Encyklopedia
Linia F: Plac Rodła - Police Wyszyńskiego Polana
dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Malczewskiego — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Pokoju — Szosa Polska — Przęsocin: Szczecińska — Szczecin: Przęsocińska — Police: Asfaltowa — Piłsudskiego — rondo Pionierów Polic — Piłsudskiego — Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Police Wyszyńskiego Polana
Linia F była pierwszą podmiejską pospieszną linią autobusową. Jej trasa dokładnie pokrywała się z trasą linii zwykłej 107, jednakże autobusy zatrzymywały się na mniejszej liczbie przystanków.
Testy linii
Przymiarki do uruchomienia pospiesznego połączenia do Polic trwały od przełomu pierwszego i drugiego kwartału 1994 roku. Od początku linia planowana była jako linia wspomagająca, kursująca wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu. W rozkładzie datowanym na 7 kwietnia 1994 roku (nigdy nie wdrożonym) można znaleźć 7 brygad, kursujących z częstotliwością ok. 10 minut i obsługiwanych przez zajezdnię w Policach.
Pierwszy autobus linii F pojawił się na trasie dopiero dwa miesiące później - 6 czerwca 1994 roku. Wówczas rozpoczęto dwutygodniowe testy linii (do 17 czerwca) w celu zweryfikowania poprawności założeń eksploatacyjnych, a także, aby sprawdzić, z jakim zainteresowaniem pasażerów spotka się nowa linia. Z pierwotnego rozkładu pozostawiono tylko dwie brygady (2 i 6), kursujące z częstotliwością ok. 35 minut i obsługiwane przez zajezdnię Klonowica. Mimo okrojonego rozkładu linia spotkała się z tak dużym zainteresowaniem pasażerów, że testy przedłużono o tydzień - do 24 czerwca.
W czasie testów kursy z placu Rodła były wykonywane w godzinach 5:09-8:44 i 13:42-16:37, a z osiedla Chemik w godzinach 5:41-9:20 i 14:20-17:17. Autobusy zatrzymywały się na przystankach:
- Plac Rodła (peron wspólny z linią 107),
- Sczanieckiej,
- Komuny Paryskiej,
- Hoża nż,
- Pokoju,
- Mazurska nż,
- Piłsudskiego Wiadukt,
- Piłsudskiego,
- Piłsudskiego - PCK (tylko w kierunku placu Rodła),
- Wyszyńskiego,
- Osiedle Chemik.
Granica strefy taryfowej znajdowała się pomiędzy przystankami „Pokoju” i „Mazurska”.
Linia uruchomiona na stałe
Wyniki testów spowodowały, że 1 września 1994 roku linia została uruchomiona na stałe. Nie zdecydowano się na wprowadzenie pierwotnego rozkładu jazdy. Liczba brygad została zmniejszona do 5 (wszystkie obsługiwane przez zajezdnię Police), a częstotliwość do 14 minut. Kursy z osiedla Chemik były realizowane w godzinach 5:27-8:57 i 13:10-18:34, a z placu Rodła w godzinach 6:03-9:26 i 13:39-19:10.6 października 1994 roku nastąpiła tymczasowa zmiana rozkładu - dwie brygady (2 i 5) przejęła zajezdnia Klonowica. W tym czasie kursy z placu Rodła były wykonywane w godzinach 5:27-9:26 i 12:39-19:10, a z osiedla Chemik w godzinach 5:27-9:39 i 13:10-18:45. Taki rozkład obowiązywał do 28 października 1994 roku. Po tym terminie powrócono do pierwotnego rozkładu z 1 września 1994 roku. Obowiązywał on aż do 29 sierpnia 1997 roku.
W międzyczasie, 1 lutego 1996 roku, zlikwidowano taryfę strefową.
1 września 1997 roku przyniósł nowy rozkład ze zwiększoną do 13 minut częstotliwością kursowania. Zmiana ta odbyła się kosztem długości postojów na pętlach, więc liczba brygad nie zwiększyła się. Kursy z osiedla Chemik były realizowane w godzinach 5:27-8:57 i 13:10-18:09, a z placu Rodła w godzinach 6:03-9:32 i 13:43-18:42.
Już 19 września 1997 roku nastąpiła pierwsza zmiana - na trasie linii uruchomiono dodatkowy przystanek „Mścięcino Krzyżówka”. Prawdopodobnie w tym samym czasie przystanek „Hoża” zmienił swój status z warunkowego na stały.
Nowo uruchomiony przystanek najwyraźniej nie cieszył się dużym powodzeniem, gdyż już 2 lutego 1998 roku zlikwidowano go.
Spadek znaczenia
Czas przejazdu niewiele różniący się od czasu przejazdu linią 107 oraz wysokie opłaty za przejazd spowodowały powolne zmniejszanie się znaczenia linii F. W ślad za tym przyszły pierwsze ograniczenia w rozkładzie jazdy. Rozkład jazdy, który wszedł w życie 25 czerwca 2001 roku, skrócił okres kursowania linii. Od tego dnia kursy z osiedla Chemik były wykonywane w godzinach 5:27-8:40 i 13:10-16:50, a z placu Rodła w godzinach 6:03-9:12 i 13:43-17:23.Marzec 2002 roku przyniósł kolejne ograniczenia okresu kursowania, jednak w tym przypadku było to spowodowane głównie ograniczonym budżetem nowo powstałego Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Po wprowadzonych 11 marca 2002 roku korektach kursy z osiedla Chemik realizowano w godzinach 5:27-8:29 i 13:10-16:37, a z placu Rodła w godzinach 6:03-9:02 i 13:43-17:15.
