Encyklopedia

description Linia 64: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada

dodane 12.10.2008, godz. 14:01 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 19.02.2020, godz. 18:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

02.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 - 2018 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie oraz dni świąteczne zdjęcie profilowe użytkownika X X
23.11.2008
dodano informacje z lat 1964 - 1972 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Dąbie Osiedle – Goleniowska – Plac Słowiański – Racławicka – Stacyjna – Pomorska – Plac Słowiański – Gierczak – Krzywoń – Gryfińska – Batalionów Chłopskich – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Dmowskiego – Rymarska – Klucz Autostrada

Historia linii

Linia 64 powstała 25 maja 1964 roku i jeździła na trasie Klucz - Podjuchy - Dąbie Osiedle. Obsługiwały ją dwa autobusy z częstotliwością co 30-35 minut.

26 listopada 1968 roku nastąpiła zmiana trasy linii: od ulicy Bagiennej zaczęła kursowanie ulicami: Struga i Wiosenną.

1 września 1969 roku linia powróciła na swoją starą trasę przez ulicę Gryfińską i Krzywoń.

4 grudnia 1969 roku wydłużono trasę linii o jedną strefę do Daleszewa (dworzec) i od tego czasu aż do 2 listopada 1973 roku linia 64 jeździła na trasie Dąbie Osiedle – Daleszewo. Długość wynosiła 17,4 km, przelot z Dąbia i Daleszewa wynosił 43-45 minut, obsługa 4-5 autobusami z 20-25 minutową częstotliwością przed i po południu. Jako ciekawostkę można dodać, że autobusy tej linii ciągnęły za sobą przyczepy modelu P-01.

1 lutego 1972 roku wprowadzono na trasę linię 64 Bis kursującą od Zdrojów do Dąbia Dworca.

2 listopada 1973 roku skrócono trasę linii 64 (zmniejszono również ilość brygad obsługujących linie w celu poprawy częstotliwości na linii 80) z Dąbia Osiedla do Autostrady.

6 marca 1974 roku znowu zwiększono ilość taboru kursującego na linii o jeden autobus przed i po południu. Linia kursowała wtedy z 16-20 minutową częstotliwością.

13 lutego 1975 roku uległ likwidacji odcinek trasy przez ulicę Tczewską, Nowogrodzką i Warmińską (kursowała jak linia 56 przez Goleniowska) i w związku z tym trasa jej przedstawiała się następująco: Dąbie OsiedleAutostrada przez ulice: Goleniowską-Newtona-Emilii Gierczak-Krzywoń-Gryfińską-Batalionów Chłopskich-Granitową-Metalową-Przodowników Pracy i Rymarską.

15 stycznia 1975 roku autobusy zaczęły podjeżdżać pod Dworzec Dąbie.

zdjęcie
Od 17 listopada 1980 roku linia kursowała na trasie Autostrada – Zakłady Drobiarskie. Długość wynosiła 17,7 – 18,1 km. Przelot trasy z Zakładów Drobiarskich 37-41 minut, obsługa taborowa 5-7 autobusami z 12-17 minutową częstotliwością przed i po południu.

W między czasie dodawano, zmniejszano ilość taboru, wydłużano trasę, zmniejszano czas jazdy w szczycie, korygowano częstotliwość. Linia na tej trasie kursowała do 15 stycznia 1993 roku.

Warto wspomnieć, że 2 maja 1980 roku została utworzona linia 64 Bis na trasie Zakłady Drobiarskie – Autostrada. Linię zawieszono 17 listopada tego samego roku.

15 stycznia 1993 roku linię 64 skierowano na trasę Podjuchy – Dąbie Osiedle. Obsługiwana była przez 3-5 autobusów z 10, 18-20 i 20-30 częstotliwością przed i po południu w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Na krótki okres: od 3 lipca do 3 września 1995 roku linia 64 została skrócona do Dąbia Dworzec, a obsługiwana była dwoma autobusami przez cały dzień z 20-minutową częstotliwością.

W czasie kursowania na tej trasie następowała zmiana ilości taboru, częstotliwości kursowania, występowały również utrudnienia na trasie, takie jak np. w postaci remontu ulicy Pomorskiej oraz mostu przez Płonię i Kanału Ulgi. Na tej trasie linia kursowała do 1 marca 1999 roku.

zdjęcie
1 marca 1999 roku linia 64 zaczęła kursować na trasie Klucz – Dąbie Osiedle.  Obsługa taborowa zapewniana była przez 3-4 i autobusy z 20-25 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu.


Z powodu budowy kanalizacji sanitarno-deszczowej na skrzyżowaniu ulic Metalowej-Floriana Szarego (dojazd do pętli Podjuchy) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku linia jadąc od strony Klucza w kierunku Zdrojów nie wjeżdżała na pętlę Podjuchy. Przystanek dla linii czasowo zlokalizowano na ulicy Metalowej 8.

zdjęcie
Budowa sieci kanalizacyjno-wodociągowej dla prawobrzeżnej części Szczecina w dniach 12 sierpnia - 18 września 2006 roku, wymusiła zamknięcie dla ruchu ulicy Krzywoń na odcinku od ulicy Emilii Gierczak do ulicy Mierniczej.

Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie - od przystanku „Klombowa” ulicami Anieli Krzywoń – Koszarową do Emilii Gierczak i dalej po stałej trasie.


Zamknięcie dla ruchu ulicy Przodowników Pracy na odcinku od skrzyżowania z ulicą Mechaniczną do skrzyżowania z Widzewską wymusiła budowa kanalizacji w okresie 16 kwiecień - 24 lipca 2007 roku.

Autobusy w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.


zdjęcie
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża zmieniono dotychczasową trasę linii 64. Zaczęła ona kursowanie na wydłużonej trasie: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych i komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man