Encyklopedia

Linia 9: Głębokie - Potulicka

dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez man

17.10.2022
Dodano informacje o objeździe od 16 października 202 man
09.10.2022
dodano informację o zmniejszeniu podstawowej częstotliwości kursowania linii Waszka
11.08.2021
Dodano informację o zawieszeniu linii 14 i 15.08.2021 man
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
12.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków. Karton_03
27.11.2020
Dodano informację o powrocie linii na starą trasę man
24.07.2020
dodano informację o objeździe do pętli "Las Arkoński" man
22.02.2019
Dodano informacje z lat 2018 - 9 jas59 
24.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii w okresie 16 września 24 października 2017 roku jas59 
03.09.2015
Dodano informacje o powrocie linii na starą trasę po remoncie jas59 
01.07.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59 
14.05.2014
Dodano informacje o zianie trasy lini i jej zawieszeniu jas59 
20.05.2012
Dodano informacje o czasie pracy brygad w 2 i 3 etapie remontu Bramy Portowej X
17.05.2012
Dodano informacje o zmianie trasy w związku z przebudową Bramy Portowej jas59 
29.04.2011
Zaktualizowano czasy pracy brygad paki
30.05.2010
Dodano informację o przywróceniu kursowania linii 9. kajetansz
13.04.2010
Dodano informację o zawieszeniu kursowania linii 9. kajetansz
19.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy tramwajów linii 9 z powodu wymiany torowiska na placu Kościuszki. kajetansz

Trasa: Głębokie — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka

Historia

zdjęcie
"Dziewiątka" w drodze na Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W celu odciążenia przeładowanych linii 5 i 7 w roku 1953 powstała linia tramwajowa 9, która wykonywała kursy na odcinku Żołnierska – Wawrzyniaka.

Już rok później zmieniono trasę „dziewiątki”. Zaczęła kursować na odcinku: Gocław – Światowida – Wiszesława – Dębogórska – Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Nocznickiego – Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Obr. Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.

zdjęcie
Linia 9 w czasie postoju na Głębokim
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Brak motorniczych pod koniec 1955 roku spowodował zawieszenie linii 9, lecz została ona ponownie uruchomiona na początku następnego roku. 1 października 1957 roku „dziewiątka” została zlikwidowana z powodu małej frekwencji.

16 października 1958 roku powstała linia szczytowa 1Bis, która pięć lat później została przenumerowana na linię 9 i kursowała na trasie: Potulicka – Narutowicza – 3-go Maja – Brama Portowa – Wojska Polskiego – Zajezdnia Pogodno, a 26 kwietnia 1965 roku wydłużono ją do Głębokiego.

zdjęcie
Linia 9 na Krzywoustego jeszcze przed remontem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1973 roku zostało oddane do użytku torowisko tramwajowe w ciągu ulic Krzywoustego i Bohaterów Warszawy. W związku z tym linia 9 została skierowana na trasę na tym odcinku. 

Z powodu remontu Mostu Długiego, 26 kwietnia 2000 roku linia 9 została skierowana do pętli na Dworcowej. Natomiast pod koniec września 2000 roku rozpoczął się remont skrzyżowania ulic Wawrzyniaka i Bohaterów Warszawy w związku z tym zawieszono funkcjonowanie „dziewiątki” do 31 października.

zdjęcie
Wagon 716 z przekrzywioną mordką
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 25 czerwca do 27 października 2005 roku podczas remontu ulicy Krzywoustego, linia 9 kursowała z Głębokiego na Basen Górniczy przez Jagiellońską, Plac Rodła, Plac Żołnierza Polskiego do Bramy Portowej.

Remont na Gumieńcach w 2006 roku spowodował zawieszenie linii 8 i w związku z tym „dziewiątka” została wydłużona od Bramy Portowej na Basen Górniczy na okres od 21 sierpnia do 28 października 2006 roku.

zdjęcie
Wagon #756 to jak na razie jedyny "koszmarek" w reklamie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejny rok przyniósł kolejne zmiany spowodowane remontami. Tym razem rozpoczęto remont alei Bohaterów Warszawy. Od 2 lipca 2007 roku linia 9 kursowała od Potulickiej do Placu Sprzymierzonych po takiej samej trasie jak „jedynka”, a następnie przez aleję Piastów, Jagiellońską, Bohaterów Warszawy do Głębokiego.

