Encyklopedia

Linia 74: Mierzyn Szkoła - Bezrzecze

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 -2009 i 2012 - 2017 jas59
10.02.2018
Dodano informacje o dodatkowych kursach zimowych jas59
13.02.2014
Dodano informacje o zmianie trasy i rozkładów jazdy jas59
13.09.2012
Wprowadzono korektę czasu kursowania 74/1 w rozkładzie zimowym w dni powszednie X
14.01.2011
Dodano informacje o korekcie rozkładu jazdy od 1 grudnia 2010 X
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz
09.10.2008
Dodano informację o długości trasy jas59

Trasa: Mierzyn Szkoła — Mierzyn: Kolorowa — Długa — Topolowa — Nasienna — Szczecin: Łukasińskiego — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego — Wernyhory — Klonowica — Żołnierska — rondo Prymy — Szeroka — Modra — Koralowa — Bezrzecze: Koralowa — Bezrzecze

Zupełnie inne 74

Linia 74 powstała 16 marca 1972 roku i została uruchomiona na trasie: Plac Żołnierza Polskiego - Granica Państwa (Kołbaskowo). Obsługiwana była 1 autobusem i jeździła w dni powszednie i świąteczne.

zdjęcie
Ten wóz został już pocięty na złom
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kroniki nie mówią, kiedy została ona faktycznie uruchomiona i zlikwidowana.

Ponowne uruchomienie linii nastąpiło dopiero 12 grudnia 1980 roku na trasie Basen Górniczy Osiedle Słoneczne. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie, z co 8-9 minutową częstotliwością, a po szczycie 4 autobusami z co 11-12 minutową częstotliwością. Natomiast w dni świąteczne linię obsługiwały odpowiednio 3/2 autobusy z co 14/22 minutową częstotliwością kursowania.

Na tej trasie linia kursowała do 18 listopada 1985 roku. W tym okresie - jak wiadomo komunikacja była żywym organizmem miejskim – dokonywano licznych zmian tzn. zmniejszano-zwiększano ilość kursującego taboru, zmniejszano-zwiększano częstotliwość kursowania linii, synchronizowano rozkłady jazdy z innymi kursującymi liniami.

18 listopada 1985 roku zmieniono trasę linii – skierowano ją przez Zdroje. Kursowała wówczas na trasie Basen Górniczy – Zdroje – Osiedle Słoneczne. Obsługiwana była przez 3 autobusy w dni powszednie i świąteczne z 15-minutową częstotliwością. Na tej trasie jeździła do 7 lutego 1986 roku.

zdjęcie
Volvo B10L-SN12 w malowaniu miejskim
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od tego dnia linia 74 zaczęła jeździć na trasie Basen Górniczy – Osiedle Słoneczne. Obsługiwana była przez 3 autobusy w dni powszednie i świąteczne z co 15 minutową częstotliwością kursowania.

18 października 1988 roku linia została wydłużona do pętli na Osiedlu Bukowym

Linia 74 zakończyła swoją działalność na tej trasie 1 marca 1991 roku.

zdjęcie
Kiedyś "mig" był częstym widokiem na Krzekowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W marcu 1991 roku linia jeździła z Basenu Górniczego do Osiedla Słonecznego – trasą linii 54 od ulicy Handlowej. Obsługiwana była 2 autobusami w szczycie i po szczycie z 20/40 minutową częstotliwością. W dni świąteczne obsługiwana była 1 autobusem co 40 minut.

19 grudnia 1991 roku linia 74 została zlikwidowana.

1 lipca 1993 roku linia została reaktywowana. Skierowano ją na trasę Dworzec Główny – Plac Sprzymierzonych, a obsługiwana była 2 autobusami w ciągu całego dnia przez zajezdnię Dąbie z co 15 minutową częstotliwością. Jeździła w godzinach 9:00 – 18:00.

1 sierpnia 1993 roku linia ponownie została zawieszona.

Obecne 74


zdjęcie
Jelcz na linii 74
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linię 74 odwieszono w dniu 3 stycznia 1994 roku i skierowano ją na trasę Zakłady Piekarnicze – Bezrzecze (Zaściankowa). Linia przejęła kursy zlikwidowanej linii 105, która kursowała na trasie Zakłady Piekarnicze - Dobra. Obsługiwana była 2 autobusami w szczycie i po szczycie z co 20/40 minutową częstotliwością.

Trasa linii wydłużana jest w okresie sezonu działkowego do ogrodów na Łukasińskiego, a po tym okresie wprowadzany jest rozkład zimowy.

