Encyklopedia

description Linia 8: Gumieńce - Turkusowa

dodane 23.12.2008, godz. 18:10 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 20.03.2020, godz. 23:31 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

24.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii w dniach 16 września - 24 października 2017 roku zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
02.09.2015
Dodano informację o wydłużeniu trasy linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
11.08.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
07.04.2013
Zaktualizowano czasy pracy brygad i oznaczono brygady obsługiwane przez tabor niskopodłogowy zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
28.04.2011
Dodano informację o zmianach w czasach pracy brygad w dni powszednie, soboty i dni świąteczne obowiązujące od 26 marca 2011. zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
18.08.2010
Dodano informacje o zmianie rozkładu jazdy wdni powszednie X
30.05.2010
Dodano informację o przywróceniu 22 maja 2010 roku rozkładu jazdy z przed 10 kwietnia 2010 roku. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
13.04.2010
Dodano informację o zmianach wprowadzonych 10 kwietnia 2010 roku. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
19.10.2009
Dodano informację o skierowaniu linii 8 do Pomorzan w trakcie remontu torowiska na placu Kościuszki. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
16.09.2009
Dodano podział na brygady. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
01.04.2009
Dodano informcję o ponownym przywróceniu komunikacji do Gumieniec. zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu (z powrotem: Ku Słońcu – Kwiatowa) – Sikorskiego – rondo Siwka – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego – most Długi – Energetyków – most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Pionierów - Hangarowa - Batalionów Chłopskich - Turkusowa

Przedwojenna historia "ósemki"

14 czerwca 1912 roku uruchomiono linię tramwajową nr 8, która pojechała po nowo oddanej trasie z ulicy Malczewskiego (Birkenallee) przez Rajskiego (Kronprinzenstrasse),aleję Piastów (Barnimstrasse) do placu Kościuszki (Schinkelplatz). W 1912 roku dla rozróżnienia przez pasażerów linii tramwajowych – linii 8 dano kolor „czarny”.

W latach 1912–1923 linia 8 kursowała na swojej trasie, kiedy to właśnie w tym roku (1923) sytuacja ekonomiczna firmy wymusiła zawieszenie kursowania linii 8. W 1929 roku zlikwidowano linie 8 zawieszoną w 1923 roku.

Już do końca istnienia niemieckich rządów w komunikacji miejskiej do 25 kwietnia 1945 roku linii 8 nie uruchomiono.

Historia nowsza


zdjęcie

W maju 1945 roku przyjechało z Poznania w grupie około 680 osób, 23 poznańskich tramwajarzy, którzy mieli uruchomić od nowa komunikację tramwajową. Pracownicy „Tramwajów i Autobusów Miasta Szczecina” otrzymali w spadku zdewastowane zajezdnie tramwajowe na Pogodnie, Golęcinie i Niemierzynie, gdzie ta ostatnia nadawała się do eksploatacji. Postanowili jak najszybciej uruchomić komunikację w zniszczonym mieście, gdyż zdawali sobie sprawę, że umożliwi to zasiedlenie miasta i powstanie firm.

Pierwszą linią jak każdy wie była linia 3 uruchomiona 12 sierpnia 1945 roku. Kolejne lata to sukcesywne odbudowywanie i oddawanie następnych odcinków trakcji i torów tramwajowych a wcale nie było to sprawą łatwą. W tym czasie brakowało wszystkiego.

Linie 8 reaktywowano po prawie dwudziestu latach we wrześniu 1948 roku, która w tym okresie jeździła na trasie z Ku Słońcu, Sikorskiego, plac Kościuszki, Krzywoustego, 3 Maja, Dworcowa, Most Bayleya, Łasztownia. Linie 8 - 14 grudnia 1948 roku przedłużono o następny oddany odcinek od ulicy Gdańskiej do Basenu Kaszubskiego (Górniczego).

"Ósemka" tą trasą jeździła do 1957 roku, kiedy to nastąpiła zmiana trasy i linie puszczono po nowo oddanym Moście Długim (im. J. Sobieskiego). Kursowała z Ku Słońcu do Dworcowej starą trasa a od Dworcowej przez nabrzeżę Wieleckie do Mostu Długiego [na ten czas, aby uzyskać to połączenie położono rozjazdy na krzyżówce Dworcowa nab. Wieleckie i na zjeździe na Most Długi].

