Encyklopedia

Linia 77: Osiedle Bukowe - Osiedle Kasztanowe

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

28.09.2022
Dodano informacje o wydłużeniu linii do nowej pętli w Załomiu man
11.02.2018
Dodano informacje z lat 2007, 2009, 2010 - 2018 jas59
17.08.2010
Dodano informacje o czasie pracy 77/5 w Dni Powszednie, oraz 77/4 w Dni Świąteczne X
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie i świąteczne X
01.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy linii w związku z przebudową mostów jas59
26.11.2008
poprawiono rok rozpoczęcia jazdy z osiedla Słonecznego do Załomia jas59

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Krzywoń — Gierczak — Newtona — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Goleniowska (z powrotem: Goleniowska — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Newtona) — rondo Gryfa — Lubczyńska — Goleniowska — Kniewska — Lubczyńska — Kablowa — Osiedle Kasztanowe

zdjęcie
Ikarus zmierza na Osiedle Kasztanowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linię 77 utworzono 2 kwietnia 1973 roku na trasie Dąbie Dworzec – Załom. Obsługiwana była jednym autobusem jeżdżącym co 36 minut. W tym czasie obowiązywał rozkład taki sam dla dnia powszedniego, jak i świątecznego.

Na trasie z Dąbia do Załomia linia jeździła do 3 listopada 1980 roku. W tym okresie zwiększono postój na krańcówkach, przeniesiono przerwy posiłkowe do Dąbia, zmniejszono częstotliwość (40-43 minuty po szczycie rannym), zmieniono rozkład jazdy na wniosek fabryki wydłużając trasę na odcinku Dąbie Osiedle – Załom i dodając jeden autobus do obsługi linii.

zdjęcie
Linia 77 kieruje się objazdem w stronę Osiedla Bukowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 kwietnia 1981 roku linia zaczęła jeździć na trasie Osiedle Słoneczne – Załom.  Obsługa linii zapewniana była przez 2-4 autobusy z częstotliwością 19-25 oraz 38-minutową w szczycie i po szczycie. Na tej trasie linia kursowała do 16 grudnia 1985 roku.

Od 16 grudnia 1985 roku wydłużono linię 77 od Załomia do Osiedla Kasztanowego. Jej obsługę zapewniały 2-4 autobusy z częstotliwością 20-40 minutową w szczycie i po szczycie. 

zdjęcie
Mimo że nie historyczny, także za chwilę będzie lśnił
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 listopada 1989 linia została przedłużona o nowy odcinek z jej drugiej strony - kursy wydłużono do Osiedla Bukowego.

12 stycznia 1993 roku zmieniono częstotliwość kursowania na 20-30 minut z obsługą taborową 4-3 w szczycie i po szczycie, dni świąteczne pozostawiając bez zmian.

zdjęcie
Ostatni czerwono-kremowy Ikarus
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
10 marca 1994 roku nastąpiła zmiana trasy linii 77 w związku z remontem ulicy Kniewskiej. Linia jeździła objazdem przez ulice Goleniowską i Kablową. Ówczesny MZK zmienił trasę linii 77 w proteście przeciwko tragicznemu stanowi nawierzchni ulicy Kniewskiej. Miastu postawiono niemal ultimatum: autobusy wrócą na ulicę Kniewską dopiero po remoncie jej nawierzchni.

Linia od początku powstania obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie.

zdjęcie
Dąbskie Volvo w upalny dzień kieruje się na Osiedle Kasztanowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 12 marca do 30 lipca 1994 roku utworzono linię 77 Bis do obsługi trasy przez ulicę Goleniowską i Lubczyńską w związku z remontem ulicy Kniewskiej. Po zakończonym remoncie linię zlikwidowano.

zdjęcie
Linia 77 Bis w porannej mżawce
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na potrzeby wspomożenia obsługi linii 77 ponownie utworzono linię 77 Bis jako wspomagającą. Zawieszano ją i odwieszano na okres ferii zimowych i wakacji kursowała w zależności od potrzeb do Dąbia Dworca lub Dąbia Osiedla. Później ustanowiono stałą trasę: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – Klęskowo – Osiedle Słoneczne – Łubinowa – Sanktuarium – Wiosenna – Bagienna – Gryfińska – Klombowa – Emilii Gierczak – Dąbie Dworzec, na której kursowała od poniedziałku do piątku.

Linia została zawieszona 3 grudnia 2007 roku.

zdjęcie
Na szczęście autobus nie podziela stanu drogi, po której jedzie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii 77 w związku z przebudową mostów wzdłuż ulicy Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. 77 kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku Dąbie Osiedle jeździła ulicami Goleniowską – Lubczyńską – Kniewską (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewską – Lubczyńską i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego.

zdjęcie
Solaris w obsłudze linii 77 na trasie objazdowej przez osiedle Majowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowa i zamknięcie dla ruchu ulicy osiedlowej na Osiedlu Kasztanowym w dniach 16-20 kwietnia 2012 roku wymusiły kursowanie autobusów linii 77 po skróconej trasie bez dojazdu do stałego przystanku końcowego. Przystanek końcowy linii był zlokalizowany w zatoce wzdłuż Ogrodów Działkowych na wysokości zamkniętej dla ruchu ulicy wyjazdowej z Osiedla. 

zdjęcie
Poranne „siódemki” na Kniewskiej
aktualna ocena: 4,51, liczba ocen: 48
29 stycznia 2018 roku w związku z reorganizacją siatki przebiegu linii autobusowych na prawobrzeżu uruchomiono dodatkową linię 97, która kursuje na skróconej trasie 77 na odcinku Osiedle Bukowe-Dąbie Osiedle, a w szczycie do pętli „Zakłady Drobiarskie”.

3 października 2022 dwa kursy linii - jeden rano oraz jeden po południu zostały wydłużone do nowej pętli „Załom Leśna” położonej w miejscowości Załom.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man