Encyklopedia

Linia 6: Gocław - Pomorzany

dodane przez Mario; zmodyfikowane przez jas59

20.05.2020
dodano informację o objeździe w 2020 man
30.07.2016
Dodano informacje o remoncie krzyżownic tramwajowo-kolejowych jas59
26.07.2016
Dodano informację o zmianie trasy linii 23 lipca 2016 roku. wsad123
28.02.2010
Dodano podział na brygady obowiązujący od 1 marca 2010 roku. kajetansz
14.09.2009
Dodano podział na brygady. kajetansz
01.04.2009
Dodano informację o powrocie linii 6 na swoją zwykłą trasę. kajetansz
02.12.2008
Poprawiono stylistykę hasła Pepe
05.11.2008
Dokonano aktualizacji kursowania Pepe
24.10.2008
Aktualizacja trasy i brygad oraz dodanie kilku informacji o objazdach Pepe

Trasa: Gocław — Lipowa — Światowida — Strzałowska — Wiszesława — Dębogórska — Ludowa — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika (z powrotem: Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego) — Łady — Jana z Kolna — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba — Chmielewskiego — Smolańska — Pomorzany

Historia "szóstki"


zdjęcie
Moderus mknie w kierunku Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1905 w wyniku przypisania numerów liniom tramwajowym powstała linia tramwajowa numer 6. Biegła ona od Dworca Głównego przez ulice: Jana z Kolna i Emilii Plater do Niebuszewa. Na czas remontu ulicy Emilii Plater, linia kończyła swój bieg na ulicy Sławomira. Od roku 1926 "szóstka" powróciła na Niebuszewo, a rok później w wyniku rozbudowy miasta, trafiła na powstałą pierwsza pętlę tramwajową, właśnie na ulicy Orzeszkowej. W wyniku działań wojennych w 1944 roku "szóstka" kursowała od Dworca Głównego, dalej ulicą Nową, Dworcową, aleją Niepodległości, Matejki, Parkową, Emilii Plater i Kołłątaja. Data 24 kwietnia 1945 roku wiąże się z zawieszeniem linii tramwajowych, w tym "szóstki". Kończy się więc przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.

zdjęcie
Tatra minęła swoją macierzystą zajezdnię
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z odbudową miasta w okresie powojennym linia 6 w dniu 5 czerwca 1946 roku zainaugurowała kursy na trasie Gocław – Lubeckiego. Po przedłużeniu trasy linii 5 do Gocławia, "szóstka" objęła kierunek Stocznia Szczecińska Potulicka. Wkrótce skierowano ją ulicą Obrońców Stalingradu do ulicy Wawrzyniaka, a później do ulicy Ostrawickiej. Nowy rok 1951 przynosi kolejne zmiany i nowe rozwiązania. Trasa biegnie ulicami: Nocznickiego, Jana z Kolna, Nabrzeże Wieleckie, Dworzec Główny, Nową, Dworcową, aleją 3-go Maja, aleją Niepodległości, aleją Wyzwolenia, Malczewskiego, Parkową, Dubois, Nocznickiego (kursy parzyste). Kursy nieparzyste odbywają się w przeciwnym kierunku. Koniec 1954 roku przynosi wydłużenie trasy linii 6 do Gocławia.

zdjęcie
„Bulwa” na torowisku, które od dawna prosi się o remont
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1954 roku trasa biegła przez nieistniejącą dziś ulicę Wyszaka. 7 grudnia 1967 roku miał tu miejsce najtragiczniejszy wypadek w historii komunikacji miejskiej w Polsce. Wydarzenie to wymusiło kolejne zmiany. Trasa prowadziła teraz ulicami: Matejki, Parkową i Dubois. W 1971 roku szóstka obiera nowy kierunek – Pomorzany. Nowobudowana pętla na Gocławiu w 1975 roku kończy rozdział z pętlami ulicznymi. Na czas remontu torowiska wzdłuż ulic: Krzysztofa Kolumba, Chmielewskiego i Smolańskiej w okresie 30 grudzień 198521 styczeń 1989 roku trasa uległa skróceniu do ulicy Dworcowej.

