Encyklopedia

description Linia 80: Zakłady Piekarnicze - Ludowa

dodane 27.09.2008, godz. 21:51 przez michalSPAK; zmodyfikowane 15.03.2020, godz. 14:05 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

13.02.2018
Dodano informacje z lat 2014 - 2017 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.06.2016
Dodano informacje o wydłużeniu linii do pętli Ludowa. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
13.02.2014
Dodano informacje o zmianie trasy i rozkładów jazdy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.03.2010
Podano dokładną datę powstania linii i inne informację zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
28.11.2008
Dodano informacje o historii linii z lat dziewięćdziesiątych zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Zakłady Piekarnicze —  Łukasińskiego — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego — Wernyhory — Klonowica — Zawadzkiego — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Szafera — Jarzyńskiego — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Arkońska — Wszystkich Świętych — Przyjaciół Żołnierza — Komuny Paryskiej — Rugiańska — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa

Dawne wcielenie

Historia linii zatacza kręgi lat siedemdziesiątych, gdy kursowała jeszcze na prawym brzegu Odry. Utworzona 16 sierpnia 1973 roku kursowała na trasie Podjuchy - plac Wolności - Dolna Odra. Obsługiwały ją 3 brygady rano i po południu z 33 minutową częstotliwością.

Jednocześnie tego samego dnia uruchomiono linię 80 Bis, jako wspomagającą, ale na trasie Gryfino – Dolna Odra. Długość trasy wynosiła 5,7 km, przelot z Gryfina 13 minut, a z Dolnej Odry 12 minut. Linia obsługiwana była 1 autobusem z 33-minutową częstotliwością kursowania. Jeździła tylko w dni powszednie jako linia szczytowa. Zlikwidowano ją 2 listopada 1973 roku, a później 2 kwietnia 1985 roku odżyła jako linia 110.

"Osiemdziesiątkę" zlikwidowano 2 listopada 1973 roku w związku z przeniesieniem taboru z tej linii na linię 104 w celu usprawnienia komunikacji w rejonie Gryfina. Tabor uzyskano również dzięki skróceniu linii 64.

Lewobrzeska wersja linii


zdjęcie
3 kwietnia 1989 roku, linia 80 „przeprowadziła się” na lewobrzeżną część miasta na stałe już wtapiając się w jej schemat komunikacyjny. Rozpoczęła wówczas kursowanie na trasie Zakłady Piekarnicze - Osiedle Arkońskie. Obsługująca linię zajezdnia Klonowica oferowała w tym czasie pasażerom 2–3 autobusy kursujące z częstotliwością 18–27 minut.

zdjęcie
Pierwsze rozkładowe cięcia „osiemdziesiątki” dały się we znaki 7 lipca 1989 roku, kiedy to obsługę linii zmniejszono o jeden autobus. Zmianie uległa też częstotliwość, od tej chwili linia kursowała z 27 i 50-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie. W dni świąteczne natomiast 80 obsługiwana była jedną brygadą kursującą z 50–minutową częstotliwością.

15 października 1990 roku z rozkładu linii zniknęła kolejna brygada co poskutkowało zmniejszeniem się częstotliwości kursowania do 50 minut przez cały dzień.

zdjęcie
1 maja 1994 roku dokonano korekty odległości między przystankami na trasie linii a także jej długości. Po dokonanych zmianach długość trasy linii wyniosła 7,4 km.

Od 7 września do 14 października 1998 roku trasa linii uległa zmianie z powodu remontu ulicy Wszystkich Świętych położonej na trasie 80. Skutkowało to tym, iż w kierunku pętli Zakłady Piekarnicze autobusy owej linii kursowały objazdem przez ulicę Krasińskiego. 2 listopada 1998 roku wprowadzono do obsługi linii autobusy Autosan H6.

1 stycznia 1999 roku zlikwidowano na linii dzień rozkładowy "wolne soboty".

zdjęcie
Budowa sieci kanalizacyjno - wodociągowej od dnia 27 sierpnia do 2 października 2007 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu odcinka jezdni ulicy Łukasińskiego pomiędzy ulicą Bracką a ulicą Taczaka w obu kierunkach. Linia kursowała ulicami Taczaka, Witkiewicza, Grota Roweckiego do przystanku ,,Reduty Ordona” zlokalizowanego na ulicy Łukasińskiego i dalej po obowiązującej trasie.

26 stycznia 2008 roku linia powróciła na swoją trasę.

film
00:29
odtwórz
27 maja 2011 roku w związku z przebudową ulicy Arkońskiej uruchomiono linię zastępczą 80A. Zamknięcie wspomnianej ulicy na odcinku od Wojciechowskiego do Bułgarskiej spowodowało skrócenie linii 80 do Lasu Arkońskiego. Linia zastępcza od pętli w Lesie Arkońskim jechała takim samym objazdem, jaki został wyznaczony dla samochodów na początku przebudowy.

