Encyklopedia

description Linia 80: Zakłady Piekarnicze - Ludowa

dodane 27.09.2008, godz. 21:51 przez michalSPAK; zmodyfikowane 24.01.2020, godz. 15:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

13.02.2018
Dodano informacje z lat 2014 - 2017 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.06.2016
Dodano informacje o wydłużeniu linii do pętli Ludowa. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
13.02.2014
Dodano informacje o zmianie trasy i rozkładów jazdy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.03.2010
Podano dokładną datę powstania linii i inne informację zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
28.11.2008
Dodano informacje o historii linii z lat dziewięćdziesiątych zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Zakłady Piekarnicze —  Łukasińskiego — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego — Wernyhory — Klonowica — Zawadzkiego — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Szafera — Jarzyńskiego — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Arkońska — Wszystkich Świętych — Przyjaciół Żołnierza — Komuny Paryskiej — Rugiańska — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa

Historia linii zatacza kręgi lat siedemdziesiątych, gdy kursowała jeszcze na prawym brzegu Odry. Utworzona 16 sierpnia 1973 roku kursowała na trasie Podjuchy /plac Wolności/ do Dolnej Odry. Długość trasy wynosiła 21,6 km, obsługiwały ją 3 brygady rano i po południu z 33 minutową częstotliwością.

Jednocześnie tego samego dnia uruchomiono linię 80 Bis, jako wspomagającą, ale na trasie Gryfino – Dolna Odra. Długość trasy wynosiła 5,7 km, przelot z Gryfina 13 minut, a z Dolnej Odry 12 minut. Linia obsługiwana była 1 autobusem z 33-minutową częstotliwością kursowania. Jeździła tylko w dni powszednie jako linia szczytowa. Zlikwidowano ją 2 listopada 1973 roku, a później /2 kwietnia 1985/ roku odżyła jako linia 110.

Zlikwidowano "osiemdziesiątkę" z dniem 2 listopada 1973 roku w związku z przerzuceniem taboru z tej linii na linię 104 w celu usprawnienia komunikacji w rejonie Gryfina rónież dzięki skróceniu linii 64 również uzyskano dodatkowy tabor.

Taki stan rzeczy utrzymywał się do 3 kwietnia 1989 roku, gdy linia „przeprowadziła się” na lewobrzeżną część miasta na stałe już wtapiając się w jej schemat komunikacyjny. Obsługująca linie zajezdnia SPA Klonowica oferowała w tym czasie pasażerom 2–3 autobusy kursujące z częstotliwością 18–27 minut przy przelocie 22–23 minut i długości trasy 7,5 kilometra.

Pierwsze rozkładowe cięcia „osiemdziesiątki” dały się we znaki 7 lipca 1989 roku kiedy to obsługę linii ukrócono o jeden autobus. Sprawiło to, iż przelot trasy linii zmniejszył się do 20–22 minut. Zmianie uległa też częstotliwość, od tej chwili linia kursowała z 27 i 50-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie. W dni świąteczne natomiast 80 obsługiwana była jedną brygadą kursującą z 50–minutową częstotliwością przy przelocie trasy równym 20 minut. Dnia 15 października 1990 roku z rozkładu linii zniknęła kolejna brygada co poskutkowało zmniejszeniem się częstotliwości kursowania do 50 minut przez cały dzień. Przelot trasy wynosił od tej chwili 19–20 minut.

zdjęcie
1 maja 1994 roku dokonano korekty odległości między przystankami na trasie linii a także jej długości. Po dokonanych zmianach długość trasy linii wyniosła 7,4 km.

Od 7 września do 14 października 1998 roku trasa linii uległa zmianie z powodu remontu ulicy Wszystkich Świętych położonej na trasie 80. Skutkowało to tym, iż w kierunku pętli "Zakłady Piekarnicze" autobusy owej linii kursowały objazdem przez ulicę Krasińskiego. 2 listopada 1998 roku wprowadzono do obsługi linii autobusy Autosan H6, a 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy "wolne soboty".

