Encyklopedia

Linia 85: SKM Podjuchy - Smocza - Falskiego

dodane przez t105n ; zmodyfikowane przez man

16.09.2021
Dodano informację o wydłużeniu linii 20 września 2021 fan004
22.07.2021
Dodano informację o wydłużeniu linii man
22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 oraz informacje z linii 55bis man
14.02.2018
Dodano informacje z roku 2015 i 2018 jas59 
05.02.2014
Dodano informacje o kursowaniu linii na stałe jas59 

Trasa: SKM Podjuchy — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa) — Krzemienna — Smocza — Falskiego (z powrotem: Falskiego — Przewiewna — Krzemienna)

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Budowa ronda Giedroycia - dąbski "zatramwaj"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 85 jako linia zastępcza była krótkim epizodem w historii szczecińskiej komunikacji miejskiej. Prace podczas budowy ronda Giedroycia wymusiły czasowe odcięcie wjazdu na skrzyżowanie od strony centrum (oraz odcięcie tramwajów od zajezdni Niemierzyn).

W związku z tym, 6 sierpnia 2001 uruchomiono zastępcze linie 84 oraz 85 w celu ułatwienia pasażerom przesiadki z tramwaju linii 3 skróconej wówczas do placu Rodła. Przystanek końcowy zlokalizowano na wylocie z placu, zaś przystanek początkowy przed wjazdem na plac Rodła.

Linia 85 kursowała na trasie: Dworzec Niebuszewo – Boguchwały – Asnyka – Kołłątaja – Staszica – Lubomirskiego – plac Rodła.

Rondo Giedroycia otwarto dla ruchu 27 października 2001 roku, lecz linia 85 kursowała jeszcze do dnia następnego. Dopiero 29 października 2001 przywrócono stałą organizację ruchu komunikacji miejskiej.

Linię obsługiwały cztery autobusy przegubowe z zajezdni Dąbie. Najczęściej były to Ikarusy 280, rzadziej Volvo B10MA.

zdjęcie
Rozkład jazdy tymczasowej linii 85
Częstotliwość kursowania wynosiła co 6 minut w szczycie, jednakże było to fikcją. Z powodu wyśrubowanego czasu przejazdu i wiecznych korków pojazdy jeździły „stadami”. Co 12 minut pojawiały się poza szczytem i w dni świąteczne, a co 18 minut wieczorami.

„Osiedlówka” po Podjuchach

1 października 2004 roku uruchomiono testowo trzy wspomagające „eksperymentalne” linie autobusowe. Jedną z nich była ówczesna linia 55 Bis, która rozpoczęła kursowanie na wniosek mieszkańców górnych partii osiedla Podjuchy. Jej zadaniem było zapewnienie pasażerom jadącym z centrum bezpośredniego dojazdu w głąb osiedla. W tym celu na pętli „Podjuchy” skomunikowano godziny jej odjazdów z linią 55. Początkowo linia 55 Bis kursowała wyłącznie w dni powszednie w godzinach od 5:00 do 23:00.

Testy początkowo miały zakończyć się w grudniu 2004, jednak wydłużono je do końca stycznia, a następnie do końca lutego 2005.

Potoki pasażerskie okazały się być zadowalające, co przesądziło o utrzymaniu linii na stałe począwszy od 1 marca 2005.

zdjęcie
Objazd o wysokim wskaźniku kultowości
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 2 października 2006 roku do 29 stycznia 2007 roku, z uwagi na remont sieci kanalizacyjnej i związane z nim zamknięcie części ulicy Krzemiennej (odcinek od ulicy Metalowej do ulicy Floriana Szarego), zmianie uległa trasa linii. Od pętli przy ulicy Falskiego autobus kursował ulicami Przewiewną – Krzemienną i Floriana Szarego do pętli „Podjuchy”. Rozkład jazdy nie uległ zmianie, zawieszeniu uległy jedynie przystanki „Krzemienna” w obu kierunkach. Z wydarzeniem tym wiąże się pewna ciekawostka. Otóż trasa linii skrócona została do tego stopnia, iż odległość pomiędzy przystankami końcowymi wyniosła rekordowo niską odległość, bo niecały kilometr! Okres, w którym 55 Bis kursowało po zmienionej trasie dał się mocno we znaki pasażerom, szczególnie podczas godzin szczytu. Mimo iż trasa skróciła się, problemów było bez liku. Ulica Floriana Szarego była tak wąska, że autobus z trudem mijał się z innymi samochodami. Na domiar złego zaparkowane wokół auta zmuszały kierowcę do wykonywania licznych manewrów między nimi. Kiedy autobus dojeżdżał do ulicy Metalowej, mając pętlę „Podjuchy” zdaje się „pod nosem”, sporym problemem stawało się włączenie do ruchu z powodu ogromnych korków które ogarnęły w tym czasie Podjuchy. Jeśli postój autobusu odbywał się dłużej niż 3-4 minuty, kierowca zazwyczaj wypuszczał zniesmaczonych pasażerów, by ci o własnych nogach mogli dojść do przystanków linii jadących w kierunku centrum. 

