Encyklopedia

Linia 9: Głębokie - Potulicka

dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez man

22.02.2019
Dodano informacje z lat 2018 - 9 jas59
24.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii w okresie 16 września 24 października 2017 roku jas59
03.09.2015
Dodano informacje o powrocie linii na starą trasę po remoncie jas59
01.07.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii jas59
14.05.2014
Dodano informacje o zianie trasy lini i jej zawieszeniu jas59
20.05.2012
Dodano informacje o czasie pracy brygad w 2 i 3 etapie remontu Bramy Portowej X
17.05.2012
Dodano informacje o zmianie trasy w związku z przebudową Bramy Portowej jas59
29.04.2011
Zaktualizowano czasy pracy brygad paki
30.05.2010
Dodano informację o przywróceniu kursowania linii 9. kajetansz
13.04.2010
Dodano informację o zawieszeniu kursowania linii 9. kajetansz
19.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy tramwajów linii 9 z powodu wymiany torowiska na placu Kościuszki. kajetansz

Trasa: Głębokie — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka

Historia

zdjęcie
"Dziewiątka" w drodze na Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W celu odciążenia przeładowanych linii 5 i 7 w roku 1953 powstała linia tramwajowa 9, która wykonywała kursy na odcinku Żołnierska – Wawrzyniaka.

Już rok później zmieniono trasę „dziewiątki”. Zaczęła kursować na odcinku: Gocław – Światowida – Wiszesława - Dębogórska – Ludowa – Druckiego Lubeckiego - Stalmacha – Nocznickiego – Firlika - Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Obr. Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.

zdjęcie
Linia 9 w czasie postoju na Głębokim
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Brak motorniczych pod koniec 1955 roku spowodował zawieszenie linii 9, lecz została ona ponownie uruchomiona na początku następnego roku. 1 października 1957 roku „dziewiątka” została zlikwidowana z powodu małej frekwencji.

16 października 1958 roku powstała linia szczytowa 1Bis, która pięć lat później została przenumerowana na linię 9 i kursowała na trasie: Potulicka – Narutowicza – 3-go Maja – Brama Portowa – Wojska Polskiego – Zajezdnia Pogodno, a 26 kwietnia 1965 roku wydłużono ją do Głębokiego.

zdjęcie
Linia 9 na Krzywoustego jeszcze przed remontem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1973 roku zostało oddane do użytku torowisko tramwajowe w ciągu ulic Krzywoustego i Bohaterów Warszawy. W związku z tym linia 9 została skierowana na trasę na tym odcinku. 

Z powodu remontu Mostu Długiego, 26 kwietnia 2000 roku linia 9 została skierowana do pętli na Dworcowej. Natomiast pod koniec września 2000 roku rozpoczął się remont skrzyżowania ulic Wawrzyniaka i Bohaterów Warszawy w związku z tym zawieszono funkcjonowanie „dziewiątki” do 31 października.

zdjęcie
Wagon 716 z przekrzywioną mordką
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 25 czerwca do 27 października 2005 roku podczas remontu ulicy Krzywoustego, linia 9 kursowała z Głębokiego na Basen Górniczy przez Jagiellońską, Plac Rodła, Plac Żołnierza Polskiego do Bramy Portowej.

Remont na Gumieńcach w 2006 roku spowodował zawieszenie linii 8 i w związku z tym „dziewiątka” została wydłużona od Bramy Portowej na Basen Górniczy na okres od 21 sierpnia do 28 października 2006 roku.

zdjęcie
Wagon #756 to jak na razie jedyny "koszmarek" w reklamie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejny rok przyniósł kolejne zmiany spowodowane remontami. Tym razem rozpoczęto remont alei Bohaterów Warszawy. Od 2 lipca 2007 roku linia 9 kursowała od Potulickiej do Placu Sprzymierzonych po takiej samej trasie jak „jedynka”, a następnie przez aleję Piastów, Jagiellońską, Bohaterów Warszawy do Głębokiego.

zdjęcie
Skład Tatr KT4Dt 145+141 na linii 9 pod parasolem drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Następnie 18 września 2007 „dziewiątka” uległa skróceniu i kursowała tylko w dni powszednie w godzinach szczytu na odcinku Głębokie – Piastów, a spowodowane to było brakiem motorniczych. Dopiero 1 grudnia 2007 roku linia 9 powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
„Dziewiątka” przejeżdża przez torowisko na rondzie Olszewskiego
aktualna ocena: 4,30, liczba ocen: 13
Kolejna zmiana trasy linii 9 nastąpiła 16 października 2009 roku, kiedy to z powodu remontu torowiska na placu Kościuszki linię 9 skierowano następującym objazdem: aleja Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - Matejki - aleja Piłsudskiego - aleja Piastów - Jagiellońska. 20 października 2009 roku tramwaje linii 9 wróciły na swoją trasę. Podobnie linia 9 kursowała w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku. Wiązało się to również z remontem torowiska na placu Kościuszki.

