Encyklopedia
Linia 83: Plac Kościuszki - Smolęcin
dodane przez t105n ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie (z powrotem: rondo Uniwersyteckie — Południowa) — Cukrowa — Do Rajkowa — Warzymice: Aleja Śliwkowa — Warzymice — Będargowo — Barnisław — Smolęcin — Kołbaskowo (z powrotem: Smolęcin — Karwowo — Warzymice)
Zastępcze wcielenia linii
W swoim pierwszym wcieleniu, uruchomienie linii 83 uzależnione było od wstrzymania ruchu tramwajowego na poszczególnych odcinkach oraz potrzeby wspomożenia normalnej komunikacji autobusowej. Przez pewien czas pełniła rolę etatowego „zatramwaju”. Była uruchamiana w latach 1998-2005. Linie zastępcze począwszy od 2005 roku zaczęły być oznaczane numerami od 800 w górę.Prawobrzeżne 83
Po raz pierwszy linia 83 została uruchomiona z powodu remontu Mostu Cłowego od 1 sierpnia 1998 roku na trasie Emilii Gierczak – Lotnisko. Wówczas linie 62, 56 i C kursowały objazdem przez ulice Krzywoń – Hangarową – Eskadrową, a linia 79 omijała Dąbie.
Zastępcza linia obsługiwana była jednym autobusem (Autosanem H6) z częstotliwością 20 minut.
Po zakończonym remoncie, linia 83 została zlikwidowana 10 sierpnia 1998 roku.
„Zatramwaj”
W związku z remontem Estakady Pomorskiej - jezdni wyjazdowej i torowiska oraz wstrzymaniem ruchu tramwajów do Basenu Górniczego, 28 czerwca 1999 uruchomiono zastępczą linię 83 kursującą na trasie Basen Górniczy – Tkacka.Obsługę linii zapewniały wspólnie SPAD i SPAK, ze znaczną przewagą spółki prawobrzeżnej (proporcja 6:2 wozów).
Dzięki temu podczas strajku pracowników komunikacji miejskiej pasażerowie z prawobrzeża mogli dojechać do centrum - strajkowały wtedy wyłącznie tramwaje oraz zajezdnia SPAK.
6 września 1999 roku zakończono remont i tramwaje powróciły na trasę, zaś linię 83 zlikwidowano.
Po raz trzeci linia została uruchomiona 26 czerwca 2000 roku z powodu remontu ulicy Mickiewicza. Kursowała wówczas na trasie Krzekowo – Most Akademicki (trasą linii 5 i 7).
Gdy prace remontowe posunęły się dalej i całkowicie zamknięto dla tramwajów skrzyżowanie ulicy Mickiewicza z aleją Bohaterów Warszawy, w dniu 28 września 2000 roku linia 83 została wydłużona do Bramy Portowej. Przystanek końcowy ulokowano w alei Niepodległości, a nawrót następował na wysokości ulicy Bogurodzicy.
Cztery dni później - 2 października 2000 roku, linię ponownie skrócono, tym razem do odcinka Brama Portowa – 5 Lipca, ponieważ otwarto ruchu tramwajowy do Krzekowa przez ulicę Wawrzyniaka.
Reaktywacja nastąpiła dość szybko, bo już 18 kwietnia 2001 roku rozpoczęto budowę mostu nad Parnicą oraz wiaduktu drogowego nad torowiskiem na ulicy Gdańskiej.
Linia 83 została uruchomiona na trasie Basen Górniczy – Tkacka. Nowością było wykorzystanie przystanku tramwajowego „Wyszyńskiego” dla komunikacji autobusowej. Autobusy linii 83 zatrzymywały się na przystanku tramwajowym, co było dużym ułatwieniem dla pasażerów przesiadających się z tramwajów.
Linia 83 w tej postaci funkcjonowała do 1 lipca 2001 roku.
Kolejna reaktywacja miała miejsce kilka miesięcy później, w okresie od 10 września do 24 października 2001 roku z powodu budowy ronda na skrzyżowaniu ulicy Sikorskiego i alei Bohaterów Warszawy uruchomiono linię 83 na trasie Brama Portowa – Gumieńce.
