Encyklopedia

description Linia 80: Zakłady Piekarnicze - (Osiedle Arkońskie) - (Rugiańska) - Ludowa

dodane 27.09.2008, godz. 21:51 przez michalSPAK; zmodyfikowane 13.02.2018, godz. 5:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

13.02.2018
Dodano informacje z lat 2014 - 2017 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.06.2016
Dodano informacje o wydłużeniu linii do pętli Ludowa. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
13.02.2014
Dodano informacje o zmianie trasy i rozkładów jazdy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
16.03.2010
Podano dokładną datę powstania linii i inne informację zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
28.11.2008
Dodano informacje o historii linii z lat dziewięćdziesiątych zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
Trasa: Zakłady Piekarnicze - Łukasińskiego - Reduty Ordona - Wernyhory - Klonowica - Zawadzkiego - Spacerowa - Arkońska - Wszystkich Świętych - Chopina - Osiedle Arkońskie

Historia linii zatacza kręgi lat siedemdziesiątych, gdy kursowała jeszcze na prawym brzegu Odry. Utworzona 16 sierpnia 1973 roku kursowała na trasie Podjuchy /plac Wolności/ do Dolnej Odry. Długość trasy wynosiła 21,6 km, obsługiwały ją 3 brygady rano i po południu z 33 minutową częstotliwością.

Jednocześnie tego samego dnia uruchomiono linię 80 Bis, jako wspomagającą, ale na trasie Gryfino – Dolna Odra. Długość trasy wynosiła 5,7 km, przelot z Gryfina 13 minut, a z Dolnej Odry 12 minut. Linia obsługiwana była 1 autobusem z 33-minutową częstotliwością kursowania. Jeździła tylko w dni powszednie jako linia szczytowa. Zlikwidowano ją 2 listopada 1973 roku, a później /2 kwietnia 1985/ roku odżyła jako linia 110.

Zlikwidowano "osiemdziesiątkę" z dniem 2 listopada 1973 roku w związku z przerzuceniem taboru z tej linii na linię 104 w celu usprawnienia komunikacji w rejonie Gryfina rónież dzięki skróceniu linii 64 również uzyskano dodatkowy tabor.

Taki stan rzeczy utrzymywał się do 3 kwietnia 1989 roku, gdy linia „przeprowadziła się” na lewobrzeżną część miasta na stałe już wtapiając się w jej schemat komunikacyjny. Obsługująca linie zajezdnia SPA Klonowica oferowała w tym czasie pasażerom 2–3 autobusy kursujące z częstotliwością 18–27 minut przy przelocie 22–23 minut i długości trasy 7,5 kilometra.

Pierwsze rozkładowe cięcia „osiemdziesiątki” dały się we znaki 7 lipca 1989 roku kiedy to obsługę linii ukrócono o jeden autobus. Sprawiło to, iż przelot trasy linii zmniejszył się do 20–22 minut. Zmianie uległa też częstotliwość, od tej chwili linia kursowała z 27 i 50-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie. W dni świąteczne natomiast 80 obsługiwana była jedną brygadą kursującą z 50–minutową częstotliwością przy przelocie trasy równym 20 minut. Dnia 15 października 1990 roku z rozkładu linii zniknęła kolejna brygada co poskutkowało zmniejszeniem się częstotliwości kursowania do 50 minut przez cały dzień. Przelot trasy wynosił od tej chwili 19–20 minut.1 maja 1994 roku dokonano korekty odległości między przystankami na trasie linii a także jej długości. Po dokonanych zmianach długość trasy linii wyniosła 7,4 km.

Od 7 września do 14 października 1998 roku trasa linii uległa zmianie z powodu remontu ulicy Wszystkich Świętych położonej na trasie 80. Skutkowało to tym, iż w kierunku pętli "Zakłady Piekarnicze" autobusy owej linii kursowały objazdem przez ulicę Krasińskiego. 2 listopada 1998 roku wprowadzono do obsługi linii autobusy Autosan H6, a 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy "wolne soboty".

Kolejna zmiana trasy spowodowana robotami ziemnymi miała miejsce w okresie 27 sierpnia – 2 października 2007 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Łukasińskiego (między ulicami Taczaka a Bracką). Autobusy kursowały wtedy ulicami: Łukasińskiego, Grota-Roweckiego, Hubala, Taczaka i Łukasińskiego. W związku z powyższym uruchomione zostały tymczasowe przystanki "Berlinga" oraz "Bracka nż". Nie był obsługiwany przystanek "Kleeberga".Kursy zjazdowe wykonywane są do przystanku "Zawadzkiego Kościół". W chwili obecnej na linii można spotkać prawie każdy typ taboru, łącznie z przegubowym, który posiada SPAK. Czas przejazdu wynosi około 20 minut, natomiast długość trasy około 8 kilometrów. Częstotliwość kursowania wynosi 25 minut w szczycie, poza szczytem 30 minut, a w soboty i niedziele co godzinę.

