Encyklopedia
Linia 67: Karola Miarki - Ludowa
dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez
man


Trasa: Karola Miarki – Ku Słońcu – Santocka – Poniatowskiego – Traugutta – aleja Wojska Polskiego – Skargi – Rondo Giedroycia – Staszica – Plater – Firlika – Antosiewicza – Stocznia Szczecińska – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego Lubeckiego – Ludowa
Czasy starsze...
15 lutego 1968 roku powstała linia autobusowa 67, kursująca na trasie: Żwirki i Wigury – Wita Stwosza – Wróblewskiego – Witkiewicza – Poniatowskiego – Mickiewicza – Soplicy - Leszczyńskiego – Zaleskiego – Słowackiego – Wyzwolenia – Staszica – Emilii Plater – Firlika – Stocznia Warskiego.
4 lutego 1969 roku nastąpiła zmiana trasy w obu kierunkach. Linia zamiast przez ulicę Słowackiego i Zaleskiego, zaczęła kursowanie ulicami Piotra Skargi i Wyspiańskiego.
10 marca powróciła na stałą trasę, ale znowu 1 maja ponownie przywrócono jej przebieg na taki, jak w poprzednim przypadku.
1 kwietnia 1970 roku trasa linii została wydłużona do pętli "Stocznia Remontowa", a 21 kwietnia nastąiła częściowa zmiana trasy linii, która biegła ulicami: Gorkiego, Wojska Polskiego, Piotra Skargi i dalej bez zmian.
23 sierpnia 1971 roku w związku z przebudową torowisk tramwajowych w ciągu ulicy Mickiewicza została częściowo zmieniona trasa linii, jeździ ulicami Poniatowskiego, Traugutta, Wojska Polskiego i dalej bez zmian.
W dniach 20 maja - 13 grudnia 1971 roku autobusy linii 67 kursowały na skróconej trasie w obydwu kierunkach ulicami Emilii Plater i Firlika. Związane to było z robotami drogowymi w ciągu ulicy 1 Maja.
W 1974 roku linia została skierowana na trasę: Karola Miarki – Ku Słońcu – Santocka – Poniatowskiego – Traugutta – Wojska Polskiego – Skargi – Wyzwolenia – Staszica – Plater – Sczanieckiej – 1-go Maja – Nocznickiego – Stalmacha – Lubeckiego – Ludowa– Stocznia Remontowa.
...i trochę młodsze
W 1983 roku dzięki dostarczeniu dużej ilości autobusów marki Ikarus linię 67 ponownie wydłużono do Stoczni Remontowej. Od około 1985 roku trasa przebiega ulicami Emilii Plater-Firlika-Hutniczą-Nocznickiego.
W okresie Wszystkich Świętych, w związku ze wzmożonymi potokami pasażerskimi w stronę Cmentarza Centralnego do 2014 roku uruchamiano linię D67, która do 2013 roku kursowała na trasie: Karola Miarki – Stocznia Szczecińska. Natomiast 1 listopada D67 wykonywała kursy na trasie Karola Miarki – Emilii Plater Hurt. W 2014 linia kursowała na trasie Karola Miarki – 1 Maja-Bożeny. Również do 2013 roku podczas wzmożonych potoków pasażerskich w stronę Cmentarza Centralnego w okresie Wszystkich Świętych uruchamiana była linia 67S kursująca na trasie Ludowa-Karola Miarki. W latach 2015-2019 w okresie Wszystkich Świętych linia 67 wzmacniana była dodatkowymi brygadami, a także uruchamiana była dodatkowa linia 867 kursująca na trasie: Ludowa — Blizińskiego — Druckiego-Lubeckiego (z powrotem: Druckiego-Lubeckiego — Ludowa) — Rugiańska — Komuny Paryskiej — Wilcza — Sczanieckiej — Plater — Staszica — rondo Giedroycia (z powrotem: rondo Giedroycia — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Kadłubka — Kołłątaja — Warcisława I — Przyjaciół Żołnierza — Komuny Paryskiej) — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Traugutta — Poniatowskiego — Santocka — Świerczewska — Karola Miarki.
W 2020 roku przemianowano linię na D67 i zmodyfikowano jej trasę w kierunku Karola Miarki.
W ramach Dni Morza – Szczecin 2007, których organizatorem był Urząd Miejski, w dniu 10 czerwca 2007 roku odbył się koncert na Jasnych Błoniach dla uczestników tej imprezy. Po zakończeniu koncertu ZDiTM podstawił autobus linii 67 kursujący na trasie: Piotra Skargi - Karola Miarki – Derdowskiego – Wernyhory do Klonowica celem odwiezienia uczestników.
Podczas różnych uroczystości na Jasnych Błoniach, linia 67 kierowana jest ulicami Słowackiego — Zaleskiego do alei Wojska Polskiego.
13 stycznia 2014 roku przeniesiono przystanek końcowy na pętli Stocznia Szczecińska, który od tamtej pory znajdował się na peronie przelotowym przed pętlą (przystanek nr 16421). Od 1 lutego 2021 przystanek końcowy dla kursów w relacji Karola Miarki - Stocznia Szczecińska znajduje się na peronie zewnętrznym (nr 16413).
20 stycznia 2014 roku zamknięta została ulica Karola Miarki z powodu awarii wodociągowej, i tymczasowo wówczas zmieniono trasę autobusu linii 67. W kierunku przystanku „Karola Miarki” pojazdy kursowały ulicami Santocką i Ku Słońcu. Nawrót odbywał się na rondzie Pileckiego. Nieczynne były przystanki „Świerczewska” i „Karola Miarki”.
Od 1 lutego 2021 linia obsługiwana jest w całości przez zajezdnię Dąbie.
na podstawie informacji własnych oraz www.swiatowy.org, komunikatów ZDiTM opracowali: Wojtek i Marcin Pakulski
aktualizacja: Janusz Światowy jas59, X,
man