W następnym roku (1 lipca - 18 sierpnia 2002 roku) ponownie uruchomiono linię, lecz tym razem na trasie Plac Sprzymierzonych – Piastów – Powstańców Wielkopolskich – Budziszyńska – Pomorzany Dobrzyńska. Przyczyną był remont wiaduktu nad torami kolejowymi w alei Powstańców Wielkopolskich.Na tej samej trasie linia 83 kursowała jeszcze w okresie 26 czerwca - 30 lipca 2004 roku z powodu przebudowy skrzyżowania alei Piastów, alei Powstańców Wielkopolskich oraz ulicy Mieszka I.
Ostatni raz linia zastępcza 83 wyjechała na trasę w dniach 27–29 czerwca 2005 roku i kursowała w godzinach wieczornych. Powodem jej uruchomienia było wykonanie przejazdu przez torowisko na skrzyżowaniu alei Piastów z ulicą Łokietka, co było potrzebne dla autobusów kursujących objazdem w trakcie remontu ulicy Krzywoustego.
Oprócz pierwszego i trzeciego epizodu linię zawsze obsługiwały pojazdy przegubowe, najczęściej Ikarusy 280.
Linia już na stałe
1 października 2009 roku uruchomiono linię 83 na stałe, w nowej relacji Plac Kościuszki - Będargowo Szkoła. Autobusy kursowały co 50-60 minut w dni powszednie od godziny 6:00 do 10:00 i od 12:00 do 18:00, a w soboty i dni świąteczne od godziny 7:00 do 17:00.Linia obsługiwana była jednym autobusem, a przelot jej trasy wynosił 24-26 minut. Autobusy wystawiała na nią zajezdnia Klonowica.
W związku z remontem nawierzchni drogi w Warzymicach, 4 grudnia 2013 roku autobusy linii 83 jadące w kierunku Placu Kościuszki omijały fragment Przecławia. Dojazd od strony Warzymic do pętli w Przecławiu odbywał się m.in. ulicą Do Rajkowa i drogą krajową 13. W kierunku Będargowa autobusy jeździły bez zmian.
1 lutego 2014 roku wydłużono linię do miejscowości Smolęcin. W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii w całości przejęła zajezdnia PKS Szczecin.
15 lutego 2017 roku na wniosek gminy Kołbaskowo nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii, nastąpiła korekta czasów przejazdu, a wybrane kursy realizowane były na wydłużonej trasie Plac Kościuszki - Kołbaskowo.
9 października 2017 roku nastąpiły kolejne zmiany na linii. Dodano wybrane kursy na trasie plac Kościuszki – Będargowo – Stobno – Bobolin – Warnik i dalej do Smolęcina. Na wydłużonych kursach przez Stobno uruchomione zostały dodatkowe przystanki, takie same jak na linii 88.
8 sierpnia 2018 roku rozpoczął się remont pętli w Przecławiu. W jego trakcie m.in. usunięto stary bruk. Autobusy komunikacji miejskiej kursowały bez większych zmian, jedyna to wyjazd z pętli – autobusy, aby dostać się na DK13, skierowano drogami wokół kościoła. Remontem zajęła się firma Eurovia Polska S.A., a termin wykonania prac określono na 16 listopada 2018 roku. Budowa była podzielona na trzy etapy. Pierwszy to prace w miejscu wyjazdu na DK13, drugi to prace w miejscu wyjazdu z DK13 i trzeci, ten największy, w kierunku przejazdu kolejowego.
18 września 2021 roku w związku z pracami drogowymi linia 83 w godzinach 8-16 kursowała zmienioną trasą. W kierunku Placu Kościuszki od Smolęcina trasa przebiegała przez: Kołbaskowo, Przecław i Warzymice do przystanku „Warzymice Hurtownia” i dalej bez zmian.1 stycznia 2022 w związku ze zmianą numeracji linii kursujących w gminie Kołbaskowo, linia 83 została przenumerowana na 243 pozostając na dotychczasowej trasie.