Encyklopedia

Linia 83: Plac Kościuszki - Kołbaskowo

dodane przez t105n; zmodyfikowane przez man

19.01.2020
aktualizacja man
13.02.2018
Dodano informacje z lat 2011, 2013, 2017 jas59
17.07.2017
Dodano informację o wydłużeniu wybranych kursów do pętli "Kołbaskowo". wsad123
04.02.2014
Dodano infirmacje o wydłużeniu linii jas59
20.06.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygady 83/1 w dni powszednie i świąteczne X
29.09.2009
Poprawiono trasę, metry i przelot trasy jas59
28.09.2009
Dodano informację o uruchomieniu linii 1 października 2009 roku. kajetansz
24.09.2009
Sprostowano informację na temat uruchomienia linii na stałe od 1.10.2009. MQ
21.09.2009
Dodano informację o utworzeniu linii 83 jako linii stałej wraz ze zmianą trasy jas59
12.10.2008
Dodano informacje o kursowaniu linii w 1998 i 1999 roku Pepe

Trasa: Plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa — Do Rajkowa — Warzymice — Będargowo — Barnisław — SmolęcinKołbaskowo

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Linia zastępcza 83 - dąbskie Volvo na Pomorzanach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 83 w poprzedniej odsłonie uzależniona była zawsze od wstrzymania ruchu tramwajowego na poszczególnych odcinkach oraz potrzeby wspomożenia normalnej komunikacji autobusowej. Przez pewien czas pełniła rolę etatowego "zatramwaju". Była uruchamiana w latach 1998-2005. Od 2005 roku linie zastępcze są oznaczane numerami od 800 w górę.

Pierwotnie została uruchomiona 1 sierpnia 1998 roku z powodu remontu Mostu Cłowego (linie 62, 56 i C kursowały wówczas objazdem przez ulicę Krzywoń, Hangarową i Eskadrową, a linia 79 omijała Dąbie i jeździła objazdem jak linie wyżej).

Linia 83 była obsługiwana jednym autobusem (Autosan H-6) z częstotliwością co 20 minut.

Po zakończonym remoncie linia została zawieszona 10 sierpnia 1998 roku.

zdjęcie
Jedno z wcieleń linii 83 (Tkacka - Basen Górniczy)
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponownie uruchomiono ją 28 czerwca 1999 roku na trasie Basen Górniczy - Tkacka z powodu remontu Estakady Pomorskiej (jezdni wyjazdowej i torowiska). Linie tramwajowe 7 i 8 zostały skierowane na ulicę Dworcową, a linia 2 do Potulickiej. Remont zakończono 6 września 1999 roku i z tym dniem 83 została zlikwidowana na tej trasie. Linię obsługiwały wspólnie SPAD i SPAK, ze znaczną przewagą spółki prawobrzeżnej (proporcja 6 wozów - 2 wozy). Dzięki temu podczas strajku pracowników komunikacji miejskiej pasażerowie z prawobrzeża mogli dojechać do centrum - strajkowały wtedy wyłącznie tramwaje oraz zajezdnia SPAK.

Trzeci raz linia została uruchomiona dnia 26 czerwca 2000 roku z powodu remontu ulicy Mickiewicza. Kursowała na trasie Krzekowo - Most Akademicki (trasą linii 5 i 7).

Gdy prace remontowe posunęły się dalej i całkowicie zamknięto dla tramwajów skrzyżowanie ulicy Mickiewicza z aleją Bohaterów Warszawy, w dniu 28 września 2000 roku linia została wydłużona do Bramy Portowej. Przystanek końcowy na Bramie Portowej ulokowano w alei Niepodległości, a nawrót następował na wysokości ulicy Bogurodzicy.

Cztery dni później (2 października 2000 roku) linię ponownie skrócono, tym razem do odcinka Brama Portowa - 5 Lipca, ponieważ otwarto ruchu tramwajowy do Krzekowa przez ulicę Wawrzyniaka.


zdjęcie
"Zatramwaj" linii 83 na Pomorzanach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 83 została zlikwidowana 26 listopada 2000 roku, gdy zakończono przebudowę torowiska i przystanku na skrzyżowaniu ulicy Mickiewicza i alei Bohaterów Warszawy.

