Encyklopedia
Linia 83: Plac Kościuszki - Kołbaskowo
dodane przez t105n; zmodyfikowane przez
man


Trasa: Plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa — Do Rajkowa — Warzymice — Będargowo — Barnisław — Smolęcin — Kołbaskowo
Poprzednie wcielenie linii
Linia 83 w poprzedniej odsłonie uzależniona była zawsze od wstrzymania ruchu tramwajowego na poszczególnych odcinkach oraz potrzeby wspomożenia normalnej komunikacji autobusowej. Przez pewien czas pełniła rolę etatowego "zatramwaju". Była uruchamiana w latach 1998-2005. Od 2005 roku linie zastępcze są oznaczane numerami od 800 w górę.Pierwotnie została uruchomiona 1 sierpnia 1998 roku z powodu remontu Mostu Cłowego (linie 62, 56 i C kursowały wówczas objazdem przez ulicę Krzywoń, Hangarową i Eskadrową, a linia 79 omijała Dąbie i jeździła objazdem jak linie wyżej).
Linia 83 była obsługiwana jednym autobusem (Autosan H-6) z częstotliwością co 20 minut.
Po zakończonym remoncie linia została zawieszona 10 sierpnia 1998 roku.
Trzeci raz linia została uruchomiona dnia 26 czerwca 2000 roku z powodu remontu ulicy Mickiewicza. Kursowała na trasie Krzekowo - Most Akademicki (trasą linii 5 i 7).
Gdy prace remontowe posunęły się dalej i całkowicie zamknięto dla tramwajów skrzyżowanie ulicy Mickiewicza z aleją Bohaterów Warszawy, w dniu 28 września 2000 roku linia została wydłużona do Bramy Portowej. Przystanek końcowy na Bramie Portowej ulokowano w alei Niepodległości, a nawrót następował na wysokości ulicy Bogurodzicy.
Cztery dni później (2 października 2000 roku) linię ponownie skrócono, tym razem do odcinka Brama Portowa - 5 Lipca, ponieważ otwarto ruchu tramwajowy do Krzekowa przez ulicę Wawrzyniaka.
Reaktywacja nastąpiła dość szybko, bo już 18 kwietnia 2001 roku rozpoczęto budowę mostu nad Parnicą oraz wiaduktu drogowego nad torowiskiem na ulicy Gdańskiej.
Linia 83 została uruchomiona na trasie Basen Górniczy - Tkacka. Nowością było wykorzystanie przystanku tramwajowego "Wyszyńskiego" dla komunikacji autobusowej. Autobusy linii 83 zatrzymywały się na przystanku tramwajowym, co było dużym ułatwieniem dla pasażerów przesiadających się z tramwajów.
Linia 83 w tej postaci funkcjonowała do 1 lipca 2001 roku.
Na kolejną reaktywację czekaliśmy jeszcze krócej. W okresie od 10 września do 24 października 2001 roku z powodu budowy ronda na skrzyżowaniu ulicy Sikorskiego i alei Bohaterów Warszawy uruchomiono linię 83 na trasie Brama Portowa - Gumieńce.
Na tej samej trasie linia 83 kursowała jeszcze w okresie 26 czerwca - 30 lipca 2004 roku z powodu przebudowy skrzyżowania alei Piastów, alei Powstańców Wielkopolskich oraz ulicy Mieszka I.
Ostatni raz linia 83 wyjeżdżała na trasę między 27 a 29 czerwca 2005 roku i kursowała w godzinach wieczornych. Powodem tego było wykonanie przejazdu przez torowisko na skrzyżowaniu alei Piastów z ulicą Łokietka co było potrzebne dla autobusów kursujących objazdem w trakcie remontu ulicy Krzywoustego.
Oprócz pierwszego i trzeciego epizodu linię zawsze obsługiwały pojazdy przegubowe, najczęściej Ikarusy 280.
Linia już na stałe
Linia obsługiwana była jednym autobusem, a przelot wynosił 24-26 minut. Autobusy wystawiało na nią SPA "Klonowica".
W związku z remontem nawierzchni drogi w Warzymicach 4 grudnia 2013 roku autobusy linii 83 jadące w kierunku Placu Kościuszki omijały fragment Przecławia. Dojazd od strony Warzymic do pętli w Przecławiu odbywa m.in. ulicą Do Rajkowa i drogą krajową 13. W kierunku Będargowa autobusy jeździły bez zmian.
Z dniem 1 lutego 2014 roku wydłużono linię do miejscowości Smolęcin. W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii przejęło PKS Szczecin.
15 lutego 2017 roku na wniosek gminy Kołbaskowo nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii, nastąpiła korekta czasów przejazdun wybrane kursy realizowane były na wydłużonej trasie Plac Kościuszki - Kołbaskowo.
9 października 2017 roku nastąpiły kolejne zmiany na linii. Dodano wybrane kursy na trasie plac Kościuszki – Będargowo – Stobno – Bobolin – Warnik i dalej do Smolęcina. Na wydłużonych kursach przez Stobno uruchomione zostały dodatkowe przystanki, takie same jak na linii 88.