Encyklopedia

Linia 87: Dworzec Główny (Owocowa) - Podbórz

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane przez man

10.12.2021
Dodano informacje o zmianach na linii od grudnia 2021 man
04.10.2021
Dodano informacje o objeździe man
17.01.2021
Drobne poprawki jas59
31.12.2020
Dodano informację o objeździe od 2021 man
25.07.2020
Dodano informacje o częściowej zmianie trasy jas59
19.01.2020
aktualizacja man
26.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59
24.06.2016
Dodano informacje o przywróceniu trasy podstawowej. wsad123
20.12.2014
Poprawiono czasy pracy brygad paki
20.08.2014
Dodano informacje o wydłużeniu linii jas59
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie i świąteczne, oraz dodano informacje o godzinach pracy brygad w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
20.08.2009
Dodano informację o zmianie rozkładu jazdy i trasy z dniem 1 września 2009 roku jas59
26.11.2008
Zmieniono rozpiskę brygad 1, 2 i 3 Pepe
25.11.2008
Dodano informacje o zwiększeniu częstotliwości Pepe
11.09.2008
Dodano informację o obsłudze taborowej Pepe

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) — Nowa — Dworcowa — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — plac Zwycięstwa — aleja Wojska Polskiego — plac Zgody — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Wojska Polskiego — Felczaka — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Orzeszkowej  — Krasińskiego — Duńska — Szczecińska — Podbórz
 

zdjęcie
Protoplasta linii 87
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linię 87 uruchomiono 9 września 2002 roku, jednakże pod innym „szyldem”.

Atrakcyjne, górzyste tereny, na których znajduje się osiedle Warszewo, zachęciły inwestorów do wybudowania osiedli mieszkaniowych. Prężnie rozwijające się osiedle na początku XXI wieku wymagało dostępu do komunikacji miejskiej, stąd uruchomiono linię 57 Bis na trasie: Kołłątaja - Orzeszkowej - Krasińskiego - Duńska - Szczecińska - Warszewo Poznańska.

Na linię skierowano dwa autobusy MAXI z SPA Klonowica, zapewniając częstotliwość 20 minut.

zdjęcie
Jeden z "ostatnich"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Niestety protesty mieszkańców ulicy Poznańskiej wymusił zmianę trasy. W dniu 2 lutego 2004 roku linię skierowano ulicami Szczecińską i Rostocką do pętli „Kormoranów”. Ze względu na wydłużenie trasy oraz brak dodatkowych środków, zmniejszono częstotliwość kursowania do 20-28 minut w szczycie i międzyszczycie oraz 40 minut w godzinach wieczornych.

zdjęcie
Z samego rana na pętli "Kołłątaja" można było usłyszeć sprzeczki pasażerów nowej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po prawie trzech latach, 2 stycznia 2007 roku ZDiTM wprowadził na linii wiele istotnych zmian:

  • zmieniono oznaczenie linii z 57 Bis na 87,
  • zwiększono częstotliwość do 20 minut przez cały dzień oraz do 10 minut na odcinku Warszewo - Kołłątaja w porannym szczycie przewozowym,
  • wprowadzono wariantowe kursy do pętli „Warszewo” (wspólna pętla z linią 57).

Ze względu na zwiększenie częstotliwości, do obiegu wprowadzono 3 brygadę - szczytową na której można było spotkać autobusy przegubowe.

1 grudnia 2008 roku ponownie zwiększono częstotliwość w dni powszednie, tym razem w szczycie popołudniowym. Częstotliwość zwiększyła się dzięki temu do 12 minut.

zdjęcie
Solarisem na Podbórz przez zaśnieżone Warszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linię 87 od 1 września 2009 roku skierowano do nowo zbudowanej pętli autobusowej „Podbórz”. W związku z tym zmieniono trasę i rozkład jazdy.

zdjęcie
Autobusy linii 87 pojawiły się na kilku ulicach, które do tej pory były wolne od komunikacji miejskiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
25 sierpnia 2014 roku wydłużono trasę linii 87 od pętli „Kołłątaja” przez Rondo Giedroycia – Staszica – Lubomirskiego – Wyzwolenia – Felczaka – Wąską – Wielkopolską – plac szarych szeregów – aleję wojska polskiego – plac Zwycięstwa – Bramę Portową – 3 Maja – do pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” (wówczas„Owocowa Dworzec”).

