Encyklopedia

Linia 72: Basen Górniczy - Śmierdnica

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informację z roku 2017 i o zmianie trasy i rizkładów jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
24.06.2016
Dodano informacje o reaktywacji linii oraz późniejszych zmianach trasy. wsad123
11.11.2008
Poprawiono stylistykę hasła Pepe
11.11.2008
dodano informację o linii z roku 1971 jas59
11.10.2008
Poprawiono błędy stylistyczne w haśle Pepe

Trasa: Basen Górniczy —  Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Pomorska — rondo Szendzielarza — Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Balińskiego — rondo Osiedlowców — Piaseczna — Pyrzycka — Jezierzyce
 

Historia linii

zdjęcie
Rezerwowo i przegubowo
aktualna ocena: 3,90, liczba ocen: 35
Historia linii sięga 2 lutego 1971 roku, kiedy to nastąpiło otwarcie linii Z na trasie Dworzec PKP Dąbie - Załom Fabryka. Linia była obsługiwana jednym autobusem w szczycie. Likwidacja linii nastąpiła 2 listopada 1971 roku z równoczesną zmianą nazwy na linię 72.

Linia 72 rozpoczęła swoją pracę przewozową 2 listopada 1971 roku na trasie Śmierdnica – Załom. Długość trasy wynosiła 14,5 km, przelot trasy przez cały dzień kursowania - 34 minuty.

Autobusy linii 72 kursowały w okresach między szczytowych następującą trasą: ze Smerdnicy drogą E-14 przez Płonię, Kijewo oraz ulicami Zwierzyniecką, Pomorską, Goleniowską, Kablową w godzinach 8:00-12:00 i 16:20-20:20. Obsługiwana była dwoma autobusami z 40 minutową częstotliwością w ciągu całego dnia.

Linia miała 5 stref taryfowych:
I - Smerdnica - Relax,
II - Relax - Zwierzyniecka,
III - Zwierzyniecka - Dąbie,
IV - Dąbie - Ogrodnictwo,
V - Ogrodnictwo - Załom.

Kursowała na tej trasie do 2 kwietnia 1973 roku.

Od 2 kwietnia 1973 roku skierowano ją na trasę Dąbie Dworzec – Śmierdnica. Długość jej wynosiła wtedy 9,1 km. Przelot trasy z Dąbia wynosił 20 minut, a ze Śmierdnicy 26 minut. Obsługiwały ją dwa autobusy z 30 minutową częstotliwością w dni powszednie i świąteczne. Na tej trasie jeździła do 1 lipca 1974 roku.

Od 1 lipca 1974 roku linia 72 jeździła na trasie Basen Górniczy – Śmierdnica przez ulicę Gdańską, Przestrzenną, Emilii Gierczak, Krzywoń,, Gryfińską, Struga, Zwierzyniecką, Szosą Pyrzycką. Obsługiwana była  2-3 autobusami z 23-35 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie.

25 maja 1979 roku wydłużono długość linii o 400 metrów do nowej pętli w Śmierdnicy. Nie zmieniono czasu przelotu, częstotliwości kursowania i obsady taborowej.

zdjęcie
Uroczy przystanek końcowy linii 72 między domkami
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 24 lipca 1979 roku linia zaczęła kursować na trasie Basen Górniczy – Śmierdnica – Jezierzyce. Wydłużono trasę o 1,2 km co daje ogółem 18,8 km. Uruchomiono również linię 72 Bis, którą zlikwidowano w sierpniu tego samego roku wprowadzając kursy zlikwidowanej linii do linii 72, jako dodatkowe kursy do Jezierzyc.


Linia 72 do Jezierzyc jeździła do dnia 17 sierpnia 1984 roku.

Od sierpnia 1984 roku linia powróciła znowu na trasę tylko do Śmierdnicy. Była obsługiwana 1-2 autobusami, przelot trasy 31–33 minuty z 40-80 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie. Ale, że komunikacja nie może być statyczna tylko dynamiczna - okresowo dodawano kursy do Jezierzyc i do Zakładów Mięsnych

Zmieniano częstotliwość kursowania i przelot trasy. Od 8 lutego 1993 roku linia przestała jeździć w dni świąteczne, a od 1 października wycofano kursowanie linii przez ulicę Pomorską.

10 października 1994 roku z powodu remontu Mostu Cłowego linia kursowała przez ulicę Struga, Hangarową, Eskadrową z pominięciem Dąbia - ulica Przestrzenna została wyłączona z ruchu. 27 października remont zakończono i linia powróciła na swoją stałą trasę.

Linia została zawieszona 1 lipca 1995 roku, a część taboru przekazano do obsługi linii 79.

zdjęcie
Najbardziej absurdalna linia w Szczecinie - już nieistniejąca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 11 lutego 2002 roku linia 72 kursowała na całkowicie innej trasie, jako osiedlowa na trasie Nehringa Pomnik - Ludgardy.

1 września 2003 roku została zlikwidowana, a wcześniej na okres wakacyjny zawieszona.

W pierwszym okresie (do 1978 roku) linię obsługiwała zajezdnia Klonowica, a później zajezdnia Dąbie. Wersję osiedlową z lat 2002-2003 obsługiwała zajezdnia Klonowica Autosanami H6.

Nowa odsłona


zdjęcie
Linia 72 w kolejnej odsłonie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na ulice Szczecina linia 72 powróciła 4 maja 2015 roku w relacji Most Cłowy - Eskadrowa - Przestrzenna - Emilii Gierczak - Newtona - Pomorska - Zwierzyniecka - Szosa Stargardzka - Przyszłości - Pyrzycka - Topolowa - Jezierzyce. Głównym celem uruchomienia linii było zapewnienie obsługi ulicy Pomorskiej.

Na tej trasie linia kursowała do 29 sierpnia 2015 roku. Tego dnia w związku z otwarciem trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i zakończeniem remontu pętli Basen Górniczy linia została skierowana na następującą trasę: Basen Górniczy - Gdańska - Most Cłowy - Przestrzenna - Emilii Gierczak - Newtona - Pomorska - Zwierzyniecka - Szosa Stargardzka - Przyszłości - Pyrzycka - Śmierdnica Pętla.

W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli Basen Górniczy kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicę Hangarową - Gryfińską - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.


29 stycznia 2018 roku w związku z uruchomieniem części autobusowej węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, linia 72 ponownie zmieniła trasę przejazdu na odcinku:  Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Balińskiego — rondo Osiedlowców — Piaseczna — Pyrzycka. Przywrócono wówczas również warianty kursów do pętli Jezierzyce, a także skomunikowano linię z linią 79.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy oraz wolvo1565 i Denis Husak.

aktualizacja: man