierunku pętli „Nehringa” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Zlikwidowane zostały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Malczewskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.

Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie Placu Rodła, linia 59 rozpoczęła kursowanie na nowej trasie:

  • w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” autobusy kursują przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Zlikwidowany został dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”. W zamian uruchomione zostały przystanki: „Filharmonia”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, oraz „Plac Żołnierza Polskiego, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego;
  • w kierunku pętli „Nehringa” od przystanku początkowego „Plac Rodła”  autobusy kursują przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man