Encyklopedia

Linia 90 (okrężna ⭯): Dworzec Główny (Owocowa) - Wały Chrobrego - Urząd Miasta - Dworzec Główny (Owocowa)

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez man

05.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 8 sierpnia man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianie trasy od 1 lipca man
05.05.2022
Dodano informacje o objeździe w maju 2022 man
23.12.2021
Dodano informacje o nowej trasie od 1 stycznia 2022 fan004
07.06.2021
Aktualizacja informacji o objeździe od 29.05.2021 fan004
29.05.2021
Dodano informację o zmianie trasy w związku z przebudową torowisk jas59
23.03.2021
Dodano informację o powstaniu linii fan004

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) — 3 Maja — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — plac Hołdu Pruskiego — Małopolska — Starzyńskiego — Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Małopolska — plac Hołdu Pruskiego — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — aleja Jana Pawła II — Felczaka — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — Narutowicza — 3 Maja — Dworzec Główny (Owocowa)

Odsłona I 

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – Śląska – Urząd Miasta – Dworzec Główny (Owocowa)

Trasa przebiegała ulicami: 3 Maja – aleją Niepodległości – aleją Papieża Jana Pawła II – Śląską – Wielkopolską – Wąską – Felczaka – aleją Wojska Polskiego – aleją Piastów – Narutowicza – 3 Maja. 

zdjęcie
Przebieg linii 90 i 95
W 2020 roku miasto rozpoczęło przygotowania do znacznych zmian w obszarach objętych Strefą Płatnego Parkowania. Zmiany te obejmowały zarówno zwiększenie SPP, jak również podwyższenie cen postoju. Cała operacja miała zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej  i zmniejszyć ilość samochodów poruszających się po ścisłym centrum. Wraz ze zwiększeniem strefy przygotowano zmiany w taryfie biletowej oraz rozpoczęto planowanie nowej, okólnej linii autobusowej kursującej w rejonie centrum miasta.

Linię 90 uruchomiono dnia 1 kwietnia 2021 roku. Kursowała ona czterema brygadami (wspólnymi z linią 95) tylko w dni powszednie, z częstotliwością 15 minut w godzinach 6:20-18:15. Na trasie o odwróconym kierunku w stosunku do linii 90 kursowała linia 95.

28 czerwca 2021 roku zmniejszono częstotliwość kursowania linii 90 i 95 do 20 minut. Wówczas ograniczono również obsługę taborową linii o jedną brygadę.

Linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica taborem klasy MIDI.

zdjęcie
Mały „jamnik” na nowej linii 90
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Przystanki obowiązujące na linii:

  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912) – nowy przystanek w ciągu ulicy 3 Maja pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Korzeniowskiego a placem Zawiszy Czarnego (wspólny z linią 95);
  • Plac Zawiszy – wspólny z linią 529;
  • Brama Portowa (wspólny z liniami 1, 3 i 529);
  • Plac Żołnierza Polskiego (wspólny z linią 1);
  • Plac Lotników – nowy przystanek zlokalizowany przy placu Lotników pomiędzy ulicą Małopolską i ulicą Mazurską (bliżej skrzyżowania z ulicą Małopolską);
  • Plac Grunwaldzki – nowy przystanek w ciągu ulicy Śląskiej za zjazdem z placu Grunwaldzkiego, na parkingu przy boisku szkolnym;
  • Śląska – nowy przystanek w ciągu ulicy Śląskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską;
  • Wąska Floating Arena – istniejący przystanek zlokalizowany w ciągu ulicy Wąskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Felczaka;
  • Odrowąża nż (wspólny z linią 87);
  • Urząd Miasta (wspólny z linią 87)
  • Felczaka (wspólny z linią 87)
  • Piastów – nowy przystanek w ciągu alei Piastów za skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską na parkingu przy Szkole Podstawowej nr 1;
  • Plac Kościuszki (wspólny z liniami 61, 62, 81, 83, 523 i 524.
  • Narutowicza – nowy przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany na miejscach parkingowych za skrzyżowaniem z aleją Piastów;
  • Plac Dziecka – nowy przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany przed skrzyżowaniem z ulicą Kusocińskiego, przy budynku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego;
  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912) (wspólny z linią 95).

