Encyklopedia
Linia 81: Plac Kościuszki - Przecław
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man



Trasa: Plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie (z powrotem: rondo Uniwersyteckie — Południowa) — Cukrowa — Warzymice — Przecław — Kołbaskowo — Rosówek — Rosówek Granica — Kamieniec
Poprzednie wcielenie linii
Pierwszy raz linię 81 uruchomiono 10 października 1994 roku na czas remontu Mostu Cłowego, kiedy to została zamknięta dla ruchu ulica Przestrzenna, a linie kursujące tą ulicą skierowano objazdem przez ulicę Gryfińską.Jeździła ona na trasie Dworzec PKP Dąbie – Lotnisko przez ulicę Pomorską i Przestrzenną. Obsługiwana była jednym autobusem z co 20/24 minutową częstotliwością.
Linia została zlikwidowana po skończonym remoncie nawierzchni Mostu Długiego 26 października 1994 roku.
Późniejszy kształt linii
1 lutego 1997 roku uruchomiono linię 81 na trasie Dworzec Główny - Przecław.
W czasie remontu ulicy Wyszyńskiego w okresie od 7 lipca do 29 października 1997 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Dworcową i Nową.Również na czas robót drogowych w rejonie skrzyżowania ulicy Cukrowej i Autostrady Poznańskiej 15 sierpnia – 1 października 1997 roku autobusy kursowały objazdem z Przecławia – Autostradą Poznańską (stara pętla przed Zakładami Ogrodniczymi) – Cukrową i dalej po swojej trasie.
Po zakończeniu budowy kładki z dworca na ulicę Kolumba 1 grudnia 1997 roku linia powróciła na pętlę sprzed dworca na ulicy Kolumba.
Dodatkowo na wniosek pasażerów zwiększono wówczas częstotliwość kursowania linii w dni powszednie w godzinach szczytu z 35 do 20 minut.
Testy zakończyły się pomyślnie i w związku z tym, wariantowe kursy przedłużone do pętli „Kołbaskowo” pozostawiono na stałe.
W 2005 roku linię skierowano przez ulicę Łokietka na czas remontu kapitalnego ulicy Krzywoustego. Mimo otwarcia ulicy 31 stycznia 2006 roku po zakończeniu remontu, linia 81 pozostała na tej trasie.
Od początku istnienia linii 81 jej obsługą taborową zajmowała się zajezdnia zajezdnia Dąbie. Początkowo (lata 1997-1998) na linii kursowały pojazdy 12-metrowe, a od roku 1999 wyłącznie autobusy przegubowe. W latach 2017-2020 na linii pojawiały się również tzw. „deski”, czyli autobusy 15-metrowe.Z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od dnia 7 listopada 2012 roku na okres około 5 tygodni zmianie uległa trasa linii, której autobusy kursowały przez ulicę Radomską i Południową z obsługą dodatkowych przystanków na trasie.
W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii w całości przejęła zajezdnia PKS Szczecin.
15 lutego 2017 roku na wniosek gminy Kołbaskowo nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii, kursy wydłużono do pętli „Rosówek Granica”, a niektóre do pętli „Kamieniec”. Na trasie obowiązywały przystanki linii 70.1 stycznia 2018 roku linia 81 została skrócona od Dworca Głównego do placu Kościuszki. Jednocześnie, zwiększono częstotliwość jej kursowania w szczycie do 10 minut.
8 sierpnia 2018 roku rozpoczął się remont pętli w Przecławiu. W jego trakcie m.in. usunięto stary bruk. Autobusy komunikacji miejskiej kursowały bez większych zmian, jedyna to wyjazd z pętli – autobusy, aby dostać się na DK13, skierowano drogami wokół kościoła. Remontem zajęła się firma Eurovia Polska S.A., a termin wykonania prac określono na 16 listopada 2018 roku. Budowa była podzielona na trzy etapy. Pierwszy to prace w miejscu wyjazdu na DK13, drugi to prace w miejscu wyjazdu z DK13 i trzeci, ten największy, w kierunku przejazdu kolejowego.W latach 2018-2020 w czasie różnych uroczystości organizowanych na Wałach Chrobrego, specjalne, nocne kursy linii wykonywane były na dawnej trasie Dworzec Główny-Przecław. W 2021 roku, podczas organizacji imprezy „Żagle 2021” kursy były wykonywane na trasie Łasztownia-Przecław.
1 stycznia 2022 w związku ze zmianą numeracji linii kursujących w gminie Kołbaskowo, linia 81 została przenumerowana na 241 pozostając na dotychczasowej trasie.