zdjęcie
Od dzisiaj na dworzec możemy dojechać również linią 87
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Celem wydłużenia linii była chęć zasypania dziury komunikacyjnej śródmieścia. Wydłużenie linii ułatwiło mieszkańcom Warszewa i okolic bezprzesiadkowego dotarcia w rejon placu Szarych Szeregów, alei Wojska Polskiego, placów Zgody, Zwycięstwa i Brama Portowa aż do przystanku końcowego na ulicy Owocowej przy dworcu.

W godzinach szczytów przewozowych kursy na trasie Kołłątaja – Warszewo skierowano na trasę KołłątajaPodbórz i w ten sposób wykonywane są do dziś.

zdjęcie
Skierowanie linii 87 przez Nabrzeże Wieleckie było bardzo dobrym rozwiązaniem, bo w szczycie ulice Owocowa, Nowa i Dworcowa są całkowicie zakorkowane
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
 Linia obsługiwana jest przez zajezdnię Klonowica autobusami MEGA w dni powszednie i MAXI w soboty i dni świąteczne.

W okresie od 21 lutego 2015 do 30 czerwca 2016 roku z powodu remontu Dworca Głównego i tworzących się przez to korków na ulicach Nowej i Dworcowej trasa linii została zmieniona - od Bramy Portowej przez ulicę Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny” na ulicy Kolumba.

film
2:03
odtwórz
#1894 na 87 przeciska się przez Felczaka
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 2020 roku miała miejsce kolejna zmiana trasy linii 87 -  od al. Wyzwolenia autobus kursuje przez ul. Felczaka i al. Wojska Polskiego do pl. Szarych Szeregów.

1 czerwca 2020 roku w związku z III etapem przebudowy placu Szarych Szeregów, nastąpiła kolejna zmiana trasy: od ul. Felczaka autobusy kursowały przez al. Wojska Polskiego, pl. Szarych Szeregów, al. Piastów i ul. Jagiellońską do al. Wojska Polskiego i dalej bez zmian.

zdjęcie
Różnymi zakątkami na objeździe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z asfaltowaniem jezdni na placu Szarych Szeregów, 11 czerwca 2020 roku autobusy linii 87 kursowały jednodniowym objazdem:

  • w kierunku pętli „Podbórz” od przystanku „Plac Zgody” przez aleję Wojska Polskiego, ulicę Jagiellońską, ulicę Rayskiego, plac Grunwaldzki, aleję Jana Pawła II i ulicę Felczaka do przystanku „Odrowąża” i dalej bez zmian,
  • w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” autobusy kursowały od przystanku „Felczaka” przez aleję Wojska Polskiego, ulicę Mickiewicza, aleję Bohaterów Warszawy, ulicę Jagiellońską i aleję Wojska Polskiego do przystanku „Plac Zgody” i dalej bez zmian.

Od 25 lipca 2020 roku, po zakończonej modernizacją placu Szarych Szeregów autobusy linii 87 na stałe jeżdżą ulicą Felczaka przy urzędzie miasta (w obu kierunkach). Autobusy zostały wycofane z ulic Wąskiej i Wielkopolskiej. Przywrócona została stała trasa przez aleję Wojska Polskiego wraz z przystankiem „Plac Szarych Szeregów”

zdjęcie
Śnieg pojawił się już w pierwszy dzień nowego roku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo” linia tymczasowo została skierowana objazdem: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do ul. Staszica i dalej bez zmian.

Szczytowe brygady w kierunku pętli „Podbórz” zostały skierowane przez ulice Barbary, Długosza, al. Wyzwolenia, Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”, a w przeciwnym kierunku - przez Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”.

Od 1 lutego 2021 w soboty pojedyncze kursy linii są obsługiwane przez autobusy z zajezdni Dąbie

1 marca 2021 nastąpiła zamiana peronów na pętli „Podbórz”. Od tego dnia linie 87 i 530 zatrzymują się przy zewnętrznym peronie (słupek nr 47512), a linia 92 przy wewnętrznym (nr 47511).

Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, szczytowe kursy linii 87 realizowane na skróconej trasie Kołłątaja-Podbórz zostały skierowane na objazd od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, Niemcewicza, Długosza, Barbary, Kołłątaja, rondo Sybiraków, Niemcewicza, Długosza, al. Wyzwolenia, do ulicy Krasińskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Krasińskiego” w kierunku Kołłątaja przeniesiono na ulicę Naruszewicza na odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Krasińskiego i Niemcewicza. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Kołłątaja na odcinku bliżej ul. Barbary.  20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” dla kursów szczytowych i wyjazdowych na pętlę.

W związku z trwającą przebudową alei Wojska Polskiego, rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych (w ciągu m.in. alei Wyzwolenia i plac Rodła), skierowaniem na trasę linii autobusów elektrycznych, od 18 grudnia 2021 wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii:

  • w kierunku Podbórza od przystanku „Brama Portowa” autobusy kursowały przez aleję Niepodległości, plac Lotników, aleję Jana Pawła II, plac Grunwaldzki, aleję Jana Pawła II i ulicę Felczaka do przystanku „Odrowąża” i dalej bez zmian. Na zmienionej trasie uruchomiono przystanki: „Brama Portowa” (przy restauracji KFC – nr 10814), „Plac Żołnierza Polskiego” (w ciągu alei Niepodległości przed placem Żołnierza Polskiego – nr 11330), „Plac Lotników” (na placu Lotników – nr 17831), „Plac Grunwaldzki” (w ciągu alei Jana Pawła II za placem Grunwaldzki – nr 11622), „Urząd Miasta” (w ciągu alei Jana Pawła II przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską – nr 12592). Nieczynne były przystanki: „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym), „Plac Zwycięstwa”, „Plac Zgody”, „Plac Szarych Szeregów”, „Felczaka” i „Urząd Miasta” (w ciągu ulicy Felczaka),
  • w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” od przystanku „Wąska Floating Arena” autobusy kursowały przez ulicę Wąską, Wielkopolską, Śląską, plac Grunwaldzki, Piłsudskiego, Mazurską, plac Lotników, Kaszubską, Bałuki, aleję Niepodległości do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. Na zmienionej trasie uruchomiono przystanki: „Wąska” (w ciągu ulicy Wąskiej za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego – nr 18611), „Śląska” (w ciągu ulicy Śląskiej za skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską – nr 18722), „Plac Grunwaldzki” (na placu Grunwaldzkim – nr 11631), „Mazurska” (w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Mazurską – nr 18811), „Plac Lotników” (na placu Lotników – nr 17851). Nieczynne były przystanki: „Felczaka”, „Plac Szarych Szeregów”, „Plac Zgody” i „Plac Zwycięstwa”.

Na pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” zamieniono lokalizację przystanków linii 61 i 87. Autobusy linii 61 zatrzymują się w zatoce bliższej ulicy 3 Maja, natomiast autobusy linii 87 w zatoce bliższej ulicy Nowej.

Również od tego dnia, kursy skrócone do pętli „Kołłątaja” w obu kierunkach skierowano ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanków „Krasińskiego”. Dla obu kierunków obowiązywały przystanki „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.

Na trasie od pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” w kierunku Podbórza od ronda Giedroycia linia 87 kursowała ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanku „Krasińskiego”. Ponadto, uruchomiono przystanki „Niemcewicza” i „Orzeszkowej”.

Od 22 stycznia 2022 w związku z kolejnym etapem przebudowy alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 87 w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” od ronda Giedroycia kursowały przez aleję Wyzwolenia i ulicę Felczaka do przystanku „Wąska Floating Arena” i dalej bez zmian, z pominięciem ulicy Staszica i ulicy Lubomirskiego. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (nr 12733, wspólny z linią 812).

na podstawie wiedzy własnej
opracował Marek Pawlukowicz Mareczek
współpraca Paweł Pieńkowski Pepe
aktualizacja Janusz Światowy jas59 i man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.