Encyklopedia

Linia 90 (okrężna ⭯): Dworzec Główny (Owocowa) - Wały Chrobrego - Urząd Miasta - Dworzec Główny (Owocowa)

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23 marca 2024 man
05.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 8 sierpnia man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianie trasy od 1 lipca man
05.05.2022
Dodano informacje o objeździe w maju 2022 man
23.12.2021
Dodano informacje o nowej trasie od 1 stycznia 2022 fan004
07.06.2021
Aktualizacja informacji o objeździe od 29.05.2021 fan004
29.05.2021
Dodano informację o zmianie trasy w związku z przebudową torowisk jas59 
23.03.2021
Dodano informację o powstaniu linii fan004

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) — 3 Maja — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — plac Hołdu Pruskiego — Małopolska — Starzyńskiego — Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Małopolska — plac Hołdu Pruskiego — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — aleja Jana Pawła II — Felczaka — aleja Wojska Polskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — Narutowicza — 3 Maja — Dworzec Główny (Owocowa)

Odsłona I 

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – Śląska – Urząd Miasta – Dworzec Główny (Owocowa)

Trasa przebiegała ulicami: 3 Maja – aleją Niepodległości – aleją Papieża Jana Pawła II – Śląską – Wielkopolską – Wąską – Felczaka – aleją Wojska Polskiego – aleją Piastów – Narutowicza – 3 Maja. 

zdjęcie
Przebieg linii 90 i 95
W 2020 roku miasto rozpoczęło przygotowania do znacznych zmian w obszarach objętych Strefą Płatnego Parkowania. Zmiany te obejmowały zarówno zwiększenie SPP, jak również podwyższenie cen postoju. Cała operacja miała zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej  i zmniejszyć ilość samochodów poruszających się po ścisłym centrum. Wraz ze zwiększeniem strefy przygotowano zmiany w taryfie biletowej oraz rozpoczęto planowanie nowej, okólnej linii autobusowej kursującej w rejonie centrum miasta.

Linię 90 uruchomiono dnia 1 kwietnia 2021 roku. Kursowała ona czterema brygadami (wspólnymi z linią 95) tylko w dni powszednie, z częstotliwością 15 minut w godzinach 6:20-18:15. Na trasie o odwróconym kierunku w stosunku do linii 90 kursowała linia 95.

28 czerwca 2021 roku zmniejszono częstotliwość kursowania linii 90 i 95 do 20 minut. Wówczas ograniczono również obsługę taborową linii o jedną brygadę.

Linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica taborem klasy MIDI.

zdjęcie
Mały „jamnik” na nowej linii 90
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Przystanki obowiązujące na linii:

  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912) – nowy przystanek w ciągu ulicy 3 Maja pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Korzeniowskiego a placem Zawiszy Czarnego (wspólny z linią 95);
  • Plac Zawiszy – wspólny z linią 529;
  • Brama Portowa (wspólny z liniami 1, 3 i 529);
  • Plac Żołnierza Polskiego (wspólny z linią 1);
  • Plac Lotników – nowy przystanek zlokalizowany przy placu Lotników pomiędzy ulicą Małopolską i ulicą Mazurską (bliżej skrzyżowania z ulicą Małopolską);
  • Plac Grunwaldzki – nowy przystanek w ciągu ulicy Śląskiej za zjazdem z placu Grunwaldzkiego, na parkingu przy boisku szkolnym;
  • Śląska – nowy przystanek w ciągu ulicy Śląskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską;
  • Wąska Floating Arena – istniejący przystanek zlokalizowany w ciągu ulicy Wąskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Felczaka;
  • Odrowąża nż (wspólny z linią 87);
  • Urząd Miasta (wspólny z linią 87)
  • Felczaka (wspólny z linią 87)
  • Piastów – nowy przystanek w ciągu alei Piastów za skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską na parkingu przy Szkole Podstawowej nr 1;
  • Plac Kościuszki (wspólny z liniami 61, 62, 81, 83, 523 i 524.
  • Narutowicza – nowy przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany na miejscach parkingowych za skrzyżowaniem z aleją Piastów;
  • Plac Dziecka – nowy przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany przed skrzyżowaniem z ulicą Kusocińskiego, przy budynku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego;
  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912) (wspólny z linią 95).