Objazd w związku z „Torową rewolucją” na placu Żołnierza Polskiego

Z dniem 29 maja 2021 roku do odwołania autobusy linii 90 kursowały zmienioną trasą. Miedzy przystankami „Brama Portowa” a „Plac Lotników” w kierunku Urzędu Miasta jechały przez plac Zwycięstwa, ulice Świętego Wojciecha i Jagiellońską, z pominięciem placu Żołnierza Polskiego.

Przystanek „Brama Portowa” przeniesiony został na peron wspólny z liniami 9, 10, 61 i 87 w kierunku placu Zwycięstwa (nr 10832). Dodatkowo został uruchomiony przystanek „Plac Zwycięstwa” (nr 10711) wspólny z liniami 61, 75 i 87. Zawieszony został przystanek „Plac Żołnierza Polskiego” (nr 11332). Zostało to spowodowane zamknięciem przejazdu przez aleję Wyzwolenia na odcinku plac Żołnierza Polskiego - plac Rodła w związku z kolejnym etapem prac torowych w ramach „Torowej rewolucji”.

Trasa objazdowa: Dworzec Główny (Owocowa) — 3 Maja — plac Brama Portowa — plac Zwycięstwa — Świętego Wojciecha — Jagiellońska — plac Lotników — [...] — 3 Maja — Dworzec Główny (Owocowa)

Trasa okrężnej linii 95, kursującej w przeciwnym kierunku do linii 90, nie uległa zmianie. 

27 września 2021 r. linia została zawieszona do odwołania.

Nowy rok - nowa odsłona

zdjęcie
Krótkie Solarisy są stałymi bywalcami na liniach 70 i 90
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dnia 1 stycznia 2022 roku linia 90 powróciła na ulice Szczecina, jednak na innej trasie. Ponownie dostała funkcję linii okrężnej, ale tym razem kursującej w parze ze zmodyfikowaną linią 70.

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – 3 Maja – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Hołdu Pruskiego – Małopolska – Starzyńskiego – Szczerbcowa – Wały Chrobrego – Jarowita – Małopolska – plac Hołdu Pruskiego – plac Żołnierza Polskiego – aleja Papieża Jana Pawła II – Felczaka – aleja Wojska Polskiego – aleja Piastów – Narutowicza – Dworzec Główny (Owocowa).

Na trasie uruchomiono następujące przystanki:

  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912) – istniejący przystanek w ciągu ulicy 3 Maja pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Korzeniowskiego a placem Zawiszy (wspólny z linią 70);
  • Plac Zawiszy (nr 22814) – istniejący przystanek dla linii 529;
  • Brama Portowa (nr 10814) – istniejący przystanek autobusowy dla linii 76;
  • Plac Żołnierza Polskiego (nr 11330) – istniejący przystanek autobusowy zlokalizowany w ciągu alei Niepodległości przy posesji 32–33;
  • Starzyńskiego (nr 13912) – istniejący przystanek linii 70;
  • Teatr Współczesny (nr 13811) – istniejący przystanek linii 70;
  • Jarowita nż (nr 17111) – istniejący przystanek linii 70;
  • Plac Lotników (nr 17831) – istniejący przystanek zlokalizowany przy placu Lotników pomiędzy ulicą Małopolską i Mazurską;
  • Plac Grunwaldzki (nr 11622) – istniejący przystanek zlokalizowany za zjazdem z placu Grunwaldzkiego w aleję Jana Pawła II;
  • Urząd Miasta (nr 12592) – istniejący przystanek zlokalizowany w ciągu alei Jana Pawła II przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską;
  • Urząd Miasta (nr 12522) – istniejący przystanek dla linii 87;
  • Felczaka (nr 12321) – istniejący przystanek dla linii 87;
  • Piastów (nr 11833) – istniejący przystanek w ciągu alei Piastów za skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską na parkingu przy Szkole Podstawowej nr 1 (wspólny z linią 812);
  • Plac Kościuszki (nr 10411) – istniejący przystanek dla linii 812 zlokalizowany w ciągu alei Piastów przy restauracji KFC;
  • Plac Kościuszki (nr 10435) – istniejący przystanek dla linii 61, 62, 241, 243, 523, 524 i 812;
  • Narutowicza (nr 21021) – istniejący przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany na miejscach parkingowych za skrzyżowaniem z aleją Piastów;
  • Plac Dziecka (nr 18551) – istniejący przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany przed skrzyżowaniem z ulicą Kusocińskiego przy budynku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego;
  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912).

