Encyklopedia

Linia 66: Osiedle Bukowe - Klucz

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
03.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 - 2018 jas59
23.11.2008
uaktualniono date powstania linii i kilka informacji z lat 1966, 1968 - 1971 jas59
13.10.2008
poprawiono będy literowe jas59
13.10.2008
Poprawiono stylistykę hasła djdark
07.09.2008
dodano informację o zajezdniach obsługujący trasę jas59
07.09.2008
poprawino czeskie błędy jas59

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Maciejowicka — Iwaszkiewicza — Dąbrowskiej — Botaniczna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — Metalowa — Podjuchy — Szarego — Szlamowa — Metalowa— Dmowskiego — Rymarska — Klucz

Dawne wersje linii

zdjęcie
Od wczoraj to już tylko wspomnienie...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Otwarcie linii 66 nastąpiło w dniu 22 września 1964 roku i skierowano ją na trasę Basen Górniczy - Wielka. 3 stycznia 1966 roku wydłużono trasę linii od Basenu Górniczego do Zdrojów.

13 października 1966 roku utworzono dodatkową linię 66 Bis wspomagającą, jeżdżącą na trasie Basen Górniczy - Wielka. Linia ta została zlikwidowana 8 marca 1968 roku.

zdjęcie
Wbrew napisowi na wyświetlaczu Solaris dojeżdża do pętli "Żydowce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
15 lutego 1968 roku wydłużono trasę z ulicy Wielkiej do Placu Zwycięstwa (ulica Kaszubska/aleja Partyzantów). Linia w tym czasie jeździła na trasie:

Plac Zwycięstwa (aleja Partyzantów) - Brama Portowa - Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska (Górnośląska) - Most Cłowy - Eskadrowa - Leszczynowa - Zdroje (ulica Jaśminowa)

17 lipca 1969 roku skrócono trasę - przystanek początkowy ustanowiono na ulicy Wielkiej (przy Bramie Portowej), a 20 kwietnia 1970 roku przeniesiono przystanek z powrotem na ulicę Wielką. Od 5 października 1970 roku linia 66 kursuje na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Zdroje, a od 2 stycznia 1971 roku zostaje wydłużona do ulicy Kołłątaja, w tym samym roku ale 17 lutego wydłużono linię do Podjuch (plac Wolności). Jeździła trasą linii 55. Dotychczasowy przystanek znajdujący się przy ulicy Jaśminowej uległ likwidacji. Przystanki na wydłużonej trasie i strefy były takie same jak dla linii 55.

zdjęcie
W SPAD mamy już 8 pojazdów z działającym monitoringiem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od roku 1971 do 1 grudnia 1976 linia 66 kursowała na trasie: Kołłątaja - Staszica - Emilii Plater - Gontyny - Matejki - plac Hołdu Pruskiego - Farna - Sołtysia - Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska - Eskadrowa - Leszczynowa - Bat. Chłopskich - Granitowa - Podjuchy.

Obsługiwana była 7 lub 8 brygadami z 10-11 minutową częstotliwością. 1 grudnia 1976 roku linia 66 została zawieszona aż do odwołania z powodu braku taboru.

66 w obecnym kształcie

zdjęcie
M11 pomyka na linii 66
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponowna reaktywacja nastąpiła 8 marca 1982 roku na trasie Osiedle Słoneczne - Klucz. Obsługiwana była 2-3 brygadami z 22-35 minutową częstotliwością przed i po południu.

Nowa trasa linii przebiegała z pętli Osiedle Słoneczne, ulicami Łubinową, Struga, Batalionów Chłopskich, Granitową, Metalową, Przodowników Pracy a następnie Rymarską aż do pętli w Kluczu.

Była to linia typowo szczytowa, kursująca co godzinę zarówno w szczycie porannym (od godziny 6:00 do 8:00 z 3 wykonywanymi kursami) jak i popołudniowym (od godziny 13:00 do 17:00 z 5 wykonywanymi kursami). Sytuacja ta trwała do początków lat 90-tych gdyż w 1991 roku linię zlikwidowano z powodu braku kierowców.

