Encyklopedia

Linia 812: (Linia Zastępcza)

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man

04.07.2023
Dodano informację o likwidacji linii man
24.05.2023
Dodano informacje o zmianach od 28 maja 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17 grudnia man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
27.01.2022
Dodano informację o zmianie trasy man
10.12.2021
Dodano informacje o odsłonie linii od grudnia 2021 man
14.03.2020
dodano informacje do roku 2020 man
28.08.2017
Dodano informacje o VI odsłonie kursowania linii. jas59 
17.12.2013
Dodano informacje o V odsłonie lini jas59 
19.10.2009
Dodano informację o uruchomieniu linii 812 z powodu wymiany torowiska na placu Kościuszki. kajetansz

Linia 812 to linia zastępcza, typowo uruchamiana w celu umożliwienia dojazdu węzłów przesiadkowych podczas niemożliwości dojazdu linii tramwajowych.

Odsłona I

zdjęcie
812 zmierza w kierunku placu Sprzymierzonych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz pierwszy w historii szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej, linia 812 pojawiła się w okresie 19-26 października oraz 2-6 listopada 2006 roku (od godz. 18:30 do końca okresu kursowania).

Została uruchomiona na trasie: Piastów – aleja Powstańców Wielkopolskich – Budziszyńska – Inowrocławska – Dobrzyńska – Pomorzany Dobrzyńska

Autobusy zawracały okrążając plac Sprzymierzonych (obecnie plac Szarych Szeregów). Powodem uruchomienia linii 812 były roboty kanalizacyjne.

Autobusy zatrzymywały się na przystankach tramwajowych, a w wypadku torowiska wydzielonego na jego wysokości.

Odsłona II

zdjęcie
"Zatramwaj" zmierza w kierunku Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne uruchomienie linii 812 wiązało się z pracami modernizacyjnymi w stacji prostowniczej „Kordeckiego”. Miało to miejsce w niedzielę 24 lutego 2008 roku. Autobusy linii 812 kursowały tym razem na wydłużonej trasie Plac Sprzymierzonych Pomorzany Dobrzyńska. Tym razem autobusy zawracały przez plac Odrodzenia.

Odsłona III

zdjęcie
Kierowca na długo zapamięta dzisiejszy kurs krótko przed godziną 12 - ciężko było zamknąć którekolwiek drzwi
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trzecie uruchomienie linii 812 miało miejsce 8 kwietnia 2008 roku. Kursowała ona wtedy na trasie Dworzec Niebuszewo Pomorzany Dobrzyńska, a jej uruchomienie wiązało się z brakiem prądu w Szczecinie. Na tej trasie linia 812 miała zostać uruchomiona w wypadku strajku motorniczych, do którego jednak nie doszło. Linia kursowała z częstotliwością 6 minut w szczycie i 12 minut poza nim. Do jej obsługi skierowano autobusy z SPA Dąbie, SPA Klonowica i PKS Szczecin.

Odsłona IV

zdjęcie
Linia 812 na wyjątkowo opustoszałym placu Szyrockiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Czwarte uruchomienie linii 812 miało miejsce 16 października 2009 roku. Kursowała ona wtedy na trasie plac Kościuszki Plac Sprzymierzonych, a jej uruchomienie wiązało się z rozpoczęciem II etapu wymiany torowiska na placu Kościuszki. Linia kursowała z częstotliwością 8 minut w szczycie i 12 minut poza nim. Do jej obsługi skierowano autobusy z SPA Klonowica, SPA Dąbie i SPPK.

19 października 2009 linia 812 po raz ostatni wyjechała w tej odsłonie.

Odsłona V

zdjęcie
Leciwy MAN także załapał się na obsługę "zatramwajów"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Piąte uruchomienie linii 812 miało miejsce 7 stycznia 2014 roku. Kursowała wtedy na trasie Plac Szarych Szeregów - Pomorzany Dobrzyńska. Jej uruchomienie wiązało się z rozpoczęciem wymiany torowiska i trakcji napowietrznej na alei Piastów na odcinku od placu Szarych Szeregów do ulicy Dąbrowskiego.

Linia kursowała z częstotliwością:

  •  w dni powszednie (obsługiwana 14 brygadami):
    • w szczycie co 3 minuty,
    • poza szczytem co 6 minut;
  • w soboty (obsługiwana 7 brygadami):
    • do godziny 9.00 co 10 minut,
    • w pozostałych godzinach co 6 minut;
  • w dni świąteczne (obsługiwana 7 brygadami):
    • do godziny 11:00 oraz wieczorem co 10 minut;
    • w innych godzinach co 6 minut.

Do jej obsługi skierowano autobusy z SPA Klonowica, SPA Dąbie, SPPK i PKS.

