Encyklopedia

description Linia 85: Podjuchy - Smocza-Falskiego

dodane 12.10.2008, godz. 17:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika t105n t105n; zmodyfikowane 22.01.2020, godz. 20:43 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 oraz informacje z linii 55bis zdjęcie profilowe użytkownika man man
14.02.2018
Dodano informacje z roku 2015 i 2018 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
05.02.2014
Dodano informacje o kursowaniu linii na stałe zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Podjuchy —  Szlamowa — Metalowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa) — Krzemienna — Smocza — Falskiego (z powrotem: Falskiego — Przewiewna — Krzemienna)

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Linia 85 jako linia zastępcza była krótkim epizodem w historii szczecińskiej komunikacji miejskiej. Prace podczas budowy ronda Giedroycia wymusiły czasowe odcięcie wjazdu na skrzyżowanie od strony centrum (oraz odcięcie tramwajów od zajezdni Niemierzyn). Kursowała ona na trasie: Dworzec Niebuszewo - Boguchwały - Asnyka - Kołłątaja - Staszica - Lubomirskiego - Wyzwolenia - Plac Rodła.

6 sierpnia 2001 roku uruchomiono zastępcze linie 84 oraz 85 Aby ułatwić pasażerom przesiadkę z tramwaju linii 3 (skróconej wówczas do placu Rodła), przystanek końcowy zlokalizowano na wylocie z placu, zaś przystanek początkowy przed wjazdem na plac Rodła.

Rondo Giedroycia otwarto dla ruchu 27 października 2001 roku, lecz linia 85 kursowała jeszcze do dnia następnego. Dopiero 29 października przywrócono normalną organizację ruchu komunikacji miejskiej.

Linię obsługiwały cztery autobusy przegubowe z zajezdni Dąbie. Najczęściej były to [ikarus280|Ikarusy 280]], rzadziej Volvo B10MA.

zdjęcie
Częstotliwość kursowania wynosiła co 6 minut w szczycie, jednakże było to fikcją. Z powodu wyśrubowanego czasu przejazdu i wiecznych korków pojazdy jeździły "stadami". Co 12 minut pojawiały się poza szczytem i w dni świąteczne, a co 18 minut wieczorami.

Osiedlówka po Podjuchach

Linia ta powstała jako linia 55 bis 1 października 2004 roku na wniosek mieszkańców górnych partii osiedla Podjuchy. Wraz z linią 84 (ówczesne 54 Bis) była jedną z "eksperymentalnych" linii autobusowych, które miały przejść krótką próbę, po której zdecydowano by, czy linia pozostanie, czy też zostanie zlikwidowana. Potoki pasażerskie były jednak całkiem spore, co przesądziło o dalszym istnieniu linii. Jest to w dalszym ciągu najkrótsza linia w szczecińskiej komunikacji miejskiej, zarówno jeśli chodzi o długość trasy (1,5 km z pętli "Podjuchy" do ulicy Falskiego i 1,6 km z ulicy Falskiego do pętli "Podjuchy"), jak i o czas przejazdu (około 5 min.). Linia 85 skomunikowana jest na pętli "Podjuchy" z linią 64, aby zapewnić pasażerom jadącym z centrum bezpośrednie dojazd w głąb osiedla. Linia od początku kursowała wyłącznie w dni powszednie w godzinach od 5:00 do 23:00.