zdjęcie
Skład Tatr KT4Dt 145+141 na linii 9 pod parasolem drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Następnie 18 września 2007 „dziewiątka” uległa skróceniu i kursowała tylko w dni powszednie w godzinach szczytu na odcinku Głębokie – Piastów, a spowodowane to było brakiem motorniczych. Dopiero 1 grudnia 2007 roku linia 9 powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
„Dziewiątka” przejeżdża przez torowisko na rondzie Olszewskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejna zmiana trasy linii 9 nastąpiła 16 października 2009 roku, kiedy to z powodu remontu torowiska na placu Kościuszki linię 9 skierowano następującym objazdem: aleja Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - Matejki - aleja Piłsudskiego - aleja Piastów - Jagiellońska. 20 października 2009 roku tramwaje linii 9 wróciły na swoją trasę. Podobnie linia 9 kursowała w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku. Wiązało się to również z remontem torowiska na placu Kościuszki.

10 kwietnia 2010 roku z powodu rozpoczęcia remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy linia 9 została zawieszona. Wraz z zakończeniem remontu 22 maja 2010 roku linia 9 powróciła na szczecińskie torowiska.

zdjęcie
W związku z kolejnym etapem przebudowy Bramy Portowej, "dziewiątka" od dziś kursuje trasą Głębokie - Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 30 kwietnia do 20 maja 2012 roku w związku z III etapem przebudowy Bramy Portowej linia 9 zmieniła trasę i jeździła z Głębokiego przez Jagiellońską i Piastów na Pomorzany.

zdjęcie
"Dziewiątka" wraca z Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Następna zmiana trasy nastąpiła już 21 maja 2012 roku przy czwartym etapie przebudowy węzła Brama Portowa, gdzie „dziewiątka” jeździła z Głębokiego przez Wyszyńskiego i Kolumba na Pomorzany. Taki stan rzeczy trwał do 3 czerwca 2012 roku.

Od 3 czerwca do 1 lipca 2012 roku przy piątym etapie przebudowy Bramy Portowej, 9 jeździła na trasie Głębokie - Plac Rodła

zdjęcie
„Katówka” minęła budowę węzła Łękno
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 15 kwietnia 2014 roku z powodu modernizacji ulic Potulickiej i Narutowicza linia tymczasowo jeździła na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego - plac Szarych Szeregów - Piastów - plac Kościuszki - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Pomorzany.

12 maja 2014 roku linia została zawieszona z powodu remontu torowisk i trakcji napowietrznej w ciągu ulicy Wawrzyniaka. 

zdjęcie
Koniec sielskiej pętli, drzewa poległy w znacznej ilości
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
5 lipca 2014 ponownie zmieniono trasę linii, która jeździła odtąd na jednokierunkowej trasie półokólnej:Głębokie – aleja Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – aleja Bohaterów Warszawy – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Rodła – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Wojska Polskiego – Głębokie.

Na swoją stałą trasę „dziewiątka” powróciła 1 września 2015 roku po oddaniu do użytku zmodernizowanej pętli „Potulicka” i ulic Narutowicza oraz Potulickiej.

zdjęcie
Na czas remontu torowiska na ulicy Krzywoustego "dziewiątka" kursuje na trasie Głębokie - Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 16 września - 24 października 2017 roku w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki zmieniona została organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane objazdami do swoich punktów docelowych lub innych. Linia 9 została skierowana na pętlę „Pomorzany” przez aleję Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleję Bohaterów Warszawy — Jagiellońską — Piastów — plac Kościuszki — Piastów — plac Szyrockiego — aleję Powstańców Wielkopolskich do Pomorzan.

zdjęcie
Długa "dziewiątka" wraca z Głębokiego i udaje się do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 13 października 2018 do 15 lutego 2019 roku linia 9 jeździła na skróconej trasie do Zajezdni Pogodno, z powodu kolejnego etapu przebudowy skrzyżowania Wojska Polskiego, Arkońskiej i Szafera.