W tym okresie zmieniano minutowy przelot na trasie linii, zmieniano częstotliwość kursowania, korygowano odległości między przystankami i długości linii, a 2 listopada 1994 roku wprowadzono też na linii zimowy rozkład jazdy.

zdjęcie
Wigilijny debiut "knypka"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 74 jeździ na tej trasie do chwili obecnej. Tabor solowy, często o klasie pojemności MIDI wystawia zajezdnia Klonowica.


zdjęcie
Linia 74 objazdem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowa sieci kanalizacyjno - wodociągowej od dnia 27 sierpnia do 2 października 2007 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu odcinka jezdni ulicy Łukasińskiego pomiędzy ulicą Bracką a ulicą Taczaka w obu kierunkach. Linia kursowała ulicami Taczaka, Witkiewicza, Grota Roweckiego do przystanku ,,Reduty Ordona” zlokalizowanego na ulicy Łukasińskiego i dalej po  obowiązującej trasie.

26 stycznia 2008 roku linia powróciła na swoją trasę.


zdjęcie
Linia 74 również kursuje na zmienionej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Naprawa nawierzchni i kładzenie nakładki asfaltowej na jezdnię po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w dniach 11 - 17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku od ulicy Żołnierskiej do ulicy Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera.


6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli "Krzekowo" zmieniono trasę linii 74. Od ulicy Modrej kursowała ulicami Szafera, ulicą Zawadzkiego i ulicą Klonowica.

1 grudnia 2010 nastąpiła zmiana rozkładu jazdy, polegająca na korekcie czasu przejazdu, zmianie godzin odjazdów z obu pętli, oraz czasie pracy brygad. Ponadto wydłużono kursy w relacji Bezrzecze - Krzekowo do przystanku Klonowica Zajezdnia.

Całkowite zamknięcie dla ruchu kołowego, (na czas wykonania pięciu przekopów dla uzbrojenia podziemnego) na ulicy Łukasińskiego na odcinku od ulicy Żniwnej do Ogrodów Działkowych w dniu 14 kwietnia 2012 roku, wymusiło skrócenie linii do przystanku na ulicy Żniwnej (linia nie kursowała na odcinku od ulicy Żniwnej do Ogrodów Działkowych).

zdjęcie
Są miejsca, gdzie autobusy pojawiają się rzadko, a fotografujący jeszcze rzadziej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Po przebudowie linia powróciła na swoją stałą trasę 27 września 2012 roku.

W dniach 12 - 16 lipca 2013 roku wykonywano prace przy remoncie nawierzchni bitumicznej na ulicy Wernyhory. W czasie prac występowały utrudnienia, więc autobusy linii 74 były kierowane objazdem przez ulicę Żołnierską i Klonowica.

zdjęcie
Autobus linii 74 do szkoły w Mierzynie dociera 11 razy w dni powszednie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 1 marca 2014 roku linia została wydłużona od ulicy Łukasińskiego przez ulicę Nasienną, ulicę Topolowa, Długą do nowej szkoły w Mierzynie.

Przystanek końcowy zlokalizowany jest w zatoce na terenie szkoły. Na terenie szkoły autobus porusza się „pod prąd”, co umożliwia dzieciom dotarcie z autobusu do szkoły i w drodze powrotnej bez konieczności przechodzenia przez jezdnię.

zdjęcie
Powrót ze szkoły w Mierzynie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kursy do nowej pętli są wykonywane wyłącznie w dni powszednie w okresie roku szkolnego w godz. 7.00 – 17.00 z częstotliwością ok. 60 minut.

W tym samym roku, w celu poprawy częstotliwości kursowania linii w godzinach szczytu na odcinku Bezrzecze - Klonowica Zajezdnia uruchomiono dodatkowe, skrócone kursy autobusów tej linii (powrót w kierunku Bezrzecza dodatkowych autobusów obywał się przez ulicę Żołnierską). Dzięki temu na odcinku trasy o największym natłoku pasażerów, kursy były wykonywane co 12 minut.

zdjęcie
„Berlińczyk” w drodze do Bezrzecza
aktualna ocena: 4,60, liczba ocen: 38
W związku z uruchomieniem linii 105, od 1 stycznia 2015 roku kursy na skróconej trasie zostały zlikwidowane.

Z powodu awarii sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godzinach 8:00 - 18:00 została zamknięta dla ruchu samochodowego ulica Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. Linia kursowała przez ulicę Żołnierską, Szeroką, Sosabowskiego, Łukasińskiego i dalej swoją trasą.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: X, man