Encyklopedia
Linia 89: Kołłątaja - Świergotki
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man
Trasa: Kołłątaja — rondo Sybiraków — Kołłątaja — Warcisława I — Królewskiego — Łączna — Przepiórki — Świergotki (z powrotem: Świergotki — Łączna)
Pierwsza odsłona

Po raz pierwszy linię 89 uruchomiono 1 marca 2014 roku początkowo na okres próbny trzech miesięcy.
Kursowała ona według częstotliwości:
- w dni powszednie:
- w godz. 5:00-20:00 co 24-36 minut,
- w godz. 20:00-23:00 co 40 minut,
- w soboty:
- w godz. 8:00-9:00 i 18:00-23:00 co 40 minut,
- w godz. 9:00-18:00 co 36 minut,
- w niedziele i dni świąteczne:
- w godz. 8:00-11:00 i 18:00-23:00 co 40 minut,
- w godz. 11:00-18:00 co 36 minut.
Z początkiem 2015 roku uruchomiono linię 108, której trasa w całości pokrywała się z linią 89. W związku z tym, 12 stycznia 2015 linia 89 została zlikwidowana.
Druga odsłona
Trasa: Kołłątaja - Warcisława - Królewskiego - Świergotki.
W końcówce 2020 roku ponownie zaczęto mówić o uruchomieniu linii 89. Rozpoczęcie jej kursowania planowane było na 1 lutego 2021 roku, najpierw jednak projekt został skonsultowany z radami osiedli. Linia jest częścią projektu poprawy siatki połączeń w północnej części miasta, który zakłada uruchomienie trzech nowych linii autobusowych. Oprócz linii 89 są to linie: 92 (w relacji Kołłątaja - Podbórz) oraz 99 (w relacji Kołłątaja - Zajezdnia Golęcin (Wiszesława).21 stycznia ZDiTM potwierdził uruchomienie trzech wyżej wymienionych linii autobusowych z dniem 1 lutego 2021 roku.
Linia 89 kursuje z częstotliwością:
- w dni powszednie: w godzinach szczytu co 15 minut, poza godzinami szczytu co 20 minut,
- w soboty: co 20 minut,
- w niedziele, święta, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie: co w godz. 11–18 co 20 minut, w pozostałym okresie co 30 minut.
Między przystankami „Kołłątaja” i „Łucznicza” linia 89 zatrzymuje się na tych samych przystankach co linia 69. Dalsze przystanki:
- „Warcisława” nż (w ciągu ulicy Warcisława na wysokości posesji nr 28, tylko w kierunku pętli „Świergotki” – nr 47711),
- „Włoska” nż (w ciągu ulocy Warcisława przy skrzyżowaniu z ulicą Włoską – nr 48111 w kierunku pętli „Świergotki”, nr 48121 w kierunku pętli „Kołłątaja”),
- „Rostocka” (w ciągu ulicy Królewskiego po północnej stronie skrzyżowania z ulicą Rostocką – nr 45421 w kierunku pętli „Kołłątaja”, nr 45422 w kierunku pętli „Świergotki”),
- „Królewskiego” nż (wspólne z linią 68),
- „Świergotki” (wspólny z linią 68, tylko w kierunku pętli „Świergotki”),
- „Przepiórki” (wspólny z linią 68, tylko w kierunku pętli „Świergotki”),
- „Świergotki” (wspólny z linią 68, przystanek końcowy).
Obsługa brygad połączona jest z linią 69, z którą kursy wykonywane są naprzemiennie. Wraz z uruchomieniem linia 89 została skomunikowana z linią 69, która kursuje z taką samą częstotliwością.
Od 9 października do 19 listopada 2021, w związku z kolejnym etapem przebudowy węzła Niebuszewo, jak również zamknięciem dla autobusów pętli „Kołłątaja”, linia 89 została skierowana na objazd od przystanku „Orzeszkowej” przez ulicę Kołłątaja, rondo Sybiraków, ulicę Kołłątaja, ulicę Barbary, ulicę Długosza, ulicę Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Przystanek końcowy „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Barbary na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Długosza i Barbary. 20 listopada 2021 przywrócono lokalizację przystanku końcowego „Kołłątaja” na pętlę.
W związku z asfaltowaniem ronda Sybiraków i ulicy Asnyka od 30 kwietnia 2022 skierowano linię 89 na objazd. Od ulicy Kołłątaja autobusy kursowały objazdową trasą przez ulice: Barbary, Długosza, Naruszewicza do ulicy Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynne były przystanki „Niemcewicza” w obu kierunkach. 9 maja linia powróciła na trasę sprzed zmian.