Opis trasy

Jadąc od pętli „Zakłady Piekarnicze” pierwszym ważnym punktem przesiadkowym jest przystanek „Wernyhory”, gdzie możemy kontynuować podróż liniami autobusowymi: 53, 60, 74 lub 75 oraz tramwajowymi 5 i 7. Następnie jadąc ulicą Wernyhory docieramy do bazy autobusowej SPAK, obok mijamy też Wydział Napraw Taboru, siedzibę Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, oraz dyrekcji MZK. Dalej podróżując ulicami Klonowica i Zawadzkiego docieramy do dużego blokowiska „Zawadzkiego”. Mijając rondo przy ulicy Szafera zjeżdżamy w dół do skrzyżowania alei Wojska Polskiego z ulicą Spacerową. Teraz, zamiast blokowisk możemy dla odmiany podziwiać uroki przyrody pod postacią Lasku Arkońskiego w którego pobliżu położone jest boisko sportowe oraz szpital. Przed wiaduktem kolejowym skręcamy w lewo w ulicę Wszystkich Świętych, po kilku minutach dojedziemy do kolejnego dużego osiedla – Arkońskiego w ciągu którego jadąc ulicą Chopina zakończymy trasę.

Brygady

Linia w dzień powszedni obsługiwana jest dwoma autobusami:

  • 80/1 (5:17-22:40, pojazd niskopodłogowy)
  • 80/2 (7:18-18:37)

W dni świąteczne i specjalne kursuje tylko jeden autobus:

  • 80/1 (5:17-22:40, pojazd niskopodłogowy)

Długość trasy w kierunku Zakładów Piekarniczych wynosi 7.300 metrów, a w kierunku Osiedla Arkońskiego 7.570 metrów.

Wycinka drzew na ulicy Chopina pomiędzy ulicą Broniewskiego a Wszystkich Świętych w dniach 17 - 20 stycznia 2011 roku wymusiła przesunięcie przystanku „Chopina” kierunek Krasińskiego, dla linii 51, 78, 80, B, 532, o około 100 metrów przed skrzyżowanie z ulicą Broniewskiego. Po zakończeniu wycinki przystanek powrócił na stałe miejsce.

Remont kapitalny ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim wraz z pętlą w dniach 26 marca 2011 - 22 września 2012 roku wymuszał częste zmiany tras linii 80 i linii zastępczych 803 i 803A.

Prace wykonywało konsorcjum Energopol Szczecin – Z.U.E. Kraków. Inwestycja dofinansowana była w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007–2013.

Praktycznie prace rozpoczęły się w lutym 2011 roku od wycinki 300 drzew i zabezpieczeniu na czas budowy pozostałych gatunków. Później bo 26 marca 2011 od wyburzania starego wiaduktu kolejowego biegnącego nad ulicą Arkońską.

Zakres prac rozpoczętych w lutym 2011 roku obejmował gruntowną przebudowę obu ulic. Wraz z budową nowego wiaduktu wchodził w zakres piątego etapu budowy obwodnicy śródmiejskiej. Podczas robót wymieniono sieć trakcyjną i torowiska tramwajowe.

Przebudowa ulicy Łukasińskiego na odcinku od ulicy Taczaka z dniach 5 kwietnia - 27 września 2012 roku wymusiła częściową zmianę trasy przejazdu oraz lokalizacje przystanków dla linii 74 i 80 w rejonie wykonywanych prac.

• linia 80 kursowała w kierunku Zakładów Piekarniczych po stałej trasie. W kierunku Osiedla Arkońskiego jedzie częściowo objazdem ulicami Łukasińskiego – Żniwną do Szerokiej – Sosabowskiego do ul. Łukasińskiego i dalej po stałej trasie Ulegają zmianie lokalizacje przystanków.

• przystanek „Łukasińskiego” w obu kierunkach został czasowo przeniesiony na ulice Łukasińskiego przy skrzyżowaniu z ulicą Bracką.

Prace odtworzeniowe nawierzchni asfaltowej jezdni na ulicy Wernyhory w dniach 12 -16 lipca 2013 roku wymusiły wahadłowy ruch pojazdów (sterowanie ręczne). Prace prowadziła firma Strabag, w ramach umowy na bieżące utrzymanie dróg. Prowadzone roboty powodowały na liniach autobusowych 74, 75, 53, 60 i 80 opóźnienia.