W dniu 28 czerwca 1999 roku linia 6 została podzielona na dwie: "szóstkę" kursującą co 12 minut na stałej trasie i linię 6 Bis kursującą w godzinach szczytu co 12 minut na trasie Ludowa – Pomorzany. 17 kwietnia 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Światowida trasa linii 6 została skrócona do zajezdni Golęcin. Stan ten trwał prawie rok, bo dopiero 1 kwietnia 2009 roku linia 6 wróciła na swoją zwykłą trasę.

Trasę "szóstki" śmiało można nazwać nadodrzańską. Jadąc tramwajem można poczuć morski klimat Szczecina, zwłaszcza na wysokości Wałów Chrobrego. Na wielu jej odcinkach spotkamy szereg obiektów historycznych: wieżę Bismarcka, zabytki Wałów Chrobrego, zamek Książąt Pomorskich, szczecińską katedrę, budynki poczty, dworzec główny PKP, starą zajezdnię tramwajową przy ulicy Kolumba. Bliżej Pomorzan znajdują się też obiekty browaru szczecińskiego.
zdjęcie
Czerwona "szóstka" na placu budowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

zdjęcie
Chwilowy bonus w postaci "bulwy" na linii 6
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W miesiącach letnich bardzo popularnym objazdem (szczególnie weekendowym), ze względu na odbywające się imprezy plenerowe na ulicach Jana z Kolna i Wałach Chrobrego było przeprowadzenie następującej trasy (od 2016 roku jest nazywana linią 16:

Pomorzany – Smolańska – Kolumba – Dworzec Główny – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego - Niepodległości - Plac Hołdu Pruskiego - Matejki - Parkowa – Dubois – Antosiewicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego- Lubeckiego – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław

Rekordowe zastosowanie tej trasy zastępczej odbyło się na przełomie lipca i sierpnia 2007 roku, podczas organizacji regat "The Tall Ships Races". Wówczas "szóstka" kursowała objazdem przez okrągły miesiąc. Objazd taki jest stosowany przynajmniej kilkanaście razy w roku.

W dniach 20 października - 5 listopada 2008 roku z powodu prac kanalizacyjnych na ulicy Kolumba linia kursowała na znacznie skróconej trasie: Zajezdnia Golęcin - Dworcowa (powrót przez ulicę Matejki).

zdjęcie
Golęcińska Tatra właśnie minęła Dworzec Główny
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z pracami przy torowisku na ulicy Kolumba, 23 lipca 2016 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego został odcinek od ulicy Dworcowej do pętli Pomorzany. Spowodowało to zmianę trasy linii, która kursowała na trasie:
Gocław - Jana z Kolna - Wyszyńskiego - Dworcowa - Brama Portowa - Plac Żołnierza Polskiego - Matejki - Gocław.

Na czas remontu dwóch krzyżownic kolejowo-tramwajowych w rejonie ulic Nocznickiego i Stalmacha przy Szczecińskim Parku Przemysłowym, 1 sierpnia 2016 roku wstrzymano kursowanie linii 6 w kierunku Gocławia. Linia 6 kursowała do 19 sierpnia 2016 na skróconej trasie Pomorzany - Stocznia Szczecińska.

23 maja 2020 roku w związku z rozpoczęciem pierwszego etapu przebudowy torowiska tramwajowego na węźle Wyszyńskiego skierowano tramwajową "szóstkę" na objazd: od przystanku „Dworzec Główny” przez ulicę Nową, plac Brama Portowa, plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Matejki i ulicę Malczewskiego do przystanku „Dubois” i dalej bez zmian. Jako zastępstwo na wyłączonym dla linii 6 odcinku uruchomiono zastępczą linię autobusową 806.

Na podstawie: http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf oraz źródeł własnych
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Paweł Pieńkowski

aktualizacja: man