Encyklopedia
Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich
Pierwsze wcielenie 71
Pierwsze doniesienia o istnieniu linii 71 sięgają 4 lutego 1971 roku, gdy kursowała ona na trasie Plac Hołdu Pruskiego – Stocznia Warskiego. 15 dni później linia na tej trasie uległa likwidacji.Ponownie uruchomiono ją 1 marca 1971, tym razem na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Jasienica.
Sytuacja ta nie trwała jednak długo, gdyż dwa lata później zmieniono numer linii na 101, jednocześnie tym samym ją likwidując.
Linia 71 na prawobrzeżu
Przez następne lata linia nie istniała, a jej reaktywacja nastąpiła dopiero 1 lutego 1984 roku na trasie: Osiedle Słoneczne – Łubinowa - Struga – Gryfińska – Leszczynowa – Eskadrowa – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego - Brama Portowa – Niepodległości – aleja Wyzwolenia – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Wiosny Ludów – Osiedle Arkońskie.Linia spełniała rolę bezpośredniego połączenia między centrum Szczecina, a powoli rozrastającymi się osiedlami Słonecznym i Majowym. Obsługiwana była 7-10 brygadami z 9-24 minutową częstotliwością przed i po południu.
Późniejsze 71
Charakter linii łączącej oba brzegi Odry linia straciła w 1991 roku na rzecz nowo wprowadzonej pospiesznej linii B. Na skutek takiego stanu rzeczy linię 71 skrócono do Basenu Górniczego.
W 1993 roku linia kursowała z 10-minutową częstotliwością w szczycie oraz 15-minutową poza nim. Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina na trasie: Basen Górniczy – Gdańska – Most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Łubinowa – Osiedle Słoneczne.
W związku z przebudową ulicy Struga i jednoczesnym zamknięciem wjazdu w ulicę Łubinową od ulicy Struga, od 20 sierpnia 2012 roku autobusy linii 71 w kierunku pętli „Osiedle Słoneczne” od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem przez ulicę Struga wspomagającą – Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej. Dodatkowo uruchomiony został przystanek tymczasowy na ulicy Iwaszkiewicza. 19 grudnia 2012 autobusy powróciły na stałą trasę przez ulicę Łubinową.
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 71 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku i jeździła na niej do 2018 roku.
29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych na prawobrzeżu, zmieniono dotychczasową trasę linii 71. Zaczęła ona kursowanie na nowej trasie: Turkusowa — Przelotowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich.Linia kursowała z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia. 14 maja 2022 zmieniono częstotliwość kursowania linii - w dni powszednie linia 71 w dalszym ciągu kursowała co 20 minut przez cały dzień, zaś w pozostałe dni co 30.
5 września 2022 linia została zlikwidowana, a jej rolę przejęła linia 84 skierowana zmodyfikowaną trasą przez ulicę Łubinową.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy współpraca: Darek Krukowski
aktualizacja: man