Encyklopedia

Linia 81: Kamieniec - Plac Kościuszki

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

19.01.2020
aktualizacja man
13.02.2018
Dodano informacje z 2015 roku jas59
02.01.2018
Dodano informację o zmianie trasy linii jas59
17.07.2017
Dodano informacje o wydłużeniu linii do przystanku "Rosówek Granica" oraz zmianie rozkładu jazdy. wsad123
19.12.2016
Dodano informacje o przedłużeniu trasy i dodaniu 5 brygady jas59
20.06.2013
Dodano informację o przystankach na żądanie. jas59
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie w rozkładzie letnim i zimowym X
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła Pepe

Trasa: Kamieniec — Rosówek — Kołbaskowo — Przecław — Warzymice —  Cukrowa — rondo Uniwersyteckie — Południowa — Mieszka I — plac Szyrockiego — aleja Piastów — Plac Kościuszki

Poprzednie wcielenie linii


zdjęcie
Jedna z najodleglejszych pętli autobusowych w szczecińskiej KM
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy raz linię 81 uruchomiono 10 października 1994 roku na czas remontu Mostu Cłowego, kiedy to została zamknięta dla ruchu ulica Przestrzenna, a linie kursujące tą ulicą skierowano objazdem przez ulicę Gryfińską.

Jeździła ona na trasie Dworzec PKP Dąbie – Lotnisko przez ulicę Pomorską i Przestrzenną. Obsługiwana była jednym autobusem z co 20/24 minutową częstotliwością.

Linia została zawieszona po skończonym remoncie nawierzchni Mostu Długiego 26 października 1994 roku.

Obecny kształt linii

1 lutego 1997 roku uruchomiono linię 81 na trasie Dworzec Główny-Przecław.

zdjęcie
Volvo na linii 81 w okolicach wsi Warzymice
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czasie remontu ulicy Wyszyńskiego od 7 lipca – 29 października 1997 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Dworcową i Nową.

Również na czas robót drogowych w rejonie skrzyżowania ulicy Cukrowej i Autostrady Poznańskiej 15 sierpnia – 1 października 1997 roku autobusy kursowały objazdem z Przecławia – Autostradą Poznańską (stara pętla przed Zakładami Ogrodniczymi) – Cukrową i dalej po swojej trasie.

Po zakończeniu budowy kładki z dworca na ulicę Kolumba 1 grudnia 1997 roku linia powróciła na pętlę sprzed dworca na ulicę Kolumba.

zdjęcie
Szczecińska komunikacja posiada coraz dłuższe "odnogi" podmiejskie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2004 roku na linii 81 dokonano zmian - niektóre z kursów skierowano do Kołbaskowa.

W 2005 roku linię skierowano przez ulicę Łokietka na czas remontu kapitalnego ulicy Krzywoustego. Mimo otwarcia ulicy 31 stycznia 2006 roku po zakończeniu remontu, linia 81 pozostała na tej trasie. 

zdjęcie
Linia 81 w czasach, kiedy kończyła trasę na Dworcu Głównym
aktualna ocena: 4,18, liczba ocen: 38
Od początku istnienia linii 81 jej obsługą taborową zajmowała się zajezdnia zajezdnia Dąbie. Początkowo (lata 1997-1998) na linii kursowały pojazdy 12-metrowe, a od tamtej pory na linii można spotkać wyłącznie autobusy przegubowe.

Z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od dnia 7 listopada 2012 roku na okres około 5 tygodni zmianie uległa trasa linii, której autobusy kursowały przez ulicę Radomską i Południową z obsługą dodatkowych przystanków na trasie.
zdjęcie
15-metrowy Mercedes z PKS-u jedzie do Rosówka
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii przejęło PKS Szczecin.


zdjęcie
Dwa autobusy w Kamieńcu. Takie spotkania nie zdarzają się często
aktualna ocena: 4,40, liczba ocen: 36
15 lutego 2017 roku na wniosek gminy Kołbaskowo nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii, kursy wydłużono do pętli Rosówek Granica, a niektóre do pętli Kamieniec. Na trasie obowiązują przystanki linii 70.

1 stycznia 2018 roku miało miejsce skrócenie linii. Linia 81 została skrócona od Dworca Głównego do pętli Plac Kościuszki, przy czym zwiększono jej częstotliwość w szczycie do 10 minut.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: wsad123 man