Encyklopedia

Linia 69: Kołłątaja - Rugiańska

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

25.08.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 2 września 2023 man
05.05.2022
Dodano informacje o objeździe od 30 kwietnia 2022 man
31.12.2020
Dodano informacje o zmianach na linii od 2021 man
22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informacje z lat 2013 - 2016 jas59
29.04.2011
Dodano informacje o zmianach obowiązujących od 1 maja 2011 roku paki
23.11.2008
dodano informację o pierwszym uruchomieniu linii jas59
07.11.2008
Poprawiono aktualizację trasy Pepe
11.10.2008
Uzupełniono informacje z okresu 22.05. - 31.10.2002 r. Mareczek

Trasa: Kołłątaja  — rondo Sybiraków — Kołłątaja — Warcisława I — Przyjaciół Żołnierza — Komuny Paryskiej — Rugiańska

Dawne wcielenia linii

film
0:27
odtwórz
69 na obwodnicy śródmiejskiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz pierwszy linia 69 została uruchomiona 15 lutego 1968 roku po zmianie numeru oraz trasy dotychczasowej linii 57 Bis.

Była ona linią okólną kursującą na trasie: Stocznia Warskiego (Szczecińska) – 1 Maja – Cyryla i Metodego – Wilcza – Warcisława – Staszica – Stocznia Warskiego (Szczecińska). Kursowała wyłącznie w szczycie i obsługiwana była dwoma autobusami. Kroniki nie podają, kiedy została zlikwidowana na tej trasie.

Linia 69 na prawobrzeżu

Ponownie linia 69 rozpoczęła kursowanie 11 kwietnia 1983 roku na trasie Basen Górniczy Zakłady Mięsne.

film
0:43
odtwórz
69 opuszcza pętlę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dni powszednie była obsługiwana przez 3 autobusy w szczycie z częstotliwością 18-20 minut, zaś poza szczytem przez dwie brygady co 18 minut. W dni świąteczne na linii kursowała jedna brygada z częstotliwością 18-20 minut.

Z powodu niskiej frekwencji, 18 czerwca 1983 roku zawieszono kursy w dni świąteczne, zaś 20 czerwca 1983 zmniejszono ilość taboru o jeden autobus kursujący po szczycie w dni powszednie.

Od 18 października 1989 roku linia kursowała w szczycie co 18–19 minut i była obsługiwana jednym autobusem.

6 maja 1991 roku linia została zawieszona.

Obecne 69

1 lipca 1993 roku reaktywowano linię 69 - tym razem na lewobrzeżnej trasie - Kołłątaja Rugiańska. Kursowała ona z 8-minutową częstotliwością kursowania i była obsługiwana w dni powszednie przez dwa autobusy przez cały dzień, zaś w dzień świąteczny rano przez dwie brygady i jedną po południu.

zdjęcie
Zdjęcie z miejskim autobusem w tym miejscu można zrobić tylko w dni powszednie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linię w tym wcieleniu od początku obsługiwała zajezdnia Klonowica.

1 lutego 1994 roku zwiększono obsługę linii o jeden autobus, jak również podniesiono częstotliwość kursowania. W czerwcu 1994 roku po raz pierwszy wprowadzono na linii letni rozkład jazdy.

zdjęcie
69 mknie po nowej jezdni ulicy Przyjaciół Żołnierza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W maju 1995 roku wprowadzono korektę odległości pomiędzy przystankami oraz korektę długości linii. 

1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „soboty robocze”. Autobusy od tego czasu w soboty kursowały według świątecznych rozkładów jazdy.

Z powodu remontu wiaduktu na ulicy Rugiańskiej, 12 grudnia 1998 przystanek końcowy „Rugiańska” został przeniesiony na parking przy stacji kolejowej. 28 czerwca 1999 roku, po zakończeniu remontu pętla pozostała w tymże miejscu na stałe.

zdjęcie
Ex-berlińczyk wykonuje kurs do Ludowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2001 roku niektóre kursy linii wydłużono do pętli „Ludowa”.

W dniach od 22 maja do 31 października 2002 roku w związku z przebudową skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, linia 69 została tymczasowo skrócona do łącznika ulicy Przyjaciół Żołnierza z ulicą Bandurskiego. 

zdjęcie
Linia 69 pojeździ jeszcze tędy przez jakiś czas
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2007 roku, ze względu na remont wiaduktu w ciągu ulicy Lubeckiego, linia podczas obsługi wydłużonych kursów do pętli „Ludowa” jeździła wyłącznie do przystanku „Dobromiry”.

