Encyklopedia
Linia 66: Osiedle Bukowe - SKM Podjuchy
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man



Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Maciejowicka — Iwaszkiewicza — Dąbrowskiej — Botaniczna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — Metalowa — Szarego — Szlamowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa) — SKM Podjuchy — Metalowa — Dmowskiego — Rymarska — Klucz
Dawne wersje linii
Linia 66 została uruchomiona 22 września 1964 roku na trasie Basen Górniczy – Wielka. Od 3 stycznia 1966 roku wydłużono ją od Basenu Górniczego do Zdrojów.13 października 1966 roku utworzono wspomagającą linię 66 Bis jeżdżącą na trasie Basen Górniczy – Wielka. Linia ta została zlikwidowana 8 marca 1968 roku.
15 lutego 1968 roku wydłużono trasę z ulicy Wielkiej do Placu Zwycięstwa (ulica Kaszubska/aleja Partyzantów). Linia w tym czasie jeździła na trasie: Plac Zwycięstwa (aleja Partyzantów) – Brama Portowa – Wielka (Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska (Górnośląska) – Most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Zdroje (ulica Jaśminowa).17 lipca 1969 roku skrócono trasę - przystanek początkowy ustanowiono na ulicy Wielkiej (przy Bramie Portowej), a 20 kwietnia 1970 roku przeniesiono przystanek z powrotem na ulicę Wielką. Od 5 października 1970 roku linia 66 kursowała na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Zdroje, a od 2 stycznia 1971 roku została wydłużona do ulicy Kołłątaja. W tym samym roku, 17 lutego wydłużono linię trasą linii 55 do Podjuch (plac Wolności). Dotychczasowy przystanek znajdujący się przy ulicy Jaśminowej uległ likwidacji. Na trasie obowiązywały jednakowe strefy, jak na linii 55.
Od 1971 roku linia 66 kursowała na trasie: Kołłątaja – Staszica – Emilii Plater – Gontyny – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farna – Sołtysia – Wielka (Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Granitowa – Podjuchy.Obsługiwana była 7-8 brygadami z 10-11 minutową częstotliwością. 1 grudnia 1976 roku linia 66 została zawieszona do odwołania z powodu braku taboru.
66 w obecnym kształcie
Ponowna reaktywacja nastąpiła 8 marca 1982 roku na trasie Osiedle Słoneczne – Klucz. Obsługiwana była 2-3 brygadami z 22-35 minutową częstotliwością przed i po południu.Nowa trasa linii przebiegała z pętli „Osiedle Słoneczne”, ulicami Łubinową – Struga – Batalionów Chłopskich – Granitową – Metalową – Przodowników Pracy, a następnie Rymarską aż do pętli w Kluczu.
Była to linia typowo szczytowa, kursująca co godzinę zarówno w szczycie porannym (w godz. 6-8 z trzema wykonywanymi kursami), jak i popołudniowym (w godz. 13-17 z pięcioma wykonywanymi kursami). Sytuacja ta trwała do początku lat 90., gdyż w 1991 roku linię zlikwidowano z powodu braku kierowców.
Jak się okazało, nie na długo, gdyż już 1 marca 1993 roku linia znów zagościła w schematach szczecińskiej komunikacji miejskiej i to z większą liczbą wykonywanych kursów. Częstotliwość kursowania wynosiła 30 minut w szczycie oraz 60 minut poza szczytem i w dni świąteczne.
W 1993 roku na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami trasa linii uległa zmianie. Odtąd rozpoczęła kursowanie w relacji: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – Łubinowa – Struga – Batalionów Chłopskich – Granitowa – Metalowa – Przodowników Pracy – Żydowce. Częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Z powodu ograniczeń finansowych, od 2002 roku zdredukowano kursowanie linii 66. Od tego czasu pojawiała się na trasie wyłącznie w dni powszednie w szczycie porannym (godz. 5-9) z częstotliwością 30-60 minut, a także w szczycie popołudniowym (godz. 14-17) z częstotliwością 60 minut.Od 25 kwietnia do 3 czerwca 2005 roku linia kursowała objazdem przez ulice Sanatoryjną i Walecznych aż do krzyżówki w Zdrojach. Spowodowane to było zamknięciem dla ruchu ulicy Batalionów Chłopskich.
