Encyklopedia
Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man



Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich
Pierwsze wcielenie 71
Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy linia kursowała na trasie Plac Hołdu Pruskiego – Stocznia Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie uległa likwidacji.Ponownie uruchomiono ją już 1 marca 1971, tym razem na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.
Sytuacja ta nie trwała jednak długo, gdyż dwa lata później zmieniono numer linii na 101, jednocześnie tym samym ją likwidując.
Linia 71 na prawobrzeżu
Przez następne lata linia w ogóle nie istniała, jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku, a trasa była bardzo podobna do trasy dzisiejszej linii B: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina - Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.Linia spełniała rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina a powoli rozrastającymi się osiedlami: Słonecznym i Majowym. Obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.
Późniejsze 71
Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej linii pospiesznej B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię 71 skrócono do Basenu Górniczego.
12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina na trasie: Basen Górniczy - Gdańska - Most Pionierów Miasta Szczecina - Eskadrowa - Leszczynowa - Batalionów Chłopskich - Gryfińska - Struga - Łubinowa - Osiedle Słoneczne.
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.
Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych na prawobrzeżu, zmieniono dotychczasową trasę linii 71. Zaczęła ona kursowanie na nowej trasie: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich.Linia kursowała z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia. 14 maja 2022 zmieniono częstotliwość kursowania linii - w dni powszednie linia 71 w dalszym ciągu kursowała co 20 minut przez cały dzień, zaś w pozostałe dni co 30.
5 września 2022 linia została zlikwidowana, a jej rolę przejęła linia 84 skierowana zmodyfikowaną trasą przez ulicę Łubinową.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy współpraca: Darek Krukowski
aktualizacja: man