Encyklopedia
Linia 80: Zakłady Piekarnicze - Ludowa
dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man


Trasa: Zakłady Piekarnicze — Łukasińskiego — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego — Wernyhory — Klonowica — Zawadzkiego — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Szafera — Jarzyńskiego — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Arkońska — Wszystkich Świętych — Przyjaciół Żołnierza — Komuny Paryskiej — Rugiańska — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa
Dawne wcielenie
Historia linii zatacza kręgi lat siedemdziesiątych, gdy kursowała jeszcze na prawym brzegu Odry. Utworzona 16 sierpnia 1973 roku kursowała na trasie Podjuchy - plac Wolności - Dolna Odra. Obsługiwały ją 3 brygady rano i po południu z 33-minutową częstotliwością.Jednocześnie tego samego dnia uruchomiono linię 80 Bis, jako wspomagającą na trasie Gryfino – Dolna Odra. Długość trasy wynosiła 5,7 km, przelot z Gryfina 13 minut, a z Dolnej Odry 12 minut. Linia obsługiwana była jednym autobusem z 33-minutową częstotliwością kursowania. Jeździła tylko w dni powszednie jako linia szczytowa. Zlikwidowano ją 2 listopada 1973 roku, a później 2 kwietnia 1985 roku odżyła jako linia 110.
„Osiemdziesiątkę” zlikwidowano 2 listopada 1973 roku w związku z przeniesieniem taboru z tej linii na linię 104 w celu usprawnienia komunikacji w rejonie Gryfina. Tabor uzyskano również dzięki skróceniu linii 64.
Lewobrzeżna wersja linii
3 kwietnia 1989 roku linia 80 „przeprowadziła się” na lewobrzeżną część miasta na stałe wtapiając się w jej schemat komunikacyjny. Rozpoczęła wówczas kursowanie na trasie Zakłady Piekarnicze – Osiedle Arkońskie. Obsługująca linię zajezdnia Klonowica oferowała w tym czasie pasażerom 2–3 autobusy kursujące z częstotliwością 18–27 minut.Pierwsze rozkładowe cięcia „osiemdziesiątki” dały się we znaki 7 lipca 1989 roku, kiedy to obsługę linii zmniejszono o jeden autobus. Zmianie uległa też częstotliwość, od tej chwili linia kursowała z 27 i 50-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie. W dni świąteczne natomiast 80 obsługiwana była jedną brygadą kursującą z 50–minutową częstotliwością.
15 października 1990 roku z rozkładu linii zniknęła kolejna brygada co poskutkowało zmniejszeniem się częstotliwości kursowania do 50 minut przez cały dzień.
1 maja 1994 roku dokonano korekty odległości między przystankami na trasie linii a także jej długości. Po dokonanych zmianach długość trasy linii wyniosła 7,4 km.Od 7 września do 14 października 1998 roku trasa linii uległa zmianie z powodu remontu ulicy Wszystkich Świętych. Skutkowało to tym, iż w kierunku pętli „Zakłady Piekarnicze” autobusy linii 80 kursowały objazdem przez ulicę Krasińskiego. 2 listopada 1998 roku wprowadzono do obsługi linii autobusy Autosan H6.
1 stycznia 1999 roku zlikwidowano na linii dzień rozkładowy „wolne soboty”.
26 stycznia 2008 roku linia powróciła na swoją stałą trasę.

Kursy linii 80A były skomunikowane z linią 80. W godzinach 6:52 -18:25 na przystankach zatrzymywały się dwa autobusy jednocześnie.
Remont kapitalny ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim wraz z pętlą w dniach 26 marca 2011 - 22 września 2012 roku wymuszał częste zmiany trasy linii 80.Prace rozpoczęły się w lutym 2011 roku od wycinki 300 drzew i zabezpieczeniu na czas budowy pozostałych gatunków. Później, 26 marca 2011 rozpoczęto wyburzanie starego wiaduktu kolejowego biegnącego nad ulicą Arkońską. Zakres prac obejmował gruntowną przebudowę obu ulic. Wraz z budową nowego wiaduktu wchodził w zakres piątego etapu budowy obwodnicy śródmiejskiej. Podczas robót wymieniono sieć trakcyjną i torowiska tramwajowe.
W dniach 12-16 lipca 2013 roku wykonywano prace przy remoncie nawierzchni bitumicznej na ulicy Wernyhory. W czasie prac występowały utrudnienia, więc autobusy linii 80 były kierowane objazdem przez ulicę Żołnierską i Klonowica.