Jak się okazało nie na długo gdyż już 1 marca 1993 roku linia znów zagościła w schematach szczecińskiej komunikacji miejskiej i to z większą liczbą wykonywanych kursów. Częstotliwość kursowania wynosiła co 30 minut w szczycie oraz co godzinę poza szczytem i w dni świąteczne.

zdjęcie
Ikarus na linii 66 jedzie w kierunku Osiedla Bukowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1993 roku na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami trasa linii uległa zmianie. Odtąd kursowała na trasie Osiedle Bukowe - Osiedle Słoneczne (Łubinowa) - Struga - Granitowa - Metalowa – Przodowników Pracy – Żydowce. Częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.

zdjęcie
Imprezowo-liniowy Ikarus na osiedlu Bukowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 Od 2005 roku z powodu zbyt małych nakładów na komunikację miejską kursowanie linii ograniczone zostało tylko do kursów w godzinach szczytu w dni powszednie z częstotliwością jednej godziny.

Od 25 kwietnia do 3 czerwca 2005 roku linia kursowała objazdem przez ulice Sanatoryjną i Walecznych aż do krzyżówki w Zdrojach. Spowodowane to było zamknięciem dla ruchu ulicy Batalionów Chłopskich. W okresie od 3 lipca do 11 października 2006 roku z powodu niemożliwości wjazdu na pętlę "Podjuchy"(jadąc w kierunku Osiedla Bukowego) autobusy linii zatrzymywały się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym naprzeciwko pętli.

Do czasu oddania w 1978 roku zajezdni w Dąbiu linię obsługiwała zajezdnia Klonowica.. Na dzień dzisiejszy przypisana do linii jest zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
Pasażerów już zabrałem, teraz trzeba włączyć się z powrotem do ruchu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Budowa kanalizacji sanitarno - deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli Podjuchy) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku linia autobusowa 66 jadąca od strony Klucza w kierunku Zdroje Krzyżówka uniemożliwiała wjazd na pętlę Podjuchy. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8.

Z powodu budowy kanalizacji sanitarno - deszczowej na ulicy Mechanicznej w dniach 27 listopada 2006 - 28 lutego 2007 roku linia jadąc w kierunku przystanku końcowego „Żydowce” zmieniła trasę jazdy. Od przystanku „Transportowa” zlokalizowanego na ulicy Przodowników Pracy autobus kursował ulicami - Przodowników Pracy – Widzewską – Mechaniczną do przystanku „Żydowce”, zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Linia kursowała wg dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. W kierunku Osiedla Bukowego kursowała po stałej trasie. Nie uległy zmianie lokalizacje przystanków.

Budowa kanalizacji sanitarno - deszczowej w dniach 10 maja - 30 czerwca 2007 roku na Przodowników Pracy uniemożliwiała wyjazd autobusu z przystanku końcowego „Żydowce” zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Autobusy z konieczności kursowały do przystanku zastępczego zlokalizowanego na ulicy Mechanicznej. Nawrót autobusów odbywał się na pętli w Kluczu. Autobusy jeździły wg dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. Przystanek „Żydowce’ został czasowo przeniesiony na ulice Mechaniczną przed skrzyżowanie z ulicą Tokarską.


Z powodu reorganizacji siatki komunikacyjnej na prawobrzeżu, 29 sierpnia 2015 roku  linia 66 od tej zaczęła kursować co 30 minut w godzinach szczytu porannego i co 70 minut w godzinach szczytu popołudniowego.

zdjęcie
Wbrew pozorom autobus linii 66 skończył bieg
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża dokonano na linii 66 kilku zmian. Zaczęła ona kursować codziennie od godziny 6:00 do 23:00 z częstotliwością co 12 minut w godzinach szczytu i 20 minut w pozostałym okresie. Wprowadzono jeden kurs w relacji Osiedle Bukowe - Klucz. Do Żydowiec linia jeździła wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu. W Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie linia nie kursowała.

1 października 2018 roku wycofano podjazdy do pętli Żydowce i skierowano linię w godzinach 5:00-8:00 oraz 12:00-18:00 do pętli Klucz. Od listopada 2019 roku linia nie kursuje również w niehandlowe niedziele, a od 1 lipca 2020 na czas wakacji letnich linia 66 kursuje wyłącznie na trasie Osiedle Bukowe Podjuchy.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: man