25 września 2002 po raz kolejny skorygowano rozkład jazdy. Tym razem nie zlikwidowano kursów, lecz wybrane kursy z placu Rodła zostały przeniesione na dotychczasowy peron rezerwowy, przy wejściu głównym hotelu Radisson-SAS. Zmiana ta podyktowana była uruchomieniem dodatkowych kursów na linii 107 i jednoczesnym postojem dwóch autobusów tej linii przy peronie.4 maja 2004 roku nastąpiła pierwsza od momentu uruchomienia linii korekta jej czasu przejazdu. Było to spowodowane coraz większym ruchem ulicznym i tworzącymi się zatorami na trasie linii. Przy okazji kilka kolejnych kursów zostało przesuniętych na peron rezerwowy na placu Rodła.
W 2004 roku zadecydowano również o corocznym zawieszaniu linii F na okres wakacji szkolnych.Drastyczne ograniczenie
Wciąż spadające znaczenie linii F i zwiększające się linii 107 spowodowało podjęcie decyzji o drastycznym ograniczeniu częstotliwości kursowania linii F i zwiększeniu w zamian ilości kursów na linii 107. We wprowadzonym 1 września 2004 roku rozkładzie jazdy widniały już tylko 3 brygady, kursujące co 24 minuty i obsługiwane przez SPPK. Kursy z osiedla Chemik były wykonywane w godzinach 5:27-8:48 i 14:02-16:26, a z placu Rodła w godzinach 6:03-9:22 i 14:40-17:04. Równocześnie z wprowadzeniem tego rozkładu jazdy ponownie uruchomiono dla linii F przystanek „Mścięcino Krzyżówka”, a na placu Rodła przystanek linii F został na stałe przeniesiony na dawny peron rezerwowy.
Korekta nowego rozkładu jazdy nastąpiła już 1 października 2004 roku. Wówczas to zlikwidowano ostatni obieg w porannym szczycie, a w zamian uruchomiono dodatkowy w szczycie popołudniowym. Po tych zmianach kursy z osiedla Chemik były realizowane w godzinach 5:27-8:32 i 13:34-16:29, a z placu Rodła w godzinach 6:03-9:04 i 14:16-17:04.Następną korektę wprowadzono dwa miesiące później, 1 grudnia 2004 roku. Polegała ona na niewielkim przesunięciu godzin odjazdów kilku kursów. Okres kursowania nie zmienił się.
Powyższy rozkład jazdy obowiązywał do 4 września 2006 roku. Wówczas wprowadzono korektę godziny odjazdu jednego kursu oraz przekwalifikowano przystanek „Mazurska” z warunkowego na stały.
Znacząca zmiana rozkładu jazdy została wdrożona 3 września 2007 roku. Jej wprowadzenie miało być powiązane z planowaną akcją zmiany rozkładów jazdy na wszystkich liniach pospiesznych (ostatecznie wprowadzono zmiany tylko na liniach F i C). Nowy rozkład jazdy nie zmienił częstotliwości kursowania, ani nie wprowadził zmian w ilości kursów. Zmienił się nieco okres kursowania (kursy z osiedla Chemik w godzinach 5:26-8:34 i 13:47-16:38, a z placu Rodła w godzinach 6:10-9:05 i 14:28-17:17), a ponadto po raz kolejny skorygowano czasy przejazdu na linii.1 września 2008 roku wprowadzono korektę rozkładu, która spowodowała ujednolicenie nazw przystanków z linią 107. Następna korekta miała miejsce 1 września 2010 roku. Wówczas zmieniono godzinę odjazdu jednego kursu.
Zawieszenie linii
1 września 2014 roku nastąpiło zawieszenie kursowania linii F. Decyzja ta związana była z jednoczesnym wprowadzeniem zmian na linii A. Wybrane kursy linii A wykonywane były na trasie Osiedle Bukowe - Police Osiedle Chemik, zastępując dotychczasowe kursy linii F. Tabor obsługujący linię F został przeniesiony na linię A. Ponadto kursy do Polic obsługiwała również zajezdnia Dąbie. Częstotliwość i godziny kursowania pozostały takie same jak na linii F.Z powodu trwającego remontu torowiska w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej oraz tworzących się przez to korków, połączenie linii A i F na wydłużonej trasie odnotowywało bardzo poważne opóźnienia.
Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2 marca 2015 roku, kiedy po protestach mieszkańców oraz władz Polic zdecydowano się na przywrócenie kursowania linii F na trasie obowiązującej przed zawieszeniem. Przystanek końcowy na placu Rodła zlokalizowany został na peronie wspólnym z linią 107. Tym samym zakończył się okres regularnej obsługi prawobrzeża przez autobusy z zajezdni w Policach. Wówczas, na trasie linii F uruchomiono również przystanek „Matejki”.Tuż po standardowym powrocie po wakacjach, 3 września 2018 roku autobusy linii F wycofane zostały z pętli „Police Osiedle Chemik” i skierowane do nowo wybudowanej pętli „Police Wyszyńskiego Polana”, zlokalizowanej przy wjeździe do Polic od strony Siedlic. Od tego czasu linia obsługiwana była przez 3 brygady w porannym szczycie i 4 w szczycie popołudniowym.
Z powodu ograniczeń finansowych, 2 stycznia 2020 roku kursowanie linii F zostało zawieszone do odwołania.
na podstawie danych ZDiTM Szczecin, informacji własnych, swiatowy.org oraz przy współpracy z Pawłem Pieńkowskim
aktualizacja: man
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.