Encyklopedia

description Linia 78: Kołłątaja - Osiedle Arkońskie

dodane 3.10.2008, godz. 13:56 przez michalSPAK; zmodyfikowane 20.02.2020, godz. 17:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

13.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011 - 2012 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
29.04.2011
Dodano informację o zmianach od dnia 1 maja 2011 roku zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
12.10.2008
Dodano informacje o przeszłości linii zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
11.10.2008
Uzupełniono informacje o likwidacji linii w 1991 roku. zdjęcie profilowe użytkownika Mareczek Mareczek

Trasa: Kołłątaja – Rondo Sybiraków – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Wiśniowy Sad – Osiedle Arkońskie

Dawne wcielenie linii

film
00:33
odtwórz

Z powodu robót torowych na odcinku Zajezdnia Golęcin – Golęcin uruchomiona została w dniu 7 lutego 1984 roku linia zastępcza o numerze 78. Kursowała ona na trasie LudowaGocław. Jej długość wynosiła 9,2 km. Obsługiwana była 3-5 autobusami z 12-20 minutową częstotliwością odpowiednio w szczycie i po szczycie. W dni świąteczne linię obsługiwały trzy autobusy z 20-minutową częstotliwością.

zdjęcie
W czasie jej kursowania w tym okresie zmniejszano i zwiększano ilość taboru do jej obsługi, zwiększono czas przejazdu i zsynchronizowano go z rozkładem jazdy linii 58. Roboty na tym odcinku zakończono i 19 listopada 1984 roku linia 78 została zawieszona.

10 kwietnia 1987 roku ponownie uruchomiono czasowo linię 78 z powodu przeprowadzanych prac w ciągu ulicy Kościelnej. Linia jeździła na trasie Gocław – Skolwin (Inwalidzka). Obsługiwana była 3-5 autobusami z częstotliwością 10-16 minut odpowiednio przed południem i po południu. Natomiast w dni świąteczne trzema autobusami w ciągu całego dnia z 18-20 minutową częstotliwością.

17 listopada 1987 roku wprowadzono na linię dodatkowe kursy przez ulicę Dąbrówki i Kościelną. Na tej trasie została zlikwidowana 13 stycznia 1988 roku.

Ponownie linię 78 uruchomiono 19 stycznia 1989 roku na trasie Osiedle BukoweLudowa. Obsługiwana była 5 autobusami z 17-minutową częstotliwością.

zdjęcie
Na tej trasie jeździła do 18 października 1989 roku. Została skrócona wówczas do Osiedla Słonecznego, a obsługiwana była 4 autobusami z 20/21-minutową częstotliwością.

Od 15 października 1990 roku linia została skrócona do Stoczni Warskiego, jej trasa wynosiła 14,1 km, obsługiwana była 3 autobusami w ciągu całego dnia z częstotliwością 22 minuty. 1 marca 1991 roku, po uruchomieniu linii pospiesznych, na tej trasie została zlikwidowana.

Dotychczasowa wersja linii


zdjęcie
Tego samego dnia linia 78 została uruchomiona na trasie Kołłątaja – Osiedle Arkońskie. Obsługiwana była 2-3 autobusami z 8-12 minutową częstotliwością przed południem i po.

3 stycznia 1994 roku z powodu złego stanu torowiska w ciągu ulicy Niemierzyńskiej i Arkońskiej linia tramwajowa 3 została skrócona do przystanku Zajezdnia Niemerzyn, w związku z czym przestała kursować do pętli w Lesie Arkońskim, co spowodowało przedłużenie linii 78, na trasę: Osiedle Arkońskie – Wiosny Ludów- Chopina – Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja – Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Arkońska – Las Arkoński. Długość trasy wynosiła 5,3 km, przelot odbywał się w 16 minut w ciągu całego dnia powszedniego i świątecznego. Linia obsługiwana była 2-4 autobusami z zajezdni Klonowica. W tym samym czasie powstała linia nocna oznaczona numerem 78N, kursująca na tej samej trasie co jej dzienny odpowiednik.

26 lipca 1997 roku linia 78 po zakończonym remoncie torów  została zlikwidowana. Linię tramwajową 3 wydłużono z zajezdni Niemierzyn do Lasu Arkońskiego. Dodano natomiast dwa autobusy do obsługi linii 51, na której zwiększono częstotliwość kursowania z 18 do 9 minut w ciągu dnia powszedniego.

zdjęcie
31 sierpnia 1998 roku linię 78 uruchomiono na polecenie Urzędu Miejskiego. Testy trwały do 30 listopada. Kursowała ona od poniedziałku do piątku na trasie: Osiedle Arkońskie – Chopina – Krasińskiego – Wyzwolenia – Malczewskiego – Matejki – Plac Rodła (peron przy wejściu do hotelu Radisson).

Powrót następował po trasie: Plac Rodła – Wyzwolenia – Kołłątaja (pętla) – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Osiedle Arkońskie. Długość trasy wynosiła 4.425 metrów. Linia obsługiwana była 2-3 autobusami z 12-18 minutową częstotliwością odpowiednio przed południem i po. Linia powstała z podziału linii 51.

4 stycznia 1999 roku linia powróciła na stałą trasę Osiedle Arkońskie - Kołłątaja.

Dzień dzisiejszy


zdjęcie
Obecnie linia kursuje tylko w dni powszednie do godziny 20:00, a jej brygady są wspólne z linią 51. Obsługiwana jest przez tabor klasy MAXI z zajezdni Klonowica.


zdjęcie
Na czas budowy kolektora deszczowego 9 lipca 2009 roku ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii, która w kierunku pętli Kołłątaja kursowała częściowo zmienioną trasą (z pominięciem ulicy Orzeszkowej i części ulicy Kołłątaja) od przystanku „Krasińskiego” linia kursowała ulicami Krasińskiego – Niemcewicza do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.


Od 31 lipca do 12 sierpnia 2009 roku linia kursiwała ulicami Kołłątaja – Warcisława – Rapackiego do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego (z ominięciem ulicy Orzeszkowej) i dalej po stałych trasach wg dotychczasowego rozkładu jazdy.

zdjęcie
Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, od 18 lipca 2011 roku wymusił zmiany w komunikacji autobusowej. Autobusy linii 78 jeździły objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza”.

Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie i dotyczą zarówno kierowców jak i pasażerów komunikacji miejskiej, 4 listopada 2013 roku zmieniono organizację ruchu wprowadzoną na ulicach Kołłątaja, Asnyka i na ulicach w ich sąsiedztwie

Najważniejszą zmianą było stworzenie wspólnego węzła przesiadkowego na ulicy Asnyka pomiędzy rondem Sybiraków a ulicą Kadłubka dla linii tramwajowych oraz autobusowych.

Na podstawie: www.swiatowy.org, schematów komunikacji miejskiej z lat 90, informacji własnych oraz przy współpracy z Pawłem Pieńkowskim, komunikatów ZDiTM
opracował Michał Szczerbiński współpraca Jacek Kalicki oraz Janusz Światowy

aktualizacja: man