zdjęcie
W okresie od 2 października 2006 roku do 29 stycznia 2007 roku, z uwagi na remont sieci kanalizacyjnej i związane z nim zamknięcie części ulicy Krzemiennej (odcinek od ulicy Metalowej do ulicy Floriana Szarego), zmianie uległa trasa linii. Od pętli przy ulicy Falskiego autobus kursował ulicami Przewiewną, Krzemienną i Floriana Szarego do pętli "Podjuchy". Rozkład jazdy nie uległ zmianie, zawieszeniu uległy jedynie przystanki "Krzemienna" w obu kierunkach. Z wydarzeniem tym wiąże się pewna ciekawostka. Otóż trasa linii skrócona została do tego stopnia, iż odległość pomiędzy przystankami końcowymi wyniosła rekordowo niską odległość, bo niecały kilometr! Okres, w którym 55 Bis kursowało po zmienionej trasie dał się mocno we znaki pasażerom, szczególnie podczas godzin szczytu. Mimo iż trasa skróciła się, problemów było bez liku. Ulica Floriana Szarego była tak wąska, że autobus z trudem mijał się z innymi samochodami. Na domiar złego zaparkowane wokół auta zmuszały kierowcę do wykonywania licznych manewrów między nimi. Kiedy autobus dojeżdżał do ulicy Metalowej, mając pętlę "Podjuchy" zdaje się "pod nosem", sporym problemem stawało się włączenie do ruchu z powodu ogromnych korków które ogarnęły w tym czasie Podjuchy. Jeśli postój autobusu odbywał się dłużej niż 3-4 minuty, kierowca zazwyczaj wypuszczał zniesmaczonych pasażerów, by ci o własnych nogach mogli dojść do przystanków linii jadących w kierunku centrum. 

zdjęcie
1 marca 2007 roku przystanek końcowy linii zlokalizowany przy ulicy Falskiego został przeniesiony o ponad 400 metrów w kierunku ulicy Smoczej. Powodem były protesty mieszkańców jednego z bloków dotyczące postoju autobusu zagradzającego rzekomo wyjazd z pobliskiego parkingu. 10 grudnia 2007 roku przystanek końcowy Smocza - Falskiego stał się przystankiem przelotowym, czego powodem były kolejne protesty mieszkańców uskarżających się na postój autobusu na ulicy i zagradzanie wyjazdu z parkingu pobliskiej posesji. Na skutek tej sytuacji nieznacznie zmienił się rozkład jazdy linii z wyżej wymienionego przystanku. Przystankowe roszady nie ominęły także przystanku Miechowska, który 10 marca 2007 roku przesunięty został o około 10 metrów w kierunku ulicy Smoczej.

Mimo iż 55 Bis obsługiwane było zaledwie jedną brygadą, tu także zdarzały się braki kadrowe. 27 grudnia 2007 roku na przystanku linii na pętli Podjuchy zawisła informacja, iż linia nie kursuje do odwołania z powodu braku kierowcy. Następnego dnia wszystko wróciło jednak do normy, a braków kadrowych i taborowych nie oglądamy tu do dziś. 

1 września 2009 roku nieznacznie zmienił się rozkład jazdy linii. Wynikało to z racji lepszego skomunikowania 55bis na pętli Podjuchy z liniami jadącymi z centrum, na skutek czego kilka kursów nieznacznie przesunięto o kilka minut. 

zdjęcie
Linia obsługiwana była wówczas taborem typu MAXI z zajezdni Dąbie. Zobaczyć można na niej niemal każdy z "solowych" autobusów z wspomnianej wcześniej zajezdni. Ze względu na stan dróg, którymi biegnie trasa autobusu, na linię tę wysyłane były przeważnie pojazdy nieco już przestarzałe. Stały przydział na 55 Bis miał Jelcz L11 399 oraz Jelcz 120MM/1 2745. Oba wozy zostały już wycofane z eksploatacji, a co raz częstszym widokiem na linii stawały się za to Neoplany N4011, sprowadzone z myślą o obsłudze "osiedlówki", bo taki przydomek ma linia. Później na linię kierowano m.in. "norwegi" 2001 i 2002, a także ostatnie miesiące na linii spędził Neoplan 2401.

zdjęcie
1 lutego 2014 roku linia została przenumerowana z linii 55Bis na 85, pozostając na swojej dotychczasowej trasie.


W związku z uruchomieniem części autobusowej węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża początkowo planowano zlikwidować linię 85, jednak 29 stycznia 2018 roku obsługę linii przejęło PKS Szczecin, który na linię kierował początkowo pojazdy klasy MAXI, jednak od pewnego czasu na linii spotkać można głównie mikrobusy Mercedes Sprinter, które obsługują również siostrzaną linię 904

Ostatnia zmiana na linii miała miejsce w listopadzie 2018 roku, kiedy to uruchomiono "osiedlówkę" również w soboty i dni świąteczne o identycznej częstotliwości, co w dni powszednie.

Na podstawie informacji własnych
Opracował: Jacek Kalicki
Współpraca: Paweł Pieńkowski

aktualizacja: man