zdjęcie
Przed wyjazdem na Wyspy kierowcy ćwiczą na polskich drogach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 marca 2007 roku przystanek końcowy linii zlokalizowany przy ulicy Falskiego został przeniesiony o ponad 400 metrów w kierunku ulicy Smoczej. Powodem były protesty mieszkańców jednego z bloków dotyczące postoju autobusu zagradzającego rzekomo wyjazd z pobliskiego parkingu. 10 grudnia 2007 roku przystanek końcowy „Smocza-Falskiego” stał się przystankiem przelotowym, czego powodem były kolejne protesty mieszkańców uskarżających się na postój autobusu na ulicy i zagradzanie wyjazdu z parkingu pobliskiej posesji. Na skutek tej sytuacji nieznacznie zmienił się rozkład jazdy linii z wyżej wymienionego przystanku. Przystankowe roszady nie ominęły także przystanku „Miechowska”, który 10 marca 2007 roku przesunięty został o około 10 metrów w kierunku ulicy Smoczej.

Mimo iż 55 Bis obsługiwane było zaledwie jedną brygadą, tu także zdarzały się braki kadrowe. 27 grudnia 2007 roku na przystanku linii na pętli „Podjuchy” zawisła informacja, iż linia nie kursuje do odwołania z powodu braku kierowcy. Następnego dnia wszystko wróciło jednak do normy.

zdjęcie
Jedyny liniowy Jelcz 120MM/1 dostał stały przydział na 55 Bis
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 września 2009 roku nieznacznie zmienił się rozkład jazdy linii. Wynikało to z racji lepszego skomunikowania 55 Bis na pętli „Podjuchy” z liniami jadącymi z centrum, na skutek czego kilka kursów nieznacznie przesunięto o kilka minut. 

zdjęcie
Pełnoletni MAN na najkrótszej linii w Szczecinie, jeszcze niedawno była to linia 55 Bis
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia obsługiwana była wówczas taborem typu MAXI z zajezdni Dąbie. Zobaczyć można na niej było niemal każdy z „solowych” autobusów z wspomnianej wcześniej zajezdni. Ze względu na stan dróg, którymi biegnie trasa autobusu, na linię tę wysyłane były przeważnie pojazdy nieco już przestarzałe. Stały przydział na 55 Bis miał Jelcz L11 399 oraz Jelcz 120MM/1 2745. Po wycofaniu wozów z eksploatacji, co raz częstszym widokiem na linii stawały się Neoplany N4011, sprowadzone z myślą o obsłudze „osiedlówki”. Później na linię kierowano m.in. „Norwegi” 2001 i 2002, a także ostatnie miesiące na linii spędził Neoplan 2401.

1 lutego 2014 roku linia została przenumerowana z 55 Bis na 85, pozostając na swojej dotychczasowej trasie.

Obsługę linii od 1 stycznia 2018 przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

zdjęcie
Mały busik na najkrótszej szczecińskiej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, początkowo planowano zlikwidować linię 85, zaś jej trasa miała zostać wchłonięta przez linię TNŻ 95 (obecnie 904). Finalnie dokonano jednak zmiany planów i utrzymano jej funkcjonowanie, zaś 29 stycznia 2018 godziny jej odjazdów skomunikowano z linią 64.

W listopadzie 2018 roku wprowadzono kursowanie „osiedlówki” również w soboty i dni świąteczne w godzinach 8:00-18:00 o podobnej częstotliwości, co w dni powszednie.

zdjęcie
Tymczasowe rozwiązanie na opóźnioną linię 64 – podjuchowska „osiedlówka” w Kluczu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 sierpnia 2021 wydłużono linię do nowo wybudowanej pętli „Podjuchy Dworzec”20 września tego samego roku, po raz kolejny zmieniono trasę linii - od tego dnia, w dni powszednie w godzinach od 7 do 17, kursowała ona do pętli „Klucz Autostrada”. Linia powróciła na stałą trasę 20 grudnia 2021.

Na podstawie informacji własnych
Opracował: Jacek Kalicki
Współpraca: Paweł Pieńkowski

aktualizacja: man, fan004

Częstotliwość: 

  • Dni powszednie:
    • W ciągu dnia: około 20 minut
    • Wieczorem: 30 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne: około 20 minut

Operator: PKS Szczecin