Encyklopedia
Linia AT6: (Linia Zastępcza)
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Trasa: Pomorzany Dobrzyńska - Budziszyńska - Smolańska - Kolumba – Nabrzeże Wieleckie - Jana z Kolna - Łady - Firlika - Hutnicza - Nocznickiego (z powrotem: Firlika) - Stalmacha – Druckiego Lubeckiego - Ludowa (nawrót: Blizińskiego)
Linia autobusowa oznaczona jako AT6 była wytworem zastępczym wdrożonym w 2008 roku na czas robót kanalizacyjnych na trasie linii tramwajowej numer 6. W poprzednich latach podobną linię użyto kilkukrotnie, używając jednak tradycyjnego oznaczenia „za tramwaj 6”.
Pierwszy raz linia AT6 kursowała od godzin porannych 6 sierpnia 2008 roku na trasie Pomorzany - Stocznia Szczecińska z powodu zapadnięcia się jezdni i torowiska na wysokości przystanku „Kolumba”, zastępując linie 3 i 6, które zostały skierowane na trasy objazdowe. Była ona wtedy obsługiwana przez trzy autobusy przegubowe z SPA Klonowica i dwa autobusy przegubowe z SPA Dąbie.
Autobusy na odcinku Pomorzany - Dworzec Główny zatrzymywały się na przystankach wspólnych z linią 528, od Dworca Głównego do Ludowej zaś na wysokości przystanków linii 526. 23 sierpnia 2008 roku w godzinach 11:00-21:30, w związku z organizacją imprezy „Allegro Power” na ulicy Jana z Kolna, linia AT6 w kierunku Pomorzan od ulicy Firlika jeździła ulicami: Dubois, Parkową, Malczewskiego, Matejki, przez plac Hołdu Pruskiego, ulicą Nabrzeże Wieleckie i dalej dotychczasową trasą. Po ponad 3 tygodniowym kursowaniu, 24 sierpnia 2008 roku linia została zawieszona. Na trasę do Pomorzan powróciły tramwaje.
Drugi raz tę „autobusowo-tramwajową” linię użyto w dniach 18 i 19 października 2008 roku, kiedy to ponownie zamknięto torowisko przy ulicy Kolumba. Dodatkowym powodem było przeprowadzenie prac kanalizacyjnych przy ulicy Lubeckiego. Linię AT6 obsługiwały po trzy autobusy przegubowe z SPA Dąbie i SPA Klonowica. Obowiązywała częstotliwość linii tramwajowej numer 6.
Rozmach i problemy, które stwarzała zabudowa podziemna remontowanego odcinka sieci kanalizacyjnej pozwalała przypuszczać, iż kolejna odsłona linii AT6 była tylko kwestią czasu. Prace miały potrwać przynajmniej do końca marca 2009 roku.
Sierpniową odsłonę linii obsługiwały w dni powszednie następujące pojazdy:
- AT6/1 (4:31-22:59, SPAK)
- AT6/2 (4:39-20:14, SPPK)
- AT6/3 (4:49-23:19, SPAK)
- AT6/4 (4:55-20:39, SPPK)
- AT6/5 (5:04-22:39, SPPK)
- AT6/6 (5:19-19:54, SPAK)
- AT6/7 (4:44-8:54, 14:45-18:06, SPPK)
Sobotnią odsłonę linii AT6 obsługiwały następujące brygady (w odsłonie sierpniowej SPPK zastępowało dąbską zajezdnię):
- AT6/1 (4:28-23:18, SPAK)
- AT6/2 (4:59-18:15, SPAD)
- AT6/3 (4:47-22:38, SPAK)
- AT6/4 (8:06-22:58, SPAD)
- AT6/5 (5:06-18:43, SPAD)
- AT6/6 (8:43-18:58, SPAK)
Natomiast w niedzielę (w odsłonie sierpniowej SPPK zastępowało dąbską zajezdnię):
- AT6/1 (4:47-23:18, SPAK)
- AT6/2 (9:56-18:14, SPAD)
- AT6/3 (5:06-22:38, SPAK)
- AT6/4 (10:35-22:58, SPAD)
- AT6/5 (4:28-18:43, SPAD)
- AT6/6 (9:46-18:58, SPAK)
Na podstawie wiedzy własnej oraz komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego
opracowali Kamil Stochmal i Paweł Pieńkowski