Encyklopedia

Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informacje o zmianie trasy jas59
04.12.2015
Dodano informacje o zmianie trasy lini jas59
23.11.2008
dodano dokładną date uruchomienia linii jas59
17.10.2008
Dodano do hasła obsługę brygad i zdjęcia Pepe
16.10.2008
Poprawa estetyki hasła djdark
04.09.2008
poprawiono czeskie błędy jas59

Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich

Dawne wcielenie 71

zdjęcie
Jelcz gotowy do odjazdu w kierunku Osiedla Słonecznego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy linia kursowała na trasie plac Hołdu Pruskiego – Stocznia Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie uległa likwidacji.

Ponownie uruchomiono ją już 1 marca tego samego roku ale na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.

Sytuacja ta nie trwała jednak długo gdyż dwa lata później linię przenumerowano na 101, która kursowała na tej samej trasie.

zdjęcie
Rzec można by, że zwykła środkowoeuropejska zima znów nas zaskoczyła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przez następne lata linia w ogóle nie istniała, jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku, a trasa była bardzo podobna do trasy dzisiejszej linii B: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina - Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.

Linia spełniała rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina a powoli rozrastającymi się osiedlami: Słonecznym i Majowym. Obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.

Obecne 71


Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej linii pospiesznej B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię skrócono do Basenu Górniczego.

zdjęcie
Ikarus na linii 71
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1993 roku linia kursowała z 10 minutową częstotliwością w szczycie oraz 15 minutową poza nim. Dziś w godzinach szczytu 71 kursuje co 12 minut zaś poza szczytem co 17 minut.

zdjęcie
Solaris zaraz dojedzie do krzyżówki w Zdrojach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.

12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina na trasie: Basen Górniczy - Gdańska - Most Pionierów Miasta Szczecina - Eskadrowa - Leszczynowa - Batalionów Chłopskich - Gryfińska - Struga - Łubinowa - Osiedle Słoneczne.


zdjęcie
"Lew Dąbia" na nowym przystanku przesiadkowym w Zdrojach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla Most Cłowy znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.

zdjęcie
Solaris IV generacji przejeżdża przez przejazd kolejowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża zmieniono dotychczasową trasę linii 71. Zaczęła ona kursowanie na trasie: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich

Linia kursuje z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy współpraca: Darek Krukowski

aktualizacja: man