Encyklopedia

Linia 806: (Linia Zastępcza)

dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23 marca 2024 man
12.01.2024
Dodano informacje o objeździe w styczniu 2024 man
04.07.2023
Dodano informacje o zmianie trasy linii od 8 lipca 2023 man
24.05.2023
Dodano informacje o zmianach od 28 maja 2023 man
28.01.2023
dodano informację o zmianie lokalizacji przystanku „Dworzec Główny (Owocowa)” oraz korekcie godzin odjazdów na odcinku Pomorzany Dobrzyńska – Plac Zawiszy Waszka
28.01.2023
dodano informację o zmianie lokalizacji przystanku „Brama Portowa” Waszka
03.01.2023
Dodano informacje o objeździe od 8 stycznia 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17 grudnia man
16.08.2022
Dodano informacje o dodatkowych kursach przy okazji organizacji „Żagli 2022” man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianach w funkcjonowaniu linii od 1 lipca man
31.12.2021
Dodano informacje o VIII odsłonie linii fan004
20.05.2020
Dodano informację o uruchomieniu linii w 2020 roku man
04.08.2016
Dodano informację o wydłużeniu linii do pętli Gocław. wsad123
26.07.2016
Dodano informację o kursowaniu linii dnia 23 lipca 2016 roku. wsad123

Linia 806 jest uruchamiana z powodu zmian na trasie tramwajowej „szóstki”.

Odsłona I

W grudniu 2005 roku w Stoczni Szczecińskiej odbył się koncert „Polskie requiem” Krzysztofa Pendereckiego upamiętniający ofiary Grudnia’70. Z tego powodu linie tramwajowe 6 i 11 skrócono do pętli „Stocznia Szczecińska”, a na Gocław uruchomiono linię zastępczą 806.

Odsłona II

zdjęcie
Pierwszego dnia linia 806 była obsługiwana tylko przez "niskacze"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejny raz linia 806 została utworzona 8 marca 2006 roku z powodu regeneracji sieci kanalizacyjnej na ulicy Chmielewskiego, kiedy to linia tramwajowa 6 została skrócona do Dworcowej. „Osiemsetszóstka” kursowała od godziny 19:00 na trasie Pomorzany Dobrzyńska – Smolańska - Chmielewskiego – Kolumba - Dworzec Główny – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – Jana z Kolna – Firlika – Stocznia Szczecińska.

Co drugi kurs odbywał się w relacji Pomorzany Dobrzyńska Wyszyńskiego.

Zawieszona została 11 marca 2006. Z tych samych powodów, jakie nastąpiły w marcu, ponowne jej uruchomienie odbywało się 20 kwietnia oraz od 2 do 6 sierpnia 2006 roku. Trasa oraz godziny kursowania były takie same.

Odsłona III

16 listopada oraz 15 grudnia 2006 roku kolejne roboty kanalizacyjne w mieście tym razem na ulicy Firlika przyczyniły się do uruchomienia linii 806 od godziny 20:00 na trasie Stocznia Szczecińska – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław.

Odsłona IV

zdjęcie
Linię 806 obsługiwał również PKS Szczecin
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
8 kwietnia 2008 roku z powodu braku prądu w większej części miasta na ulice nie wyjechały tramwaje. W związku z tym uruchomiono między innymi linię 806, która kursowała na trasie Pomorzany Dobrzyńska – Smolańska – Chmielewskiego – Kolumba – Dworzec Główny – Wyszyńskiego – Niepodległości – plac Rodła – Piłsudskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois – Firlika – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław. Linia kursowała z częstotliwością 12 minut w szczycie i 24 minut poza nim.

Odsłona V

zdjęcie
Spotkanie dwóch "zatramwajów" za linię 6
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 17 kwietnia 2008 roku prace kanalizacyjne na ulicy Lipowej i Światowida wstrzymały ruch tramwajowy, a to wymagało uruchomienia linii 806 na trasie Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław.

Linia została zawieszona 2 sierpnia 2008 roku, kiedy to uruchomiono linię 863 na trasie Skolwin Ludowa.

zdjęcie
To już ostatni dzień kursowania linii 806
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po zakończeniu prac kanalizacyjnych na ulicy Kościelnej i zawieszeniu linii 863 na dwa dni(18 i 19 października 2008 roku) została uruchomiona „osiemsetszóstka” na trasie Ludowa Gocław. Natomiast od 20 października 2008 do 31 marca 2009 roku wykonywała kursy na trasie Wiszesława Gocław.

