Encyklopedia

Linia 64: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

25.08.2023
Dodano informacje o objeździe od 28 sierpnia 2023 man
02.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 - 2018 jas59 
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie oraz dni świąteczne X
23.11.2008
dodano informacje z lat 1964 - 1972 jas59 
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła Pepe

Trasa: Dąbie Osiedle — Goleniowska — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Newtona (z powrotem: Newtona — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Goleniowska) — Gierczak — Krzywoń — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa) — Metalowa — Dmowskiego — Rymarska — Klucz Autostrada

Historia linii

Linia 64 powstała 25 maja 1964 roku na trasie Klucz – Podjuchy – Dąbie Osiedle. Obsługiwały ją dwa autobusy z częstotliwością co 30-35 minut.

zdjęcie
Linia 64 jeździ bez zmian po otwarciu SST, ale za to zyskała nowy przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 listopada 1968 roku nastąpiła zmiana trasy linii: od ulicy Bagiennej zaczęła kursowanie ulicami Struga i Wiosenną.

1 września 1969 roku linia powróciła na swoją starą trasę przez ulicę Gryfińską i Krzywoń.

zdjęcie
Neoplan - coraz częstszy widok na linii 64
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 grudnia 1969 roku wydłużono trasę linii o jedną strefę do Daleszewa (dworzec) i od tego czasu aż do 2 listopada 1973 roku linia 64 jeździła na trasie Dąbie Osiedle – Daleszewo. Obsługiwana była 4-5 autobusami z 20-25 minutową częstotliwością przed i po południu. Jako ciekawostkę można dodać, że autobusy tej linii ciągnęły za sobą przyczepy modelu P-01.

1 lutego 1972 roku wprowadzono na trasę linię 64 Bis kursującą od Zdrojów do Dąbia Dworca.

film
0:14
odtwórz
W niedzielę brygady linii 64 obsługują autobusy MAXI
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 listopada 1973 roku skrócono trasę linii 64 (zmniejszono również ilość brygad obsługujących linię w celu poprawy częstotliwości na linii 80) z Dąbia Osiedla do Autostrady.

6 marca 1974 roku ponownie zwiększono ilość taboru kursującego na linii o jeden autobus przed i po południu. Linia kursowała wtedy z 16-20 minutową częstotliwością.

Od 13 lutego 1975 roku linia rozpoczęła kursowanie trasą linii 56 przez ulicę Goleniowską. Tego dnia uległ likwidacji odcinek przebiegu trasy przez ulicę Tczewską–Nowogrodzką i Warmińską) i w związku z tym kursowała w relacji Dąbie OsiedleAutostrada przez ulice: Goleniowską – Newtona – Emilii Gierczak – Krzywoń – Gryfińską – Batalionów Chłopskich – Granitową – Metalową – Przodowników Pracy i Rymarską.

15 stycznia 1975 roku autobusy zaczęły podjeżdżać pod Dworzec Dąbie.

film
0:27
odtwórz
Krótki „karton” na 64 to w niedzielę nic szczególnego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 17 listopada 1980 roku linia kursowała na trasie Autostrada Zakłady Drobiarskie. Długość wynosiła 17,7 – 18,1 km. Przelot trasy z Zakładów Drobiarskich 37-41 minut, obsługa taborowa 5-7 autobusami z 12-17 minutową częstotliwością przed i po południu.

W międzyczasie dodawano, zmniejszano ilość taboru, wydłużano trasę, zmniejszano czas jazdy w szczycie, korygowano częstotliwość. Linia na tej trasie kursowała do 15 stycznia 1993 roku.

2 maja 1980 roku została utworzona linia 64 Bis na trasie Zakłady Drobiarskie Autostrada. Linię zawieszono 17 listopada tego samego roku.

15 stycznia 1993 roku linię 64 skierowano na trasę PodjuchyDąbie Osiedle. Obsługiwana była przez 3-5 autobusów z 10, 18-20 i 20-30 częstotliwością przed i po południu w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Jelcz odjeżdża sprzed dworca w Dąbiu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na krótki okres: od 3 lipca do 3 września 1995 roku linia 64 została skrócona do Dąbia Dworzec, a obsługiwana była dwoma autobusami przez cały dzień z 20-minutową częstotliwością.

W czasie kursowania na tej trasie następowała zmiana ilości taboru, częstotliwości kursowania, występowały również utrudnienia na trasie, takie jak np. w postaci remontu ulicy Pomorskiej oraz mostu przez Płonię i Kanału Ulgi. Na tej trasie linia kursowała do 1 marca 1999 roku.

zdjęcie
Przegubowy tabor linii 64 nie zachwycał...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 marca 1999 roku linia 64 zaczęła kursować na trasie Klucz Dąbie Osiedle. Obsługa taborowa zapewniana była przez 3-4 i autobusy z 20-25 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne przed i po południu.

22 kwietnia 2002 roku trasa linii 64 została skrócona do relacji Dąbie Osiedle - Podjuchy. Kilka miesięcy później, 24 października 2002 linia ponownie została wydłużona do pętli „Klucz”.

Budowa kanalizacji sanitarno-deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli „Podjuchy”) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku wymusiła zmianę w funkcjonowali linii. W kierunku Zdrojów niemożliwy był wjazd na pętlę „Podjuchy”. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8. 

zdjęcie
Autobusy nadal objazdem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowa sieci kanalizacyjno-wodociągowej dla prawobrzeżnej części Szczecina w dniach 12 sierpnia - 18 września 2006 roku, wymusiła zamknięcie dla ruchu ulicy Krzywoń na odcinku od ulicy Emilii Gierczak do ulicy Mierniczej.

Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie - od przystanku „Klombowa” ulicami Krzywoń i Koszarową do Emilii Gierczak i dalej po stałej trasie.

Zamknięcie dla ruchu ulicy Przodowników Pracy na odcinku od skrzyżowania z ulicą Mechaniczną do skrzyżowania z Widzewską wymusiła budowa kanalizacji w okresie od 16 kwietnia do 24 lipca 2007 roku. W związku z tym, autobusy w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.

zdjęcie
Linia 64 jest jedną z pięciu linii obsługujących przystanek „Dąbie Dworzec”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża linia 64 rozpoczęła kursowanie na wydłużonej trasie: Dąbie Osiedle - Klucz Autostrada.

Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele i dni świąteczne wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.

W związku z rozpoczęciem robót budowlanych przy budowie węzła SKM Dąbie (Północ), w okresie od 28 sierpnia do 19 grudnia 2023 roku zamknięto dla ruchu ulicę Stacyjną od skrzyżowania z ulicą Racławicką do skrzyżowania z ulicą Pomorską. Autobusy linii 64 w tym czasie skierowano objazdem: od ulicy Racławickiej za mostem nad rzeką Płonią w prawo w ulicę Nurkową, dalej w lewo w przygotowany łącznik do ulicy Stacyjnej, w lewo w ulicę Stacyjną, w lewo w ulicę Racławicką i przez ulicę Racławicką do skrzyżowania z ulicami Newtona, Goleniowską i Pomorską.

Przystanki „Dąbie Dworzec” tymczasowo przeniesiono na przeciwną stronę jezdni i zlokalizowano przed skrzyżowaniem z ulicą Nurkową. 

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych i komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie: 20 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut

Operator: SPA Dąbie