Encyklopedia

description Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich

dodane 4.09.2008, godz. 18:54 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 22.02.2020, godz. 1:35 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 zdjęcie profilowe użytkownika man man
10.02.2018
Dodano informacje o zmianie trasy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
04.12.2015
Dodano informacje o zmianie trasy lini zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
23.11.2008
dodano dokładną date uruchomienia linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.10.2008
Dodano do hasła obsługę brygad i zdjęcia zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
16.10.2008
Poprawa estetyki hasła zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark
04.09.2008
poprawiono czeskie błędy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich

Dawne wcielenie 71

zdjęcie
Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy linia kursowała na trasie plac Hołdu Pruskiego – Stocznia Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie uległa likwidacji.

Ponownie uruchomiono ją już 1 marca tego samego roku ale na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.

Sytuacja ta nie trwała jednak długo gdyż dwa lata później linię przenumerowano na 101, która kursowała na tej samej trasie.

zdjęcie
Przez następne lata linia w ogóle nie istniała, jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku, a trasa była bardzo podobna do trasy dzisiejszej linii B: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina - Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.

Linia spełniała rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina a powoli rozrastającymi się osiedlami: Słonecznym i Majowym. Obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.

Obecne 71


Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej linii pospiesznej B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię skrócono do Basenu Górniczego.

zdjęcie
W 1993 roku linia kursowała z 10 minutową częstotliwością w szczycie oraz 15 minutową poza nim. Dziś w godzinach szczytu 71 kursuje co 12 minut zaś poza szczytem co 17 minut.

zdjęcie
Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.

12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina na trasie: Basen Górniczy - Gdańska - Most Pionierów Miasta Szczecina - Eskadrowa - Leszczynowa - Batalionów Chłopskich - Gryfińska - Struga - Łubinowa - Osiedle Słoneczne.


zdjęcie

W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla Most Cłowy znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.

zdjęcie
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża zmieniono dotychczasową trasę linii 71. Zaczęła ona kursowanie na trasie: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich

Linia kursuje z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy współpraca: Darek Krukowski

aktualizacja: man