Encyklopedia
Linia 64: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man
Trasa: Dąbie Osiedle — Goleniowska — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Newtona (z powrotem: Newtona — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Goleniowska) — Gierczak — Krzywoń — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa) — Dmowskiego — Rymarska — Klucz Autostrada
Historia linii
Linia 64 powstała 25 maja 1964 roku na trasie Klucz - Podjuchy - Dąbie Osiedle. Obsługiwały ją dwa autobusy z częstotliwością co 30-35 minut.
26 listopada 1968 roku nastąpiła zmiana trasy linii: od ulicy Bagiennej zaczęła kursowanie ulicami: Struga i Wiosenną.1 września 1969 roku linia powróciła na swoją starą trasę przez ulicę Gryfińską i Krzywoń.
4 grudnia 1969 roku wydłużono trasę linii o jedną strefę do Daleszewa (dworzec) i od tego czasu aż do 2 listopada 1973 roku linia 64 jeździła na trasie Dąbie Osiedle – Daleszewo. Obsługiwana była 4-5 autobusami z 20-25 minutową częstotliwością przed i po południu. Jako ciekawostkę można dodać, że autobusy tej linii ciągnęły za sobą przyczepy modelu P-01.1 lutego 1972 roku wprowadzono na trasę linię 64 Bis kursującą od Zdrojów do Dąbia Dworca.

6 marca 1974 roku znowu zwiększono ilość taboru kursującego na linii o jeden autobus przed i po południu. Linia kursowała wtedy z 16-20 minutową częstotliwością.
Od 13 lutego 1975 roku linia rozpoczęła kursowanie trasą linii 56 przez ulicę Goleniowską. Tego dnia uległ likwidacji odcinek przebiegu trasy przez ulicę Tczewską–Nowogrodzką i Warmińską ) w związku z tym kursowała w relacji Dąbie Osiedle – Autostrada przez ulice: Goleniowską–Newtona–Emilii Gierczak–Krzywoń–Gryfińską–Batalionów Chłopskich–Granitową–Metalową–Przodowników Pracy i Rymarską.
15 stycznia 1975 roku autobusy zaczęły podjeżdżać pod Dworzec Dąbie.

W między czasie dodawano, zmniejszano ilość taboru, wydłużano trasę, zmniejszano czas jazdy w szczycie, korygowano częstotliwość. Linia na tej trasie kursowała do 15 stycznia 1993 roku.
2 maja 1980 roku została utworzona linia 64 Bis na trasie Zakłady Drobiarskie – Autostrada. Linię zawieszono 17 listopada tego samego roku.
15 stycznia 1993 roku linię 64 skierowano na trasę Podjuchy – Dąbie Osiedle. Obsługiwana była przez 3-5 autobusów z 10, 18-20 i 20-30 częstotliwością przed i po południu w dni powszednie i świąteczne.
Na krótki okres: od 3 lipca do 3 września 1995 roku linia 64 została skrócona do Dąbia Dworzec, a obsługiwana była dwoma autobusami przez cały dzień z 20-minutową częstotliwością.
W czasie kursowania na tej trasie następowała zmiana ilości taboru, częstotliwości kursowania, występowały również utrudnienia na trasie, takie jak np. w postaci remontu ulicy Pomorskiej oraz mostu przez Płonię i Kanału Ulgi. Na tej trasie linia kursowała do 1 marca 1999 roku.
1 marca 1999 roku linia 64 zaczęła kursować na trasie Klucz – Dąbie Osiedle. Obsługa taborowa zapewniana była przez 3-4 i autobusy z 20-25 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu.
Budowa kanalizacji sanitarno-deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli „Podjuchy”) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku wymusiła zmianę w funkcjonowali linii. W kierunku Zdrojów niemożliwy był wjazd na pętlę „Podjuchy”. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8. Budowa sieci kanalizacyjno-wodociągowej dla prawobrzeżnej części Szczecina w dniach 12 sierpnia - 18 września 2006 roku, wymusiła zamknięcie dla ruchu ulicy Krzywoń na odcinku od ulicy Emilii Gierczak do ulicy Mierniczej.
Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie - od przystanku „Klombowa” ulicami Krzywoń i Koszarową do Emilii Gierczak i dalej po stałej trasie.
Zamknięcie dla ruchu ulicy Przodowników Pracy na odcinku od skrzyżowania z ulicą Mechaniczną do skrzyżowania z Widzewską wymusiła budowa kanalizacji w okresie od 16 kwietnia do 24 lipca 2007 roku. W związku z tym, autobusy w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.
Od 29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża linia 64 rozpoczęła kursowanie na wydłużonej trasie: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada.Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele i dni świąteczne wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.