Encyklopedia

description Linia 77: Osiedle Bukowe - Osiedle Kasztanowe

dodane 11.10.2008, godz. 6:52 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 23.02.2020, godz. 17:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

11.02.2018
Dodano informacje z lat 2007, 2009, 2010 - 2018 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.08.2010
Dodano informacje o czasie pracy 77/5 w Dni Powszednie, oraz 77/4 w Dni Świąteczne X
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie i świąteczne X
01.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy linii w związku z przebudową mostów zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
26.11.2008
poprawiono rok rozpoczęcia jazdy z osiedla Słonecznego do Załomia zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – Chłopska – Handlowa – Łubinowa – Struga – Gryfińska – Krzywoń – Gierczak – plac Słowiański – Racławicka – Stacyjna – Pomorska – Plac Słowiański – Goleniowska – Kniewska – Lubczyńska – Kablowa – Osiedle Kasztanowe

Historia powstania linii


zdjęcie
Linię 77 utworzono 2 kwietnia 1973 roku na trasie Dąbie Dworzec – Załom. Obsługiwana była jednym autobusem jeżdżącym co 36 minut. W tym czasie obowiązywał rozkład taki sam dla dnia powszedniego, jak i świątecznego.

Na trasie z Dąbia do Załomia linia jeździła do 3 listopada 1980 roku. W tym okresie zwiększono postój na krańcówkach, przeniesiono przerwy posiłkowe do Dąbia, zmniejszono częstotliwość (40-43 minuty po szczycie rannym), zmieniono rozkład jazdy na wniosek fabryki wydłużając trasę na odcinku Dąbie Osiedle – Załom i dodając jeden autobus do obsługi linii.

zdjęcie
2 kwietnia 1981 roku linia zaczęła jeździć na trasie Osiedle Słoneczne – Załom.  Obsługa linii zapewniana była 2-4 autobusami z częstotliwością 19-25 oraz 38-minutową w szczycie i po szczycie. Na tej trasie linia kursowała do 16 grudnia 1985 roku.

Od 16 grudnia 1985 roku 77 rozpoczęła kursowanie na trasie Osiedle Słoneczne – Załom – Osiedle Kasztanowe. Obsługę linii zapewniały 2-4 autobusy z częstotliwością 20-40 minutową w szczycie i po szczycie. 

zdjęcie
Linia 77 obsługę tej trasy zakończyła 3 listopada 1989, ponieważ wydłużono linię do Osiedla Bukowego.

12 stycznia 1993 roku zmieniono częstotliwość kursowania na 20-30 minut z obsługą taborową 4-3 w szczycie i po szczycie, dni świąteczne pozostawiając bez zmian.

zdjęcie
10 marca 1994 roku nastąpiła zmiana trasy linii 77 w związku z remontem ulicy Kniewskiej. Linia jeździła objazdem przez ulicę Goleniowską i Kablową. Ówczesny MZK zmienił trasę linii 77 w proteście przeciwko tragicznemu stanowi nawierzchni ulicy Kniewskiej. Miastu postawiono niemal ultimatum: autobusy wrócą na ulicę Kniewską dopiero po remoncie jej nawierzchni. 

zdjęcie
Od 12 marca do 30 lipca 1994 roku utworzono linię 77 Bis do obsługi trasy przez ulicę Goleniowską i Lubczyńską w związku z remontem ulicy Kniewskiej. Po zakończonym remoncie linię zlikwidowano.


zdjęcie
Na potrzeby wspomożenia obsługi linii 77 ponownie utworzono linię 77 Bis jako wspomagającą. Zawieszano ją i odwieszano na okres ferii zimowych i wakacji kursowała w zależności od potrzeb do Dąbia Dworca lub Dąbia Osiedla. Później ustanowiono stałą trasę: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – Klęskowo – Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Sanktuarium – Wiosenna – Bagienna – Gryfińska – Klombowa – Emilii Gierczak – Dąbie Dworzec, na której kursowała od poniedziałku do piątku.

Linia została zawieszona 3 grudnia 2007 roku.


zdjęcie
21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii 77 w związku z przebudową mostów wzdłuż ulicy Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. 77 kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku Dąbie Osiedle jeździła ulicami Goleniowska – Lubczyńska – Kniewska (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewska – Lubczyńska i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego.

zdjęcie
Budowa i zamknięcie dla ruchu ulicy osiedlowej na Osiedlu Kasztanowym w dniach 16 - 20 kwietnia 2012 roku wymusiło jazdę autobusów linii 77 po skróconej trasie bez dojazdu do stałego przystanku końcowego. Przystanek końcowy linii był zlokalizowany w zatoce wzdłuż Ogrodów Działkowych na wysokości zamkniętej dla ruchu ulicy wyjazdowej z Osiedla. 


zdjęcie
29 stycznia 2018 roku w związku z reorganizacją siatki przebiegu linii autobusowych na prawobrzeżu uruchomiono dodatkową linię 97, która kursuje na skróconej trasie 77 na odcinku Osiedle Bukowe-Dąbie Osiedle, a w szczycie do pętli Zakłady Drobiarskie.

Linia od początku powstania obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man