Encyklopedia
Linia 6: Gocław - Pomorzany
dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Gocław — Lipowa — Światowida — Strzałowska — Wiszesława — Dębogórska — Ludowa — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika (z powrotem: Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego) — Łady — Jana z Kolna — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba — Chmielewskiego — Smolańska — Pomorzany
Historia „szóstki”
W 1905 roku w wyniku przypisania numerów liniom tramwajowym powstała tramwajowa linia 6. Biegła ona od Dworca Głównego przez ulice: Jana z Kolna i Emilii Plater do Niebuszewa. Na czas remontu ulicy Emilii Plater, linia kończyła swój bieg na ulicy Sławomira. Od roku 1926 „szóstka” powróciła na Niebuszewo, a rok później w wyniku rozbudowy miasta, trafiła na powstałą pierwszą pętlę tramwajową, właśnie na ulicy Orzeszkowej.W wyniku działań wojennych w 1944 roku „szóstka” kursowała od Dworca Głównego, dalej ulicą Nową – Dworcową – aleją Niepodległości – Matejki – Parkową – Emilii Plater i Kołłątaja. 24 kwietnia 1945 roku zawieszono kursowanie linii tramwajowych, w tym „szóstki”. I w ten sposób zakończył się przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.
Powojenna „szóstka”
Wraz z odbudową miasta w okresie powojennym linia 6 w dniu 5 czerwca 1946 roku zainaugurowała kursy na trasie Gocław – Lubeckiego. Po przedłużeniu trasy linii 5 do Gocławia, „szóstka” rozpoczęła kursowanie w relacji Stocznia Szczecińska – Potulicka. Wkrótce skierowano ją ulicą Obrońców Stalingradu do ulicy Wawrzyniaka, a później do ulicy Ostrawickiej.Nowy rok 1951 przyniósł kolejne zmiany i nowe rozwiązania. Trasa biegła ulicami: Nocznickiego – Jana z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny – Nową – Dworcową – aleją 3 Maja – aleją Niepodległości – aleją Wyzwolenia – Malczewskiego – Parkową – Dubois – Nocznickiego (kursy parzyste). Kursy nieparzyste odbywały się w przeciwnym kierunku. Koniec 1954 roku przyniósł wydłużenie trasy linii 6 do Gocławia.
Od 1954 roku trasa biegła przez nieistniejącą dziś ulicę Wyszaka. 7 grudnia 1967 roku miał tam miejsce najtragiczniejszy wypadek w historii komunikacji miejskiej w Polsce. Wydarzenie to wymusiło kolejne zmiany. Od tego dnia trasa prowadziła ulicami: Matejki – Parkową i Dubois. W 1971 roku „szóstka” obrała nowy kierunek – Pomorzany. Nowo wybudowana pętla na Gocławiu w 1975 roku zakończyła rozdział z pętlami ulicznymi. Na czas remontu torowiska wzdłuż ulic Kolumba, Chmielewskiego i Smolańskiej w okresie 30 grudnia 1985 – 21 stycznia 1989 roku trasa uległa skróceniu do pętli „Dworcowa”.28 czerwca 1999 roku w dni powszednie w godzinach szczytu, uruchomiono dodatkową linię 6 Bis kursującą naprzemiennie z „szóstką” na trasie Ludowa – Pomorzany.
17 kwietnia 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Światowida linia 6 została skrócona do zajezdni Golęcin. Stan ten trwał prawie rok, bo dopiero 1 kwietnia 2009 roku linia 6 wróciła na swoją stałą trasę.
Trasa „szóstki” bywa nazwana nadodrzańską. Jadąc tramwajem można poczuć morski klimat Szczecina, zwłaszcza na wysokości Wałów Chrobrego. Na wielu jej odcinkach do spokania jest szereg obiektów historycznych: wieża Bismarcka, zabytki Wałów Chrobrego, zamek Książąt Pomorskich, szczecińska katedra, budynki poczty, dworzec główny, stara zajezdnia tramwajowa przy ulicy Kolumba. Bliżej Pomorzan znajdują się też obiekty browaru szczecińskiego.
Pomorzany – Smolańska – Kolumba – Dworzec Główny – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego - Niepodległości - Plac Hołdu Pruskiego - Matejki - Parkowa – Dubois – Antosiewicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego- Lubeckiego – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław
Rekordowe zastosowanie tej trasy zastępczej odbyło się na przełomie lipca i sierpnia 2007 roku, podczas organizacji regat „The Tall Ships Races 2007”. Wówczas „szóstka” kursowała objazdem przez okrągły miesiąc. Zwykle stosowany jest przynajmniej kilka razy w roku.