1 marca 2014 roku autobusy linii 80 zostały wydłużone do pętli „Rugiańska”. Na odcinku pomiędzy przystankiem końcowym przy ulicy Łukasińskiego a skrzyżowaniem Obwodnicy Śródmiejskiej z ulicą Chopina trasa autobusu pozostała taka sama. Od tego miejsca autobus zamiast skręcić w ulicę Chopina, jechał kolejnymi odcinkami Obwodnicy Śródmiejskiej aż do wiaduktu przy ulicy Rugiańskiej, w rejonie którego zlokalizowano przystanek końcowy.Dzięki tej zmianie, pasażerowie Niebuszewa zyskali lepsze skomunikowanie z innymi liniami kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta. Na nowej trasie autobusy zatrzymywały się na przystankach wspólnych z linią 69.
Z powodu awarii sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godzinach 8:00-18:00 została zamknięta dla ruchu samochodowego ulica Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do ulicy Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. Linia kursowała przez ulicę Żołnierską – Szeroką – Sosabowskiego – Łukasińskiego i dalej swoją trasą.1 czerwca 2016 ponownie wydłużono trasę linii – wszystkie kursy od przystanku „Rugiańska” przedłużono ulicą Rugiańską i Lubeckiego do pętli „Ludowa” (ówczesną trasą szczytowych wariantów linii 69).
W dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku trwała przebudowa skrzyżowania ulic Mickiewicza, Żołnierskiej, Wernyhory i Reduty Ordona. Prace powodowały perturbacje w kursowaniu m.in. linii 80, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasy z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoje trasy 9 listopada 2016 roku.
8 marca 2018 roku ruszyły prace w związku z przebudową ulicy Arkońskiej i ciekawostką jest, że linia 80 nie zmieniła swojej trasy i przez cały czas trwania inwestycji kursowała przez plac budowy. Jedynym objazdem linii było skierowanie jej zamiast przez ulicę Zawadzkiego, ulicą Jarzyńskiego i Szafera. W pierwszych miesiącach robót, ze względu na stan nawierzchni, na linii pojawiały się wyłącznie ostatnie Volva B10MA z zajezdni Klonowica.W dniach 9 lipca - 12 listopada 2019 roku, z powodu rozbiórki pozostałej części wiaduktu w ciągu przebudowywanej ulicy Arkońskiej nastąpiły zmiany w kursowaniu linii 80. Po godzinie 8:00 odcinek Arkońskiej pomiędzy Międzyparkową, a nowo wybudowanym rondem Olszewskiego w ciągu Wojska Polskiego został całkowicie zamknięty dla ruchu. W związku z tym dojazd do kąpieliska Arkonka, stadionu K.S. Arkonia oraz posesji przy Międzyparkowej zapewniono wyłącznie dla służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia oraz autobusów komunikacji miejskiej, możliwy był tylko poprzez ulicę Międzyparkową.
W okresie od 25 listopada 2019 do 26 kwietnia 2020 roku, w związku z I etapem przebudowy ulicy Szafera na odcinku od Wojska Polskiego do Szerokiej, linia aż do odwołania, kursowała objazdem (w obu kierunkach): od ronda Olszewskiego przez Wojska Polskiego – Jarzyńskiego i Szafera do przystanku „Zawadzkiego” i dalej bez zmian. Przystanki „Rondo Olszewskiego” zlokalizowane zostały w ciągu Wojska Polskiego na wysokości przystanków tramwajów. W związku z niedogodnościami związanymi z przejazdem komunikacji miejskiej przez plac budowy na ulicy Szafera, została podjęta decyzja o skierowaniu linii 80 na objazd od 27 kwietnia 2020 roku. W obu kierunkach autobusy kursowały zmienioną trasą: od przystanku „Klonowica Zajezdnia” ulicami Klonowica, Unii Lubelskiej i al. Wojska Polskiego do ronda Olszewskiego i dalej bez zmian. 6 lipca 2020 roku po otwarciu dla ruchu ulicy Szafera, linia powróciła na swoją stałą trasę.1 maja 2023 roku wprowadzono nowy podział rozkładów jazdy w dni powszednie - rozdzielono je na dni nauki w szkołach oraz dni powszednie wolne od nauki w szkołach. Częstotliwość między nimi nie różni się. Ponadto wprowadzono korekty czasów przejazdu i godzin odjazdów.
Na podstawie informacji własnych oraz www.zditm.szczecin.pl opracował: Michał Szczerbiński aktualizacja: Janusz Światowy jas59, Darek Krukowski,
bartez,
man
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W ciągu dnia: 20 minut
- Wieczorem: około 40 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: 40 minut
Operator: SPA Klonowica
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.