Encyklopedia
Linia D60: (Linia Dodatkowa)
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Trasa: Stocznia Szczecińska — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Firlika — (z powrotem: Firlika) — 1 Maja — Sczanieckiej — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Unii Lubelskiej — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska (z powrotem: Żołnierska — Klonowica) — Szeroka — Sosabowskiego — Taczaka — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Dworska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa
Cmentarny pomocnik „sześćdziesiątki”
Dawna odsłona linii
Linia D60 uruchamiana była w okresie Wszystkich Świętych podczas wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego. Przez wiele lat kursowała na trasie:Emilii Plater Hurt — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Unii Lubelskiej — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska — Szeroka — Sosabowskiego — Taczaka — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Dworska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa
Obsługą linii zajmowała się zajezdnia Klonowica. Linia kursowała w godzinach 8:00-18:00 (1 listopada) oraz 9:30-18:00 (pozostałe dni) z częstotliwością 20 minut.W 2014 roku z powodu rozpoczęcia budowy w miejscu dotychczasowej pętli „Emilii Plater Hurt” i niemożliwością jej ponownego uruchomienia, przystanek końcowy przeniesiono na skrzyżowanie ulic Bożeny i 1 Maja.
Wówczas, autobusy linii D60 kursowały na trasie 1 Maja-Bożeny – 1 Maja – Sczanieckiej i dalej zgodnie z przebiegiem swojej trasy do pętli „Cukrowa”.
W latach 2015-2019 rolę tej linii przejęła na częściowo zmodyfikowanej trasie linia 860.
Obecna odsłona linii
Po pięcioletniej przerwie, linia D60 ponownie została uruchomiona 24 i 25 października 2020 w godzinach 9–18 z częstotliwością 20 minut.
Przywrócenie kursowania miało związek z powrotem do dawnej numeracji linii dodatkowych.
W planach było także uruchomienie linii w dniach 31 paździenika i 1 listopada, jednak w związku z zamknięciem cmentarzy w tym okresie, linia nie kursowała. Uruchomiono ją jednak tydzień później, 7 i 8 listopada 2020 w godzinach 9–18 z częstotliwością 20 minut. Obsługę linii zapewniały autobusy klasy MEGA z zajezdni Klonowica.
W 2021 roku linia została uruchomiona:
- 23, 30 i 31 października i 1 listopada w godzinach 9–18 z częstotliwością 20 minut; obsługiwana przez 5 autobusów MEGA,
- 24 października w godzinach 9–18 z częstotliwością 24 minuty; obsługiwana przez 4 autobusy MEGA.
W stosunku do poprzednich odsłon linii, autobusy nie kursowały wariantowo na trasie: Plac Rodła – Cukrowa.
Standardowo, za obsługę linii odpowiadała zajezdnia Klonowica.
W 2022 roku linia kursowała:
- 29 października oraz 1 listopada w godzinach 9–18 co 20 minut; obsługiwana przez 5 autobusów MEGA,
- 30 października w godz. 9–18 co 24 minuty; obsługiwana przez 4 autobusy MEGA.
W kolejnym, 2023 roku linię D60 uruchomiono:
- 28 października i 1 listopada w godzinach 9-18 z częstotliwością 20 minut; obsługiwana przez 5 autobusów MEGA,
- 29 października w godzinach 9-18 z częstotliwością 24 minut; obsługiwana przez 4 autobusy MEGA.
Dodatkowo po dwóch latach przerwy, przywrócono wariantowe kursy w relacji Cukrowa – Plac Rodła (tymczasowy peron linii 68). Realizowano je od przystanku „Kołłątaja” (wspólny tramwajowo-autobusowy w ciągu alei Wyzwolenia) przez aleję Wyzwolenia do placu Rodła, zaś w kierunku przeciwnym przez ulice Matejki i Księżnej Salomei do przystanku „Ofiar Oświęcimia” i dalej zgodnie z przebiegiem swojej trasy.
na podstawie wiedzy własnej i informacji w portalu KOMIS - autor: man