W związku z budową IV etapu obwodnicy Śródmiejskiej od 28 września do 7 listopada 2008 roku został zamknięty dla ruchu wjazd z ulicy Warcisława w ulicę Przyjaciół Żołnierza. Z tego powodu zmieniono trasę kursowania linii, kursowała ona ulicą Orzeszkowej – Krasińskiego do nowo budowanego odcinka obwodnicy (przedłużenie ulicy Przyjaciół Żołnierza) – Przyjaciół Żołnierza do przystanku „Przyjaciół Żołnierza” i dalej po stałej trasie.

zdjęcie
Linia 69 Bis w szczytowych porywach notuje dość duże obłożenie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Uruchomiono na ten czas dodatkową linię 69 Bis - kursującą na trasie: Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Łucznicza – Warcisława – Kołłątaja według specjalnego rozkładu jazdy. Obsługiwała ją jedna brygada.

Na czas budowy kolektora deszczowego od 9 lipca do 21 września 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Naruszewicza do Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. Z tego powodu linia w kierunku pętli „Kołłątaja” kursowała po częściowo zmienionej trasie - ulicami Warcisława – Orzeszkowej – Boguchwały – Asnyka do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

zdjęcie
2x69 na obwodnicy śródmiejskiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 maja 2011 roku na linii wprowadzono zadania łączone z linią 51. Łączenia odbywały się wieczorem w dni powszednie oraz w pozostałe dni przez cały dzień.

Od 11 marca do 1 października 2015 roku autobusy linii 69 w związku z przebudową ulicy Warcisława kursowały po częściowo zmienionej trasie - ulicamiOrzeszkowej - Krasińskiego - Przyjaciół Żołnierza i dalej swoją stałą trasą.

Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana na objazd: od przystanku „Orzeszkowej” przez ulice Naruszewicza-Krasińskiego-al. Wyzwolenia-rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”, natomiast w kierunku pętli „Rugiańska” przez ul. Barbary-Długosza- Naruszewicza-Kołłątaja i dalej bez zmian.

Jednocześnie, od tego dnia w dni powszednie linia 69 nie wykonuje wydłużonych kursów w godzinach szczytu do pętli „Ludowa”.

1 lutego 2021 została zmieniona częstotliwość kursowania linii:

  • w dni powszednie: w godzinach szczytu co 15 minut, poza godzinami szczytu co 20 minut;
  • w soboty: co 20 minut;
  • w niedziele, święta, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie: w godz. 11–18 co 20 minut, w pozostałym okresie co 30 minut.

Wówczas połączono również obsługę brygad z linią 89, z którą kursy wykonywane są naprzemiennie.

Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 69 została skierowana na objazd od przystanku „Orzeszkowej” przez ulicę Kołłątaja, rondo Sybiraków, ulicę Kołłątaja, ulicę Barbary, ulicę Długosza, ulicę Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Barbary na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Długosza i Barbary. 20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.

W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka od 30 kwietnia 2022 skierowano linię 69 na objazd. Od ulicy Kołłątaja autobusy kursowały objazdową trasą przez ulice: Barbary, Długosza, Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynne były przystanki „Niemcewicza” w obu kierunkach. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.

Od 15 czerwca 2023 roku z powodu prac przy budowie węzła przesiadkowego SKM „Drzetowo”, lokalizacja pętli „Rugiańska” dla linii 69 została przeniesiona na parking przy skrzyżowaniu ulic Komuny Paryskiej i Rugiańskiej.

Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od 2 września 2023 roku linia 69 w dalszym ciągu kursowała ulicami Kołłątaja – Asnyka – Kadłubka – Kołłątaja do przystanku „Orzeszkowej” i dalej bez zmian. Na trasie przywrócono dotychczasowe przystanki w lokalizacjach sprzed przebudowy, zaś przystanek „Orzeszkowej” ponownie otrzymał status warunkowy („na żądanie”).

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy
współpraca: Jacek Kalicki

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 15 minut
    • Poza szczytem: 20 minut
  • Soboty: 20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne:
    • Rano i wieczorem: 30 minut
    • W ciągu dnia: 20 minut

Operator: SPA Klonowica