Encyklopedia
Linia 64: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Dąbie Osiedle — Goleniowska — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Newtona (z powrotem: Newtona — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Goleniowska) — Gierczak — Krzywoń — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa) — Metalowa — Dmowskiego — Rymarska — Klucz Autostrada
Historia linii
Linia 64 powstała 25 maja 1964 roku na trasie Klucz – Podjuchy – Dąbie Osiedle. Obsługiwały ją dwa autobusy z częstotliwością co 30-35 minut.
26 listopada 1968 roku nastąpiła zmiana trasy linii: od ulicy Bagiennej zaczęła kursowanie ulicami Struga i Wiosenną.1 września 1969 roku linia powróciła na swoją starą trasę przez ulicę Gryfińską i Krzywoń.
4 grudnia 1969 roku wydłużono trasę linii o jedną strefę do Daleszewa (dworzec) i od tego czasu aż do 2 listopada 1973 roku linia 64 jeździła na trasie Dąbie Osiedle – Daleszewo. Obsługiwana była 4-5 autobusami z 20-25 minutową częstotliwością przed i po południu. Jako ciekawostkę można dodać, że autobusy tej linii ciągnęły za sobą przyczepy modelu P-01.1 lutego 1972 roku wprowadzono na trasę linię 64 Bis kursującą od Zdrojów do Dąbia Dworca.
2 listopada 1973 roku skrócono trasę linii 64 (zmniejszono również ilość brygad obsługujących linię w celu poprawy częstotliwości na linii 80) z Dąbia Osiedla do Autostrady.6 marca 1974 roku ponownie zwiększono ilość taboru kursującego na linii o jeden autobus przed i po południu. Linia kursowała wtedy z 16-20 minutową częstotliwością.
Od 13 lutego 1975 roku linia rozpoczęła kursowanie trasą linii 56 przez ulicę Goleniowską. Tego dnia uległ likwidacji odcinek przebiegu trasy przez ulicę Tczewską–Nowogrodzką i Warmińską) i w związku z tym kursowała w relacji Dąbie Osiedle – Autostrada przez ulice: Goleniowską – Newtona – Emilii Gierczak – Krzywoń – Gryfińską – Batalionów Chłopskich – Granitową – Metalową – Przodowników Pracy i Rymarską.
15 stycznia 1975 roku autobusy zaczęły podjeżdżać pod Dworzec Dąbie.
W międzyczasie dodawano, zmniejszano ilość taboru, wydłużano trasę, zmniejszano czas jazdy w szczycie, korygowano częstotliwość. Linia na tej trasie kursowała do 15 stycznia 1993 roku.
2 maja 1980 roku została utworzona linia 64 Bis na trasie Zakłady Drobiarskie – Autostrada. Linię zawieszono 17 listopada tego samego roku.
15 stycznia 1993 roku linię 64 skierowano na trasę Podjuchy – Dąbie Osiedle. Obsługiwana była przez 3-5 autobusów z 10, 18-20 i 20-30 częstotliwością przed i po południu w dni powszednie i świąteczne.
Na krótki okres: od 3 lipca do 3 września 1995 roku linia 64 została skrócona do Dąbia Dworzec, a obsługiwana była dwoma autobusami przez cały dzień z 20-minutową częstotliwością.
W czasie kursowania na tej trasie następowała zmiana ilości taboru, częstotliwości kursowania, występowały również utrudnienia na trasie, takie jak np. w postaci remontu ulicy Pomorskiej oraz mostu przez Płonię i Kanału Ulgi. Na tej trasie linia kursowała do 1 marca 1999 roku.
1 marca 1999 roku linia 64 zaczęła kursować na trasie Klucz – Dąbie Osiedle. Obsługa taborowa zapewniana była przez 3-4 i autobusy z 20-25 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu.
22 kwietnia 2002 roku trasa linii 64 została skrócona do relacji Dąbie Osiedle - Podjuchy. Kilka miesięcy później, 24 października 2002 linia ponownie została wydłużona do pętli „Klucz”.
Budowa kanalizacji sanitarno-deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli „Podjuchy”) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku wymusiła zmianę w funkcjonowali linii. W kierunku Zdrojów niemożliwy był wjazd na pętlę „Podjuchy”. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8.
Budowa sieci kanalizacyjno-wodociągowej dla prawobrzeżnej części Szczecina w dniach 12 sierpnia - 18 września 2006 roku, wymusiła zamknięcie dla ruchu ulicy Krzywoń na odcinku od ulicy Emilii Gierczak do ulicy Mierniczej.Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie - od przystanku „Klombowa” ulicami Krzywoń i Koszarową do Emilii Gierczak i dalej po stałej trasie.
Zamknięcie dla ruchu ulicy Przodowników Pracy na odcinku od skrzyżowania z ulicą Mechaniczną do skrzyżowania z Widzewską wymusiła budowa kanalizacji w okresie od 16 kwietnia do 24 lipca 2007 roku. W związku z tym, autobusy w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.
Od 29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża linia 64 rozpoczęła kursowanie na wydłużonej trasie: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada.Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele i dni świąteczne wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.
W związku z rozpoczęciem robót budowlanych przy budowie węzła SKM Dąbie (Północ), w okresie od 28 sierpnia do 19 grudnia 2023 roku zamknięto dla ruchu ulicę Stacyjną od skrzyżowania z ulicą Racławicką do skrzyżowania z ulicą Pomorską. Autobusy linii 64 w tym czasie skierowano objazdem: od ulicy Racławickiej za mostem nad rzeką Płonią w prawo w ulicę Nurkową, dalej w lewo w przygotowany łącznik do ulicy Stacyjnej, w lewo w ulicę Stacyjną, w lewo w ulicę Racławicką i przez ulicę Racławicką do skrzyżowania z ulicami Newtona, Goleniowską i Pomorską.
Przystanki „Dąbie Dworzec” tymczasowo przeniesiono na przeciwną stronę jezdni i zlokalizowano przed skrzyżowaniem z ulicą Nurkową.
Częstotliwość:
- Dni powszednie: 20 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut
Operator: SPA Dąbie