Kolejna zmiana trasy spowodowana robotami ziemnymi miała miejsce w okresie 27 sierpnia – 2 października 2007 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Łukasińskiego (między ulicami Taczaka a Bracką). Autobusy kursowały wtedy ulicami: Łukasińskiego, Grota-Roweckiego, Hubala, Taczaka i Łukasińskiego. W związku z powyższym uruchomione zostały tymczasowe przystanki "Berlinga" oraz "Bracka nż". Nie był obsługiwany przystanek "Kleeberga".
zdjęcie
Kursy zjazdowe wykonywane są do przystanku "Zawadzkiego Kościół". W chwili obecnej na linii można spotkać prawie każdy typ taboru, łącznie z przegubowym, który posiada SPAK. Czas przejazdu wynosi około 20 minut, natomiast długość trasy około 8 kilometrów. Częstotliwość kursowania wynosi 25 minut w szczycie, poza szczytem 30 minut, a w soboty i niedziele co godzinę.


Remont kapitalny ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim wraz z pętlą w dniach 26 marca 2011 - 22 września 2012 roku wymuszał częste zmiany tras linii 80 i linii zastępczych 803 i 803A.

Praktycznie prace rozpoczęły się w lutym 2011 roku od wycinki 300 drzew i zabezpieczeniu na czas budowy pozostałych gatunków. Później bo 26 marca 2011 od wyburzania starego wiaduktu kolejowego biegnącego nad ulicą Arkońską.

Zakres prac rozpoczętych w lutym 2011 roku obejmował gruntowną przebudowę obu ulic. Wraz z budową nowego wiaduktu wchodził w zakres piątego etapu budowy obwodnicy śródmiejskiej. Podczas robót wymieniono sieć trakcyjną i torowiska tramwajowe.


Od 1 marca 2014 autobusy linii kursują zmienioną trasą. Na odcinku pomiędzy przystankiem końcowym przy ulicy Łukasińskiego a skrzyżowaniem Obwodnicy Śródmiejskiej z ulicą Chopina trasa autobusu pozostaje taka sama. Od tego miejsca autobus pojedzie inaczej niż obecnie. Zamiast skręcić w ulicę Chopina autobus pojedzie kolejnymi odcinkami Obwodnicy Śródmiejskiej aż do wiaduktu przy ulicy Rugiańskiej, w rejonie którego zlokalizowany będzie przystanek końcowy.

Dzięki temu pasażerowie zyskają skomunikowanie z innymi liniami kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta. Na zmienionej trasie (pomiędzy ulicą Chopina a ulicą Rugiańską) autobusy linii zatrzymają się przystankach:

- „Chopina” (w kierunku Rugiańskiej) – nowy przystanek za skrzyżowaniem z ul. Chopina,
- „Łabędzia” (w obu kierunkach) – nowe przystanki zlokalizowane na Obwodnicy Śródmiejskiej za skrzyżowaniem z ul. Krasińskiego,
- „Przyjaciół Żołnierza” w obu kierunkach,
- „Pasterska” obu kierunkach,
- „Golisza” w obu kierunkach,
- „Rugiańska” przystanek końcowy.

W godzinach szczytu linię będą obsługiwały trzy autobusy należące do SPA „Klonowica”. W godz. 5.00 – 18.00 kursy będą wykonywane co 24 – 30 minut, w pozostałym okresie oraz w dni świąteczne co 60 minut.

W dni powszednie będą jeździły na tej linii autobusy przegubowe. O zmianę trasy wnioskowali pasażerowie oraz Rady Osiedla: Niebuszewo i Arkońskie - Niemierzyn.

Brygady

dzień powszedni obsługiwana jest trzema autobusami:
- 80/1 (4:58-22:54),
- 80/2 (6:14-18:28),
- 80/3 (6:17-18:01)
w dni świąteczne
- 80/1 (4:51-22:54).