W okresie od 3 lipca do 11 października 2006 roku z powodu niemożliwości wjazdu na pętlę „Podjuchy” (jadąc w kierunku Osiedla Bukowego) autobusy linii zatrzymywały się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym naprzeciwko pętli.
Do czasu oddania w 1978 roku zajezdni w Dąbiu linię obsługiwała zajezdnia Klonowica. Po dzień dzisiejszy przypisana do linii jest zajezdnia Dąbie.
Budowa kanalizacji sanitarno-deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli „Podjuchy”) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku wymusiła zmianę w funkcjonowaniu linii. W kierunku Zdrojów niemożliwy był wjazd na pętlę „Podjuchy”. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8.Z powodu budowy kanalizacji sanitarno-deszczowej na ulicy Mechanicznej w dniach 27 listopada 2006 - 28 lutego 2007 roku, autobusu w kierunku pętli „Żydowce” od przystanku „Transportowa” zlokalizowanego na ulicy Przodowników Pracy kursował ulicami: Przodowników Pracy – Widzewską – Mechaniczną do przystanku „Żydowce”, zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Linia kursowała według dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. W kierunku Osiedla Bukowego kursowała po stałej trasie. Nie uległy zmianie lokalizacje przystanków.
Budowa kanalizacji sanitarno-deszczowej w dniach 10 maja - 30 czerwca 2007 roku na Przodowników Pracy uniemożliwiała wyjazd autobusu z przystanku końcowego „Żydowce” zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Autobusy z konieczności kursowały do przystanku zastępczego zlokalizowanego na ulicy Mechanicznej. Nawrót autobusów odbywał się na pętli w Kluczu. Przystanek „Żydowce” został czasowo przeniesiony na ulicę Mechaniczną przed skrzyżowanie z ulicą Tokarską.
W związku z przebudową ulicy Struga i jednoczesnym zamknięciem wjazdu w ulicę Łubinową od ulicy Struga, od 20 sierpnia 2012 roku autobusy linii 66 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem przez ulicę Struga wspomagającą – Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej. Dodatkowo uruchomiony został przystanek tymczasowy na ulicy Iwaszkiewicza. 19 grudnia 2012 autobusy powróciły na stałą trasę przez ulicę Łubinową.
Z powodu reorganizacji siatki komunikacyjnej na prawobrzeżu, 29 sierpnia 2015 roku linia 66 zaczęła kursować w dni powszednie co 30 minut w godzinach szczytu porannego i co 70 minut w godzinach szczytu popołudniowego.
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, znacznie zmodyfikowano funkcjonowanie linii 66:- rozpoczęła ona kursowanie codziennie (poza Nowym Rokiem, Wielkanocą i Bożym Narodzeniem) w godz. 6-23 z częstotliwością 20 minut we wszystkie dni tygodnia,
- podstawowym wariantem na trasie stała się relacja Osiedle Bukowe – Podjuchy,
- do pętli „Żydowce” linia kursowała wyłącznie wybranymi kursami w godzinach szczytu,
- w dni powszednie w godzinach szczytu wprowadzono kurs wydłużony w relacji Osiedle Bukowe - Klucz,
- przekierowano ją z ulicy Łubinowej i w obu kierunkach rozpoczęła obsługę osiedla Majowego ulicami Maciejowicką – Iwaszkiewicza – Dąbrowskiej – Botaniczną i dalej po starej trasie.
Począwszy od 1 października 2019 roku zawieszono kursowanie linii w niehandlowe niedziele i dni świąteczne.
Od 1 lipca 2020 na czas wakacji letnich linia 66 kursuje wyłącznie na trasie Osiedle Bukowe — SKM Podjuchy (do czasu uruchomienia pętli „SKM Podjuchy”, linia skróconymi wariantami kursowała do pętli „Podjuchy”). Od tamtego czasu, linia w soboty i w niedziele handlowe kursuje od godziny 8:00.
1 sierpnia 2021 kursy do pętli „Podjuchy” zostały wydłużone do nowo wybudowanej pętli „Podjuchy Dworzec” (obecnie „SKM Podjuchy”).
Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele handlowe wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.