W ciągu tych prawie pięciu miesięcy tramwaje linii 9 jadące z Potulickiej kończyły trasę na przystanku „Unii Lubelskiej”, po czym udawały się do Zajezdni Pogodno, gdzie na jej terenie zawracały w kierunku centrum. Był to tzw. przejazd techniczny, który odbywał się bez pasażerów w środku.

zdjęcie
Letnia promocja na "dziewiątce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu remontu torowiska na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy i ulicy Krzywoustego, w dniach 1 lipca - 26 sierpnia 2019 roku wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku Bohaterów Warszawy - Turzyn - plac Kościuszki. Remontu wymagała konstrukcja torowiska, która uległa zniszczeniu, ze względu na duży ruch kołowy. Linia 9 jeździła wówczas objazdem na trasie: Głębokie — aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Pomorzany

5 sierpnia 2019 roku kursowanie „dziewiątki” zostało zawieszone w celu poprawy przepustowości odcinka jednotorowego na wysokości budowanego węzła Łękno w ciągu alei Wojska Polskiego. Odcinek jednotorowy trasy tramwajowej znajdował się na odcinku od skrzyżowaniami  Zaleskiego za skrzyżowanie ulic Prusa i Solskiego. 2 września przywrócono kursowanie linii na jej stałej trasie.

zdjęcie
Tatra KT4Dt 126 jedzie po nowym bypassie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
19 października 2019 roku nastąpiła zmiana trasy i rozkładów jazdy linii 9. Powodem, była konieczność budowy tzw. bypassa dla tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego w kierunku Zajezdni Pogodno. Na czas tych prac wyłączono kursowanie tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego na odcinku od Głębokiego do placu Gałczyńskiego. Prace trwały w godzinach 5:40–22:40. Na ten czas uruchomiono zastępczą linię autobusową 809.

Linia 9 jeździła na trasie:Plac Gałczyńskiego — Wawrzyniaka — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.

W związku z przejściem do kolejnego etapu przebudowy węzła przesiadkowego Głębokie od 1 sierpnia 2020 roku wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku Rondo Olszewskiego – Głębokie. W związku z tym, tramwaje linii 9 kursowały na normalnej trasie od pętli „Potulicka” do przystanku „Rondo Olszewskiego”, a następnie skierowane zostały przez ulicę Arkońską do pętli „Las Arkoński”

W związku z umożliwieniem ruchu pojazdów komunikacji miejskiej do Głębokiego od 1 grudnia 2020 linia powróciła na swoją stałą trasę. Na nowej pętli zatrzymuje się na torze zewnętrznym.

14 i 15 sierpnia 2021 w związku z pracami przy budowie węzła Łękno i jednoczesnym wstrzymaniem ruchu tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego na odcinku od zajezdni Pogodno do placu Gałczyńskiego, linia została zawieszona.

Katastrofalna sytuacja kadrowa wymusiła wprowadzenie 9 października 2022 roku zmianę podstawowej częstotliwości kursowania wszystkich linii tramwajowych z dotyczasowych 12 minut do 15 minut.

W związku z rozpoczęciem montażu rozjazdów nakładkowych w ciągu ulicy Krzywoustego i na placu Zwycięstwa, od 16 października 2022 linia w kierunku pętli „Potulicka” kursowała objazdem przez  Jagiellońską – aleję Piastów – Piłsudskiego – aleję Wyzwolenia – Bramę Portową.

W kierunku pętli „Głębokie” linia kursowała tymże objazdem jedynie 16 października 2022 do godz. 12. Analogiczna sytuacja miała miejsce 26 lutego 2023 do godz. 12:00.

Na ten sam objazd (tym razem w obu kierunkach) z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk na placach Brama Portowa i Zwycięstwa, linia trafiła od 8 maja 2023.

Linia 9 powróciła na swoją trasę w obu kierunkach od 27 maja 2023.

19 lutego 2024 roku linia w kierunku placu Kościuszki rozpoczęła zatrzymywanie się na nowo uruchomionym przystanku tramwajowo-autobusowym „Plac Zwycięstwa”.

Na podstawie: Tramwaje Szczecińskie - Historia ulicznego omnibusu z lat 1879 - 2008 we trzynastu ksiegach prozą Kajetana Szmucińskiego opracował Wojtek, aktualizacja: jas59 , man, Karton_03, Waszka

Długość trasy: 8,9 km

Czas przejazdu:

  • w kierunku Potulickiej: 29 minut
  • w kierunku Głębokiego: 32 minuty

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 15 minut
    • W międzyszczycie: 15 minut
    • Wieczorem: 20 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 15 minut
    • Rano i wieczorem: 20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 20 minut

Liczba przystanków: 18 (w obu kierunkach)