Odsłona VI

zdjęcie
„Szóstka” o długości 15 metrów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia po raz kolejny uruchomiona została 23 lipca 2016 roku w związku z pracami przy torowisku na ulicy Kolumba. Tego dnia kursowała na trasie Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska. Obsługiwały ją trzy zajezdnie: SPAD, SPPK oraz PKS Szczecin. Pierwszej oraz ostatniej przypadły dwie brygady, natomiast zajezdnia przy ulicy Fabrycznej w Policach wystawiła jeden wóz. Na linii kursowały autobusy klasy MEGA i zatrzymywały się na wysokości wszystkich przystanków tramwajowych oraz przystankach autobusowych zlokalizowanych na trasie. 

zdjęcie
Na trasie Stocznia Szczecińska - Ludowa uruchomiona została komunikacja zastępcza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponad tydzień później, 1 sierpnia 2016 roku, linia 806 powróciła na szczecińskie ulice w relacji Stocznia Szczecińska - Ludowa, co związane było z remontem dwóch przejazdów kolejowych w ciągu ulic Nocznickiego i Stalmacha. Autobusy wystawiane przez zajezdnie SPAD oraz SPPK na przystankach pojawiały się z częstotliwością 6 minut:

zdjęcie
Jeszcze tylko dwa tygodnie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po czterech dniach kursowania, 5 sierpnia 2016 roku na wniosek pasażerów, tramwajowa linia 6 Bis została zlikwidowana, zaś linia 806 została wydłużona do pętli „Gocław”. Jednocześnie o połowę zmniejszona została częstotliwość kursowania. Autobusy zatrzymywały się na wysokości wszystkich przystanków tramwajowych.

20 sierpnia 2016 wznowiono ruch tramwajowy na ulicach Nocznickiego i Stalmacha i w związku z tym, linia 806 została zlikwidowana.

Odsłona VII

zdjęcie
Pierwszy dzień kursowania linii zastępczej, a autobusy oznakowane wzorowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową torowiska tramwajowego na węźle Wyszyńskiego i zmianą trasy linii 6, 23 maja 2020 roku uruchomiono linię 806 na trasie Dworzec Główny Stocznia Szczecińska przez ulice: Kolumba, Nabrzeże Wieleckie, Jana z Kolna, Łady, Firlika, Antosiewicza, Nocznickiego. Kursy były wykonywane z częstotliwością jak na linii 6. Obsługą linii zajęło się PKS Szczecin.

12 grudnia 2020 po powrocie linii 6 na swoją trasę, zastępcza linia 806 została zlikwidowana.

Odsłona VIII

Po raz kolejny linię 806 uruchomiono 8 stycznia 2022 roku w związku z rozpoczęciem przebudowy ulicy Kolumba i skróceniem trasy linii 6 do odcinka Gocław - Wyszyńskiego.

 „Osiemsetszóstka” kursowała w relacji Plac Żołnierza Polskiego - Pomorzany Dobrzyńska z częstotliwością: 

  • w dni powszednie:
    • do godz. 6 co 15 minut,
    • w godz. 6–20 co 12 minut,
    • po godz. 20 co 20 minut,
  • w soboty:
    • do godz. 9 i po godz. 18 co 10 minut,
    • w pozostałym okresie co 12 minut,
  • w dni świąteczne co 20 minut,
  • w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie:
    • do godz. 11 i po godz. 18 co 24 minuty,
    • w pozostałym okresie co 20 minut.

Trasa przebiegała następująco: Plac Żołnierza Polskiego - aleja Niepodległości - plac Brama Portowa - 3 Maja - Czarnieckiego - Potulicka - Piekary - Dąbrowskiego - Starkiewicza - Boczna - Połabska - Szpitalna - aleja Powstańców Wlkp. - Budziszyńska - Inowrocławska - Pomorzany Dobrzyńska - Dobrzyńska - Budziszyńska - aleja Powstańców Wlkp. - Starkiewicza - Dąbrowskiego - Kolumba - Nowa - Dworcowa - plac Brama Portowa - aleja Niepodległości - Plac Żołnierza Polskiego.

Przystanek końcowy zlokalizowany był za w ciągu alei Niepodległości przy Galerii Kaskada (na pasie wjazdowym).

Obsługą linii zajęła się zajezdnia SPA „Dąbie”

zdjęcie
Już niedługo linia 806 przestanie być obsługiwana przez SPAD
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2022 wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii. Autobusy rozpoczęły kursowanie na wydłużonej trasie: Niemcewicza - Pomorzany Dobrzyńska.  

