Encyklopedia

Linia 66: Osiedle Bukowe - Klucz

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

22.07.2021
Dodano informację o wydłużeniu linii do nowej pętli man
24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
03.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 - 2018 jas59
23.11.2008
uaktualniono date powstania linii i kilka informacji z lat 1966, 1968 - 1971 jas59
13.10.2008
poprawiono będy literowe jas59
13.10.2008
Poprawiono stylistykę hasła djdark
07.09.2008
dodano informację o zajezdniach obsługujący trasę jas59
07.09.2008
poprawino czeskie błędy jas59

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Maciejowicka — Iwaszkiewicza — Dąbrowskiej — Botaniczna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — Metalowa — Podjuchy — Szarego — Szlamowa — Metalowa— Dmowskiego — Rymarska — Klucz

Dawne wersje linii

zdjęcie
Od wczoraj to już tylko wspomnienie...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Otwarcie linii 66 nastąpiło w dniu 22 września 1964 roku i skierowano ją na trasę Basen Górniczy - Wielka. 3 stycznia 1966 roku wydłużono trasę linii od Basenu Górniczego do Zdrojów.

13 października 1966 roku utworzono dodatkową linię 66 Bis wspomagającą, jeżdżącą na trasie Basen Górniczy - Wielka. Linia ta została zlikwidowana 8 marca 1968 roku.

zdjęcie
Wbrew napisowi na wyświetlaczu Solaris dojeżdża do pętli "Żydowce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
15 lutego 1968 roku wydłużono trasę z ulicy Wielkiej do Placu Zwycięstwa (ulica Kaszubska/aleja Partyzantów). Linia w tym czasie jeździła na trasie:

Plac Zwycięstwa (aleja Partyzantów) - Brama Portowa - Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska (Górnośląska) - Most Cłowy - Eskadrowa - Leszczynowa - Zdroje (ulica Jaśminowa)

17 lipca 1969 roku skrócono trasę - przystanek początkowy ustanowiono na ulicy Wielkiej (przy Bramie Portowej), a 20 kwietnia 1970 roku przeniesiono przystanek z powrotem na ulicę Wielką. Od 5 października 1970 roku linia 66 kursowała na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Zdroje, a od 2 stycznia 1971 roku została wydłużona do ulicy Kołłątaja. W tym samym roku, 17 lutego wydłużono linię trasą linii 55 do Podjuch (plac Wolności). Dotychczasowy przystanek znajdujący się przy ulicy Jaśminowej uległ likwidacji. Na trasie obowiązywały jednakowe strefy, jak na linii 55.

zdjęcie
W SPAD mamy już 8 pojazdów z działającym monitoringiem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od roku 1971 do 1 grudnia 1976 linia 66 kursowała na trasie: Kołłątaja - Staszica - Emilii Plater - Gontyny - Matejki - plac Hołdu Pruskiego - Farna - Sołtysia - Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska - Eskadrowa - Leszczynowa - Bat. Chłopskich - Granitowa - Podjuchy.

Obsługiwana była 7 lub 8 brygadami z 10-11 minutową częstotliwością. 1 grudnia 1976 roku linia 66 została zawieszona aż do odwołania z powodu braku taboru.

66 w obecnym kształcie

zdjęcie
M11 pomyka na linii 66
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponowna reaktywacja nastąpiła 8 marca 1982 roku na trasie Osiedle Słoneczne - Klucz. Obsługiwana była 2-3 brygadami z 22-35 minutową częstotliwością przed i po południu.

Nowa trasa linii przebiegała z pętli Osiedle Słoneczne, ulicami Łubinową, Struga, Batalionów Chłopskich, Granitową, Metalową, Przodowników Pracy a następnie Rymarską aż do pętli w Kluczu.

Była to linia typowo szczytowa, kursująca co godzinę zarówno w szczycie porannym (od godziny 6:00 do 8:00 z 3 wykonywanymi kursami) jak i popołudniowym (od godziny 13:00 do 17:00 z 5 wykonywanymi kursami). Sytuacja ta trwała do początków lat 90-tych gdyż w 1991 roku linię zlikwidowano z powodu braku kierowców.

