Encyklopedia

description Linia 75: Krzekowo - Dworzec Główny

dodane 7.10.2008, godz. 13:40 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 14.03.2020, godz. 19:30 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 zdjęcie profilowe użytkownika man man
11.02.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2017 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
20.06.2010
Uaktualniono godziny kursowania brygad w dzień powszedni oraz w dzień świąteczny, oraz dodano informacje o godzinach pracy brygad w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
20.11.2008
Poprawiono stylistykę hasła zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
07.10.2008
poprawiono błędy rzeczowe zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Krzekowo — rondo Prymy — Szeroka — Szafera — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Witkiewicza — Santocka — 26 Kwietnia — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Dworzec Główny

Jak powstało 75?

film
00:11
odtwórz
2 stycznia 1973 roku na trasie Basen GórniczyKrzekowo pojawiła się linia 75. Linię obsługiwało 7 autobusów w szczycie i 3 wozy po szczycie, z 10-minutową częstotliwością kursowania w szczycie i 23-minutową częstotliwością po szczycie. 

Obsługą linii od początku zajmowała się SPA Klonowica.

29 kwietnia 1973 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy linii: od ulicy Santockiej linia jechała ulicą Nowokrzywoustego (26 Kwietnia), Krzywoustego, Bolesława Śmiałego, Pułaskiego, Piastów i Łokietka.

zdjęcie
Od 15 września do 30 października 1973 roku linia 75 jeździła po częściowo zmienionej trasie: ulicami Pułaskiego, Bohaterów Warszawy, Ku Słońcu, Santocką, Witkiewicza i dalej bez zmian. Powodem zmiany trasy były roboty drogowe na ulicy Nowokrzywoustego (26 Kwietnia).

17 listopada 1973 roku została zwiększona obsada linii 75 do 10 autobusów w szczycie i 5 autobusów po szczycie. Częstotliwość kursowania wynosiła 7-13 minut w szczycie i po szczycie.

zdjęcie
Od 25 lutego 1974 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy w związku z otwarciem ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki po remoncie.

Od 8 marca 1974 roku skrócono trasę linii 75 po szczycie do Portu Centralnego w związku z wydanym zarządzeniem o oszczędności paliwa. Linia jeździła na trasie Krzekowo – Port Centralny  z 7-13 minutową częstotliwością kursowania. Linia jeździła tak do 1 października 1974 roku.

zdjęcie
Od tego dnia linia 75 kursowała na trasie KrzekowoBasen Górniczy w szczycie, natomiast po szczycie  kierowana była na ulicę Dworcową. Jednocześnie zwiększono ilość taboru obsługującego linię o dwa autobusy. Na linii zwiększono również ilość taboru z związku z potrzebami przewozowymi.

Warto również wspomnieć, że 18 lutego 1976 roku uruchomiono nowa linię 75 Bis w związku zmianą rozkładów jazdy i wprowadzeniem na trasę wozów krótkich.

zdjęcie
Linia 75 kursowała na trasie skróconej do 1 grudnia 1976 roku. W tym okresie zwiększano i zmniejszano ilość taboru, zwiększał się lub zmniejszał się przelot na trasie oraz zmniejszała i zwiększała się częstotliwość kursowania na trasie.

Obecna wersja 75


Od grudnia 1976 roku do chwili obecnej linia 75 jeździ na stałej trasie KrzekowoDworzec Główny. 16 kwietnia 1980 roku wydłużono trasę linii przez ulicę Szafera i Zawadzkiego. Zwiększono również ilość taboru.

film
00:20
odtwórz
W tym okresie zwiększano i zmniejszano ilość taboru obsługującego linię, zwiększano i zmniejszano minutowy przelot trasy oraz zwiększano i zmniejszano minutową częstotliwość kursowania na trasie.

Od 14 lutego 1978 do 1 lutego 1984 linię obsługiwała również zajezdnia Dąbie.


zdjęcie


12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę linii 75 do nowo wybudowanej pętli przy ulicy Kolumba. 

18 lipca 1996 roku rozpoczęto budowę kładki z dworca na ulicę Kolumba i w związku z tym przeniesiono przystanek końcowy koło Dworca Głównego.

film
01:14
odtwórz
Również w lipcu 1996 roku remontowano ulicę Reduty Ordona i w związku z tym skierowano objazd przez ulicę Łukasińskiego, Grota Roweckiego i Witkiewicza. 28 sierpnia zakończono remont ulicy i linia powróciła na swoją stałą trasę. 