Kursy linii 80A były skomunikowane z linią 80. W godzinach 6:52 -18:25 na przystankach zatrzymywały się dwa autobusy jednocześnie.

zdjęcie
Remont kapitalny ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim wraz z pętlą w dniach 26 marca 2011 - 22 września 2012 roku wymuszał częste zmiany trasy linii 80.

Praktycznie prace rozpoczęły się w lutym 2011 roku od wycinki 300 drzew i zabezpieczeniu na czas budowy pozostałych gatunków. Później, 26 marca 2011 rozpoczęto wyburzanie starego wiaduktu kolejowego biegnącego nad ulicą Arkońską.

Zakres prac rozpoczętych w lutym 2011 roku obejmował gruntowną przebudowę obu ulic. Wraz z budową nowego wiaduktu wchodził w zakres piątego etapu budowy obwodnicy śródmiejskiej. Podczas robót wymieniono sieć trakcyjną i torowiska tramwajowe.


W dniach 12 - 16 lipca 2013 roku wykonywano prace przy remoncie nawierzchni bitumicznej na ulicy Wernyhory. W czasie prac występowały utrudnienia, więc autobusy linii 80 były kierowane objazdem przez ulicę Żołnierską i Klonowica.

zdjęcie
1 marca 2014 roku autobusy linii 80 zostały wydłużone do pętli Rugiańska. Na odcinku pomiędzy przystankiem końcowym przy ulicy Łukasińskiego a skrzyżowaniem Obwodnicy Śródmiejskiej z ulicą Chopina trasa autobusu pozostała taka sama. Od tego miejsca autobus zamiast skręcić w ulicę Chopina, jedzie kolejnymi odcinkami Obwodnicy Śródmiejskiej aż do wiaduktu przy ulicy Rugiańskiej, w rejonie którego zlokalizowany był przystanek końcowy.

Dzięki tej zmianie, pasażerowie Niebuszewa zyskali lepsze skomunikowanie z innymi liniami kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta. Na nowej trasie autobusy zatrzymywały się na przystankach wspólnych z linią 69.

zdjęcie
Z powodu awarii sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godzinach 8:00 - 18:00 została zamknięta dla ruchu samochodowego ulica Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. Linia kursowała przez ulicę Żołnierską, Szeroką, Sosabowskiego, Łukasińskiego i dalej swoją trasą.

W dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku trwała przebudowa skrzyżowania ulic Mickiewicza, Żołnierskiej, Wernyhory i Reduty Ordona. Prace powodowały perturbacje w kursowaniu m.in. linii 80, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasy z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoje trasy 9 listopada 2016 roku.

1 czerwca 2016 roku trasa linii ponownie została wydłużona, tym razem do pętli Ludowa (trasą linii 69). 

zdjęcie
8 marca 2018 roku ruszyły prace w związku z przebudową ulicy Arkońskiej i ciekawostką jest, że linia 80 nie zmieniła swojej trasy i przez cały czas trwania inwestycji kursowała przez plac budowy. Jedynym objazdem linii było skierowanie jej zamiast przez ulicę Zawadzkiego, ulicą Jarzyńskiego i Szafera.

W dniach 9 lipca - 12 listopada 2019 roku, z powodu rozbiórki pozostałej części wiaduktu w ciągu przebudowywanej ulicy Arkońskiej nastąpiły zmiany w kursowaniu linii 80. Po godzinie 8:00 odcinek Arkońskiej pomiędzy Międzyparkową, a nowo wybudowanym rondem Olszewskiego w ciągu Wojska Polskiego został całkowicie zamknięty dla ruchu. W związku z tym dojazd do kąpieliska Arkonka, stadionu K.S. Arkonia oraz posesji przy Międzyparkowej zapewniono wyłącznie dla służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia oraz autobusów komunikacji miejskiej, możliwy był tylko poprzez ulicę Międzyparkową.

Od 25 listopada 2019 roku, w związku z I etapem przebudowy ulicy Szafera na odcinku od Wojska Polskiego do Szerokiej, linia aż do odwołania, kursowała objazdem (w obu kierunkach): od ronda Olszewskiego przez Wojska Polskiego, Jarzyńskiego i Szafera do przystanku „Zawadzkiego” i dalej bez zmian. Przystanki „Rondo Olszewskiego (Spacerowa)” zlokalizowane zostały w ciągu Wojska Polskiego na wysokości przystanków tramwajów.

Na podstawie informacji własnych oraz www.zditm.szczecin.pl opracował: Michał Szczerbiński aktualizacja: Janusz Światowy i Darek Krukowski, bartez, man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.