Od 1960 roku linia 8 kursuje nowym odcinkiem trasy [oddano do użytku nowo wybudowane torowisko w ciągu ulicy Wyszyńskiego (Wielkiej)].

26 sierpnia 1964 roku rozpoczął się wieloletni remont ulicy Gdańskiej i w związku z tym linie 8 skierowano z Gumieniec przez nabrzeże Wieleckie, Dworcową z powrotem na Gumieńce. Również w tym czasie kursuje linia nocna 8N. 2 stycznia 1973 roku przywrócono ruch na ulicy Gdańskiej i linia 8 powraca na starą trasę.

W latach 1973 – 1994 linia kursuje na swojej trasie ale w okresie od 8 sierpnia do 4 września 1994 roku w związku z remontem Mostu Długiego [przy okazji wymieniono torowisk na odcinku od przystanku Energetyków do przystanku Baltona ] linia 8 jeździ z Gumieniec do Dworcowej.

I znowu od 1 czerwca 1997 roku linia 8 zmienia trasę z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego – skierowano ją od Bramy Portowej na pętle do Potulickiej. Remont ulicy zakończył się 29 października 1997 roku i linia wraca na swoją trase. Od 15 czerwca do 6 sierpnia 1998 roku z powodu remontu torowiska w ciągu ulicy Energetyków linia jeździ przez ulicę Dworcową.

W następnym roku od 29 czerwca 1999 z powodu remontu Estakady Pomorskiej linie 8 znowu skierowano do ulicy Dworcowej. Po wakacjach ósemka wraca na stałą trasę. W związku z remontem Mostu Długiego w dniach 26 czerwca 23 października 2000 roku linia 8 znowu jeździ przez ulice Dworcową.

W dniach 12 – 16 stycznia 2001 roku na trasie linii 8 kursował testowy tramwaj NGT8D niskopodłogowy firmy Alstom, od 21 do 25 lutego jeździł tramwaj NGT6 prezentowany przez firmę Bombardier a w dniach 10 – 14 marca następny tramwaj GT6N z Berlina.

Na czas budowy wiaduktu do portu linie 8 skierowano do ulicy Dworcowej, gdzie jeździła w dniach 18 kwietnia 2 lipca 2001 roku.

Od 10 września do 25 października 2001 roku linia 8 jeździ na trasie plac Rodła, Wyzwolenia, Piłsudskiego, Matejki, plac Żołnierza, Brama Portowa i dalej po stałej trasie z powodu budowy ronda Ojca Siwka u zbiegu ulic Sikorskiego, Boh. Warszawy i Kordeckiego.

W 2002 roku ZDiTM skorygował rozkłady jazdy na liniach tramwajowy między innymi na linii 8.

Od 25 czerwca 2005 roku na czas remontu ulicy Krzywoustego zawieszono kursowanie linii 8. Ta sytuacja trwała do 31 stycznia 2006 roku kiedy to oddano do użytku nowo odbudowaną ulice Krzywoustego.

21 sierpnia 2006 roku wstrzymano kursowanie „ósemki” w związku z remontem skrzyżowania u zbiegu ulic Ku Słońcu, Okulickiego i Europejskiej. Linia powraca na swoją trasę po skończonym remoncie 28 października 2006 roku.

1 grudnia 2007 roku wprowadzono na trasę Gumieńce – Dworcowa linie 8Bis a linie 8 zawieszono po zakończeniu remontu torowisk na Boh. Warszawy i Krzywoustego w związku z brakiem motorniczych.

2 stycznia 2008 roku uruchomiono zawieszoną linie 8 a zawieszono linie 8 Bis. Od 23 czerwca zawieszono linie 8 a uruchomiono linie 8 Bis jeżdżącą na trasie Gumieńce – Dworcowa. Z dniem 18 lipca przywrócono kursowanie „ósemki” na trasie Gumieńce – Basen Górniczy (zawieszając linie 8 Bis) niektórymi kursami przez ulicę Dworcową.

