Encyklopedia

Linia 853: (Linia Specjalna/Linia Zastępcza)

dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez man

10.10.2020
Dodano informacje do roku 2019 man
02.11.2017
Dodano informacje o kursowaniu linii w latach 2015 - 2017 jas59
22.08.2014
Dodano informacje o uruchomieniu linii na czs trwania imprez jas59
28.11.2008
Dodano podział brygad linii Pepe

Trasa: Ludowa — Blizińskiego — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Spacerowa — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego — Roweckiego — Witkiewicza — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców

Pierwsza odsłona - linia dowozowa

zdjęcie
Zajezdnia Pogodno - przystanek końcowy dla linii 801, 851 i 853
Linia 853 miała swoją nieoficjalną premierę jako linia specjalna, dowozowa w dniu 21 sierpnia 2004 roku, kiedy to została uruchomiona na 30 minut, jako jedna z czterech, by posłużyć do przewozu chętnych na zorganizowaną przez STMKM otwartą imprezę pod nazwą "125 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie". Swoją trasę zaczynała na przystanku Police Rynek o godzinie 9:25, skąd przewiozła pasażerów pod zajezdnię Pogodno. Obsługiwał ją MAN NG313 755, który dotarł do miejsca przeznaczenia o 9:55. Pojazd służył potem jeszcze jako jeden z uczestników wystawy na terenie SPA Klonowica, jechał także przez Szczecin w paradzie autobusów.

Druga odsłona - linia zastępcza

Oficjalnie linię 853 uruchomiono jako zastępczy wytwór w czasie budowy ronda u zbiegu ulic Ku Słońcu, Derdowskiego, Okulickiego i Europejskiej. Służyła do podziału linii 53 i 60 na dwie części. Taki zabieg był konieczny był z powodu braku przejezdności między ulicami Derdowskiego, a Europejską.

Linia kursowała na trasie: 

Pomorzany Dobrzyńska - Budziszyńska - Powstańców Wielkopolskich - Milczańska - Mieszka I - Wierzbowa - Dworska - Europejska - Wrocławska - Krakowska - Cukrowa

zdjęcie
MAN odpoczywa przed kursem na Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wspomniane linie kończyły swój bieg jadąc od przystanku "Kmieca" ulicami: Derdowskiego, Świerczewską, Santocką i Ku Słońcu do przystanku końcowego "Ku Słońcu" zlokalizowanego na ulicy Derdowskiego za budowanym rondem. Następnie pasażerowie wysiadali z nich i przemieszczali się pieszo na przeciwległą stronę ronda do przystanków linii 853 odpowiednio oznaczonych kierunkami i nazwą "Ku Słońcu". Zlokalizowany był on na ulicy Dworskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Europejską (obok cukierni).

zdjęcie
Volvo B10MA na tymczasowej linii 853
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W pierwszej odsłonie autobusy linii 853 kursowały w dniach 12-27 kwietnia 2007 roku z częstotliwością 12-15 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, 20 minut w dni powszednie poza godzinami szczytu i w święta oraz 24 minuty w godzinach wieczornych. Pojazdy zatrzymywały się na wszystkich dotychczasowych przystankach dla linii 53 i 60. Kursy zjazdowe linii z pętli Cukrowa realizowane były do przystanku "Wrocławska Rubież" i dalej ulicą Kwiatową do zajezdni SPA Klonowica. Wraz z linią 853 swoje trasy zmieniły także linie: 528 i 529

28 kwietnia 2007 roku linie 53 i 60 zostały skierowane na trasę objazdową ulicami: Derdowskiego, Świerczewską (przystanek "Świerczewska - Derdowskiego"), Santocką, Ku Słońcu (przystanek "Szkoła Salezjańska"), Kwiatową (przystanek "Gumieńce") do ulicy Okulickiego (przystanek "Kwiatowa") i na swoje zwykłe części trasy. Linia 853 została zawieszona.