Kursy były wykonywane w godz. 6:35–18:36 co 20 minut w dni powszednie.

zdjęcie
Z powodu Pikniku nad Odrą autobusy linii 70 i 90 zmieniły trasę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 4 kwietnia 2022 w związku z wznowieniem ruchu na całym odcinku przebudowywanej alei Jana Pawła II (od ulicy Felczaka do placu Grunwaldzkiego), likwidacji uległ przystanek „Urząd Miasta” zlokalizowany w ciągu alei Jana Pawła II przy skrzyżowaniu z ulicą Wielkopolską.

6 maja 2022 w związku z organizacją „Pikniku nad Odrą” linia 90 od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, ulicę Matejki, ulicę Zygmunta Starego, ulicę Starzyńskiego i ulicę Małopolską do placu Żołnierza Polskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Starzyńskiego” przeniesiono na drugą stronę jezdni i cofnięto o 35 metrów, zaś nieczynne były przystanki „Teatr Współczesny” i „Jarowita”. Na ten sam objazd linia trafiła 31 maja 2022 z powodu organizacji „75-lecia Szkolnictwa Morskiego na Pomorzu Zachodnim”.

zdjęcie
Używany Solaris pokonuje nowe szlaki linii 90
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodłalinia 90 trafiła na nową, stałą trasę. Od przystanku „Jarowita” autobusy kursują przez ulicę Małopolską, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Matejki, ulicę Piłsudskiego do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki „Plac Lotników oraz „Plac Kościuszki”, zlokalizowany przy restauracji KFC. Uruchomiony w zamian został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (kierunek plac Grunwaldzki).

Tego dnia skrócono również czas pracy linii do godz. 17:56. Kursy w dalszym ciągu wykonywano w dni powszednie z częstotliwością 20 minut przez cały dzień.

W związku z koniecznością wykonania prac naprawczych nawierzchni alei Jana Pawła II, od 8 sierpnia 2022 skierowano linię 90 objazdem - między przystankami „Plac Rodła” i „Urząd Miasta” autobusy kursowały przez Piłsudskiego - plac Grunwaldzki - Śląską - Wąską do ulicy Felczaka i dalej bez zmian. Przystanek „Plac Grunwaldzki” zlokalizowano w ciągu ulicy Śląskiej za placem Grunwaldzkim oraz utworzono przystanki: „Śląska”, zlokalizowany w ciągu ulicy Śląskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską, „Wąska Floating Arena”, zlokalizowany w ciągu ulicy Wąskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Felczaka, oraz „Odrowąża”, zlokalizowany w ciągu ulicy Felczaka przy skrzyżowaniu z ulicą Odrowąża. Nieobsługiwany był przystanek „Plac Grunwaldzki” w stałej lokalizacji. 5 września 2022 autobusy linii 90 powróciły na dotychczasową trasę przez ulicę Piłsudskiego, plac Grunwaldzki i aleję Jana Pawła II. 

1 stycznia 2023 roku skrócono czas kursowania linii 90. Od tego dnia pojawia się ona tylko w dni powszednie w godzinach 7–9 i 13–16 z niezmienioną częstotliwością 20 minut.

W związku z pracami drogowymi i jednoczesnym zamknięciem ulicy Szczerbcowej (na odcinku od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego), od 17 lipca do 5 sierpnia 2023 roku od przystanku ,,Starzyńskiego’’ autobusy linii 90 kursowały przez  ul. Starzyńskiego – Wawelską – Wały Chrobrego i od przystanku ,,Teatr Współczesny’’ swoją stałą trasą.

Na podstawie komunikatów ZDiTM oraz wiedzy własnej opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

aktualizacja: jas59, fan004, man

Linia kursuje na zmienionej trasie.

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 20 minut

Operator: SPA Klonowica