Encyklopedia
Linia 74: Łukasińskiego Ogrody - Bezrzecze
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
Waszka







Trasa: Mierzyn Szkoła — Kolorowa — Długa (z powrotem: Długa) — Topolowa — Nasienna — Łukasińskiego — Łukasińskiego Ogrody — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego (z powrotem: rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego) — Wernyhory — Klonowica — Żołnierska — rondo Prymy — Szeroka — Modra — Koralowa — Bezrzecze: Koralowa — Górna — Bezrzecze
Zupełnie inne 74
Linia 74 powstała 16 marca 1972 roku i została uruchomiona na trasie: Plac Żołnierza Polskiego - Granica Państwa (Kołbaskowo). Obsługiwana była jednym autobusem i jeździła w dni powszednie i świąteczne. Kroniki nie mówią, kiedy została ona faktycznie uruchomiona i zlikwidowana.Ponowne uruchomienie linii nastąpiło dopiero 12 grudnia 1980 roku na trasie Basen Górniczy – Osiedle Słoneczne. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie, z co 8-9 minutową częstotliwością, a po szczycie 4 autobusami z co 11-12 minutową częstotliwością. Natomiast w dni świąteczne linię obsługiwały odpowiednio 3/2 autobusy z co 14/22 minutową częstotliwością kursowania.
Na tej trasie linia kursowała do 18 listopada 1985 roku. W tym okresie - jak wiadomo komunikacja była żywym organizmem miejskim – dokonywano licznych zmian tzn. zmniejszano-zwiększano ilość kursującego taboru, zmniejszano-zwiększano częstotliwość kursowania linii, a także synchronizowano rozkłady jazdy z innymi kursującymi liniami.
Od tego dnia linia 74 zaczęła jeździć na trasie Basen Górniczy – Osiedle Słoneczne. Obsługiwana była przez trzy autobusy w dni powszednie i świąteczne z co 15 minutową częstotliwością kursowania. 18 października 1988 roku linia została wydłużona do pętli na Osiedlu Bukowym.
Linia 74 zakończyła swoją działalność na tej trasie 1 marca 1991 roku.
W marcu 1991 roku linia jeździła z Basenu Górniczego do Osiedla Słonecznego – trasą linii 54 od ulicy Handlowej. Obsługiwana była dwoma autobusami w szczycie i po szczycie z 20/40 minutową częstotliwością. W dni świąteczne obsługiwana była jednym autobusem co 40 minut.
19 grudnia 1991 roku linia 74 została zlikwidowana.
Druga odsłona linii
1 lipca 1993 roku linia została reaktywowana.
Wówczas skierowano ją na trasę Dworzec Główny – Plac Sprzymierzonych, a obsługiwana była dwoma autobusami w ciągu całego dnia przez zajezdnię Dąbie z co 15-minutową częstotliwością. Jeździła w godzinach 9:00 – 18:00.
1 sierpnia 1993 roku linia ponownie została zawieszona.
Linia 74 w gminie Dobra
Linię 74 ponownie na ulicach pojawiła się 3 stycznia 1994 roku i wówczas skierowano ją na trasę Zakłady Piekarnicze – Bezrzecze (Zaściankowa). Linia przejęła kursy zlikwidowanej linii 105, która kursowała na trasie Zakłady Piekarnicze - Dobra. Obsługiwana była dwoma autobusami w szczycie i po szczycie z co 20/40 minutową częstotliwością.Kursy linii w okresie od kwietnia do października - podczas sezonu działkowego - w celu obsługi ogrodów działkowych, były wydłużane do pętli „Łukasińskiego Ogrody”. W pozostałym okresie - od listopada do marca - liczba kursów do tejże pętli była redukowana.
2 listopada 1994 roku wprowadzono na linii zimowy rozkład jazdy.
Budowa sieci kanalizacyjno-wodociągowej w okresie od 27 sierpnia do 2 października 2007 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu odcinka jezdni ulicy Łukasińskiego pomiędzy ulicą Bracką a ulicą Taczaka w obu kierunkach. Linia kursowała ulicami Taczaka - Witkiewicza - Roweckiego do przystanku ,,Reduty Ordona” zlokalizowanego na ulicy Łukasińskiego i dalej po obowiązującej trasie.
26 stycznia 2008 roku linia powróciła na swoją trasę.
Naprawa nawierzchni i kładzenie nakładki asfaltowej na jezdnię po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w dniach 11-17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku od ulicy Żołnierskiej do ulicy Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera.
6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” zmieniono trasę linii 74. Od ulicy Modrej kursowała ulicami Szafera - Zawadzkiego i Klonowica.