Trzydniowa reaktywacja jej nastąpiła 30 lipca 2007 roku. Wówczas ponownie podzielono linie 53 i 60 z powodu konieczności przeprowadzenia asfaltowania północnej i środkowej części nowo budowanego ronda Gierosa. Linia 853 jeździła także 31 lipca i 1 sierpnia na trasie identycznej z pierwszym, wiosennym epizodem. Obowiązywały takie same przystanki, jak i częstotliwość kursowania. 2 sierpnia 2007 roku linia uległa likwidacji, a na swoje stałe trasy powróciły autobusy linii 53 i 60.

zdjęcie
Niby na krótko, ale zamieszanie wielkie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia była obsługiwana autobusami przegubowymi z SPA Klonowica. W godzinach szczytu kursowało ich 4, a poza nimi i w dni świąteczne 3. Najczęściej lewobrzeżna zajezdnia wystawiała pojazdy: Volvo B10MA, ale zdarzały się także Ikarusy 280 oraz MAN-y NG272.

Podział na brygady w dni powszednie:

  • 853/1 (4:40-23:12)
  • 853/2 (4:41-23:29)
  • 853/3 (5:10-9:36, 13:02-18:16)
  • 853/4 (5:03-23:24)

Podział na brygady w dni świąteczne:

  • 853/1 (4:49-23:12)
  • 853/2 (4:44-23:15)
  • 853/3 (5:10-23:28)

Odsłona trzecia - linia specjalna

Następne uruchomienie linii nastąpiło, kiedy na czas trwania imprez muzycznych "Eska Music Awards i Polo Hit Festival", w dniach 22 i 23 sierpnia 2014 roku, w hali sportowej Arena Szczecin przy ulicy Szafera, uruchomiono specjalne połączenia autobusowe.

Linia 853 kursowała na trasie Szafera - Osiedle Bukowe.

Na odcinku Szafera - Kołłątaja dwa autobusy jechały trasą linii 53, od ulicy Kołłątaja do Osiedla Słonecznego trasą linii B a następnie z Osiedla Słonecznego do Osiedla Bukowego trasą linii A.

Odsłona czwarta - linia cmentarna

Linia 853 uruchamiana jest na czas wzmożonych przewozów w kierunku Cmentarza Centralnego w Szczecinie.

W przeciwieństwie do lat poprzednich zrezygnowano z przedrostka D przed numerem linii. Zmianie uległa także nieznacznie trasa linii; wydłużono ją do pętli Ludowa

zdjęcie
Dodatek linii 853 przejeżdża przez najnowsze szczecińskie rondo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz pierwszy na szczecińskich ulicach pojawiła się w dniach 31 października i 1 listopada 2015. Kursowała w godzinach 9–18 z częstotliwością co 20 minut. Obsługą linii zajmowała się zajezdnia Klonowica oraz PKS Szczecin.

W dniach 29, 30 października i 1 listopada 2016 roku ponownie linię 853, która kursowała co 10 minut w godzinach 9-18. Ponownie, obsługą linii zajmowała się zajezdnia Klonowica oraz PKS Szczecin.

zdjęcie
Dzisiejsze warunki atmosferyczne nie sprzyjały fotografom
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
28, 29 października i 1 listopada 2017 roku na trasie ponownie pojawiła się linia 853, która kursowała co 20 minut w godzinach 9-18.

Pięć brygad w dniach 28 - 29 października 2017 roku obsługiwał PKS Szczecin, natomiast dziewięć1 listopada obsługiwała zajezdnia Klonowica.

2018 2019 roku z powodu remontu ulicy Szafera i okolic ronda Olszewskiego, linia kursowała objazdem ulicami Unii Lubelskiej i Klonowica, ponadto w 2019 z powodu przebudowy ulicy Roweckiego także objazdem przez ulicę Reduty Ordona. Obsługą linii standardowo zajęło się SPAK.

Na podstawie informacji własnych i komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego
opracował: Paweł Pieńkowski

aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.