Objazd w związku z „Torową rewolucją” na placu Żołnierza Polskiego

Z dniem 29 maja 2021 roku do odwołania autobusy linii 90 kursowały zmienioną trasą. Miedzy przystankami „Brama Portowa” a „Plac Lotników” w kierunku Urzędu Miasta jechały przez plac Zwycięstwa, ulice Świętego Wojciecha i Jagiellońską, z pominięciem placu Żołnierza Polskiego.

Przystanek „Brama Portowa” przeniesiony został na peron wspólny z liniami 9, 10, 61 i 87 w kierunku placu Zwycięstwa (nr 10832). Dodatkowo został uruchomiony przystanek „Plac Zwycięstwa” (nr 10711) wspólny z liniami 61, 75 i 87. Zawieszony został przystanek „Plac Żołnierza Polskiego” (nr 11332). Zostało to spowodowane zamknięciem przejazdu przez aleję Wyzwolenia na odcinku plac Żołnierza Polskiego - plac Rodła w związku z kolejnym etapem prac torowych w ramach „Torowej rewolucji”.

Trasa objazdowa: Dworzec Główny (Owocowa) — 3 Maja — plac Brama Portowa — plac Zwycięstwa — Świętego Wojciecha — Jagiellońska — plac Lotników — [...] — 3 Maja — Dworzec Główny (Owocowa)

Trasa okrężnej linii 95, kursującej w przeciwnym kierunku do linii 90, nie uległa zmianie. 

27 września 2021 r. linia została zawieszona do odwołania.

Nowy rok - nowa odsłona

zdjęcie
Krótkie Solarisy są stałymi bywalcami na liniach 70 i 90
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dnia 1 stycznia 2022 roku linia 90 powróciła na ulice Szczecina, jednak na innej trasie. Ponownie dostała funkcję linii okrężnej, ale tym razem kursującej w parze ze zmodyfikowaną linią 70.

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – 3 Maja – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Hołdu Pruskiego – Małopolska – Starzyńskiego – Szczerbcowa – Wały Chrobrego – Jarowita – Małopolska – plac Hołdu Pruskiego – plac Żołnierza Polskiego – aleja Papieża Jana Pawła II – Felczaka – aleja Wojska Polskiego – aleja Piastów – Narutowicza – Dworzec Główny (Owocowa).

Na trasie uruchomiono następujące przystanki:

  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912) – istniejący przystanek w ciągu ulicy 3 Maja pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Korzeniowskiego a placem Zawiszy (wspólny z linią 70);
  • Plac Zawiszy (nr 22814) – istniejący przystanek dla linii 529;
  • Brama Portowa (nr 10814) – istniejący przystanek autobusowy dla linii 76;
  • Plac Żołnierza Polskiego (nr 11330) – istniejący przystanek autobusowy zlokalizowany w ciągu alei Niepodległości przy posesji 32–33;
  • Starzyńskiego (nr 13912) – istniejący przystanek linii 70;
  • Teatr Współczesny (nr 13811) – istniejący przystanek linii 70;
  • Jarowita nż (nr 17111) – istniejący przystanek linii 70;
  • Plac Lotników (nr 17831) – istniejący przystanek zlokalizowany przy placu Lotników pomiędzy ulicą Małopolską i Mazurską;
  • Plac Grunwaldzki (nr 11622) – istniejący przystanek zlokalizowany za zjazdem z placu Grunwaldzkiego w aleję Jana Pawła II;
  • Urząd Miasta (nr 12592) – istniejący przystanek zlokalizowany w ciągu alei Jana Pawła II przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską;
  • Urząd Miasta (nr 12522) – istniejący przystanek dla linii 87;
  • Felczaka (nr 12321) – istniejący przystanek dla linii 87;
  • Piastów (nr 11833) – istniejący przystanek w ciągu alei Piastów za skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską na parkingu przy Szkole Podstawowej nr 1 (wspólny z linią 812);
  • Plac Kościuszki (nr 10411) – istniejący przystanek dla linii 812 zlokalizowany w ciągu alei Piastów przy restauracji KFC;
  • Plac Kościuszki (nr 10435) – istniejący przystanek dla linii 61, 62, 241, 243, 523, 524 i 812;
  • Narutowicza (nr 21021) – istniejący przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany na miejscach parkingowych za skrzyżowaniem z aleją Piastów;
  • Plac Dziecka (nr 18551) – istniejący przystanek w ciągu ulicy Narutowicza zlokalizowany przed skrzyżowaniem z ulicą Kusocińskiego przy budynku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego;
  • Dworzec Główny (Owocowa) (nr 22912).