Odsłona VI

zdjęcie
Jeden z dwóch dzisiejszych Mercedesów na linii 812
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 25-27 marca 2017 z powodu montażu napędów rozjazdów na skrzyżowaniu Piastów i Jagiellońskiej wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku ulic Jagiellońskiej i Piastów oraz plac Kościuszki - plac Szarych Szeregów.

Na ten czas zmieniono trasy tramwajów, które kursowały objazdami. Uruchomiono po raz szósty zastępczą linię 812, która kursowała tylko w jednym kierunku na trasie: Plac Kościuszki — aleja Piastów — Pułaskiego — Sikorskiego — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — Plac Szarych Szeregów

Linia była obsługiwana przez zajezdnię Dąbie.

Odsłona VII

film
0:34
odtwórz
Solaris przejeżdża przez wyremontowany przejazd tramwajowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 812 została ponownie uruchomiona 14 marca 2020 roku w związku z rozpoczęciem II etapu przebudowy placu Szarych Szeregów i zamknięciem go dla przejazdu tramwajowego. Została skierowana na trasę:Plac Rodła — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — Piastów. Na tej trasie linia kursowała do 31 maja 2020 roku.

Obsługą linii w całości zajmowało się PKS Szczecin.

Odsłona VIII

zdjęcie
Kolejny gatunek stada, czyli linia 812
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych m.in. w ciągu alei Wyzwolenia i placu Rodła i jednoczesnym wstrzymaniem ruchu tramwajowego na odcinku plac Szarych Szeregów – plac Rodła – rondo Giedroycia, 18 grudnia 2021 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii tramwajowych oraz uruchomiono linię zastępczą 812.

zdjęcie
Slalomem wokół remontów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa: Kołłątaja – rondo Giedroycia (powrót: Lubomirskiego – Staszica) – aleja Wyzwolenia – aleja Jana Pawła II – plac Grunwaldzki (powrót: Mazurska – Bałuki – Kaszubska) – Piłsudskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Piastów (powrót: Pułaskiego – Sikorskiego) – plac Kościuszki.

Na trasie przejazdu uruchomiono przystanki:

  • Kołłątaja (nr 12721) – przystanek końcowy i początkowy, zlokalizowany w ciągu ulicy Staszica przed rondem Giedroycia,
  • Kołłątaja (nr 12733) – w kierunku placu Kościuszki, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia,
  • Odzieżowa (nr 12811 i 12812),
  • Rayskiego (nr 12911 i 12914),
  • Plac Rodła (nr 11513) – w kierunku placu Kościuszki, zlokalizowany na wschodniej jezdni alei Wyzwolenia („pod prąd”) przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego,
  • Plac Rodła (nr 11530) – w kierunku Kołłątaja, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przy salonie Orange,
  • Plac Żołnierza Polskiego (nr 11311 i 11314),
  • Plac Lotników (nr 17831 i 17851),
  • Mazurska (nr 18811) – w kierunku Kołłątaja, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Mazurską,
  • Plac Grunwaldzki (nr 11623 i 11631),
  • Plac Szarych Szeregów (nr 11712 i 11713) – zlokalizowane na torowisku tramwajowym,
  • Piastów (nr 11833 i 11831),
  • Plac Kościuszki (nr 10411) – w kierunku placu Kościuszki, zlokalizowany w ciągu alei Piastów przy restauracji KFC,
  • Plac Kościuszki (nr 10413) – w kierunku Kołłątaja, zlokalizowany w ciągu alei Piastów naprzeciwko przystanku tramwajowego,
  • Plac Kościuszki (nr 10440) w kierunku Kołłątaja, zlokalizowany w ciągu ulicy Sikorskiego przed placu Kościuszki,
  • Plac Kościuszki (nr 10435) – przystanek końcowy i początkowy wspólny z liniami w kierunku placu Szyrockiego.

Kursy wykonywano z częstotliwością:

  • w dni powszednie:
    • do godz. 6 co 7–8 minut,
    • w godz. 6–9 i 14–17 co 4 minuty,
    • w godz. 9–14 i 17–20 co 6 minut,
    • po godz. 20 co 10 minut,
  • w soboty:
    • do godz. 9 i po godz. 18 co 10 minut,
    • w pozostałym okresie co 6 minut,
  • w dni świąteczne co 10 minut,
  • w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie:
    • do godz. 11 i po godz. 18 co 12 minut,
    • w pozostałym okresie co 10 minut.

zdjęcie
Zmiany na linii 812 w związku z rozszerzeniem robót na Niebuszewie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 22 stycznia 2022 w związku z kolejnym etapem przebudowy alei Wyzwolenia, autobusy linii zastępczej 812 w kierunku pętli „Kołłątaja od przystanku „Rayskiego” kursowały przez aleję Wyzwolenia i ulicami Ofiar Oświęcimia i Staszica. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia” (nr 14221, wspólny z liniami 53, 60 i 67).

