Encyklopedia

description Linia 9: Głębokie - Potulicka

dodane 2.10.2008, godz. 9:41 przez zdjęcie profilowe użytkownika Wojtek Wojtek; zmodyfikowane 1.03.2020, godz. 20:14 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

22.02.2019
Dodano informacje z lat 2018 - 9 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
24.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii w okresie 16 września 24 października 2017 roku zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
03.09.2015
Dodano informacje o powrocie linii na starą trasę po remoncie zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
01.07.2014
Dodano informacje o zmianie trasy linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
14.05.2014
Dodano informacje o zianie trasy lini i jej zawieszeniu zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
20.05.2012
Dodano informacje o czasie pracy brygad w 2 i 3 etapie remontu Bramy Portowej X
17.05.2012
Dodano informacje o zmianie trasy w związku z przebudową Bramy Portowej zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
29.04.2011
Zaktualizowano czasy pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
30.05.2010
Dodano informację o przywróceniu kursowania linii 9. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
13.04.2010
Dodano informację o zawieszeniu kursowania linii 9. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
19.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy tramwajów linii 9 z powodu wymiany torowiska na placu Kościuszki. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Trasa: Głębokie — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka

Historia



zdjęcie
W celu odciążenia przeładowanych linii 5 i 7 w roku 1953 powstała linia tramwajowa 9, która wykonywała kursy na odcinku Żołnierska – Wawrzyniaka.

Już rok później zmieniono trasę „dziewiątki”. Zaczęła kursować na odcinku: Gocław – Światowida – Wiszesława - Dębogórska – Ludowa – Druckiego Lubeckiego - Stalmacha – Nocznickiego – Firlika - Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Obr. Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.

zdjęcie
Brak motorniczych pod koniec 1955 roku spowodował zawieszenie linii 9, lecz została ona ponownie uruchomiona na początku następnego roku. 1 października 1957 roku „dziewiątka” została zlikwidowana z powodu małej frekwencji.

16 października 1958 roku powstała linia szczytowa 1Bis, która pięć lat później została przenumerowana na linię 9 i kursowała na trasie: Potulicka – Narutowicza – 3-go Maja – Brama Portowa – Wojska Polskiego – Zajezdnia Pogodno, a 26 kwietnia 1965 roku wydłużono ją do Głębokiego.

zdjęcie
W 1973 roku zostało oddane do użytku torowisko tramwajowe w ciągu ulic Krzywoustego i Bohaterów Warszawy. W związku z tym linia 9 została skierowana na trasę na tym odcinku. 


Z powodu remontu Mostu Długiego od 26 kwietnia 2000 roku linia 9 zostaje skierowana do Dworcowej. Natomiast pod koniec września rozpoczął się remont skrzyżowania ulic Wawrzyniaka i Bohaterów Warszawy w związku z tym „dziewiątka” zostaje zawieszona do 31 października.

Od 25 czerwca do 27 października 2005 roku trwa remont ulicy Krzywoustego, linia 9 zmienia trasę i kursuje z Głębokiego na Basen Górniczy przez Jagiellońską, Plac Rodła, Plac Żołnierza Polskiego do Bramy Portowej.

Remont na Gumieńcach w 2006 roku spowodował zawieszenie linii 8 i w związku z tym „dziewiątka” została wydłużona od Bramy Portowej na Basen Górniczy na okres od 21 sierpnia do 28 października 2006 roku.

Kolejny rok przyniósł kolejne zmiany spowodowane remontami tym razem alei Bohaterów Warszawy. Od 2 lipca linia 9 kursowała od Potulickiej do Placu Sprzymierzonych po takiej samej trasie jak „jedynka”, a następnie przez aleję Piastów, Jagiellońską, Bohaterów Warszawy do Głębokiego.

Następnie 18 września „dziewiątka” uległa skróceniu i kursowała tylko w dni powszednie w godzinach szczytu na odcinku Głębokie – Piastów, spowodowane to było brakiem motorniczych. Dopiero 1 grudnia 2007 roku linia 9 powróciła na swoją stałą trasę.

Kolejna zmiana trasy tramwajów linii 9 nastąpiła 16 października 2009 roku, kiedy to z powodu remontu torowiska na placu Kościuszki linię 9 skierowano następującym objazdem: aleja Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - ulica Matejki - aleja Piłsudskiego - aleja Piastów - ulica Jegiellońska. 20 października 2009 roku tramwaje linii 9 wróciły na swoją trasę. Podobnie linia 9 kursowała w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku. Wiązało się to również z remontem torowiska na placu Kościuszki.

10 kwietnia 2010 roku z powodu rozpoczęcia remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy linia 9 została zawieszona. Wraz z zakończeniem remontu 22 maja 2010 roku linia 9 powróciła na szczecińskie torowiska.

Od 14 maja 2012 roku w związku z 3 etapem przebudowy Bramy Portowej linia 9 zmieniła trasę i jeździła z Głębokiego przez Jagiellońska i Piastów na Pomorzany. Trwało to do 20 maja 2012 roku.


Następna zmiana trasy nastąpiła już 21 maja 2012 roku przy czwartym etapie przebudowy węzła Brama Portowa, gdzie linia jeździła z Głębokiego przez Wyszyńskiego i Kolumba na Pomorzany. Taki stan rzeczy trwał do 3 czerwca 2012 roku. Ostatnia zmiana trasy linii przy piątym etapie przebudowy Bramy Portowej, gdzie 9 jeździła na trasie Głębokie - Plac Rodła. Trwało to od 3 czerwca do 1 lipca 2012 roku.