• później skierowano autobusy linii 53, 75 i 80 objazdem przez ulice Żołnierską i Klonowica. Na ulicy Żołnierskiej zatrzymały się na przystanku wspólnym z autobusami PKS (za skrzyżowaniem z ulicą Wernyhory) oraz na przystanku Klonowica Zajezdnia na przystanku wspólnym z linią 60 (przed skrzyżowaniem z ul. Wernyhory).

Od 1 marca 2014 autobusy linii kursują zmienioną trasą. Na odcinku pomiędzy przystankiem końcowym przy ulicy Łukasińskiego a skrzyżowaniem Obwodnicy Śródmiejskiej z ulicą Chopina trasa autobusu pozostaje taka sama. Od tego miejsca autobus pojedzie inaczej niż obecnie. Zamiast skręcić w ulicę Chopina autobus pojedzie kolejnymi odcinkami Obwodnicy Śródmiejskiej aż do wiaduktu przy ulicy Rugiańskiej, w rejonie którego zlokalizowany będzie przystanek końcowy.

Dzięki temu pasażerowie zyskają skomunikowanie z innymi liniami kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta. Na zmienionej trasie (pomiędzy ulicą Chopina a ulicą Rugiańską) autobusy linii zatrzymają się przystankach:

- „Chopina” (w kierunku Rugiańskiej) – nowy przystanek za skrzyżowaniem z ul. Chopina,
- „Łabędzia” (w obu kierunkach) – nowe przystanki zlokalizowane na Obwodnicy Śródmiejskiej za skrzyżowaniem z ul. Krasińskiego,
- „Przyjaciół Żołnierza” w obu kierunkach,
- „Pasterska” obu kierunkach,
- „Golisza” w obu kierunkach,
- „Rugiańska” przystanek końcowy.

W godzinach szczytu linię będą obsługiwały trzy autobusy należące do SPA „Klonowica”. W godz. 5.00 – 18.00 kursy będą wykonywane co 24 – 30 minut, w pozostałym okresie oraz w dni świąteczne co 60 minut.

W dni powszednie będą jeździły na tej linii autobusy przegubowe. O zmianę trasy wnioskowali pasażerowie oraz Rady Osiedla: Niebuszewo i Arkońskie - Niemierzyn.

Brygady

dzień powszedni obsługiwana jest trzema autobusami:
- 80/1 (4:58-22:54),
- 80/2 (6:14-18:28),
- 80/3 (6:17-18:01)
w dni świąteczne
- 80/1 (4:51-22:54).

Z dniem 1 czerwca 2016 roku trasa zostaje wydłużona do pętli Ludowa trasą linii 69 obsługując przystanki:
- Rugiańska "71"
- Dobromiry nż
- Stocznia Remontowa nż
- Ludowa
- w kierunku Zakładów Piekarniczych także Lubeckiego Wiadukt nż

Jednocześnie dodana zostaje jedna brygada.

Z dniem 1 kwietnia 2014 roku, ZDiTM wprowadził zmiany rozkładów jazdy na liniach autobusowych 70, 80, 83, 88 i 101.

• Na linii 80 w dni powszednie kurs o godzinie 18:20 z Zakładów Piekarniczych do Klonowica Zajezdnia został opóźniony o 10 minut i wydłużony do Rugiańskiej (18:57). Uruchomiono dodatkowy kurs relacji Rugiańska (18:59) – Klonowica Zajezdnia (19:2).

W okresie od 28 czerwca - 28 września 2014 roku wprowadzono w godzinach 9 – 18 w weekendy i dni świąteczne drugi autobus do obsługi linii autobusowej 80. W okresie tym linia jeździ co 30 minut, w pozostałych okresach jak dotychczas, co 60. Przerwa posiłkowa dla tej brygady odbywała się będzie na Zajezdni Klonowica.

30 sierpnia 2015 roku w godzinach 8:00 - 13:00 odbywał się bieg XXXVI PKO Półmaraton Szczeciński, wymusiło to wprowadzenie zmian na linii 80.

• autobusy linii 80 kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory od ulicy Łukasińskiego jechały Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica z pominięciem przystanków: ,,Kleeberga’’, ,,Reduty Ordona’’, ,,Wernyhory’’, ,,Klonowica Zajezdnia’.

Organizacja I PZU Maratonu Szczecińskiego, 19 września 2015 roku w godzinach 9 - 16, doprowadzała do perturbacji w komunikacji miejskiej, które powodowały utrudnienia i wymuszały zmianę tras.

