Encyklopedia

Linia 74: Łukasińskiego Ogrody - Bezrzecze

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

19.04.2022
dodano informację o uruchomieniu nowej siatki połączeń i likwidacji linii Waszka
16.03.2022
dodano informację o zawieszeniu przystanku „Wronia” Waszka
03.03.2022
dodano informację o ponownym przesunięciu przystanku „Żyzna” Waszka
17.02.2022
dodanie informacji o uruchomieniu przystanku „Modra” w nowej lokalizacji i przesunięciu przystanku „Żyzna” Waszka
14.11.2020
Dodano informacje o skróceniu linii podczas nauki zdalnek man
22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 -2009 i 2012 - 2017 jas59 
10.02.2018
Dodano informacje o dodatkowych kursach zimowych jas59 
13.02.2014
Dodano informacje o zmianie trasy i rozkładów jazdy jas59 
13.09.2012
Wprowadzono korektę czasu kursowania 74/1 w rozkładzie zimowym w dni powszednie X
14.01.2011
Dodano informacje o korekcie rozkładu jazdy od 1 grudnia 2010 X
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz
09.10.2008
Dodano informację o długości trasy jas59 

Trasa: Mierzyn Szkoła — Kolorowa — Długa (z powrotem: Długa) — Topolowa — Nasienna — Łukasińskiego — Łukasińskiego Ogrody — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego (z powrotem: rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego) — Wernyhory — Klonowica — Żołnierska — rondo Prymy — Szeroka — Modra — Koralowa — Bezrzecze: Koralowa — Górna — Bezrzecze

Zupełnie inne 74

zdjęcie
Ten wóz został już pocięty na złom
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 74 powstała 16 marca 1972 roku i została uruchomiona na trasie: Plac Żołnierza Polskiego - Granica Państwa (Kołbaskowo). Obsługiwana była jednym autobusem i jeździła w dni powszednie i świąteczne. Kroniki nie mówią, kiedy została ona faktycznie uruchomiona i zlikwidowana.

Ponowne uruchomienie linii nastąpiło dopiero 12 grudnia 1980 roku na trasie Basen Górniczy Osiedle Słoneczne. Przystanki zlokalizowano przy ulicach Gdańskiej, Księżnej Anny, przy Moście Cłowym, Hangarowej, Bagiennej, przy zajezdni i przy Łubinowej. W dni powszednie linia 74 obsługiwana była przez 5 autobusów z częstotliwością co 8-9 minut w szczycie, zaś poza szczytem co 11-12 minut (4 autobusy). W dni świąteczne linia kursowała co 22 minuty w godzinach porannych i wieczornych - obsługiwana przez 3 autobusy oraz przez 2 autobusy co 14 minut w pozostałych godzinach.

Na tej trasie linia kursowała do 18 listopada 1985 roku. W tym okresie dokonywano licznych zmian tzn. zmniejszano-zwiększano ilość kursującego taboru, zmniejszano-zwiększano częstotliwość kursowania linii, a także synchronizowano rozkłady jazdy z innymi kursującymi liniami.

zdjęcie
Volvo B10L-SN12 w malowaniu miejskim
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
18 listopada 1985 roku zmieniono trasę linii – skierowano ją przez Zdroje. Kursowała wówczas na trasie Basen Górniczy – Zdroje – Osiedle Słoneczne. Obsługiwana była przez trzy autobusy w dni powszednie i świąteczne z 15-minutową częstotliwością. Na tej trasie jeździła do 7 lutego 1986 roku.

18 października 1988 roku linia została wydłużona do pętli na Osiedlu Bukowym

zdjęcie
Kiedyś "mig" był częstym widokiem na Krzekowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 74 zakończyła swoją działalność na tej trasie 1 marca 1991 roku.

W marcu 1991 roku linia jeździła z Basenu Górniczego do Osiedla Słonecznego – trasą linii 54 od ulicy Handlowej. Obsługiwana była dwoma autobusami w szczycie i po szczycie z 20/40 minutową częstotliwością. W dni świąteczne obsługiwana była jednym autobusem co 40 minut.

19 grudnia 1991 roku linia 74 została zlikwidowana.

