Encyklopedia

Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

30.08.2022
Dodano informację o likwidacji linii man
24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informacje o zmianie trasy jas59 
04.12.2015
Dodano informacje o zmianie trasy lini jas59 
23.11.2008
dodano dokładną date uruchomienia linii jas59 
17.10.2008
Dodano do hasła obsługę brygad i zdjęcia Pepe
16.10.2008
Poprawa estetyki hasła djdark 
04.09.2008
poprawiono czeskie błędy jas59 

Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich

Pierwsze wcielenie 71

zdjęcie
Jelcz gotowy do odjazdu w kierunku Osiedla Słonecznego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy kursowała ona na trasie Plac Hołdu Pruskiego – Stocznia Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie uległa likwidacji.

Ponownie uruchomiono ją 1 marca 1971, tym razem na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.

Sytuacja ta nie trwała jednak długo, gdyż dwa lata później zmieniono numer linii na 101, jednocześnie tym samym ją likwidując.

Linia 71 na prawobrzeżu

zdjęcie
Rzec można by, że zwykła środkowoeuropejska zima znów nas zaskoczyła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przez następne lata linia nie istniała, a jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku na trasie: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – aleja Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.

Linia spełniała rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina, a powoli rozrastającymi się osiedlami Słonecznym i Majowym. Obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.

Późniejsze 71

Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej pospiesznej linii B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię 71 skrócono do Basenu Górniczego.

zdjęcie
Ikarus na linii 71
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1993 roku linia kursowała z 10-minutową częstotliwością w szczycie oraz 15-minutową poza nim.

zdjęcie
Solaris zaraz dojedzie do krzyżówki w Zdrojach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.

12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina na trasie: Basen Górniczy – Gdańska – Most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Łubinowa – Osiedle Słoneczne.

W związku z przebudową ulicy Struga i jednoczesnym zamknięciem wjazdu w ulicę Łubinową od ulicy Struga, od 20 sierpnia 2012 roku autobusy linii 71 w kierunku pętli „Osiedle Słoneczne” od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem przez ulicę Struga wspomagającą – Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej. Dodatkowo uruchomiony został przystanek tymczasowy na ulicy Iwaszkiewicza. 19 grudnia 2012 autobusy powróciły na stałą trasę przez ulicę Łubinową.

zdjęcie
"Lew Dąbia" na nowym przystanku przesiadkowym w Zdrojach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.

zdjęcie
Solaris IV generacji przejeżdża przez przejazd kolejowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych na prawobrzeżu, zmieniono dotychczasową trasę linii 71. Zaczęła ona kursowanie na nowej trasie: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich.

Linia kursowała z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia. 14 maja 2022 zmieniono częstotliwość kursowania linii - w dni powszednie linia 71 w dalszym ciągu kursowała co 20 minut przez cały dzień, zaś w pozostałe dni co 30.

5 września 2022 linia została zlikwidowana, a jej rolę przejęła linia 84 skierowana zmodyfikowaną trasą przez ulicę Łubinową.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy współpraca: Darek Krukowski

aktualizacja: man