Encyklopedia
Linia 853: (Linia Specjalna/Linia Zastępcza)
dodane przez Pepe; zmodyfikowane przez
man


I odsłona - linia dowozowa
Linia 853 miała swoją nieoficjalną premierę jako linia specjalna, dowozowa w dniu 21 sierpnia 2004 roku, kiedy to została uruchomiona na 30 minut, jako jedna z czterech, by posłużyć do przewozu chętnych na zorganizowaną przez STMKM otwartą imprezę pod nazwą "125 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie". Swoją trasę zaczynała na przystanku Police Rynek o godzinie 9:25, skąd przewiozła pasażerów pod zajezdnię Pogodno. Obsługiwał ją MAN NG313 755, który dotarł do miejsca przeznaczenia o 9:55. Pojazd służył potem jeszcze jako jeden z uczestników wystawy na terenie SPA Klonowica, jechał także przez Szczecin w paradzie autobusów.II odsłona - linia zastępcza
Oficjalnie linię 853 uruchomiono jako zastępczy wytwór w czasie budowy ronda u zbiegu ulic Ku Słońcu, Derdowskiego, Okulickiego i Europejskiej. Służyła do podziału linii 53 i 60 na dwie części. Taki zabieg był konieczny był z powodu braku przejezdności między ulicami Derdowskiego, a Europejską.
Linia kursowała na trasie:
Pomorzany Dobrzyńska - Budziszyńska - Powstańców Wielkopolskich - Milczańska - Mieszka I - Wierzbowa - Dworska - Europejska - Wrocławska - Krakowska - Cukrowa
28 kwietnia 2007 roku linie 53 i 60 zostały skierowane na trasę objazdową ulicami: Derdowskiego, Świerczewską (przystanek "Świerczewska - Derdowskiego"), Santocką, Ku Słońcu (przystanek "Szkoła Salezjańska"), Kwiatową (przystanek "Gumieńce") do ulicy Okulickiego (przystanek "Kwiatowa") i na swoje zwykłe części trasy. Linia 853 została zawieszona.
Trzydniowa reaktywacja jej nastąpiła 30 lipca 2007 roku. Wówczas ponownie podzielono linie 53 i 60 z powodu konieczności przeprowadzenia asfaltowania północnej i środkowej części nowo budowanego ronda Gierosa. Linia 853 jeździła także 31 lipca i 1 sierpnia na trasie identycznej z pierwszym, wiosennym epizodem. Obowiązywały takie same przystanki, jak i częstotliwość kursowania. 2 sierpnia 2007 roku linia uległa likwidacji, a na swoje stałe trasy powróciły autobusy linii 53 i 60. Linia była obsługiwana autobusami przegubowymi z SPA Klonowica. W godzinach szczytu kursowało ich 4, a poza nimi i w dni świąteczne 3. Najczęściej lewobrzeżna zajezdnia wystawiała pojazdy: Volvo B10MA, ale zdarzały się także Ikarusy 280 oraz MAN-y NG272.
Podział na brygady w dni powszednie:
- 853/1 (4:40-23:12)
- 853/2 (4:41-23:29)
- 853/3 (5:10-9:36, 13:02-18:16)
- 853/4 (5:03-23:24)
Podział na brygady w dni świąteczne:
- 853/1 (4:49-23:12)
- 853/2 (4:44-23:15)
- 853/3 (5:10-23:28)
Odsłona III - linia specjalna
Następne uruchomienie linii nastąpiło, kiedy na czas trwania imprez muzycznych "Eska Music Awards i Polo Hit Festival", w dniach 22 i 23 sierpnia 2014 roku, w hali sportowej Arena Szczecin przy ulicy Szafera, uruchomiono specjalne połączenia autobusowe.
Linia 853 kursowała na trasie Szafera - Osiedle Bukowe.
Na odcinku Szafera - Kołłątaja dwa autobusy jechały trasą linii 53, od ulicy Kołłątaja do Osiedla Słonecznego trasą linii B a następnie z Osiedla Słonecznego do Osiedla Bukowego trasą linii A.
Odsłona IV - linia cmentarna
Trasa: Ludowa — Blizińskiego — Druckiego-Lubeckiego — Stalmacha — Nocznickiego — Firlika — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Spacerowa — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego — Roweckiego — Witkiewicza — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska (— plac Słowińców)
Linia 853 uruchamiana była w latach 2015-2019 na czas wzmożonych przewozów w kierunku Cmentarza Centralnego w Szczecinie.
W przeciwieństwie do lat poprzednich zrezygnowano z przedrostka D przed numerem linii. Zmianie uległa także nieznacznie trasa linii; wydłużono ją do pętli „Ludowa”.
Po raz pierwszy na szczecińskich ulicach pojawiła się w dniach 31 października i 1 listopada 2015. Kursowała w godzinach 9–18 z częstotliwością co 20 minut. Obsługą linii zajmowała się zajezdnia Klonowica oraz PKS Szczecin.W dniach 29, 30 października i 1 listopada 2016 roku linia 853 kursowała co 10 minut w godzinach 9-18. Ponownie, obsługą linii zajmowała się zajezdnia Klonowica oraz PKS Szczecin.
28, 29 października i 1 listopada 2017 roku na trasie po raz kolejny pojawiła się linia 853, która kursowała co 20 minut w godzinach 9-18.Pięć brygadw dniach 28-29 października 2017 roku obsługiwał PKS Szczecin, natomiast dziewięć 1 listopada obsługiwała zajezdnia Klonowica.
W 2018 i 2019 roku z powodu remontu ulicy Szafera i okolic ronda Olszewskiego, linia kursowała objazdem ulicami Unii Lubelskiej i Klonowica, ponadto w 2019 z powodu przebudowy ulicy Roweckiego także objazdem przez ulicę Reduty Ordona. Obsługą linii standardowo zajęło się SPAK.
W 2020 roku zmieniono numer linii na D53.
Odsłona V - linia dowozowa
18 września 2022 w związku z organizacją festynu z okazji 125-lecia szczecińskiego tramwaju elektrycznego, który odbywał się na pętli „Osiedle Zawadzkiego”, uruchomiono specjalne linie tramwajowe, których zadaniem było przewiezienie chętnych na wydarzenie.
Jedną z nich była linia 853 kursująca na trasie:
Krzekowo — Żołnierska — rondo Karskiego — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — aleja Piastów — plac Szarych Szeregów — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Osiedle Zawadzkiego
Tramwaje zatrzymywały się na wszystkich przystankach znajdujących się na trasie.
Odjazd z pętli „Krzekowo” odbył się o godz. 10:05, zaś kurs w drogę powrotną z pętli „Osiedle Zawadzkiego” o godz. 17:13.
Na podstawie informacji własnych i komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego
opracował: Paweł Pieńkowski
aktualizacja: man
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.