10 kwietnia 2010 roku z powodu rozpoczęcia remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy linia 9 została zawieszona. Wraz z zakończeniem remontu 22 maja 2010 roku linia 9 powróciła na szczecińskie torowiska.

zdjęcie
W związku z kolejnym etapem przebudowy Bramy Portowej, "dziewiątka" od dziś kursuje trasą Głębokie - Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 30 kwietnia do 20 maja 2012 roku w związku z III etapem przebudowy Bramy Portowej linia 9 zmieniła trasę i jeździła z Głębokiego przez Jagiellońską i Piastów na Pomorzany.

zdjęcie
"Dziewiątka" wraca z Pomorzan
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Następna zmiana trasy nastąpiła już 21 maja 2012 roku przy czwartym etapie przebudowy węzła Brama Portowa, gdzie "dziewiątka" jeździła z Głębokiego przez Wyszyńskiego i Kolumba na Pomorzany. Taki stan rzeczy trwał do 3 czerwca 2012 roku.

Od 3 czerwca do 1 lipca 2012 roku przy piątym etapie przebudowy Bramy Portowej, 9 jeździła na trasie Głębokie - Plac Rodła

zdjęcie
„Katówka” minęła budowę węzła Łękno
aktualna ocena: 4,66, liczba ocen: 40
Od 15 kwietnia 2014 roku z powodu modernizacji ulic Potulickiej i Narutowicza linia tymczasowo jeździła na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego - plac Szarych Szeregów - Piastów - plac Kościuszki - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Pomorzany.

12 maja 2014 roku linia została zawieszona z powodu remontu torowisk i trakcji napowietrznej w ciągu ulicy Wawrzyniaka. 

zdjęcie
Koniec sielskiej pętli, drzewa poległy w znacznej ilości
aktualna ocena: 4,55, liczba ocen: 41
5 lipca 2014 ponownie zmieniono trasę linii, która jeździła odtąd na jednokierunkowej trasie półokólnej: Głębokie – aleja Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – aleja Bohaterów Warszawy – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Rodła – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Wojska Polskiego – Głębokie

Na swoją stałą trasę "dziewiątka" powróciła 1 września 2015 roku po oddaniu do użytku zmodernizowanej pętli Potulicka i ulic Narutowicza oraz Potulickiej.

zdjęcie
Na czas remontu torowiska na ulicy Krzywoustego "dziewiątka" kursuje na trasie Głębokie - Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 16 września - 24 października 2017 roku w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki zmieniona została organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane objazdami do swoich punktów docelowych lub innych. Linia 9 została skierowana na pętlę Pomorzany przez aleję Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleję Bohaterów Warszawy — Jagiellońską — Piastów — plac Kościuszki — Piastów — plac Szyrockiego — aleję Powstańców Wielkopolskich do Pomorzan.

zdjęcie
Długa "dziewiątka" wraca z Głębokiego i udaje się do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 13 października 2018 do 15 lutego 2019 roku linia 9 jeździła na skróconej trasie do Zajezdni Pogodno, z powodu kolejnego etapu przebudowy skrzyżowania Wojska Polskiego, Arkońskiej i Szafera.

W ciągu tych prawie pięciu miesięcy tramwaje linii 9 jadące z Potulickiej kończyły trasę na przystanku "Unii Lubelskiej", po czym udawały się do Zajezdni Pogodno, gdzie na jej terenie zawracały w kierunku centrum. Był to tzw. przejazd techniczny, który odbywał się bez pasażerów w środku.

zdjęcie
Letnia promocja na "dziewiątce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu remontu torowiska na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy i ulicy Krzywoustego, w dniach 1 lipca - 26 sierpnia 2019 roku wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku Bohaterów Warszawy - Turzyn - plac Kościuszki. Remontu wymagała konstrukcja torowiska, która uległa zniszczeniu, ze względu na duży ruch kołowy. Linia 9 jeździła wówczas objazdem na trasie: Głębokie — aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Pomorzany

5 sierpnia 2019 roku kursowanie "dziewiątki" zostało zawieszone w celu poprawy przepustowości odcinka jednotorowego na wysokości budowanego węzła Łękno w ciągu alei Wojska Polskiego. Odcinek jednotorowy trasy tramwajowej znajdował się na odcinku od skrzyżowaniami  Zaleskiego za skrzyżowanie ulic Prusa i Solskiego. 2 września przywrócono kursowanie linii na jej stałej trasie.

zdjęcie
Tatra KT4Dt 126 jedzie po nowym bypassie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
19 października 2019 roku nastąpiła zmiana trasy i rozkładów jazdy linii 9. Powodem, była konieczność budowy tzw. bypassa dla tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego w kierunku Zajezdni Pogodno. Na czas tych prac wyłączono kursowanie tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego na odcinku od Głębokiego do placu Gałczyńskiego. Prace trwały w godzinach 5:40–22:40. Na ten czas uruchomiono zastępczą linię autobusową 809.

zdjęcie
„Katówka” minęła budowę węzła Łękno
aktualna ocena: 4,66, liczba ocen: 40
Linia 9 jeździła na trasie: Plac Gałczyńskiego — Wawrzyniaka — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.

Na podstawie http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf
opracował Wojtek, aktualizacja: jas59, man