1 lipca 1997 roku rozpoczęto remont ulicy Wyszyńskiego i linia 75 kursowała w obu kierunkach przez ulicę Dworcową i Nową. Remont zakończono 29 października i linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
1 grudnia 1997 roku zakończono budowę kładki z dworca na ulicę Kolumba, więc linia wróciła na swoją dotychczasową pętlę.

1 stycznia 1999 roku zlikwidowano rozkładowy dzień „soboty robocze”. Autobusy w sobotę zaczęły kursować według świątecznego rozkładu jazdy.

Od 3 lipca 2005 do 31 stycznia 2006 roku ulica Krzywoustego została wyłączona z ruchu na czas kapitalnego remontu. W związku z tym linie jeżdżące przez tę ulicę zostały skierowane objazdem przez ulicę Łokietka, między innymi była to właśnie linia 75.

zdjęcie
21 sierpnia 2006 linia w kierunku Dworca Głównego została skierowana na odcinek Berlinga - Roweckiego, z pominięciem ulicy Reduty Ordona. Na wniosek pasażerów, linia powróciła na swoją poprzednią trasę jakiś czas później.

Z powodu okresu wakacyjno-urlopowego od 1 sierpnia 2007 do 30 września 2007 roku na linii wprowadzone zostały letnie rozkłady jazdy.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej od dnia 1 października 2007 roku do 26 stycznia 2008 roku zamknięta dla ruchu została ulica Szeroka na odcinku od ulicy Drozdowej do ulicy Modrej.
zdjęcie
Linia 75 kursowała wówczas według specjalnego rozkładu jazdy, częściowo zmienioną trasa: od przystanku Zawadzkiego Kościół ulicami Benesza i Romera do przystanku Romera, gdzie autobusy oczekiwały do czasu odjazdu w kierunku Dworca Głównego. Po kilku miesiącach i zakończeniu robót drogowych, autobusy powróciły na swoją stałą trasę.

Asfaltowanie jezdni po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjno - wodociągowej w dniach 11 - 17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku ulic Żołnierskiej i Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera. Linia kursowała więc tym samym objazdem, co poprzednio, z tą różnicą, że dojeżdżała do pętli Krzekowo.



zdjęcie
6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli pętli Krzekowo zmieniono trasę linii 75. Od ulicy Zawadzkiego autobusy kursowały ulicą Benesza i ulicą Romera do tymczasowej pętli Romera umiejscowionej przed skrzyżowaniem z ulicą Szafera. Autobusy linii 75 odjeżdżające w kierunku Dworca Głównego włączały się do ruchu od razu w ulicę Szafera.


zdjęcie
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1 - 4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym autobusy kursowały bez zmian.

Z powodu prac remontowych ulicy Wernyhory i występującymi w dniach 12 - 16 lipca 2013 roku utrudnieniami drogowymi, autobusy linii 75 zostały skierowane na trasę przez ulicę Żołnierską i Klonowica.

Prace wykonywane w dniach 20 - 21 września 2014 roku (sobota i niedziela) na skrzyżowaniu ulic Witkiewicza, Santockiej i Poniatowskiego spowodowały, że linię 75 obsługiwały autobusy 12-metrowe. Podobne prace wykonywane były na tym skrzyżowaniu w dniach 28 i 29 września.

Przebudowa Dworca Głównego od  22 listopada 2014 roku wymusiła zmianę na linii 75, gdzie linia omijała przystanek Dworzec Główny przy budynku dworca. Dopuszczono przejazd dolną jezdnią lub łukiem torowiska przy poczcie, zgodnie z obowiązującą organizacją ruchu.

zdjęcie
1 maja 2016 roku została przeniesiona pętla linii, spod kładki przy ulicy Kolumba - na przystanek przed wejściem do budynku dworca. Na linii wprowadzono wówczas również nowy rozkład jazdy.

zdjęcie
Prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku spowodowały utrudnienia w kursowaniu linii, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasę z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoją trasę 9 listopada 2016 roku.

26 września 2016 roku nastąpiło częściowe zamknięcie ulicy Reduty Ordona. Awarii uległ kanał deszczowy na wysokości przystanku Chłopickiego. Linia 75 w kierunku Dworca Głównego jeździła po częściowo zmienionej trasie - od przystanku zlokalizowanego na ulicy Żołnierskiej (przed skrętem w ulicą Somosierry) ulicami: Somosierry — Grota Roweckiego — Witkiewicza, dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywały się na istniejących przystankach dla linii 53.

zdjęcie
Od 25 listopada 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Szafera i budowy na niej trasy tramwajowej, autobusy linii 75 skierowano objazdem ulicami Marlicza i Romera do ulicy Szafera i dalej bez zmian. 

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man