10 kwietnia 2022 w związku z ograniczonymi środkami finansowymi, zmieniono częstotliwość kursowania linii, która rozpoczęła kursowanie:

  • w dni powszednie:
    • w godzinach szczytu co 6 minut,
    • poza godzinami szczytu co 10 minut,
    • po godz. 21 co 20 minut;
  • w soboty:
    • do godz. 9 i po godz. 18 co 20 minut,
    • w pozostałym okresie co 12 minut;
  • w niedziele i dni świąteczne: co 20 minut;
  • w Wielkanoc:
    • do godz. 11 i po godz. 18 co 24 minuty;
    • w pozostałym okresie co 20 minut.

4 maja 2022 w dni powszednie w godzinach szczytu, zwiększono częstotliwość kursowania linii do 5 minut. W pozostałym okresie nie uległa ona jednak zmianie.

16 czerwca 2022 przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Plac Kościuszki” autobusy kursowały dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiony został ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś w zamian zlikwidowano przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Kołłątaja” od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” linia kursowała przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.

27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, ponownie zmodyfikowano funkcjonowanie zastępczej linii 812.

Kursowała w relacji: Niemcewicza Plac Rodła na trasie:

Niemcewicza Kołłątaja – rondo Giedroycia – aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – Rayskiego – aleja Wyzwolenia – Ofiar Oświęcimia – Staszica – rondo Giedroycia – Kołłątaja (nawrót na rondzie Sybiraków).

Na trasie uruchomiono przystanki:

  • Niemcewicza (nr 14394) – przystanek początkowy, zlokalizowany w ciągu ulicy Kołłątaja przed skrzyżowaniem z ulicą Barbary,
  • Niemcewicza (nr 14393) – przystanek końcowy, dla wysiadających, zlokalizowany w ciągu ulicy Kołłątaja za skrzyżowaniem z ulicą Barbary,
  • Kołłątaja (nr 12733) – w kierunku Placu Rodła, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia,
  • Kołłątaja (nr 12721) – w kierunku Niemcewicza, zlokalizowany w ciągu ulicy Staszica przed rondem Giedroycia (w zatoce),
  • Ofiar Oświęcimia (nr 14221) – w kierunku Niemcewicza, zlokalizowany w ciągu ulicy Staszica za skrzyżowaniem z ulicą Ofiar Oświęcimia,
  • Odzieżowa (nr 12811 i 12831),
  • Rayskiego (nr 12911 i 12914),
  • Plac Rodła (nr 12710) – przystanek końcowy i początkowy, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła (w zatoce parkingowej).

Kolejna zmiana trasy nastąpiła 1 lipca 2022 roku w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła.

Przystanek końcowy „Plac Rodła” zlokalizowany został w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (kierunek Brama Portowa).

W kierunku pętli „Niemcewicza” od przystanku początkowego „Plac Rodła”  autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia, nawrót na placu Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Uruchomione zostały przystanki:

  • „Plac Żołnierza Polskiego” (zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego),
  • „Plac Rodła” (zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką).

Kursy wykonywane były z częstotliwością:

  • w dni powszednie:
    • co 4–8 minut w godzinach szczytu,
    • co 12 minut poza godzinami szczytu,
    • co 20 minut po godz. 20;
  • w soboty:
    • co 12 minut w godz. 9–18,
    • co 20 minut w pozostałym okresie;
  • w niedziele i dni świąteczne: co 20 minut.

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku placu Rodła, autobusy linii 812 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

9 października 2022 w związku ze zmianą częstotliwości wszystkich linii tramwajowych, zmodyfikowano również częstotliwość kursowania linii 812. Od tego dnia kursy były wykonywane:

  • w dni powszednie:
    • w godzinach szczytu co 5/10 minut,
    • poza godzinami szczytu co 15 minut,
    • po godz. 20 co 20 minut,
  • w soboty:
    • w godz. 9–18 co 15 minut,
    • w pozostałym okresie co 20 minut,
  • w niedziele i dni świąteczne bez zmian.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono 17 grudnia 2022. W kierunku pętli „Plac Rodła” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

28 maja 2023 roku w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 812 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku ze wznowieniem ruchu tramwajów na odcinku plac Rodła – rondo Giedroycia, 8 lipca 2023 linia 812 została zlikwidowana.

na podstawie wiedzy własnej i informacji zawartych w serwisie Komis opracował Kajetan Szmuciński kajetansz

aktualizacja: man