Ponownie linie 8 zawieszono 4 listopada tego roku na czas remontu torowisk w ciągu ulicy Sikorskiego [od placu Kościuszki do ronda Siwka i od ronda Siwka do wiaduktów kolejowych] dalej w ciągu ulicy Ku Słońcu [od ulicy Tenisowej do bramy głównej Cmentarza Centralnego] oraz od ulicy Krętej do ulicy Kwiatowej wraz z pętlą do ulicy Okulickiego.

Na czas remontu ZDiTM uruchomił linie zastępczą nr 808 kursującą na trasie Gumieńce - plac Kościuszki.

Od dnia 2 kwietnia 2009 roku przywrócono kursowanie tramwajów linii 8, na trasie Basen Górniczy – Gumieńce wg nowego rozkładu jazdy, kiedy to zakończono remont torowiska tramwajowego do Gumieniec.

W związku z tym uległa likwidacji zastępcza linia autobusowa 808.

zdjęcie
Kolejna zmiana nastąpiła 16 października 2009 roku kiedy to linię 8 skierowano z Basenu Górniczego do Pomorzan. Związane to było z remontem torowiska na placu Kościuszki. Sytuacja taka trwała do 20 października 2009 roku kiedy to "ósemki" na swoją stałą trasę. Na Pomorzany "ósemka kursowała również od 6 do 9 listopada 2009 roku. Ponownie wiązało się to z remontem torowiska na placu Kościuszki. Natomiast w dniach od 27 (wieczorem) do 29 listopada 2009 kursowanie linii 8 zostało zawieszone, a w jej miejscu na odcinku od Placu Kościuszki do Gumieniec pojawiły się autobusy linii 808. Od 4 (wieczorem) do 6 grudnia 2009 roku linia 8 od placu Kościuszki została skierowana do pętli "Pomorzany".

22 maja 2010 roku wraz z zakończeniem remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy na linii 8 przywrócono poprzedni rozkład jazdy.

Na czas przebudowy torów w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej, od 28 lipca 2014 aż do odwołania linia 8 jeździ na trasie Gumieńce – Dworzec Niebuszewo wg specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości. Obsługa linii przez 6 składów tramwajowych kategorii B przez zajezdnie Pogodno.

29 sierpnia 2015 nastąpiło oddanie do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej.

W dniach 16 września - 24 października 2017 w związku z remontem torowiska, po 12 latach jego eksploatacji w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki wykonywano prace związane z uzupełnieniem ubytków podbudowy w strefie okołoszynowej i naprawiano nawierzchnie bitumiczną w obrębie torowiska.

Z powodu tych prac została zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane objazdami do swoich punktów docelowych. Linia "8" na Turkusową jechała nie tak jak zwykłe z Gumieniec ale z placu Rodła/Wyzwolenia — Matejki — plac Żołnierza Polskiego do placu Brama Portowa i dalej po swojej trasie.

Na trasie z placu Brama Portowa do Gumieniec uruchomiono linie zastępczą 808.

Plac Rodła < — > Turkusowa
plac Rodła/Wyzwolenia — Matejki — plac Żołnierza Polskiego — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Pionierów Miasta Szczecina — Eskadrowa — Hangarowa — Jaśminowa.

Przewidywano zakończenie prac na 28 października 2017 roku, ale zakończono je 24 października 2017 roku i w związku z tym linia 8 powróciła na swoją stałą trasę. Była to pierwsza inwestycja, która została oddana w terminie a nawet przed.

W dniach 22 - 28 kwietnia 2018 roku wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku Basen Górniczy — Turkusowa z powodu prowadzonych prac na torowisku pod wiaduktem w ciągu ulicy Hangarowej.

zdjęcie


Linia 8, w tym okresie jeździła na trasie Gumieńce - Basen Górniczy i zatrzymywała się na pętli - tor zewnętrzny.

Na podstawie materiałów zawartych w książce "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929" z archiwów MZK, WPKM, ZKM, informacji zawartych w opracowaniu „Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008 Kajetana Szmucińskiego i informacji własnych opracował: Janusz Światowy

Aktualizacja: X i paki