Encyklopedia

Linia 6: Gocław - Pomorzany

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez man

12.09.2023
Dodano informacje o zmianach od 16 września 2023 man
09.10.2022
dodano informację o zmniejszeniu podstawowej częstotliwości kursowania linii Waszka
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
12.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków. Karton_03
20.05.2020
dodano informację o objeździe w 2020 man
30.07.2016
Dodano informacje o remoncie krzyżownic tramwajowo-kolejowych jas59 
26.07.2016
Dodano informację o zmianie trasy linii 23 lipca 2016 roku. wsad123
28.02.2010
Dodano podział na brygady obowiązujący od 1 marca 2010 roku. kajetansz
14.09.2009
Dodano podział na brygady. kajetansz
01.04.2009
Dodano informację o powrocie linii 6 na swoją zwykłą trasę. kajetansz
02.12.2008
Poprawiono stylistykę hasła Pepe
05.11.2008
Dokonano aktualizacji kursowania Pepe
24.10.2008
Aktualizacja trasy i brygad oraz dodanie kilku informacji o objazdach Pepe

Trasa: Gocław — Lipowa — Światowida — Strzałowska — Wiszesława — Dębogórska — Ludowa — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika (z powrotem: Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego) — Łady — Jana z Kolna — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba — Chmielewskiego — Smolańska — Pomorzany

Historia „szóstki”

zdjęcie
Moderus mknie w kierunku Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1905 roku w wyniku przypisania numerów liniom tramwajowym powstała tramwajowa linia 6. Biegła ona od Dworca Głównego przez ulice: Jana z Kolna i Emilii Plater do Niebuszewa. Na czas remontu ulicy Emilii Plater, linia kończyła swój bieg na ulicy Sławomira. Od roku 1926 „szóstka” powróciła na Niebuszewo, a rok później w wyniku rozbudowy miasta, trafiła na powstałą pierwszą pętlę tramwajową, właśnie na ulicy Orzeszkowej.

W wyniku działań wojennych w 1944 roku „szóstka” kursowała od Dworca Głównego, dalej ulicą Nową – Dworcową – aleją Niepodległości – Matejki – Parkową – Emilii Plater i Kołłątaja. 24 kwietnia 1945 roku zawieszono kursowanie linii tramwajowych, w tym „szóstki”. I w ten sposób zakończył się przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.

Powojenna „szóstka”

zdjęcie
Tatra minęła swoją macierzystą zajezdnię
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z odbudową miasta w okresie powojennym linia 6 w dniu 5 czerwca 1946 roku zainaugurowała kursy na trasie Gocław Lubeckiego. Po przedłużeniu trasy linii 5 do Gocławia, „szóstka” rozpoczęła kursowanie w relacji Stocznia Szczecińska Potulicka. Wkrótce skierowano ją ulicą Obrońców Stalingradu do ulicy Wawrzyniaka, a później do ulicy Ostrawickiej.

Nowy rok 1951 przyniósł kolejne zmiany i nowe rozwiązania. Trasa biegła ulicami: Nocznickiego – Jana z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny – Nową – Dworcową – aleją 3 Maja – aleją Niepodległości – aleją Wyzwolenia – Malczewskiego – Parkową – Dubois – Nocznickiego (kursy parzyste). Kursy nieparzyste odbywały się w przeciwnym kierunku. Koniec 1954 roku przyniósł wydłużenie trasy linii 6 do Gocławia.

zdjęcie
„Bulwa” na torowisku, które od dawna prosi się o remont
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1954 roku trasa biegła przez nieistniejącą dziś ulicę Wyszaka. 7 grudnia 1967 roku miał tam miejsce najtragiczniejszy wypadek w historii komunikacji miejskiej w Polsce. Wydarzenie to wymusiło kolejne zmiany. Od tego dnia trasa prowadziła ulicami: Matejki – Parkową i Dubois. W 1971 roku „szóstka” obrała nowy kierunek – Pomorzany. Nowo wybudowana pętla na Gocławiu w 1975 roku zakończyła rozdział z pętlami ulicznymi. Na czas remontu torowiska wzdłuż ulic Kolumba, Chmielewskiego i Smolańskiej w okresie 30 grudnia 198521 stycznia 1989 roku trasa uległa skróceniu do pętli „Dworcowa”.

28 czerwca 1999 roku w dni powszednie w godzinach szczytu, uruchomiono dodatkową linię 6 Bis kursującą naprzemiennie z „szóstką” na trasie  Ludowa Pomorzany.

17 kwietnia 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Światowida linia 6 została skrócona do zajezdni Golęcin. Stan ten trwał prawie rok, bo dopiero 1 kwietnia 2009 roku linia 6 wróciła na swoją stałą trasę.

