Encyklopedia

description Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich

dodane 4.09.2008, godz. 18:54 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 10.02.2018, godz. 5:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

10.02.2018
Dodano informacje o zmianie trasy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
04.12.2015
Dodano informacje o zmianie trasy lini zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
23.11.2008
dodano dokładną date uruchomienia linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.10.2008
Dodano do hasła obsługę brygad i zdjęcia zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
16.10.2008
Poprawa estetyki hasła zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark
04.09.2008
poprawiono czeskie błędy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
Trasa: Basen Górniczy - Gdańska - Most Pionierów Miasta Szczecina - Eskadrowa - Leszczynowa - Batalionów Chłopskich - Gryfińska - Struga - Łubinowa - Osiedle Słoneczne

Jak to już kolejny raz się okazuje – linia która dziś nierozerwalnie kojarzy się z prawobrzeżem, swój początek miała na lewym brzegu Odry. Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy linia kursowała na trasie plac Hołdu Pruskiego – Stocznia im A. Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie ulega likwidacji. Ponownie uruchomiono ją już 1 marca 1971 roku ale na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.

Sytuacja ta nie trwała jednak długo gdyż dwa lata później linię przenumerowano na 101, co oglądać możemy po dziś dzień.

Przez następne lata linia w ogóle nie istniała, jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku, a trasa była bardzo podobna do trasy dzisiejszej linii B: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina - Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.

Linia spełniała w tym czasie rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina a powoli rozrastającymi się osiedlami: Słonecznym i Majowym. Długość trasy wynosiła 16,4 km. Autobusy pokonywały ją w ciągu - (w różnych okresach) od 36 do 42 minut, obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.

Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej linii pospiesznej B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię skrócono do Basenu Górniczego.

W 1993 roku linia kursowała z 10 minutową częstotliwością w szczycie oraz 15 minutową poza nim. Dziś w godzinach szczytu 71 kursuje co 12 minut zaś poza szczytem co 17 minut.Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.

Od 12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina pozostawiając z boku Most Cłowy leżący na dotychczasowej trasie.

Teoretycznie linii przypisana jest klasa taboru MAXI chociaż niekiedy w godzinach szczytu dyspozytor wypuszcza na linię autobusy przegubowe z racji dużych potoków pasażerskich.

Czas przejazdu linii wynosi 14 minut w relacji Osiedle Słoneczne – Basen Górniczy przy odległości 6,57 km. W odwrotną stronę skraca się zarówno czas przejazdu – do 12 minut oraz długość trasy 6,06 km. Linia ta jest jedną z krótszych linii autobusowych w szczecińskiej komunikacji miejskiej.Obsługują ją w dni powszednie trzy autobusy:

71/1 - (5:11-9:14, 13:39-18:19)
71/2 - (5:54-22:48)
71/3 - (5:28-23:08)

W dni świąteczne dwa autobusy:

71/1 - (5:08-23:07)
71/2 - (5:26-22:43)

W Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok także dwa autobusy:

71/1 - (5:01-22:26)
71/2 - (5:18-22:59)

W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od dnia 18 października 2014 roku zostaje ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia po zmianach przebiega na trasie: MOST CŁOWY – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Łubinowa – OSIEDLE SŁONECZNE

Linia wraca na swoją trasę od 29 sierpnia 2015 roku po oddaniu do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej.

Z dniem 29 stycznia 2018 roku z powodu uruchomienia pętli autobusowej węzła przesiadkowego autobusowo - tramwajowego na pętli "Turkusowa" oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, linia 71 zmieniła trasę przejazdu i jeździ według nowego rozkładu jazdy. Od tego dnia linia kursuje na następujących trasie:

TURKUSOWA < — > RONDO UŁANÓW PODOLSKICH
Turkusowa – Przelotowa – Łubinowa – Struga – Gryfińska

Linia kursuje z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy współpraca: Darek Krukowski