Obsługa



Od samego początku uruchomienia „dziewiątki” obsługę nad nią przejęła zajezdnia Pogodno. Na linii możemy spotkać solówki (w dni świąteczne) lub składy wagonów 105N i pochodnych, Tatry T6A2D. Podstawę obsługową w dni powszednie stanowią wagony KT4Dt. W trakcie eksploatacji wagonów 102Na również ten typ wozów pojawiał się na „dziewiątce”.

Z dniem 15 kwietnia 2014 roku z powodu kolejnego etapu długo oczekiwanej modernizacji ulicy Potulickiej i ulicy Narutowicza ZDiTM zmienił trasę linii 9.
W związku z powyższym wyłączono ulice Potulicką, od jej początku za pętlą tramwajową do skrzyżowania z ulicą Narutowicza (ze skrzyżowaniem włącznie),
jak również ulice Narutowicza na odcinku od ulicy Potulickiej do alei 3 maja.

Linia jeździła na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego - plac Szarych Szeregów - Piastów - plac Kościuszki - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Pomorzany.

Później, bo już 12 maja 2014 roku linia zostaje zawieszona z powodu remontu torowisk i trakcji napowietrznej w ciągu ulicy Wawrzniaka. Wymiana torowiska i trakcji napowietrznej prawdopodobnie potrwa około półtora miesiąca, jak również trwającej przebudowy ulicy Potulickiej i Narutowicza.

W zwiazku trwającą dalej przebudową ulicy Potulickiej i Narutowicza ZDiTM z dniem 5 lipca 2014 zmienił trasę linii, która jeździła na jednokierunkowej trasie półokólnej.

Linia kursowała na trasie - Głębokie – aleja Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – aleja Bohaterów Warszawy – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Rodła – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Wojska Polskiego – Głębokie

Po dwuletniej nieobecności na swoją stałą trasę od 1 września 2015 powraca tramwaj linii 9 na odcinku od Bramy Portowej do pętli Potulicka i kursuje na trasie:



W dniach 16 września - 24 października 2017 w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane objazdami do swoich punktów docelowych lub innych. Linia "9" jechała na Pomorzany, a nie tak jak zwykłe na Potulicką.

Z Głębokiego jechała przez aleje Wojska Polskiego - Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy skręcała w Jagiellońską i dalej Piastów — plac Kościuszki — Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska.

Głębokie < — > Pomorzany
aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — Piastów — plac Kościuszki — Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska

Przewidywano zakończenie prac na 28 października 2017 roku, ale zakończono je 24 października 2017 roku i w związku z tym linia 9 powróciła na swoją stałą trasę. Była to pierwsza inwestycja, która została zakończona o czasie.

W dniach 13 października 2018 - 15 lutego 2019 roku linia 9 jeździła na skróconej trasie do zajezdni tramwajowej „Pogodno”, z powodu kolejnego etapu przebudowy skrzyżowania Wojska Polskiego, Arkońskiej i Szafera.

Brygady firmy "Eurowia" i podwykonawców wkroczyły na przecinające środek skrzyżowania tory tramwajowe, rozbierając je i budując do nowej wysokości. Później położono rozetę torów, co umożliwiło skręt tramwajów na rondzie w każdym kierunku.

W ciągu tych prawie pięciu miesięcy tramwaje linii 9 jadące z centrum kończyły trasę w zajezdni Pogodno, gdzie na jej terenie zawracały w kierunku centrum. Był to tzw. przejazd techniczny, bez pasażerów.

Zajezdnia Pogodno/Unii Lubelskiej < — > Potulicka
aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka

Z powodu remontu torowiska na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy i ulicy Krzywoustego, w dniach 1 lipca - 26 sierpnia 2019 roku wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku Bohaterów Warszawy - Turzyn - Plac Kościuszki. Remontu wymagała konstrukcja torowiska, która uległa zniszczeniu, ze względu na duży ruch kołowy. Pracami objętych zostało około 150 metrów toru wraz z jego zabudową drogową oraz odwodnienie. Zostały również położone maty antywibracyjne, które wytłumią drgania i hałasy. Linia 9 jeździła objazdem na trasie Głębokie < -- > Pomorzany.

Głębokie <—> Pomorzany
aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska

W międzyczasie, bo w dniach 5 sierpnia - 2 września 2019 jej kursowanie zostało zawieszone w celu poprawy przepustowości odcinka jednotorowego na wysokości budowanego węzła Łękno w ciągu alei Wojska Polskiego. Odcinek jednotorowy trasy tramwajowej znajdował się na odcinku od skrzyżowaniami Bohdana Zaleskiego za skrzyżowanie ulic Bolesława Prusa i Ludwika Solskiego. Od 2 września przywrócono kursowanie linii na jej stałej trasie tj. Głębokie < -- > Potulicka.

19 października 2019 roku nastąpiła zmiana trasy i rozkładów jazdy linii 9. Powodem, była konieczność budowy tzw. bypassa dla tramwajów i na czas tych prac wyłączono kursowanie tramwajów w ciągu alei Wojska Polskiego na odcinku od Głębokiego do placu Gałczyńskiego. Perturbacje związane z budową zintegrowanego węzła komunikacyjnego "Łękno" prowadzone przez konsorcjum firm Roverpol Sp. z o.o. i Rover Alcisa S.A. Prace trwały w godzinach 5:40–22:40. Na ten czas uruchomiono zastępczą linie autobusową 809. Linia 9 jeździła na trasie:

Plac Gałczyńskiego <—> Potulicka

Wawrzyniaka — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa (z powrotem: plac Brama Portowa — plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — aleja Bohaterów Warszawy — Mickiewicza — Wawrzyniaka) — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.

Na podstawie http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf
opracował Wojtek, aktualizacja: jas59