Kursy były wykonywane w godz. 6:35–18:36 co 20 minut w dni powszednie.

zdjęcie
Z powodu Pikniku nad Odrą autobusy linii 70 i 90 zmieniły trasę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 4 kwietnia 2022 w związku z wznowieniem ruchu na całym odcinku przebudowywanej alei Jana Pawła II (od ulicy Felczaka do placu Grunwaldzkiego), likwidacji uległ przystanek „Urząd Miasta” zlokalizowany w ciągu alei Jana Pawła II przy skrzyżowaniu z ulicą Wielkopolską.

6 maja 2022 w związku z organizacją „Pikniku nad Odrą” linia 90 od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, ulicę Matejki, ulicę Zygmunta Starego, ulicę Starzyńskiego i ulicę Małopolską do placu Żołnierza Polskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Starzyńskiego” przeniesiono na drugą stronę jezdni i cofnięto o 35 metrów, zaś nieczynne były przystanki „Teatr Współczesny” i „Jarowita”. Na ten sam objazd linia trafiła 31 maja 2022 z powodu organizacji „75-lecia Szkolnictwa Morskiego na Pomorzu Zachodnim”.

zdjęcie
Używany Solaris pokonuje nowe szlaki linii 90
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodłalinia 90 trafiła na nową, stałą trasę. Od przystanku „Jarowita” autobusy kursują przez ulicę Małopolską, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Matejki, ulicę Piłsudskiego do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki „Plac Lotników oraz „Plac Kościuszki”, zlokalizowany przy restauracji KFC. Uruchomiony w zamian został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (kierunek plac Grunwaldzki).

Tego dnia skrócono również czas pracy linii do godz. 17:56. Kursy w dalszym ciągu wykonywano w dni powszednie z częstotliwością 20 minut przez cały dzień.

W związku z koniecznością wykonania prac naprawczych nawierzchni alei Jana Pawła II, od 8 sierpnia 2022 skierowano linię 90 objazdem - między przystankami „Plac Rodła” i „Urząd Miasta” autobusy kursowały przez Piłsudskiego - plac Grunwaldzki - Śląską - Wąską do ulicy Felczaka i dalej bez zmian. Przystanek „Plac Grunwaldzki” zlokalizowano w ciągu ulicy Śląskiej za placem Grunwaldzkim oraz utworzono przystanki: „Śląska”, zlokalizowany w ciągu ulicy Śląskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską, „Wąska Floating Arena”, zlokalizowany w ciągu ulicy Wąskiej przed skrzyżowaniem z ulicą Felczaka, oraz „Odrowąża”, zlokalizowany w ciągu ulicy Felczaka przy skrzyżowaniu z ulicą Odrowąża. Nieobsługiwany był przystanek „Plac Grunwaldzki” w stałej lokalizacji. 5 września 2022 autobusy linii 90 powróciły na dotychczasową trasę przez ulicę Piłsudskiego, plac Grunwaldzki i aleję Jana Pawła II. 

1 stycznia 2023 roku skrócono czas kursowania linii 90. Od tego dnia pojawia się ona tylko w dni powszednie w godzinach 7–9 i 13–16 z niezmienioną częstotliwością 20 minut.

W związku z pracami drogowymi i jednoczesnym zamknięciem ulicy Szczerbcowej (na odcinku od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego), od 17 lipca do 5 sierpnia 2023 roku od przystanku ,,Starzyńskiego’’ autobusy linii 90 kursowały przez  ul. Starzyńskiego – Wawelską – Wały Chrobrego i od przystanku ,,Teatr Współczesny’’ swoją stałą trasą.

25 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanek „Plac Rodła” przeniesiono na torowisko tramwajowe od strony ulicy Matejki. Dodatkowo przeniesione na torowisko zostały przystanki „Brama Portowa” i „Plac Żołnierza Polskiego”, a także uruchomiono dodatkowy przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym od strony placu Hołdu Pruskiego.

Na podstawie komunikatów ZDiTM oraz wiedzy własnej opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

aktualizacja: jas59 , fan004, man

Linia kursuje na zmienionej trasie.

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 20 minut

Operator: SPA Klonowica