Reaktywacja nastąpiła dość szybko, bo już 18 kwietnia 2001 roku rozpoczęto budowę mostu nad Parnicą oraz wiaduktu drogowego nad torowiskiem na ulicy Gdańskiej.

Linia 83 została uruchomiona na trasie Basen Górniczy - Tkacka. Nowością było wykorzystanie przystanku tramwajowego "Wyszyńskiego" dla komunikacji autobusowej. Autobusy linii 83 zatrzymywały się na przystanku tramwajowym, co było dużym ułatwieniem dla pasażerów przesiadających się z tramwajów.

Linia 83 w tej postaci funkcjonowała do 1 lipca 2001 roku.

Na kolejną reaktywację czekaliśmy jeszcze krócej. W okresie od 10 września do 24 października 2001 roku z powodu budowy ronda na skrzyżowaniu ulicy Sikorskiego i alei Bohaterów Warszawy uruchomiono linię 83 na trasie Brama Portowa - Gumieńce.


zdjęcie
Ikarus jeszcze przed modernizacją
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W następnym roku (1 lipca - 18 sierpnia 2002 roku) ponownie uruchomiono linię 83, lecz tym razem na trasie Plac Sprzymierzonych - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Budziszyńska - Pomorzany Dobrzyńska. Przyczyną był remont wiaduktu nad torami kolejowymi w alei Powstańców Wielkopolskich.

Na tej samej trasie linia 83 kursowała jeszcze w okresie 26 czerwca - 30 lipca 2004 roku z powodu przebudowy skrzyżowania alei Piastów, alei Powstańców Wielkopolskich oraz ulicy Mieszka I.

Ostatni raz linia 83 wyjeżdżała na trasę między 27 a 29 czerwca 2005 roku i kursowała w godzinach wieczornych. Powodem tego było wykonanie przejazdu przez torowisko na skrzyżowaniu alei Piastów z ulicą Łokietka co było potrzebne dla autobusów kursujących objazdem w trakcie remontu ulicy Krzywoustego.

Oprócz pierwszego i trzeciego epizodu linię zawsze obsługiwały pojazdy przegubowe, najczęściej Ikarusy 280.

Linia już na stałe


zdjęcie
Dziesięciometrowy "jamnik" pojawił się dziś na linii 83
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2009 roku uruchomiono linię 83 na stałe, w nowej relacji Plac Kościuszki - Będargowo Szkoła. Autobusy kursowały co 50-60 minut w dni powszednie od godziny 6:00 do 10:00 i od 12:00 do 18:00, a w soboty i dni świąteczne od godziny 7:00 do 17:00.

Linia obsługiwana była jednym autobusem, a przelot wynosił 24-26 minut. Autobusy wystawiało na nią SPA "Klonowica".

zdjęcie
"Jamnik" mknie drogą między polami
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z remontem nawierzchni drogi w Warzymicach 4 grudnia 2013 roku autobusy linii 83 jadące w kierunku Placu Kościuszki omijały fragment Przecławia. Dojazd od strony Warzymic do pętli w Przecławiu odbywa m.in. ulicą Do Rajkowa i drogą krajową 13. W kierunku Będargowa autobusy jeździły bez zmian.

Z dniem 1 lutego 2014 roku wydłużono linię do miejscowości Smolęcin.

zdjęcie
MAN w oczekiwaniu na powrót bocianów do Smolęcina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii przejęło PKS Szczecin.


15 lutego 2017 roku na wniosek gminy Kołbaskowo nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii, nastąpiła korekta czasów przejazdun wybrane kursy realizowane były na wydłużonej trasie Plac Kościuszki - Kołbaskowo.

9 października 2017 roku nastąpiły kolejne zmiany na linii. Dodano wybrane kursy na trasie plac KościuszkiBędargowo – Stobno – Bobolin – Warnik i dalej do Smolęcina. Na wydłużonych kursach przez Stobno uruchomione zostały dodatkowe przystanki, takie same jak na linii 88.

Na podstawie informacji własnych opracował Jacek Kalicki t105n współpraca Janusz Światowy jas59 aktualizacja: wsad123, man