Encyklopedia

description Linia 72: Basen Górniczy - Śmierdnica

dodane 10.10.2008, godz. 18:19 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 22.01.2020, godz. 20:34 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 zdjęcie profilowe użytkownika man man
10.02.2018
Dodano informację z roku 2017 i o zmianie trasy i rizkładów zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
24.06.2016
Dodano informacje o reaktywacji linii oraz późniejszych zmianach trasy. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
11.11.2008
Poprawiono stylistykę hasła zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
11.11.2008
dodano informację o linii z roku 1971 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
11.10.2008
Poprawiono błędy stylistyczne w haśle zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Basen Górniczy —  Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Pomorska — rondo Szendzielarza — Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Balińskiego — rondo Osiedlowców — Piaseczna — Pyrzycka — Jezierzyce
 

Historia linii

Historia linii sięga 2 lutego 1971 roku, kiedy to nastąpiło otwarcie linii Z na trasie Dworzec PKP Dąbie - Załom Fabryka. Linia była obsługiwana jednym autobusem w szczycie. Likwidacja linii nastąpiła 2 listopada 1971 roku z równoczesną zmianą nazwy na linię 72.

Linia 72 rozpoczęła swoją pracę przewozową 2 listopada 1971 roku na trasie Śmierdnica – Załom. Długość trasy wynosiła 14,5 km, przelot trasy przez cały dzień kursowania - 34 minuty.

Autobusy linii 72 kursowały w okresach między szczytowych następującą trasą: ze Smerdnicy drogą E-14 przez Płonię, Kijewo oraz ulicami Zwierzyniecką, Pomorską, Goleniowską, Kablową w godzinach 8:00-12:00 i 16:20-20:20. Obsługiwana była dwoma autobusami z 40 minutową częstotliwością w ciągu całego dnia.

Linia miała 5 stref taryfowych:
I - Smerdnica - Relax,
II - Relax - Zwierzyniecka,
III - Zwierzyniecka - Dąbie,
IV - Dąbie - Ogrodnictwo,
V - Ogrodnictwo - Załom.

Kursowała na tej trasie do 2 kwietnia 1973 roku.

Od 2 kwietnia 1973 roku skierowano ją na trasę Dąbie Dworzec – Śmierdnica. Długość jej wynosiła wtedy 9,1 km. Przelot trasy z Dąbia wynosił 20 minut, a ze Śmierdnicy 26 minut. Obsługiwały ją dwa autobusy z 30 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne. Na tej trasie jeździła do 1 lipca 1974 roku.

Od 1 lipca 1974 roku linia 72 jeździła na trasie Basen Górniczy – Śmierdnica przez ulicę Gdańską, Przestrzenną, Emilii Gierczak, Anieli Krzywoń,, Gryfińską, Struga, Zwierzyniecką, Szosą Pyrzycką. Długość wynosiła 14 km. Przelot trasy w ciągu 30-32 minut, obsługa 2-3 autobusami z 23-35 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie.

25 maja 1979 roku wydłużono długość linii o 400 metrów do nowej pętli w Śmierdnicy – długość 17,6 km. Nie zmieniono czasu przelotu, częstotliwości kursowania i obsady taborowej.

zdjęcie
Od 24 lipca 1979 roku linia zaczęła kursować na trasie Basen Górniczy – Śmierdnica – Jezierzyce. Wydłużono trasę o 1,2 km co daje ogółem 18,8 km. Uruchomiono również linię 72 Bis, którą zlikwidowano w sierpniu tego samego roku wprowadzając kursy zlikwidowanej linii do linii 72, jako dodatkowe kursy do Jezierzyc.

17 listopada 1980 roku na wniosek szkoły nastąpiła zmiana kursów w godzinach 6:00, 7:20 z Basenu Górniczego i 5:25, 6:45 ze Śmierdnicy.

Linia 72 do Jezierzyc jeździła do dnia 17 sierpnia 1984 roku.

Od sierpnia 1984 roku linia powróciła znowu na trasę tylko do Śmierdnicy. Była obsługiwana 1-2 autobusami, przelot trasy 31–33 minuty z 40-80 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie. Ale, że komunikacja nie może być statyczna tylko dynamiczna - okresowo dodawano kursy do Jezierzyc i do Zakładów Mięsnych

Zmieniano częstotliwość kursowania i przelot trasy. Od 8 lutego 1993 roku linia przestała jeździć w dni świąteczne, a od 1 października wycofano kursowanie linii przez ulicę Pomorską.

10 października 1994 roku z powodu remontu Mostu Cłowego linia kursowała przez ulicę Struga, Hangarową, Eskadrową z pominięciem Dąbia - ulica Przestrzenna została wyłączona z ruchu. 27 października remont zakończono i linia powróciła na swoją stałą trasę.

Linia została zawieszona 1 lipca 1995 roku, a część taboru przekazano do obsługi linii 79.

zdjęcie
Od 11 lutego 2002 roku linia 72 kursowała na całkowicie innej trasie, jako osiedlowa na trasie Nehringa Pomnik - Ludgardy.

1 września 2003 roku została zlikwidowana, a wcześniej na okres wakacyjny zawieszona.

W pierwszym okresie (do 1978 roku) linię obsługiwała zajezdnia Klonowica, a później zajezdnia Dąbie. Wersję osiedlową z lat 2002-2003 obsługiwała zajezdnia Klonowica Autosanami H6.

Nowa odsłona


zdjęcie
Na ulice Szczecina linia 72 powróciła 4 maja 2015 roku w relacji Most Cłowy - Eskadrowa - Przestrzenna - Emilii Gierczak - Newtona - Pomorska - Zwierzyniecka - Szosa Stargardzka - Przyszłości - Pyrzycka - Topolowa - Jezierzyce. Głównym celem uruchomienia linii było zapewnienie obsługi ulicy Pomorskiej.

Na tej trasie linia kursowała do 29 sierpnia 2015 roku. Tego dnia w związku z otwarciem trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i zakończeniem remontu pętli Basen Górniczy linia została skierowana na następującą trasę: Basen Górniczy - Gdańska - Most Cłowy - Przestrzenna - Emilii Gierczak - Newtona - Pomorska - Zwierzyniecka - Szosa Stargardzka - Przyszłości - Pyrzycka - Śmierdnica Pętla.

W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli Basen Górniczy kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicę Hangarową - Gryfińską - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.


29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem części autobusowej węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, linia 72 ponownie zmieniła trasę przejazdu na odcinku:  Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Balińskiego — rondo Osiedlowców — Piaseczna — Pyrzycka. Przywrócono wówczas również warianty kursów do pętli Jezierzyce, a także skomunikowano linię z linią 79.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy oraz wolvo1565 i Denis Husak.

aktualizacja: man