• na linii 80 przystanek końcowy "Rugiańska" zlokalizowano na ulicy Rugiańskiej (odcinek Komuny Paryskiej - Wilcza). Powrót odbywał się ulicami Rugiańską i Wilczą i dalej stałą trasą od przystanku "Pasterska".

• ponadto od skrzyżowania ulic Wszystkich Świętych i Arkońskiej w obu kierunkach autobusy kursowały przez ulicę Pawła VI i dalej do przystanku "Zawadzkiego" trasą linii 53.

• przystanek "Wszystkich Świętych" w kierunku Rugiańskiej zlokalizowano w zatoce przystankowej na ulicy Wszystkich Świętych, natomiast w kierunku Zakładów Piekarniczych przystanek zlokalizowany był pod wiaduktem. Przystanek otrzymał status na żądanie.

• przystanek "Spacerowa" dla autobusów jadących w kierunku Zakładów Piekarniczych został zlokalizowany na alei Wojska Polskiego (na wysokości schroniska dla zwierząt), a w kierunku Rugiańskiej na alei Wojska Polskiego za skrzyżowaniem z ulicą Szafera.

Od 1 lutego 2016 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy linii 80. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wprowadził w rozkładach jazdy korekty czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami - wydłużenie lub skrócenie czasu. W związku z tym zmieniły się godziny odjazdów z przystanków. Częstotliwość kursowania nie zmieniła się.

Awaria sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godziny 8:00 do godziny 18:00 wymusiła zamknięcie dla ruchu samochodowego ulicy Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. W związku z tym autobusy linii 53, 74, 75 i 80 jeździły częściowo zmienionymi trasami.

• linie 74 i 80 wykonywały kurs w kierunku pętli Zakłady Piekarnicze od przystanku Wernyhory jechały ulicami Żołnierską, Szeroką, Sosabowskiego, Łukasińskiego i dalej swoją trasą. Na czas trwania objazdu wyłączono z ruchu przystanki Reduty Ordona i Kleeberga.

Z dniem 1 czerwca 2016 roku zmianie uległy rozkłady jazdy jak i trasa linii 80. Autobusy kursowały na wydłużonej trasie. Od Zakładów Piekarniczych do przystanku "Rugiańska" jechał dotychczasową starą trasą, a dalej do przystanku "Ludowa" trasą linii 69. Obowiązywała następująca częstotliwość kursowania:

• dni powszednie do godziny 19:00 - około 24 minuty
• dni powszednie po godzinie 19:00 i w dni świąteczne co 40 minut.

Prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku spowodowały perturbacje w kursowaniu linii 53, 74, 75, 80, 521, 527 i 529, które w czasie trwania inwestycji często zmieniały trasy z powodu etapowania tych prac. Tramwaje i autobusy wróciły na swoje trasy 9 listopada 2016 roku.

Organizacja imprezy XXXVII PKO Półmaratonu Szczecińskiego w dniu 28 sierpnia 2016 roku w godzinach 8:00 - 13:00 wymusiła zmiany na linii 80.

• autobusy linii 74 i 80 od godziny 4:30 do czasu zakończenia biegu przez ulice Mickiewicza, Łukasińskiego i Grota Roweckiego kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Łukasińskiego od ulicy Wernyhory jechały ulicą Reduty Ordona (w kierunku Bezrzecza przez ulicą Czorsztyńską), Witkiewicza, Taczaka i od przystanku ,,Łukasińskiego’’ swoją trasą.

Z dniem 1 stycznia 2017 roku nastąpiły zmiany rozkładów jazdy linii 54, 64, 77, 80, 101, 108.

• na linii 80 nastąpiła zmiana powszedniego rozkładu jazdy polegająca na przesunięciu kursu z Zakładów Piekarniczych z godziny 7:27 na godzinę 7:23. Dodatkowo nastąpiła korekta czasów przejazdu na wybranych kursach.

Organizacja w dniu 27 sierpnia 2017 roku w godzinach 8:00 - 14:00 biegu XXXVIII PKO Półmaratonu Szczecińskiego wymusiło wprowadzenie zmian na linii 80.

• autobusy linii 80 kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory od ulicy Łukasińskiego jechały ulicami Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica z pominięciem przystanków ,,Kleeberga’’, ,,Reduty Ordona’’, ,,Wernyhory’’, ,,Klonowica Zajezdnia’’
Na podstawie informacji własnych oraz www.zditm.szczecin.pl opracował: Michał Szczerbiński aktualizacja: Janusz Światowy i Darek Krukowski
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.