1 grudnia 2010 nastąpiła zmiana rozkładu jazdy, polegająca na korekcie czasu przejazdu, zmianie godzin odjazdów z obu pętli, oraz czasie pracy brygad. Ponadto wydłużono kursy w relacji Bezrzecze - Krzekowo do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.
Całkowite zamknięcie dla ruchu kołowego, (na czas wykonania pięciu przekopów dla uzbrojenia podziemnego) na ulicy Łukasińskiego na odcinku od ulicy Żniwnej do Ogrodów Działkowych w dniu 14 kwietnia 2012 roku, wymusiło skrócenie linii do przystanku na ulicy Żniwnej (linia nie kursowała na odcinku od ulicy Żniwnej do Ogrodów Działkowych). Po przebudowie linia powróciła na swoją stałą trasę 27 września 2012 roku.
W dniach 12-16 lipca 2013 roku wykonywano prace przy remoncie nawierzchni bitumicznej na ulicy Wernyhory. W czasie prac występowały utrudnienia, więc autobusy linii 74 były kierowane objazdem przez ulicę Żołnierską i Klonowica.
1 marca 2014 roku linia została wydłużona od ulicy Łukasińskiego przez ulicę Nasienną - Topolową oraz długą do nowej szkoły w Mierzynie - pętli „Mierzyn Szkoła”.
Przystanek końcowy zlokalizowano w zatoce na terenie szkoły. Na terenie szkoły autobus poruszał się „pod prąd”, co umożliwiało dzieciom dotarcie z autobusu do szkoły i w drodze powrotnej bez konieczności przechodzenia przez jezdnię.
W tym samym roku, w celu poprawy częstotliwości kursowania linii w godzinach szczytu na odcinku Bezrzecze - Klonowica Zajezdnia uruchomiono dodatkowe, skrócone kursy autobusów tej linii (powrót w kierunku Bezrzecza dodatkowych autobusów odbywał się przez ulicę Żołnierską). Dzięki temu na odcinku trasy o największym natłoku pasażerów, kursy były wykonywane co 12 minut. W związku z uruchomieniem linii 105, od 1 stycznia 2015 roku wariantowe kursy na skróconej trasie zostały zlikwidowane.
Z powodu awarii sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godzinach 8:00 - 18:00 została zamknięta dla ruchu samochodowego ulica Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. Linia kursowała przez ulicę Żołnierską, Szeroką, Sosabowskiego, Łukasińskiego i dalej swoją trasą.
W dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku trwała przebudowa skrzyżowania ulic Mickiewicza, Żołnierskiej, Wernyhory i Reduty Ordona. Prace powodowały perturbacje w kursowaniu m.in. linii 74, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasy z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoje trasy 9 listopada 2016 roku.
2 stycznia 2018 na wniosek pasażerów i Rady Osiedla Krzekowo - Bezrzecze wprowadzono w rozkładzie zimowym linii 74 dodatkowe kursy w dni powszednie na odcinku Łukasińskiego Ogrody — Zakłady Piekarnicze.
W związku pandemią COVID-19 i jednoczesnym ograniczeniem funkcjonowania komunikacji miejskiej od 16 marca 2020 kursy wykonywane dotychczas do pętli „Mierzyn Szkoła” zostały skrócone do pętli „Łukasińskiego Ogrody”, gdzie autobusy czekały do planowanej godziny odjazdu w kierunku Bezrzecza.
1 września po przywróceniu stacjonarnej formy nauki w szkołach, linia powróciła do Mierzyna, jednak po ponownym zamknięciu szkół, 9 listopada została skrócona do pętli „Łukasińskiego Ogrody” na tej samej zasadzie co w marcu. Powrót kursów szkolnych do Mierzyna nastąpił 17 maja 2021 roku.
1 września 2021 roku uruchomiony został nowy przystanek warunkowy „Modra”, zlokalizowany po obu stronach ulicy w ciągu ulicy Szerokiej, po południowej stronie skrzyżowania z ulicą Modrą. Dotychczasowy przystanek „Modra” znajdujący się przy skrzyżowaniu z ulicą Żyzną uległ zmianie nazwy na przystanek „Żyzna”.
W związku z pracami drogowymi związanymi z modernizacją ulicy Modrej i Koralowej w Szczecinie od 3 lutego 2022 roku wielokrotnie zmieniano lokalizację przystanków usytuowanych na wspomnianych ulicach.1 maja 2022 roku na terenie gminy Dobra nastąpiło uruchomienie nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej, co skutkowało również zmianą numeracji. W związku z tym linia 74 została zlikwidowana, a w jej miejsce uruchomiono linie 222 oraz 227, kursujące na częściowo zmodyfikowanej trasie.