Jak się okazało, nie na długo, gdyż już 1 marca 1993 roku linia znów zagościła w schematach szczecińskiej komunikacji miejskiej i to z większą liczbą wykonywanych kursów. Częstotliwość kursowania wynosiła co 30 minut w szczycie oraz co godzinę poza szczytem i w dni świąteczne.

zdjęcie
Ikarus na linii 66 jedzie w kierunku Osiedla Bukowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1993 roku na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami trasa linii uległa zmianie. Odtąd kursowała na trasie: Osiedle Bukowe - Osiedle Słoneczne (Łubinowa) - Struga - Granitowa - Metalowa – Przodowników Pracy – Żydowce. Częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.

zdjęcie
Imprezowo-liniowy Ikarus na osiedlu Bukowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 Od 2005 roku z powodu zbyt małych nakładów na komunikację miejską kursowanie linii ograniczone zostało tylko do kursów w godzinach szczytu w dni powszednie z częstotliwością jednej godziny.

Od 25 kwietnia do 3 czerwca 2005 roku linia kursowała objazdem przez ulice Sanatoryjną i Walecznych aż do krzyżówki w Zdrojach. Spowodowane to było zamknięciem dla ruchu ulicy Batalionów Chłopskich.

W okresie od 3 lipca do 11 października 2006 roku z powodu niemożliwości wjazdu na pętlę „Podjuchy” (jadąc w kierunku Osiedla Bukowego) autobusy linii zatrzymywały się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym naprzeciwko pętli.

Do czasu oddania w 1978 roku zajezdni w Dąbiu linię obsługiwała zajezdnia Klonowica. Po dzień dzisiejszy przypisana do linii jest zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
Pasażerów już zabrałem, teraz trzeba włączyć się z powrotem do ruchu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowa kanalizacji sanitarno - deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli Podjuchy) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku linia autobusowa 66 jadąca od strony Klucza w kierunku Zdrojów uniemożliwiała wjazd na pętlę „Podjuchy”. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8.

Z powodu budowy kanalizacji sanitarno - deszczowej na ulicy Mechanicznej w dniach 27 listopada 2006 - 28 lutego 2007 roku linia jadąc w kierunku przystanku końcowego „Żydowce” zmieniła trasę jazdy. Od przystanku „Transportowa” zlokalizowanego na ulicy Przodowników Pracy autobus kursował ulicami - Przodowników Pracy – Widzewską – Mechaniczną do przystanku „Żydowce”, zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Linia kursowała wg dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. W kierunku Osiedla Bukowego kursowała po stałej trasie. Nie uległy zmianie lokalizacje przystanków.

Budowa kanalizacji sanitarno - deszczowej w dniach 10 maja - 30 czerwca 2007 roku na Przodowników Pracy uniemożliwiała wyjazd autobusu z przystanku końcowego „Żydowce” zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Autobusy z konieczności kursowały do przystanku zastępczego zlokalizowanego na ulicy Mechanicznej. Nawrót autobusów odbywał się na pętli w Kluczu. Autobusy jeździły wg dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. Przystanek „Żydowce” został czasowo przeniesiony na ulice Mechaniczną przed skrzyżowanie z ulicą Tokarską.

Z powodu reorganizacji siatki komunikacyjnej na prawobrzeżu, 29 sierpnia 2015 roku linia 66 zaczęła kursować co 30 minut w godzinach szczytu porannego i co 70 minut w godzinach szczytu popołudniowego.

zdjęcie
Wbrew pozorom autobus linii 66 skończył bieg
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża dokonano na linii 66 kilku zmian. Zaczęła ona kursować codziennie od godziny 6:00 do 23:00 z częstotliwością co 12 minut w godzinach szczytu i 20 minut w pozostałym okresie. Wprowadzono jeden kurs w relacji Osiedle Bukowe - Klucz. Do Żydowiec linia jeździła wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu. W Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie linia nie kursowała.

1 października 2018 roku wycofano podjazdy do pętli Żydowce i skierowano linię w godzinach 5:00-8:00 oraz 12:00-18:00 do pętli Klucz. Od listopada 2019 roku linia nie kursuje również w niehandlowe niedziele, a od 1 lipca 2020 na czas wakacji letnich linia 66 kursuje wyłącznie na trasie Osiedle Bukowe Podjuchy (od czasu uruchomienia pętli „Podjuchy Dworzec”, linia została skierowana docelowo do niej). Od tamtego czasu, linia w soboty i w niedziele handlowe kursuje od godziny 8:00.

1 sierpnia 2021 kursy do pętli Podjuchy zostały wydłużone do nowo wybudowanej pętli Podjuchy Dworzec.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: man