Encyklopedia

description Linia 863: (Linia Zastępcza)

dodane 2.12.2008, godz. 20:31 przez zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe; zmodyfikowane 2.12.2008, godz. 22:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Ludowa - Dębogórska - Wiszesława - Światowida - Lipowa - Nad Odrą - Dąbrówki - Kościelna - Nad Odrą - Stołczyńska - Orłowska - Artyleryjska - Kamienna - Plażowa - Inwalidzka - Skolwin

Linia 863 to kolejna z serii zastępczych linii autobusowych, użyta do zapewnienia komunikacji pasażerom północnych rejonów Szczecina. Została ona uruchomiona jako wcielenie linii 63, której skrócono trasę do przystanku "Nehringa" z powodu prac kanalizacyjnych na ulicy Kościelnej. Jako, że w tym samym czasie w okolicach Gocławia potrzebna była także linia zastępująca komunikację tramwajową aż do zajezdni Golęcin, połączono obydwa rejony tworząc trzycyfrową linię.

W pierwszym wcieleniu uruchomiono ją 16 czerwca 2008 roku na trasie Wiszesława - Światowida - Lipowa - Nad Odrą - Dąbrówki - Kościelna - Nad Odrą - Stołczyńska - Orłowska - Artyleryjska - Kamienna - Plażowa - Inwalidzka - Skolwin (pętla linii 63) oraz na skróconej trasie: Wiszesława - Gocław. W dni powszednie po godzinie 21 oraz w soboty i dni świąteczne do godziny 8:30 i po godzinie 18 kursy do Skolwina były wykonywane według skróconego wariantu trasy: od przystanku "Stołczyńska" przez ulicę Inwalidzką do przystanku "Skolwin". W kierunku Wiszesława obowiązywała normalna trasa. Wraz z jej uruchomieniem zawieszono linię 806.
Początkowo linię 863 obsługiwały w dni powszednie 4 solowe autobusy z SPPK oraz 1 ze SPAK, a w dni świąteczne 1 solowy autobus z SPPK oraz 2 ze SPAK. Kursowała ona w dni powszednie w godzinach 5-18, w soboty od 8 do 18 i niedzielę od 11 do 18 co 12 minut, w pozostałych okresach co 20 minut. W godzinach pozaszczytowych co drugi kurs miał oznaczenie skróconego do pętli "Gocław"

20 czerwca 2008 roku, czyli cztery dni po uruchomieniu, na linii miał miejsce dość nietypowy wypadek. Około godziny 15:05 pani kierująca MAN-em NL262 3032 jadąc ulicą Inwalidzką w kierunku pętli na Skolwinie niefortunnie wjechała na jedną z posesji, uderzając w słup energetyczny. odcięła mieszkańców od prądu. Autobus doznał poważnych uszkodzeń, lecz po dwóch miesiącach został odbudowany.

18 dni później, 8 lipca 2008 roku na linii nastąpiły pierwsze poważne zmiany, wymuszone wstrzymaniem ruchu na ulicy Orłowskiej. Dotychczasowe kursy w relacji Wiszesława - Skolwin - Wiszesława realizowane były od tego momentu zmienioną trasą: od ulicy Stołczyńskiej ulicami: Inwalidzką, Plażową, Kamienną i Artyleryjską do przystanku końcowego "Artyleryjska" (nawrót przez ulicę Górniczą do ulicy Kamiennej). Godziny odjazdów na odcinku Wiszesława - Stołczyńska nie uległy zmianie. Przystanek "Górnicza nż" w kierunku Wiszesława został przesunięty na ulicę Kamienną za skrzyżowanie z ulicą Pancerną. Uruchomione zostały także przystanki tymczasowe w kierunku Wiszesława: "Skolwin" na ulicy Inwalidzkiej przy kościele i "Inwalidzka nż" na ulicy Inwalidzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Stołczyńską. Ilość autobusów obsługujących linię oraz częstotliwość nie uległa zmianie.2 sierpnia 2008 trasę linii przedłużono przez ulicę Dębogórską do ulicy Ludowej, w związku ze skróceniem linii 6 do pętli "Ludowa". Wybrane kursy realizowane były do Gocławia. W soboty i dni świąteczne kursy linii do pętli "Skolwin" wykonywane były skróconą trasą od ulicy Stołczyńskiej przez ulicę Inwalidzką. Przystanek końcowy "Ludowa" był zlokalizowany na ulicy Ludowej za przystankiem "Konarskiego" dla linii nocnych. Dodatkowo na ulicy Dąbrówki został uruchomiony przystanek "Dąbrówki 31 nż" w kierunku Skolwina. Na linię dodano w dni powszednie jeden solowy autobus ze SPAK, natomiast w dni świąteczne jeden solowy autobus z SPPK.

We czwartek, 4 września 2008 roku o godzinie 11 przeniesiono przystanek początkowy "Ludowa" na pętlę. Znajdował się on na dotychczasowym przystanku dla linii 69. Autobusy wjeżdżały na pętlę i wyjeżdżały z nich w przeciwnych kierunkach jak linie: 53, 67 i 69.

26 września 2008 roku w związku z zaobserwowanym ogromnym tłokiem w autobusach linii 863, zwłaszcza w godzinach porannego szczytu, wspomogły ją trzy dodatkowe kursy linii 6 do zajezdni Golęcin w godzinach 7-8. Kilkukrotnie w okresie kursowania, podczas zdarzeń z udziałem tramwajów na odcinku Wiszesława - Stocznia Szczecińska w trybie awaryjnym przedłużano trasę 863 do czasu usunięcia utrudnień.

Dzień 17 października 2008 roku był ostatnim, w którym kursowała linia 863. Następnego dnia ją zlikwidowano, a na swoje stałe trasy powróciły linie 58 i 63.

Linię obsługiwały następujące brygady w dni powszednie:

-863/1 (4:25-22:38, SPPK)
-863/2 (4:40-23:18, SPPK)
-863/3 (4:56-11:07, 14:07-23:02, SPAK)
-863/4 (5:10-20:45, SPPK)
-863/5 (5:34-8:20, 14:22-17:09, SPPK)
-863/6 (5:46-23:31, SPPK)
-863/7 (5:24-21:25, SPAK)

W soboty linię obsługiwały następujące autobusy:

-863/1 (7:39-19:55, SPAK)
-863/2 (4:28-23:30, SPPK)
-863/3 (4:58-23:50, SPPK)
-863/4 (4:59-23:27, SPAK)

Natomiast w niedzielę:

-863/1 (4:59-19:55, SPAK)
-863/2 (4:28-23:30, SPPK)
-863/3 (9:08-23:50, SPPK)
-863/4 (5:39-23:27, SPAK)

Na linii kursowały wedle wskazań autobusy solowe, jednak niejednokrotnie, zwłaszcza we wrześniu i październiku zdarzało się spotkać przegubowego Ikarusa 280 z SPA Klonowica.
Na podstawie informacji własnych i komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego
opracował: Paweł Pieńkowski
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.