W kierunku pętli „Niemcewicza” do przystanku „Brama Portowa” trasa przebiegała jak dotychczas. Od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” do pętli „Niemcewicza” autobusy kursowały trasą linii 812. Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Niepodległości przed placem Żołnierza Polskiego.

W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od pętli „Niemcewicza” do przystanku „Rayskiego” autobusy również kursowały trasą linii 812. Następnie zatrzymywały się na przystankach: „Plac Rodła”, zlokalizowanym w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, oraz „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowanym w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego.

Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Niepodległości za placem Żołnierza Polskiego (przy wjeździe do „Kaskady”).

Częstotliwość linii pozostała bez zmian, zaś jej obsługę przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

zdjęcie
SPA Dąbie na 806 – obecnie tylko wspomnienie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 806 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Przy okazji organizacji imprezy „Żagle 2022” w dniach 19 i 20 sierpnia 2022, autobusy linii 806 wykonały trzy dodatkowe kursy z przystanku „Brama Portowa”:

9 października 2022 w związku ze zmianą częstotliwości wszystkich linii tramwajowych, zmodyfikowano również częstotliwość kursowania linii 806. Od tego dnia kursy były wykonywane:

  • w dni powszednie:
    • do godz. 20 co 15 minut,
    • po godz. 20 co 20 minut,
  • w soboty:
    • w godz. 9–18 co 15 minut,
    • w pozostałym okresie co 20 minut,
  • w niedziele i dni świąteczne bez zmian.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono 17 grudnia 2022. W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

Od 8 stycznia 2023 także w kierunku pętli „Niemcewicza” od przystanku „Boczna” linia 806 kursowała objazdem przez ul. Dąbrowskiego – Piekary – Potulicką – Czarnieckiego – 3 Maja do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. 

W celu poprawy punktualności 23 stycznia 2023 roku przystanek „Brama Portowa” w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” przeniesiony został na torowisko tramwajowe (nr 10812).

28 stycznia 2023 roku nastąpiła zmiana lokalizacji przystanku „Dworzec Główny (Owocowa)” w kierunku Niemcewicza. Autobusy zatrzymują się na przystanku zlokalizowanym w ciągu ulicy 3 Maja za skrzyżowaniem z ulicą Korzeniowskiego, wspólnym z liniami 70 i 90 (nr 22912), a nie jak dotychczas w ciągu ulicy Owocowej (nr 22931). Jednocześnie nastąpiła korekta godzin odjazdów na odcinku Pomorzany Dobrzyńska – Plac Zawiszy.

28 maja 2023 roku w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 806 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku ze wznowieniem ruchu tramwajów na odcinku plac Rodła – rondo Giedroycia, od 8 lipca 2023 trasa linii 806 została skrócona do placu Rodła. Autobusy zatrzymywały się na przystanku „Plac Rodła” zlokalizowanym w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (przystanek wspólny z linią B). Nawrót następował na placu Rodła, zaś przystanek końcowy „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia między skrzyżowaniami z ulicą Mazowiecką i Małopolską (dotychczasowy przystanek końcowy linii 812).

W związku koniecznością usunięcia awarii sieci gazociągowej w ciągu ulicy Połabskiej, w dniach 18-21 lipca 2023 autobusy linii 806 w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” kursowały objazdem przez ulicę Starkiewicza. Przystanek „Świętego Józefa” pozostawał nieczynny.

Z powodu prac na sieci wodociągowej w ciągu ulicy Budziszyńskiej, w dniach 15 stycznia (godz. 9:00) - 18 stycznia 2024 roku, autobusy linii 806 od przystanku „Św. Józefa” kursowały tymczasowo przez ulicę Połabską i Szpitalną do tymczasowego przystanku końcowego „Szpitalna”, a następnie z powrotem przez aleję Powstańców Wielkopolskich do przystanku „Starkiewicza” i dalej po stałej trasie. Na przystanku końcowym po wymianie pasażerów, autobusy kierowały się w dalszą trasę bez odstawania.

Tymczasowo wyłączono dla linii z użytkowania przystanki: „Frysztacka”, „Pomorzany”, „Budziszyńska”, „Inowrocławska” i „Pomorzany Dobrzyńska”.

23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanek „Plac Rodła” przeniesiono do lokalizacji w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (przy delikatesach). Ponadto przystanki „Brama Portowa” i „Plac Żołnierza Polskiego” w kierunku placu Rodła przeniesiono na torowisko tramwajowe.

na podstawie wiedzy własnej opracował Wojtek, aktualizacja: Denis Husak, manfan004, Waszka