Druga odsłona linii

1 lipca 1993 roku linia została ponownie uruchomiona, tym razem na trasie: Dworzec Główny – Dworcowa – Wyszyńskiego – plac Zwycięstwa – plac Zgody – Plac Sprzymierzonych.

Kursowała w godz. 9-18 z częstotliwością 15 minut i obsługiwana była dwoma autobusami z zajezdni Dąbie.

1 sierpnia 1993 roku linia została zawieszona.

Linia 74 w gminie Dobra

zdjęcie
Jelcz na linii 74
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 74 po przerwie na ulicach pojawiła się 3 stycznia 1994 roku i wówczas skierowano ją na trasę Zakłady Piekarnicze Bezrzecze (Zaściankowa). Przejęła ona kursy zlikwidowanej linii 105, która kursowała na trasie Zakłady Piekarnicze - Dobra. Obsługiwana była dwoma autobusami w szczycie i po szczycie z co 20-40 minutową częstotliwością.

Kursy linii w okresie od kwietnia do października - podczas sezonu działkowego - w celu obsługi ogrodów działkowych, były wydłużane do pętli „Łukasińskiego Ogrody”. W pozostałym okresie - od listopada do marca - liczba kursów do tejże pętli była redukowana.

2 listopada 1994 roku wprowadzono na linii zimowy rozkład jazdy.

zdjęcie
Wigilijny debiut "knypka"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Tabor solowy, zwykle o klasie pojemności MAXI lub MIDI wystawiała na nią zajezdnia Klonowica.

zdjęcie
Linia 74 objazdem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowa sieci kanalizacyjno-wodociągowej w okresie od 27 sierpnia do 2 października 2007 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu odcinka jezdni ulicy Łukasińskiego pomiędzy ulicą Bracką a ulicą Taczaka w obu kierunkach. Linia kursowała ulicami Taczaka - Witkiewicza - Roweckiego do przystanku ,,Reduty Ordona” zlokalizowanego na ulicy Łukasińskiego i dalej po obowiązującej trasie.

26 stycznia 2008 roku linia powróciła na swoją trasę.

zdjęcie
Linia 74 również kursuje na zmienionej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Naprawa nawierzchni i kładzenie nakładki asfaltowej na jezdnię po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w dniach 11-17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku od ulicy Żołnierskiej do ulicy Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera.

6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” zmieniono trasę linii 74. Od ulicy Modrej kursowała ulicami Szafera - Zawadzkiego i Klonowica.

1 grudnia 2010 nastąpiła zmiana rozkładu jazdy, polegająca na korekcie czasu przejazdu, zmianie godzin odjazdów z obu pętli, oraz czasie pracy brygad. Ponadto wydłużono kursy w relacji Bezrzecze - Krzekowo do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

Całkowite zamknięcie dla ruchu kołowego (na czas wykonania pięciu przekopów dla uzbrojenia podziemnego) na ulicy Łukasińskiego na odcinku od ulicy Żniwnej do Ogrodów Działkowych w dniu 14 kwietnia 2012 roku, wymusiło skrócenie linii do przystanku na ulicy Żniwnej (linia nie kursowała na odcinku od ulicy Żniwnej do Ogrodów Działkowych).

zdjęcie
Są miejsca, gdzie autobusy pojawiają się rzadko, a fotografujący jeszcze rzadziej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po przebudowie linia powróciła na swoją stałą trasę 27 września 2012 roku.

W dniach 12-16 lipca 2013 roku wykonywano prace przy remoncie nawierzchni bitumicznej na ulicy Wernyhory. W czasie prac występowały utrudnienia, więc autobusy linii 74 były kierowane objazdem przez ulicę Żołnierską i Klonowica.

zdjęcie
Autobus linii 74 do szkoły w Mierzynie dociera 11 razy w dni powszednie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 marca 2014 roku linia została wydłużona od ulicy Łukasińskiego przez ulicę Nasienną - Topolową oraz długą do nowej szkoły w Mierzynie - pętli „Mierzyn Szkoła”. Przystanek końcowy zlokalizowano w zatoce na terenie szkoły. Na parkingu autobus poruszał się „pod prąd”, co umożliwiało dzieciom dotarcie z autobusu do szkoły i w drodze powrotnej bez konieczności przechodzenia przez jezdnię.

zdjęcie
Powrót ze szkoły w Mierzynie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kursy do nowej pętli były wykonywane wyłącznie w dni nauki w szkołach w godz. 7:00 – 17:00 z częstotliwością ok. 60 minut.