Z dniem 1 czerwca 2016 roku trasa zostaje wydłużona do pętli Ludowa trasą linii 69 obsługując przystanki:
- Rugiańska "71"
- Dobromiry nż
- Stocznia Remontowa nż
- Ludowa
- w kierunku Zakładów Piekarniczych także Lubeckiego Wiadukt nż

Jednocześnie dodana zostaje jedna brygada.

Z dniem 1 kwietnia 2014 roku, ZDiTM wprowadził zmiany rozkładów jazdy na liniach autobusowych 70, 80, 83, 88 i 101.

• Na linii 80 w dni powszednie kurs o godzinie 18:20 z Zakładów Piekarniczych do Klonowica Zajezdnia został opóźniony o 10 minut i wydłużony do Rugiańskiej (18:57). Uruchomiono dodatkowy kurs relacji Rugiańska (18:59) – Klonowica Zajezdnia (19:2).

W okresie od 28 czerwca - 28 września 2014 roku wprowadzono w godzinach 9 – 18 w weekendy i dni świąteczne drugi autobus do obsługi linii autobusowej 80. W okresie tym linia jeździ co 30 minut, w pozostałych okresach jak dotychczas, co 60. Przerwa posiłkowa dla tej brygady odbywała się będzie na Zajezdni Klonowica.

30 sierpnia 2015 roku w godzinach 8:00 - 13:00 odbywał się bieg XXXVI PKO Półmaraton Szczeciński, wymusiło to wprowadzenie zmian na linii 80.

• autobusy linii 80 kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory od ulicy Łukasińskiego jechały Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica z pominięciem przystanków: ,,Kleeberga’’, ,,Reduty Ordona’’, ,,Wernyhory’’, ,,Klonowica Zajezdnia’.

Organizacja I PZU Maratonu Szczecińskiego, 19 września 2015 roku w godzinach 9 - 16, doprowadzała do perturbacji w komunikacji miejskiej, które powodowały utrudnienia i wymuszały zmianę tras.

• na linii 80 przystanek końcowy "Rugiańska" zlokalizowano na ulicy Rugiańskiej (odcinek Komuny Paryskiej - Wilcza). Powrót odbywał się ulicami Rugiańską i Wilczą i dalej stałą trasą od przystanku "Pasterska".

• ponadto od skrzyżowania ulic Wszystkich Świętych i Arkońskiej w obu kierunkach autobusy kursowały przez ulicę Pawła VI i dalej do przystanku "Zawadzkiego" trasą linii 53.

• przystanek "Wszystkich Świętych" w kierunku Rugiańskiej zlokalizowano w zatoce przystankowej na ulicy Wszystkich Świętych, natomiast w kierunku Zakładów Piekarniczych przystanek zlokalizowany był pod wiaduktem. Przystanek otrzymał status na żądanie.

• przystanek "Spacerowa" dla autobusów jadących w kierunku Zakładów Piekarniczych został zlokalizowany na alei Wojska Polskiego (na wysokości schroniska dla zwierząt), a w kierunku Rugiańskiej na alei Wojska Polskiego za skrzyżowaniem z ulicą Szafera.

Od 1 lutego 2016 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy linii 80. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wprowadził w rozkładach jazdy korekty czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami - wydłużenie lub skrócenie czasu. W związku z tym zmieniły się godziny odjazdów z przystanków. Częstotliwość kursowania nie zmieniła się.

Awaria sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godziny 8:00 do godziny 18:00 wymusiła zamknięcie dla ruchu samochodowego ulicy Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. W związku z tym autobusy linii 53, 74, 75 i 80 jeździły częściowo zmienionymi trasami.


Z dniem 1 czerwca 2016 roku zmianie uległy rozkłady jazdy jak i trasa linii 80. Autobusy kursowały na wydłużonej trasie. Od Zakładów Piekarniczych do przystanku "Rugiańska" jechał dotychczasową starą trasą, a dalej do przystanku "Ludowa" trasą linii 69. 

Na podstawie informacji własnych oraz www.zditm.szczecin.pl opracował: Michał Szczerbiński aktualizacja: Janusz Światowy i Darek Krukowski

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.