W dniach 20 października - 5 listopada 2008 roku z powodu prac kanalizacyjnych na ulicy Kolumba linia kursowała na znacznie skróconej trasie: Zajezdnia Golęcin – Dworcowa (powrót przez ulicę Matejki). W związku z pracami przy torowisku na ulicy Kolumba, 23 lipca 2016 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego został odcinek od ulicy Dworcowej do pętli „Pomorzany”. Spowodowało to zmianę trasy linii, która kursowała na trasie:
Gocław – Jana z Kolna – Wyszyńskiego – Dworcowa – Brama Portowa – Plac Żołnierza Polskiego – Matejki – Gocław.
Na czas remontu dwóch krzyżownic kolejowo-tramwajowych w rejonie ulic Nocznickiego i Stalmacha przy Szczecińskim Parku Przemysłowym, 1 sierpnia 2016 roku wstrzymano kursowanie linii 6 w kierunku Gocławia. Kursowała do 19 sierpnia 2016 na skróconej trasie Pomorzany – Stocznia Szczecińska. 23 maja 2020 roku w związku z rozpoczęciem pierwszego etapu przebudowy torowiska tramwajowego na węźle Wyszyńskiego skierowano tramwajową „szóstkę” na objazd: od przystanku „Dworzec Główny” przez ulicę Nową, plac Brama Portowa, plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Matejki i ulicę Malczewskiego do przystanku „Dubois” i dalej bez zmian. Jako zastępstwo na wyłączonym dla linii 6 odcinku uruchomiono zastępczą linię autobusową 806.
12 grudnia 2020 po zakończeniu kolejnego etapu przebudowy węzła Wyszyńskiego tramwaje linii 6 powróciły na stałą trasę.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych (ulica Kolumba) 8 stycznia 2022 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 6. Od tego dnia „szóstki” kursowały na skróconej trasie Gocław - Wyszyńskiego (powrót przez Bramę Portową, plac Żołnierza Polskiego i ulicę Matejki). Na odcinku od Placu Żołnierza Polskiego do pętli „Pomorzany” uruchomiona została zastępcza linia autobusowa 806.
Z kolei w związku z awarią sieci wodno-kanalizacyjnej na ulicy Strzałowskiej od 19 stycznia 2022 tramwaje linii 6 kursowały w relacji Ludowa – Wyszyńskiego. Na odcinku od Ludowej do Gocławia uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza, którą obsługiwały autobusy z zajezdni SPAD i SPAK.27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, linia 6 trafiła na tymczasową trasę: Gocław – Jana z Kolna – Wyszyńskiego – Brama Portowa – Plac Rodła. Nawrót w kierunku pętli „Gocław” odbywał się przez plac Hołdu Pruskiego – Bramę Portową oraz ulicę Jana z Kolna.
Katastrofalna sytuacja kadrowa wymusiła wprowadzenie 9 października 2022 roku zmianę podstawowej częstotliwości kursowania wszystkich linii tramwajowych z dotyczasowych 12 minut do 15 minut.
16 września 2023 roku przeniesiono tymczasową pętlę z placu Rodła na przystanek „Filharmonia”. Ponadto w dni świąteczne (z wyjątkiem Nowego Roku, Wielkanocy i Bożego Narodzenia) linia zaczęła funkcjonować w obiegu łączonym z linią 11, a kursy łączone w obu kierunkach realizowano przez plac Hołdu Pruskiego.
W związku z uroczystościami inauguracji roku akademickiego Politechniki Morskiej odbywającymi się na Wałach Chrobrego i jednoczesnym, czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajowego na tym odcinku, 30 września 2023 do godz. 13 linia 6 kursowała na tymczasowej trasie Gocław – (...) – Dubois – Parkowa – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – plac Żołnierza Polskiego – aleja Niepodległości – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka.
Z powodu organizacji finału regat The Tall Ships Races 2024 i jednoczesnym zamknięciem ulicy Jana z Kolna, w okresie od 29 lipca do 5 sierpnia 2024 kursowanie linii 6 zostało zawieszone.
Linia kursuje na zmienionej trasie.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 15 minut
- W międzyszczycie: 15 minut
- Wieczorem: 20 minut
- Soboty:
- W ciągu dnia: 15 minut
- Rano i wieczorem: 20 minut
- Niedziele i dni świąteczne: 20 minut
- Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
- W ciągu dnia: 20 minut
- Rano i wieczorem: 24 minut