Encyklopedia

Linia D60: (Linia Dodatkowa)

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

25.10.2023
Dodano informacje o odsłonie linii w 2023 roku man
24.10.2022
Dodano informacje o odsłonie linii w 2022 roku man
22.10.2021
Dodano informację o odsłonie linii w 2021 roku man
02.11.2020
Dodano informacje o uruchomieniu linii w dniach 7 i 8 listopada man
30.10.2020
Dodano informację o odwołaniu kursowania linii man

Trasa: Stocznia Szczecińska — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Firlika — (z powrotem: Firlika) — 1 Maja — Sczanieckiej — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Unii Lubelskiej — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska (z powrotem: Żołnierska — Klonowica) — Szeroka — Sosabowskiego — Taczaka — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Dworska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa

Cmentarny pomocnik „sześćdziesiątki”

Dawna odsłona linii

zdjęcie
Popularne miejsce i wśród spacerowiczów, i wśród fotografów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia D60 uruchamiana była w okresie Wszystkich Świętych podczas wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego. Przez wiele lat kursowała na trasie:

Emilii Plater Hurt — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Unii Lubelskiej — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska  — Szeroka — Sosabowskiego — Taczaka — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Dworska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa

zdjęcie
(Po)ciąg dwuautobusowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obsługą linii zajmowała się zajezdnia Klonowica. Linia kursowała w godzinach 8:00-18:00 (1 listopada) oraz 9:30-18:00 (pozostałe dni) z częstotliwością 20 minut.

W 2014 roku z powodu rozpoczęcia budowy w miejscu dotychczasowej pętli „Emilii Plater Hurt” i niemożliwością jej ponownego uruchomienia, przystanek końcowy przeniesiono na skrzyżowanie ulic Bożeny i 1 Maja.

Wówczas, autobusy linii D60 kursowały na trasie 1 Maja-Bożeny – 1 Maja – Sczanieckiej i dalej zgodnie z przebiegiem swojej trasy do pętli „Cukrowa”.

W latach 2015-2019 rolę tej linii przejęła na częściowo zmodyfikowanej trasie linia 860

Obecna odsłona linii

Po pięcioletniej przerwie, linia D60 ponownie została uruchomiona 24 25 października 2020 w godzinach 9–18 z częstotliwością 20 minut.

Przywrócenie kursowania miało związek z powrotem do dawnej numeracji linii dodatkowych.

W planach było także uruchomienie linii w dniach 31 paździenika i 1 listopada, jednak w związku z zamknięciem cmentarzy w tym okresie, linia nie kursowała. Uruchomiono ją jednak tydzień później, 7 i 8 listopada 2020 w godzinach 9–18 z częstotliwością 20 minut. Obsługę linii zapewniały autobusy klasy MEGA z zajezdni Klonowica.

2021 roku linia została uruchomiona:

  • 2330 i 31 października i 1 listopada w godzinach 9–18 z częstotliwością 20 minut; obsługiwana przez 5 autobusów MEGA,
  • 24 października w godzinach 9–18 z częstotliwością 24 minuty; obsługiwana przez 4 autobusy MEGA.

W stosunku do poprzednich odsłon linii, autobusy nie kursowały wariantowo na trasie: Plac Rodła Cukrowa.

Standardowo, za obsługę linii odpowiadała zajezdnia Klonowica.

2022 roku linia kursowała:

  • 29 października oraz 1 listopada w godzinach 9–18 co 20 minut; obsługiwana przez 5 autobusów MEGA,
  • 30 października w godz. 9–18 co 24 minuty; obsługiwana przez 4 autobusy MEGA.

W kolejnym, 2023 roku linię D60 uruchomiono:

  • 28 października 1 listopada w godzinach 9-18 z częstotliwością 20 minut; obsługiwana przez 5 autobusów MEGA,
  • 29 października w godzinach 9-18 z częstotliwością 24 minut; obsługiwana przez 4 autobusy MEGA.

zdjęcie
W tym roku wybrane kursy linii D60 wykonywane są z placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu przebudowy pętli „Krzekowo” autobusy w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Reduty Ordona.

Dodatkowo po dwóch latach przerwy, przywrócono wariantowe kursy w relacji Cukrowa – Plac Rodła (tymczasowy peron linii 68). Realizowano je od przystanku „Kołłątaja” (wspólny tramwajowo-autobusowy w ciągu alei Wyzwolenia) przez aleję Wyzwolenia do placu Rodła, zaś w kierunku przeciwnym przez ulice Matejki i Księżnej Salomei do przystanku „Ofiar Oświęcimia” i dalej zgodnie z przebiegiem swojej trasy.

na podstawie wiedzy własnej i informacji w portalu KOMIS - autor: man