Ponadto w celu poprawy częstotliwości kursowania linii w dni powszednie w godzinach szczytu (z wyjątkiem wakacji letnich) na odcinku Bezrzecze - Klonowica Zajezdnia uruchomiono dodatkowe, skrócone kursy autobusów tej linii (powrót w kierunku Bezrzecza dodatkowych autobusów odbywał się przez ulicę Żołnierską). Dzięki temu na odcinku trasy o największym natłoku pasażerów, kursy były wykonywane co 12 minut. 

zdjęcie
„Berlińczyk” w drodze do Bezrzecza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z uruchomieniem linii 105, od 1 stycznia 2015 roku wariantowe kursy na skróconej trasie zostały zlikwidowane.

zdjęcie
„Jamnik” niedługo przejedzie koło swojej zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu awarii sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godzinach 8-18 została zamknięta dla ruchu samochodowego ulica Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. Linia kursowała przez ulicę Żołnierską – Szeroką – Sosabowskiego – Łukasińskiego i dalej swoją trasą.

W dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku trwała przebudowa skrzyżowania ulic Mickiewicza – Żołnierskiej – Wernyhory i Reduty Ordona. Prace powodowały perturbacje w kursowaniu m.in. linii 74, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasy z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoje trasy 9 listopada 2016 roku.

zdjęcie
Wariantowy kurs linii 74 służy głównie uczniom oraz pracownikom szkoły przy ulicy Kolorowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przebudowa ulicy Długiej w Mierzynie na odcinku od ulicy Kolorowej do ulicy Ślicznej, od 12 czerwca 2017 roku wymusiła kolejne zmiany na linii. Nie były wówczas wykonywane kursy na odcinku Łukasińskiego Ogrody Mierzyn Szkoła. Po remoncie linia wróciła na swoją trasę wróciła 28 września tego samego roku.

2 stycznia 2018 na wniosek pasażerów i Rady Osiedla Krzekowo - Bezrzecze wprowadzono w rozkładzie zimowym linii 74 dodatkowe kursy w dni powszednie na odcinku Łukasińskiego Ogrody Zakłady Piekarnicze.

W związku pandemią COVID-19 i jednoczesnym ograniczeniem funkcjonowania komunikacji miejskiej od 16 marca 2020 kursy wykonywane dotychczas do pętli „Mierzyn Szkoła” zostały skrócone do pętli „Łukasińskiego Ogrody”, gdzie autobusy czekały do planowanej godziny odjazdu w kierunku Bezrzecza.

1 września po przywróceniu stacjonarnej formy nauki w szkołach, linia powróciła do Mierzyna, jednak po ponownym zamknięciu szkół, 9 listopada została skrócona do pętli „Łukasińskiego Ogrody” na tej samej zasadzie co w marcu. Powrót kursów szkolnych do Mierzyna nastąpił 17 maja 2021 roku.

1 września 2021 roku uruchomiony został nowy przystanek warunkowy „Modra nż”, zlokalizowany po obu stronach ulicy w ciągu ulicy Szerokiej, po południowej stronie skrzyżowania z ulicą Modrą. Dotychczasowy przystanek „Modra” znajdujący się przy skrzyżowaniu z ulicą Żyzną zmienił nazwę na „Żyzna”.

zdjęcie
Od niedawna w weekendy na linii 74 kursują 10-metrowe Solarisy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z pracami drogowymi związanymi z modernizacją ulicy Modrej i Koralowej w Szczecinie od 3 lutego 2022 roku wielokrotnie zmieniano lokalizację przystanków usytuowanych na wspomnianych ulicach.

1 maja 2022 roku na terenie gminy Dobra nastąpiło uruchomienie nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej, co skutkowało również zmianą numeracji. W związku z tym linia 74 została zlikwidowana, a w jej miejsce uruchomiono linie 222 oraz 227, kursujące na częściowo zmodyfikowanej trasie.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 


aktualizacja: X, man, Waszka