Trasa „szóstki” bywa nazwana nadodrzańską. Jadąc tramwajem można poczuć morski klimat Szczecina, zwłaszcza na wysokości Wałów Chrobrego. Na wielu jej odcinkach do spokania jest szereg obiektów historycznych: wieża Bismarcka, zabytki Wałów Chrobrego, zamek Książąt Pomorskich, szczecińska katedra, budynki poczty, dworzec główny, stara zajezdnia tramwajowa przy ulicy Kolumba. Bliżej Pomorzan znajdują się też obiekty browaru szczecińskiego.

zdjęcie
Czerwona "szóstka" na placu budowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

zdjęcie
Chwilowy bonus w postaci "bulwy" na linii 6
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W miesiącach letnich bardzo popularnym objazdem (szczególnie weekendowym), ze względu na odbywające się imprezy plenerowe na ulicach Jana z Kolna i Wałach Chrobrego było przeprowadzenie następującej trasy (w latach 2016-2019 kursowała pod numerem 16):

Pomorzany – Smolańska – Kolumba – Dworzec Główny – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego - Niepodległości - Plac Hołdu Pruskiego - Matejki - Parkowa – Dubois – Antosiewicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego- Lubeckiego – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław

Rekordowe zastosowanie tej trasy zastępczej odbyło się na przełomie lipca i sierpnia 2007 roku, podczas organizacji regat „The Tall Ships Races 2007”. Wówczas „szóstka” kursowała objazdem przez okrągły miesiąc. Zwykle stosowany jest przynajmniej kilka razy w roku.

W dniach 20 października - 5 listopada 2008 roku z powodu prac kanalizacyjnych na ulicy Kolumba linia kursowała na znacznie skróconej trasie: Zajezdnia Golęcin – Dworcowa (powrót przez ulicę Matejki).

zdjęcie
Golęcińska Tatra właśnie minęła Dworzec Główny
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z pracami przy torowisku na ulicy Kolumba, 23 lipca 2016 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego został odcinek od ulicy Dworcowej do pętli „Pomorzany”. Spowodowało to zmianę trasy linii, która kursowała na trasie:
Gocław – Jana z Kolna – Wyszyńskiego – Dworcowa – Brama Portowa – Plac Żołnierza Polskiego – Matejki – Gocław.

Na czas remontu dwóch krzyżownic kolejowo-tramwajowych w rejonie ulic Nocznickiego i Stalmacha przy Szczecińskim Parku Przemysłowym, 1 sierpnia 2016 roku wstrzymano kursowanie linii 6 w kierunku Gocławia. Kursowała do 19 sierpnia 2016 na skróconej trasie Pomorzany  Stocznia Szczecińska.

zdjęcie
Skład "bulw" kieruje się na Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
23 maja 2020 roku w związku z rozpoczęciem pierwszego etapu przebudowy torowiska tramwajowego na węźle Wyszyńskiego skierowano tramwajową „szóstkę” na objazd: od przystanku „Dworzec Główny” przez ulicę Nową, plac Brama Portowa, plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Matejki i ulicę Malczewskiego do przystanku „Dubois” i dalej bez zmian. Jako zastępstwo na wyłączonym dla linii 6 odcinku uruchomiono zastępczą linię autobusową 806

12 grudnia 2020 po zakończeniu kolejnego etapu przebudowy węzła Wyszyńskiego tramwaje linii 6 powróciły na stałą trasę.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych (ulica Kolumba) 8 stycznia 2022 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 6. Od tego dnia „szóstki” kursowały na skróconej trasie Gocław - Wyszyńskiego (powrót przez Bramę Portową, plac Żołnierza Polskiego i ulicę Matejki). Na odcinku od Placu Żołnierza Polskiego do pętli „Pomorzany” uruchomiona została zastępcza linia autobusowa 806

zdjęcie
„Kocur” wspina się pod górkę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z kolei w związku z awarią sieci wodno-kanalizacyjnej na ulicy Strzałowskiej od 19 stycznia 2022 tramwaje linii 6 kursowały w relacji LudowaWyszyńskiego. Na odcinku od Ludowej do Gocławia uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza, którą obsługiwały autobusy z zajezdni SPAD i SPAK.

27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, linia 6 trafiła na tymczasową trasę: Gocław – Jana z Kolna – Wyszyńskiego – Brama Portowa – Plac Rodła. Nawrót w kierunku pętli „Gocław” odbywał się przez plac Hołdu Pruskiego – Bramę Portową oraz ulicę Jana z Kolna.

Katastrofalna sytuacja kadrowa wymusiła wprowadzenie 9 października 2022 roku zmianę podstawowej częstotliwości kursowania wszystkich linii tramwajowych z dotyczasowych 12 minut do 15 minut.

16 września 2023 roku przeniesiono tymczasową pętlę z placu Rodła na przystanek „Filharmonia”. Ponadto w dni świąteczne (z wyjątkiem Nowego Roku, Wielkanocy i Bożego Narodzenia) linia zaczęła funkcjonować w obiegu łączonym z linią 11, a kursy łączone w obu kierunkach realizowano przez plac Hołdu Pruskiego.

W związku z uroczystościami inauguracji roku akademickiego Politechniki Morskiej odbywającymi się na Wałach Chrobrego i jednoczesnym, czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajowego na tym odcinku, 30 września 2023 do godz. 13 linia 6 kursowała na tymczasowej trasie Gocław – (...) – Dubois – Parkowa – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – plac Żołnierza Polskiego – aleja Niepodległości –  3 Maja – Narutowicza – Potulicka.

Na podstawie: Tramwaje Szczecińskie - Historia ulicznego omnibusu z lat 1879 - 2008 we trzynastu ksiegach prozą Kajetana Szmucińskiego oraz źródeł własnych opracował: Mariusz Belko współpraca: Paweł Pieńkowski, aktualizacja: man, Karton_03, Waszka

Linia kursuje na zmienionej trasie.

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 15 minut
    • W międzyszczycie: 15 minut
    • Wieczorem: 20 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 15 minut
    • Rano i wieczorem: 20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 20 minut
  • Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
    • W ciągu dnia: 20 minut
    • Rano i wieczorem: 24 minut